کاتیوشا سرگردان میان ژانر کمدی و اجتماعی/تلاش مثبت عطشانی برای جلوگیری از کمدی مبتذل
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۳۳۱۳۲
خبرگزاری میزان- فیلم سینمایی "کاتیوشا" به کارگردانی "علی عطشانی" در ادامه ساخت آثار کمدی معطوف به گیشه ساخته شده و هم اکنون پس از نزدیک به ۱۰ روز اکران فروشی معادل ۶۵۰ میلیون تومان را برای خود ثبت کرده است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، فیلم سینمایی "کاتیوشا" به کارگردانی "علی عطشانی" در ادامه ساخت آثار کمدی معطوف به گیشه ساخته شده و هم اکنون پس از نزدیک به ۱۰ روز اکران فروشی معادل ۶۵۰ میلیون تومان را برای خود ثبت کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با این وجود فیلم جدید عطشانی را نمیتوان اثری موفق در گیشه دانست، زیرا در مقابله با آثاری همچون "هزارپا" و همچنین فیلم عروسکی "خاله قورباغه" در اولین هفته از اکران نتوانست صدرنشین شود.
مشکل اصلی فیلم "کاتیوشا" سر در گمی در میان ژانر است. این فیلم نمیداند اثری اجتماعی است و یا میخواهد الگوی سینمای کمدی نقادانه را ارائه دهد. در این میان فیلم در بسیاری مواقع به کمدی سحطی نزدیک میشود، اما تمام سعی خود را میکند تا به ابتذال کشیده نشود.
فیلم جدید علی عطشانی از عنصر داستان گویی بهره میبرد و کمدی خود را در محیطی منعطف به درامی اجتماعی پیوند میزند. عطشانی به هیچ وجه نمیخواهد به هر قیمتی مخاطب را بخنداند و همین از همان لحظه اول کاتیوشا را فیلمی هر چند متوسط، اما شریف اعلام میکند.
مشکلی دیگری که باعث شده کاتیوشا روایتی سر در گم پیدا کند نبود داستان منسجم ابتدایی و به همین منوال نبود شخصیت پردازی درست است. این فیلم میخواهد بین شخصیتها رابطه برقرار کند، اما متاسفانه خود شخصیتها از لحاظ ساختار شکل نگرفته اند و به همین دلیل رابطه میان آنها شکل نمیگیرد.
هادی حجازی فر به شدت از لحاظ شخصیتی نزدیک به شخصیت هایش در دو فیلم ماجرای نیمروز و لاتاری است و همین باعث شده تا کار برای کارگردان و بازیگر بسیار سختتر باشد.
در خلاصه داستان فیلم سینمایی "کاتیوشا" آمده است: من اگر بخوام توی زندگیم موفق باشم حتما نباید اونجوری به زندگی نگاه کنم که تو نگاه میکنی.
هادی حجازی فر و احمد مهرانفر بازیگران اصلی این فیلم سینمایی را تشکیل میدهند. این دو پیش از این در فیلم سینمایی "ماجرای نیمروز" تجربه بسیار موفقی را با یکدیگر تجربه کرده اند.
این دو بازیگر سینما به شدت تیپ هستند. تیپهایی تکراری که کارگردان هر چه تلاش میکند نمیتواند با حضور آنها پیشبردی در روایت رقم بزند. همین تیپ گرایی و تکراری بودن شخصیتها برای دو شخصیت اصلی ضعفی است که تا پایان همراه اثر است.
فیلمساز با همان روایت تکراری پسر پولدار و مرد فقیر سراغ داستان رفته است و اتفاقاً این تکرار به شدت در دیالوگها دیده میشود. عطشانی میخواهد در این فیلم به شکاف طبقاتی بپردازد، اما این مساله را آنقدر غلو شده و بزرگ ارائه میدهد که به هیچ وجه قابل باور نیست و شعارزدگی آن دل مخاطب را میزند.
علاوه بر حجازی فر و مهرانفر، میترا حجار، لیلا اوتادی، ارژنگ امیرفضلی، بیژن بنفشهخواه، نیما شاهرخشاهی، قاسم زارع، خشایار راد سایر بازیگرانی هستند که در کمدی "کاتیوشا" به ایفای نقش پرداخته اند.
سایر شخصیتها نیز بدون گذشته وارد داستان میشوند و رابطه شان با یکدیگر شکل نمیگیرد. فیلمنامه و کارگردانی میخواهند با فشار شخصیتها را داخل داستان تزریق کرده و به خورد مخاطب دهند. شخصیتهایی که بی فایده وارد و بی تاثیر خارج میشوند.
فیلم سینمایی "کاتیوشا" تلاش تازه عطشانی فیلم متوسطی است که نمیتوان ژانر درستی برای آن انتخاب کرد. عطشانی میخواهد در این فیلم نیز طنز تلخ "دموکراسی در روز روشن" را اعمال کند، اما متاسفانه چندان موفق نبوده است.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار سینما سینمای ایران جشنواره فیلم فجر فیلم کاتیوشا هادی حجازی فر احمد مهرانفر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۳۳۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین میبرد
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران گفت: امروزه به لحاظ پیچیدگی روابط اجتماعی و وجود رابطه اجتنابناپذیر در زندگی شهروندان، سرقت نه تنها شخص مالباخته، بلکه بهموازات آن امنیت جامعه را نیز متزلزل میکند و انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین میبرد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ابوالفضل نیکوکار، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران گفت: امروزه به لحاظ پیچیدگی روابط اجتماعی و وجود رابطه اجتنابناپذیر در زندگی شهروندان، سرقت نه تنها شخص مالباخته، بلکه بهموازات آن امنیت جامعه را نیز متزلزل میکند و انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین میبرد.
وی افزود: سرقت موجب افزایش هزینههای تولید میشود و بخشهای زیادی از بیتالمال و سایر امکانات کشور باید صرف پیشگیری از سرقت و مبارزه با تبهکاران و سارقان، اداره زندانها، تأمین زندگی خانوادههای زندانیان و غیر آن شود، که آثار زیانبار آن بر مصرفکنندهها و شهروندان تحمیل و اضطراب و نگرانی دامنگیر خانوادهها میشود و از لحاظ سیاسی، امنیت داخلی مخدوش شده و موجبات نارضایتی و اعتراض مردم را فراهم میکند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران تصریح کرد: در راستای ارتقاء هماهنگی بین دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در پیشگیری از جرم، به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران در پیگیری مصوبات، جلساتی برگزار شده است که اقدامات صورت گرفته منجر به کاهش ۶/۱ درصدی ورودی پروندههای سرقت مستوجب تعزیر در شهر تهران شده است.