Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-29@03:55:53 GMT

سایه جنگ تجاری آمریکا بر سر اندونزی

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۳۲۶۸۹

سایه جنگ تجاری آمریکا بر سر اندونزی

به گزارش جهان نيوز، از سوی دیگر مسئولان وزارت بازرگانی آمریکا در ماههای اخیر با الفاظی نسبتا تند اندونزی را تهدید به اعمال افزایش تعرفه ها در صادرات این کشور به آمریکا کرده است.

در حال حاضر آمریکا پنجمین شریک تجاری و وارد کننده کالا به اندونزی پس ازچین، سنگاپور،ژاپن و تایلند است .

طبق گزارش سفارت آمریکا در اندونزی، در طول دهه گذشته روابط تجاری آمریکا و اندونزی با 53 درصد افزایش در سال 2016 میلادی به 25.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 میلیارد دلار افزایش یافت.

مهمترین واردات امریکا به اندونزی شامل هواپیما، ماشین آلات، مواد غذایی و پنبه است.

مهمترین واردات اندونزی به آمریکا نیز شامل محصولات چوبی، روغن، نفت خام،گاز طبیعی، لاستیک و مواد غذایی عمدتا دریایی است.

نگرانی در مورد افزایش تعرفه های گمرگی آمریکا بر روی کالاهای اندونزی بر دیدار مایک پمئو وزیر امورخارجه آمریکا با مقام های ارشد اندونزی در جریان سفر دو روزه اش به این کشور نیز سایه افکنده بود.

جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی در دیدار مایک پمئو وزیر امورخارجه آمریکا که دراین کشور در جاکارتا از آمریکا خواست تا اندونزی را در فهرست کشورهای حاوی شرایط ترجیحی تجارت حفظ کند.

رئیس جمهوری اندونزی در این دیدار که عصر یکشنبه در کاخ ریاست جمهوری در جاکارتا انجام شد، افزود: اندونزی امیدوار است آمریکا تعرفه های گمرکی را علیه کالاهایش افزایش ندهد و در سیسم سیستم مطلوبیت عمومی جی اس پی آمریکا نگه دارد.

دراین سیستم کالاهای وارداتی به آمریکا با اقدامات تلافی جویانه تعرفه ای روبه رو نخواهد شد.

نمایندگان وزارت بازرگانی آمریکا سه ماه پیش اعلام کردند این کشور درحال بررسی وضعیت واردات کالاهای ، امور خدماتی و سرمایه گذاری های اندونزی، قزاقستان و هند در این کشور است تا در صورت لازم تعرفه های این کالاها نیز افزایش یابد.

رنتو مرسودی وزیرامورخارجه اندونزی دراین زمینه گفت : حدود 35 درصد از کالاهای اندونزی تحت پوشش سیستم جی اس پی آمریکا هستند اما اینها کالاهایی هستند که روند تولید آنها با تولیدات آمریکا مرتبط است.

تحت سیستم جی اس پی اندونزی از کاهش تعرفه های تجاری به ارزش حدود 2 میلیارد دلار در صادرات کالاهای خود به آمریکا بهره مند شده است که شامل محصولات کشاورزی، منسوجات و تولیدات چوب هستند.

طبق گزارش وزارت تجارت اندونزی مجموع صادرات این کشور جنوب شرق آسیا به آمریکا درسال 2017 (سال گذشته) 17.8 میلیارد دلار بوده است.

چهارمین کشور پرجمعیت دنیا در روابط تجاری خود با آمریکا در سال گذشته از مازاد تجاری 9.7 میلیارد دلاری برخوردار بود.

انگارتیاستو لوکیتاEnggartiasto Lukita وزیر تجارت اندونزی پیشتر از آمریکا خواست تا صادرات این کشور به آمریکا از اعمال تعرفه های سنگین تر مصون بماند.

وزیرامورخارجه اندونزی در ماه گذشته با سفر به آمریکا و دیدار با ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا رایزنی هایی در این زمینه داشت.

دردیدار مرسودی و راس قرار شد حجم روابط تجاری سالانه واشنگتن- جاکارتا به 50 میلیارد دلار افزایش یابد.

پمئو وزیر امورخارجه آمریکا نیز پس از دیدار با رئیس جمهوری اندونزی در گفت و گو با تلویزیون مترو اندونزی گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بر افزایش روابط تجاری با کشورهای آسیایی و اندونزی تاکید دارد.

وی افزود: رئیس جمهوری آمریکا اما بر تجارت بر اصول منصفانه و برابر معتقد است.

وی از نقش روبه رشد چین در آسیای جنوب شرق انتقاد کرد و گفت کشوری که قصد تسلط اقتصادی در منطقه را دارد چین و نه آمریکاست.

وزیر امورخارجه آمریکا تاکید کرد : واشنگتن درصدد است تا شریک اول اقتصادی اندونزی در منطقه باشد.

اندونزی با بیش از 260 میلیون نفر جمعیت بزرگترین بازار منطقه جنوب شرق آسیا محسوب می شود و چین و آمریکا هریک برای دسترسی به این بازار بزرگ با یکدیگر رقابت شدیدی دارند.درصورتی که گفت وگوهای آمریکا واندونزی با توافق پیش نرود، اندونزی احتمالا دومین کشور درآسیا پس از چین خواهد بود که طعم جنگ تجاری آمریکا را خواهد چشید.

منبع:ایرنا

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۳۲۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز

اسپانیا در سایه اتهامات فساد مالی علیه همسر نخست وزیر این کشور در معرض خطر بحران دولتی بعد از کناره گیری احتمالی نخست وزیر قرار گرفته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اس ار اف سوئیس در مطلبی نوشت: افکار تحسین برانگیز پدرو سانچز برای استعفا از نخست وزیری در سایه تحولات داخلی سوالاتی را در این کشور ایجاد کرده است.

"پدرو سانچز"، نخست وزیر اسپانیا روز چهارشنبه در نامه‌ای که در سرویس پیام کوتاه X منتشر شد، اعلام کرد که برای بررسی استعفای خود، کار رسمی خود را برای چند روز به حالت تعلیق در می آورد. دادگاه منطقه‌ای مادرید قبلاً تحقیقات مقدماتی علیه بگونیا گومز، همسرش را به اتهام فساد مالی اعلام کرده بود. این سوسیالیست 52 ساله همه انتصابات خود را لغو کرد و از حملات جدی اردوگاه جناح راست علیه او و همسرش که سه سال از او کوچکتر است انتقاد کرد. این شکایت از اتحادیه «مانوس لیمپیاس» («دست‌های پاک») است که به مبارزه با فساد متعهد است و از اهداف جناح راست حمایت می‌کند.

سانچز سوسیالیست از ژوئن 2018 نخست وزیر اسپانیا است. از ژوئیه 2023، او یک دولت اقلیت تحت حمایت احزاب منطقه ای را رهبری می‌کند. او می خواهد روز دوشنبه اعلام کند که آیا در سمت خود باقی خواهد ماند یا خیر.

این بیانیه نخست وزیر همه اسپانیا را شگفت زده کرد و واکنش های متفاوتی را برانگیخت. جولیا ماخر، یک روزنامه نگار در بارسلونا در این باره گفت: همکاران حزب سوسیالیست از "ناراحتی مطلق" و "شوک" صحبت کردند. چند ده تن از هواداران در مقابل مقر حزب تجمع کردند تا حمایت خود را از سانچز نشان دهند. حزب محافظه کار خلق PP، بزرگترین حزب اپوزیسیون، نخست وزیر را متهم کرد که خود را قربانی نشان می دهد و تنها می خواهد رای دهندگان خود را قطبی و بسیج کند. به گفته وی رفتار سانچز "کودکانه و خودشیفته" بود.

این پرونده توسط کارشناسان حقوقی اسپانیایی از نظر حقوقی نسبتاً ضعیف ارزیابی می شود. بگونا گومز متهم است که از نفوذ خود به عنوان همسر نخست وزیر برای کمک به شرکت ها برای دریافت پول عمومی استفاده کرده است. مقالاتی از رسانه های آنلاین اسپانیایی و راستگراتر به عنوان مدرک ذکر شده است. از جمله صحبت از توصیه نامه‌ای است که گومز برای یک شرکت صادر کرده است. اکنون دادگاه تحقیقاتی مادرید تحقیقات اولیه را آغاز کرده و تا کنون نویسندگان مقالات را به عنوان شاهد احضار کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا پرونده کیفری باز خواهد شد یا خیر.

در ادامه این مطلب آمده است: هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در روز دوشنبه، پنج روز پس از اعلام این خبر، چه اتفاقی خواهد افتاد. روزنامه نگار ماچر تخمین می زند که پنج روز در سیاست زمان زیادی برای اعلام بازگشت به کار است. در صورت کناره گیری سانچز، پادشاه باید نامزدی جدیدی را به پارلمان پیشنهاد کند یا معاون سانچز می تواند تا زمان برگزاری انتخابات جدید مسئولیت را بر عهده بگیرد. این امر تا یک سال پس از آخرین انتخابات ممکن نخواهد بود. این هم بعید نیست که سانچز روز دوشنبه از پارلمان درخواست رای اعتماد کند، که با این حال این یک مانور بسیار تاکتیکی خواهد بود.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، با توجه به اتهامات فساد علیه بگونیا گومز، همسرش، در حال بررسی استعفای خود است.

نخست وزیر سوسیال دموکرات اسپانیا شامگاه چهارشنبه در پلت‌فرم ایکس نوشت: من باید کمی درنگ کنم و فکر کنم.

دادگاه مادرید پیشتر اعلام کرده بود که بگونیا گومز، همسر نخست وزیر اسپانیا به "اعمال نفوذ و فساد در تجارت" در ارتباط با کمک‌های مالی کرونا متهم شده است.

سانچز و گومز از سال 2006 ازدواج کرده‌اند و دو دختر دارند. همسر نخست وزیر اسپانیا کارشناس بازاریابی است که از جمله در بانک‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد کار کرده است.

در نامه سانچز آمده است که جناح راست و راست افراطی او را با هر وسیله ممکن مورد آزار و اذیت قرار دادند. وی افزود: من باید فوراً به این سؤال پاسخ دهم؛ آیا با وجود باتلاقی که جناح راست و راست افراطی در تلاش برای سیاست‌گذاری ایجاد کرده‌اند آیا ادامه کار ارزشش را دارد؟

کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر صمت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی در ایران
  • تعرفه معاینه فنی تنها یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد
  • درخواست افزایش تعرفه معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۳
  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • اعتراض پناهجویان افغان به سرگردانی چندین ساله در اندونزی
  • وزیر صنعت: از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور