Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-29@14:05:03 GMT

حکايت منصب خواري از نگاه روزنامه جام جم

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۳۳۲۴۵

حکايت منصب خواري از نگاه روزنامه جام جم

خبرگزاري آريا- روزنامه جام جم در گزارشي به قلم فتاح غلامي به پديده اي قابل تامل پرداخته است« منصب خواري»، اين مقاله را بخوانيم:
سن و سال برخي مقامات مسئول که بالا مي‌رود، کم‌کم موعد بازنشستگي فرامي‌رسد. مديري که سال‌ها در پست‌هاي حساس کشوري مسئوليت داشته، بايد آماده باشد جاي خود را به نيروهاي جوان‌تر بسپارد؛ نيروهايي که در همان مجموعه کاري رشد کرده و براي خود تجربه‌اي کسب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوانگرايي در چهارمين دهه انقلاب، نيازي است که هرکسي آن را احساس مي‌کند. بويژه نمايندگاني که بتازگي قانون منع به‌کارگيري نيروهاي بازنشسته در مشاغل را تصويب کرده‌اند. قانوني که گفته مي‌شود منتهي به خداحافظي نزديک به 2000 مدير از پست‌هاي مختلف دولتي و حاکميتي مي‌شود. اما در پس اين وداع با مديران کهنسال که بيم خمودگي در نهادهاي اجرايي کشور را بيشتر مي‌کند، يک نگراني نهفته است؛ اين‌که مبادا جاي خالي مديران باسابقه را آقازاده‌هايي پر کنند که بدون توجه به شاخص‌هاي شايسته‌سالاري، صرفا به‌دليل ملاحظات خانوادگي، روابط شخصي يا حزبي، مي‌خواهند عهده‌دار مسئوليت‌هاي سنگين شوند.
در گذشته انتصابهاي جوانانه پرحاشيه کم نداشتهايم. شايد تازهترين نمونه جنجال بر سر چنين انتصابهايي داستان احمد عراقچي در بانک مرکزي باشد. کسي که از زمان انتصاب در بانک مرکزي تا حالا که شايعه رفتنش دهان به دهان ميچرخد و در نهايت عصر ديروز خبري درباره بازداشت او منتشر شد، يکي از مصاديق حاشيهسازي براي جوانگرايي بوده و حرف و حديثهايي درباره نسبتش با ديپلمات مشهور هستهاي سوءتفاهمهايي را ايجاد کرده است.
غير از او، پيشنهاد انتصاب آقازاده رئيس دولت اصلاحات بهعنوان سخنگوي دولت هم نشان از آن دارد که گويي برخي بهنام جوانگرايي درصدد به کرسي نشاندن برخي آقازادگان جواني هستند که نسبتي با مسئولان سن و سالدار گذشته دارند. شايد به همين خاطر است که حسامالدين آشنا از چهرههاي نزديک به رئيس جمهور و رئيس مرکز بررسيهاي استراتژيک رياستجمهوري در توييتي هشدار داده است: «اجراي سختگيرانه قانون منع بهکارگيري بازنشستگان ميتواند يک فرصت استثنايي براي جوانتر شدن سن مديريت اداري در کشور باشد اما بايد مراقب بود که جايگزينها هم سختگيرانه انتخاب شوند تا در کنار کاهش سن، شاهد افزايش کارآمدي هم باشيم.» همين نگراني از عاقبت انتصابهاي جوانانه است که باعث شده برخي صاحبنظران نسبت به پيامدهاي پديده آقازادگي در توزيع سمتهاي دولتي هشدار دهند.
سيدمحمد حسيني که سابقه تکيه زدن بر کرسي وزارت ارشاد را در کارنامه خود دارد، درباره راهکارهاي مقابله با آفت منصبخواري و رابطهسالاري به جامجم ميگويد: گرچه در دنيا تجربيات موفقي در اين زمينه وجود دارد و ميتوان از آنها بهره گرفت اما بايد پديده آقازادگي به عنوان يک امر قبيح و ناشايست در اذهان نهادينه شود. در برخي کشورها اگر مسئولان و مديران ارشد بويژه سردمداران بخواهند از موقعيت خود به نفع اعضاي خانواده و بستگان سوءاستفاده کنند افکار عمومي نميپذيرد و نسبت به اين مساله واکنش سريع و شديد نشان ميدهد.
محمد هاشمي، فعال سياسي اصلاحطلب که در دهه 60 رئيس سازمان صداوسيما بود هم احتمال شکلگيري وضعيت خويشاوندسالاري و قوموخويشگرايي را يکي از دغدغههاي موجود در عرصه مديريتي کشور توصيف ميکند و با اشاره به قانون منع بهکارگيري بازنشستگان، نسبت به آن هشدار ميدهد.
جوانان به ميدان بيايند اما بدون «ژن خوب»
چندي قبل وقتي که فرزند محمدرضا عارف، رئيس فراکسيون اميد مجلس براي توجيه موفقيتهاي خانوادگي از عبارت ژن خوب استفاده کرد، بسياري از صاحبنظران نگران شدند مبادا همين اعتماد به نفس، منتهي به ايجاد حقي ويژه براي خانواده مسئولان طرازاول کشور شود. اين نگراني آن وقت تشديد شد که يک نماينده مجلس که فرزند يکي از مقامات دولت اصلاحات است، در رابطه با حقوق نجومي پدرش، از عبارت «سفره انقلاب» استفاده کرد.
همين دو تفسير کافي بود که زنگ خطر درباره رشد پديده رابطهسالاري به صدا درآيد. خطري که صاحبنظران درباره راههاي مقابله با آن، بر نقش نظارتي بيشتر دولت تاکيد ميکنند. عبدا... ناصري فعال سياسي اصلاحطلب در زمره همين صاحبنظران است که با اشاره به دغدغههاي موجود در اين زمينه به جامجم ميگويد: حتما دولت بايد نظارت کند و همچنان که براي ورود به دانشگاه مجراي اطمينان بخشي به نام کنکور وجود دارد، نظام استخدامي کشور هم سازوکاري تعريف کند که با نظارت مراجع ذيربط شرايط ورود نيروهاي جوان به عرصههاي مديريتي مورد سنجش قرار گيرد تا شايستگان فرصت حضور در عرصههاي اجرايي را پيدا کنند.
البته واژه شايسته براي تشريح ويژگيهاي يک مدير، از همان واژگان پرمناقشه است که بيم ايفاي نقش نسبتهاي حزبي و خانوادگي در توزيع پستهاي مديريتي را افزايش ميدهد.
حسيني، فعال سياسي اصولگرا در همين رابطه حضور مديران سفارشي در مناصب و مسئوليتها را ظلم به جامعه، ظلم به افراد توانمند و حتي ظلم به خود آقازادهها ميداند و تاکيد ميکند: قرار گرفتن يک فرد نالايق در يک منصب و موقعيت با آموزههاي ديني ما منافات دارد و در مديريت علمي دنيا نيز شاخصها و ويژگيهاي احراز شرايط مسئوليت براي هر پست تعريف شده و تنها افرادي که واجد آن مشخصات هستند، مناصب را به عهده ميگيرند و صرف سفارش و توصيه کارساز نيست و محلي از اعراب ندارد.
حميدرضا ترقي، عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه اسلامي نيز در گفتوگو با جامجم بر اين نکته تصريح ميکند، قانون منع بهکارگيري بازنشستگان الزاما تامينکننده اين نظر نيست که بهجاي مديران باتجربه، آقازادگان و وابستگان به احزاب و جريانات خاص پستهاي مديريتي را پر نکنند.
الزامات پوستاندازي موفق نظام مديريتي
به اين ترتيب بهنظر ميرسد 40سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي، کنار گذاشتن مديران کهنسال و به ميدان آوردن مديران جوان و پرانرژي، نويد افزايش تحرک در نظام اجرايي را ميدهد. قانون منع بهکارگيري بازنشستگان نشان ميدهد اجماعي ملي بر سر جوانگرايي بهوجود آمده و دستگاههاي مختلف ميتوانند با شناسايي جوانان باايده و پرانرژي، راه را براي درخشش مديريتي اين جوانان درست مانند سالهاي نخست پيروزي انقلاب هموار کنند.
با اين حال همه بايد مراقب باشند اين فرصت با ويروس رابطهسالاري و فرصتخواري، تبديل به يک تهديد نشده و چهرههايي جايگزين مديران شايسته شوند که بهجاي روابط با مسئولان سابق يا فعلي، توانمندي بالايي در رسيدگي به مطالبات مردم داشته باشند. شايد اگر اين شرط محقق شود، انقلاب اسلامي بهجاي آنکه هزينه حاشيهسازي رفتار و گفتار آقازادهها را بدهد، مديراني توانمند براي سالهاي بعد داشته باشد که راه را براي پاسخگويي به مطالبات مردم هموار کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: جام جم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۳۳۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است

وزیر امور اقتصادی گفت: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است و زمینه را برای فراهم کردن نقش‌آفرینی مردم فراهم خواهد کرد.

به گزارش مشرق، سید احسان خاندوزی سه‌شنبه شب (هفتم فروردین ماه) در نشست مشترک با محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری سی و یکمین نمایشگاه قرآن کریم، اظهار داشت: نمایشگاه قرآن امسال به جهات مختلف با سال‌های گذشته تفاوت دارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد یک غفلت یا شاید یک انتخاب راهبردی پنهان در دهه‌های گذشته صورت گرفته که اساساً منحصر کردن حوزه اداره امور به طبقه خاصی از دیوان سالاران کشور است که این نگاه به شکل کاملاً روشن و آشکار مغایر ایده بنیان‌گذاران جمهوری اسلامی است.

وزیر اقتصاد بیان کرد: اصل ۴۳ قانون اساسی ناظر به این است که اداره امور باید به گونه‌ای باشد که عموم مردم در اداره کشور مشارکت داشته باشند.

خاندوزی با بیان اینکه میراث‌دار یک انحراف بزرگ در اداره امور کشور هستیم، گفت: نگاه مذکور، نه‌تنها مشارکت مردم را به رسمیت نمی‌شناسد، بلکه آن را مزاحم می‌داند، تا جایی که در نهادسازی‌های مختلف، نسبت به عامه مردم نه‌تنها بی‌تفاوت بودند، بلکه مردم را در موضع دفع قرار دادند.

وی ادامه داد: ثمره این نگاه این شده که طی سال‌های اخیر با نسل نسبتاً وسیعی از جامعه مواجه هستیم که به عنوان کسانی که پیام این نوع نهادسازی را دریافت کردند، اساساً تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند. این نوع نهادسازی‌ها موجب شده که با فراگیر شدن غایبین زمانه مواجه هستیم.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: میلیون‌ها نفر از ظرفیت‌های فکری که می‌توانست در اداره کشور سهیم باشد، کنار زده شدند.

خاندوزی با تاکید بر اینکه نگاه دولت سیزدهم این است که مردم را به اداره کشور بازگرداند، گفت: در عرصه اقتصاد نمود این نگاه این است که بسیاری از مواردی که مردم از آن مطلع نبودند و امکان ارائه اظهارنظر، پیشنهاد و حل مشکل وجود نداشت، اما در دولت سیزدهم شفاف شد.

وی توضیح داد: امروز مردم می‌دانند؛ مثلاً ابر بدهکاران بانکی چه کسانی هستند و یا اطلاعات شرکت‌های دولتی شفاف شد و بسیاری دیگر از شفاف سازی‌ها در حوزه اقتصاد رخ داد تا مردم در جریان باشند که این اتفاق اول بود.

عضو کابینه دولت سیزدهم گام دوم برای افزایش مشارکت مردم را فراهم کردن زمینه برای نقش‌آفرینی مردم عنوان کرد و افزود: سال‌ها رویه اداره کشور این بود که برای مردم امکان‌پذیر نبود که به راحتی بتوانند وارد فعالیت اقتصادی شوند تا جایی که حتی ناچار به دادن رشوه برای کسب مجوزهای کسب و کار می‌شدند. دولت سیزدهم اما رویه صدور مجوز را شفاف و تسهیل کرد.

خاندوزی ادامه داد: گام سوم این است که اطلاعات وجود داشت و امکان ورود به فعالیت اقتصادی هم بود، اما امکان مدیریت نبود، به عنوان نمونه سهام عدالت همه در مالکیت حدود ۵۰ میلیون نفر بود، اما ظرفیتی برای مدیریت مردم وجود نداشت. دولت سیزدهم زمینه را فراهم کرد تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت هر استان، نمایندگانی از مردم انتخاب کنند و آنها مدیریت سهام عدالت را بر عهده بگیرند.

وی محور دوم را تلاش برای اصلاح فرهنگ اقتصادی جامعه دانست و بیان داشت: در این میان ابتدا اصلاح فرهنگ دیوان‌سالارانه اداری مقدم بر اصلاح فرهنگی عامه بود، زیرا نوع مناسبات و ارزش‌هایی که باعث ارتقا و جابه‌جایی مدیران می‌شد، باید تغییر می‌کرد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در گام بعدی لایه فرهنگ اقتصادی عامه مطرح است که با شرایط دشواری مواجه بوده و هستیم، زیرا در خلاف جریان فرهنگ فردگرایی جهان امروز است؛ متاسفانه از بسیاری از ابزارهایی هم که می‌شد، استفاده نکردیم.

خاندوزی با اشاره به اینکه باید علاوه بر ابزارسازی فرهنگی و اقتصادی، نهادسازی سیاسی را اصلاح کنیم، گفت: باید بتوانیم فرهنگ اقتصادی مبتنی بر مصرف ملی را ترویج کنیم. کشوری را سراغ نداریم که در مسیر توسعه یافتگی، این مسیر را طی نکرده باشند.

وی موضوع اتقان و رعایت کیفیت در تولیدات را از دیگر الزامات در این حوزه عنوان کرد و بیان داشت: طی سال‌های اخیر بارها شاهد بودیم شایعات به التهاب بازارها دامن زده که نشانگر فقر کشور در حوزه مذکور است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: توافق خوبی با آموزش و پرورش داشتیم که ۴ هزار معلم آموزش ببینند تا بتوانیم سواد اقتصادی نوجوانان را ارتقا دهیم.

وی تصریح کرد: همچنین تلاش کردیم دانشجویان دانشگاه‌های مختلف را با مسائل اجرایی و اقتصادی و رویکردهای مختلف در حل مسائل آشنا کنیم به طوری که در مدرسه تابستانه که وزارت اقتصاد برگزار کرد، برای دانشجویان در موضوعات مختلف مالیاتی، بودجه و... کلاس آموزشی برگزار کردیم و در نهایت پیشنهادهای برگزیده آنها را خریداری می‌کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: باید اعتراف کنیم که در این حوزه هزار راه نرفته وجود دارد و اگر با اقداماتی که در دو سال گذشته شروع شده بتوانیم این را بهانه‌ای برای اصلاح تربیت اقتصادی جامعه قرار دهیم، می‌توان از تهدید تحریم و تلاطمات ارزی فرصتی برای رشد جامعه استفاده کرد. این نیازمندی، فرصتی است که امیدوارم برای ما یک پیامد متفاوتی رقم بزند تا با استحکام بیشتری تصمیمات اقتصادی را اتخاذ کنیم.

دیگر خبرها

  • شی ‌جین‌پینگ به روزنامه‌نگاران گفت: « داستان چین را خوب روایت کنید»
  • بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی باشد
  • حکایت شنیدنی بهلول و مرد عطار!
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: نباید اجازه دهیم از بسیج یک وجهه ترسناک برای مردم درست کنند/ مسئولان و مدیران نظام اسلامی باید در طهارت نفس و در پاک‌دستی برای بقیه الگو باشند/ مراقبت از پاک‌دستی فقط با نظارت فیزیکی بسیج ادارات حاصل نمی‌شود؛ کارهای فرهنگی لازم است
  • مظلومیت زبان فارسی از نگاه رهبر معظم انقلاب
  • چرا پزشکان خودکشی می‌کنند؟
  • وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است
  • نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است
  • رمضان و فرهنگ زندگی
  • روزه خواری نباید یک رفتار معمولی و عادی در کشور شود