Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشگاه شهید چمران اهواز با در اختیار داشتن فضای آموزشی بسیار وسیع و مناسب یکی از چهار دانشگاه بزرگ کشور و بزرگترین دانشگاه در جنوب غرب کشورمان به شمار آمده و در زمره دانشگاه‌های جامع قرار دارد.

گروه دانشگاه  خبرگزاری دانشجو،   داوطلبان کنکوری که اکنون در فکر انتخاب شهر و رشته برای تحصیل در مقطعی جدیدتر از زندگی خود هستند، نباید و نمی‌توانند خود را از تحصیل در شهر‌های دیگر محروم کنند؛ اما حتما برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی زندگی در شهری جدید، باید دقت بیشتری در انتخاب داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
دانش آموزان دیروز و دانشجویان فردا برای کاهش این آسیب‌ها، نیازمند شناختی ولو اجمالی از دانشگاه‌های شهر‌های مختلف کشورمان هستند.

خبرگزاری دانشجو در سلسله گزارش‌های کدام شهر، کدام دانشگاه بدنبال معرفی دانشگاه‌های مهم و برجسته کشورمان است.   دانشگاه شهید چمران اهواز افتخارات عظیم و با­شکوه تاریخ تمدن و فرهنگ ایران زمین، بیانگر وجود مراکز دانش در انواع علوم بوده است. مراکز برجسته علمی همچون دانشگاه جندی شاپور در استان خوزستان که در سال پانصد و سی میلادی تأسیس یافت، دلیلی براین مدعاست. پس از پیروزی ایرانیان بر امپراطور روم،  شاپور اول یکی از پادشاهان ساسانی  دستور بنای شهر جندی شاپور را در ۱۸ کیلومتری جنوب غرب دزفول صادر کرد. وی بر این شهر نام بهاندیو یعنی بهتر از انطاکیه (پایتخت روم شرقی) را نهاد.   سپس در این شهر، دانشگاهی به همین نام تأسیس کرد. درآن ایام علوم مختلفی ازجمله پزشکی، فلسفه، الهیات، ریاضیات، موسیقی، کشورداری و کشاورزی دراین دانشگاه تدریس می ­شد. بر این اساس گفته می‌شود که دانشکده  پزشکی دانشگاه جندی شاپور به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های پزشکی جهان مطرح بوده است و دانشمندان زیادی از ملیت‌های ایرانی و هندی درآن تدریس می‌کرده اند و توسط آنان چندین کتاب پزشکی به زبان پهلوی ترجمه شده است.   پس ازآن دوره چشمگیر، حیات دوباره دانشگاه از سال ۱۳۳۴ هجری شمسی با ایجاد دانشکده کشاورزی و پذیرش ۴۰ دانشجو در دوره جدید آغاز شد. سپس در سال ۱۳۳۵ مقدمات ایجاد دانشکده پزشکی فراهم آمد و به تدریج سایر دانشکده‌ها از آن پس فعال شدند. تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ این دانشگاه نزدیک به ۴ هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در ۴۰ رشته تحصیلی در مقطع لیسانس و ۱۷ رشته تحصیلی در مقطع فوق لیسانس داشته است.   پس از انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی این دانشگاه یکی از پایگاه‌های اصلی رزمندگان اسلام در دفاع مقدس به شمار می‌رفت و مقر اصلی شهید دکتر چمران بود. پس از به شهادت رسیدن این سردار بزرگ و به پاس بزرگداشت نام و خاطره آن مرد، نام دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه شهید چمران اهواز تغییر یافت.

در حال حاضر دانشگاه شهید چمران دارای ۱۳ دانشکده با ۵۳ گروه آموزشی شامل ۲۲ گروه علوم انسانی، ۷ گروه علوم پایه، ۷ گروه فنی و مهندسی، ۱۳ گروه علوم کشاورزی و دامپزشکی و ۲ گروه هنر است. این گروه‌ها مجموعاً شامل ۳ رشته در مقطع کاردانی، ۵۶ رشته در مقطع کارشناسی، ۱۰۷ رشته در مقطع کارشناسی ارشد، ۵۹ رشته در مقطع دکتری تخصصی و یک رشته در مقطع دکتری حرفه‌ای هستند. بیش از ۵۰۰ نفر عضو هیات علمی در دانشگاه مشغول آموزش و پژوهش هستند که حدود ۸۰ درصد از آن‌ها دارای رتبه استادیاری و بالاتر هستند.   همچنین بیش از ۱۶ هزار دانشجو از مقطع کاردانی تا دکتری تخصصی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که از این تعداد ۴۰۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند. از سال ۱۳۹۱ واحد پردیس دانشگاهی راه اندازی شده  و در حال حاضر بیش از ۴۰۰ نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی نیز در این واحد مشغول به تحصیل هستند.

خوب است این را هم بدانید که در حال حاضر دانشگاه شهید چمران اهواز با در اختیار داشتن فضای آموزشی بسیار وسیع و مناسب یکی از چهار دانشگاه بزرگ کشور و بزرگترین دانشگاه در جنوب غرب کشورمان به شمار آمده و در زمره دانشگاه‌های جامع قرار دارد.

رتبه علمی دانشگاه شهید چمران
این دانشگاه از دانشگاه‌های مادر و بزرگ ایران است. طبق رتبه‌بندی پایگاه اسنادی ISC در بین دانشگاه‌های جامع و بزرگ کشور دارای رتبه ۱۳ است.از دانشگاه شهید چمران اهواز، به‌عنوان «قطب مطالعات آب در ایران» یاد می‌شود.  
لازم به ذکر است، دانشگاه‌های لرستان (در سال‌های دور)، علوم و فنون دریایی خرمشهر، کشاورزی و منابع طبیعی رامین و همچنین مجتمع‌های آموزش عالی جندی شاپور (شاخه شمالی)، مجتمع آموزش عالی بهبهان (در سال‌های اخیر) از جمله واحد‌های اقماری دانشگاه شهید چمران اهواز بوده‌اند که در حال حاضر استقلال یافته و با بودجه‌ای جداگانه نسبت به پذیرش دانشجو از طریق سازمان سنجش اقدام می‌کنند.

تشکل‌های دانشجویی
تشکل‌های دانشجویی در این دانشگاه بسیار فعال است. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، انجمن اسلامی دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام، کانون‌های فرهنگی و اجتماعی و بسیج دانشجویی از تشکل‌های فعال دانشجویی در این دانشگاه است. کانون‌های ادبی، تئاتر، عکس و فیلم، هنر‌های تجسمی، هلال احمر، محیط زیست، گفتگو، مطالعات زنان، همیاران سلامت روان، خلاقیت و سرگرمی، آسیب شناسی اجتماعی، خیریه قدم و ایرانشناسی و گردشگری از جمله کانون‌هایی است که در این دانشگاه فعال است.
دانشگاه بر اساس آمار
در دوره روزانه  دانشگاه شهید چمران ۶۷۱۴ دانشجو در مقطع لیسانس، ۲۳۸۸ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، ۱۹۸ دانشجو در دکترای حرفه‌ای و ۹۰۳ دانشجو در مقطع دکترای تخصصی در حال درس خواندن هستند. اما ۴۵۳۰ دانشجو نیز در نوبت دوم این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند

ورزش در دانشگاه شهید چمران
در دانشگاه شهید چمران به بحث ورزش توجه زیادی می‌شود و بیش از ۱۲ انجمن ورزشی در این دانشگاه فعال است. مساحتی بالغ بر ۱۲۶۸۲ متر به سالن‌های ورزشی این دانشگاه اختصاص یافته که ۲۷۰۰ متر نیز برای تکمیل پروژه‌های ورزشی در دست ساخت است. ۷۹ دانشجوی این دانشگاه تحت پوشش ورزش‌های قهرمانی قرار دارند و بیش از ۳۰۰ دانشجو نیز به طور مستمر در فعالیت‌های ورزشی دانشگاه حضور دارند

فعالیت‌های اجتماعی
دانشجویان دانشگاه شهید چمران بیش از ۳۶ نشریه تولید می‌کنند و در ۱۱ کانون فرهنگی نیز فعالیت و عضو گیری انجام می‌دهند. ۴۷ انجمن علمی و دانشجویی در این دانشگاه فعال است و تا به حال ۱۸ کرسی آزاد اندیشی نیز در این دانشکاه برگزار شده است. این دانشگاه در سفر حج عمره نیز بسیار فعال است و ۸۴ بار اعزام به این سفر را در کارنامه خود دارد.

دانشکده هنر شوشتر
تاسیس دانشکده‌ هنر شوشتر در ابتدا از سال ۱۳۷۳ با راه ا. ندازی شاخه شوشتر دانشگاه شهید چمران اهواز در رشته‌های تریت دبیری ریاضی، ادبیات فارسی وکامپیوتر آغاز شد. درسال ۱۳۷۵ نخستین گروه از دانشجویان ذکرشده تحصیل خود را دراین دانشکده شروع کردند.

وجود بستر مناسب برای رشته‌های هنر و جوانان علاقمند به تحصیل در این رشته‌ها و نیاز استان خوزستان برای تاسیس دانشگاه بزرگ هنر در منطقه جنوب وجنوب غرب کشورو هم چنین استعداد ذاتی شهرستان شوشتر موجب گردید توان این شاخه‌ی دانشگاهی برآموزش هنر متمرکز شود.   اولین گروه دانشجویان رشته‌های هنر درسال ۱۳۸۱ تحصیل خود را دراین دانشکده آغاز کردند. هم اکنون دانشجویان این دانشکده در مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی، کارشنا سی ناپیوسته، کارشناسی ارشد) در رشته‌های گوناگون هنر‌های تجسمی وپژوهش هنر مشغول به تحصیل هستند.

مکان اصلی این دانشکده در زمینی به وسعت ۶۰ هکتار در منطقه‌ای دانشگاهی درشمال شرقی شهرستان شوشتر قرار دارد. این دانشکده دارای دو ساختمان آموزشی واداری به وسعت بیش از ۰۰۰، ۳ متر مربع و ۳ ساختمان خوابگاهی با ظرفیت ۴۵۰ دانشجو می‌باشد. کتابخانه‌ تخصصی متناسب با رشته‌های تحصیلی دانشجویان، آمفی تئاتر وکارگا‌ه های مجهز به سیستم سمعی بصری، سلف سرویس، بوفه‌ دانشجویی وانتشارات مجهز به چاپگر‌های رنگی ازامکانات دیگراین دانشکده است.

دانشکده ادبیات و علوم انسانی
بنای افراشتۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی معروف به ساختمان سه گوش، با نمای سردر مزیّن به نقوش آجری و فیروزه‌ای رنگ خود در حاشیۀ غربی کارون، دارای قدمتی هفتاد ساله است. ساختمان سه گوش با همکاری مهندسان و معماران ایرانی و آلمانی، مقارن با احداث پل معلّق فلزی اهواز که خود از شگفتی‌های پل سازی فلزی در روزگار خویش محسوب می‌گردید، احداث شد.   این ساختمان در ابتدا متعلّق به بانک ملّی بود وسپس محل استقرار استانداری، فرمانداری و شهرداری اهواز شد و بعد‌ها با توجه به نیاز شدید دانشگاه جندی شاپور، برای محلّی جهت استقرار دانشکده پزشکی، به بهای تمام شدۀ آن، به مبلغی معادل یک ششم ارزش روز خود با اقساط سه ساله به دانشگاه فروخته شد.

دانشکده ادبیات و علوم انسانی در تربیت سازمانی خود، علاوه بررشته‌های زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، همچنین دارای رشته‌های تاریخ، زبان و ادبیات عربی، فلسفه، مردم شناسی و باستان شناسی بود که از این میان، رشتۀ زبان و ادبیات عربی در سال ۱۳۵۷ با پذیرش دانشجو کار خود را آغاز کرد.   رشتۀ مذکور بعد از تأسیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی، به آن دانشکده الحاق گردید. در سال ۱۳۶۴ نام دانشکده به ادبیات و علوم انسانی تغییر یافت و هم اکنون در گروه‌های آموزشی این دانشکده رشته‌های ”زبان و ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات فرانسه، تاریخ و جغرافیا و برنامه ریزی شهری در مقطع کارشناسی“، ” آموزش زبان انگلیسی، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، تاریخ با دو گرایش  و در مقطع کارشناسی ارشد و  آموزش زبان انگلیسی  و زبان وادبیات فارسی در مقطع دکترا فعالیت می‌نماید.

  دانشکده اقتصاد
باتوجه به اهمیت بازرگانی وموقعیت خاص استان خوزستان به جهت وجود منابع طبیعی، صنایع وبنادرمهم خرمشهرو امام خمینی لزوم تاًسیس دانشکده‌ای تحت عنوان اقتصاد وعلوم اجتماعی ازدیربازموردتوجه بوده است که درسال ۱۳۵۳ باپذیرش دانشجودررشته‌های اقتصاد وحسابداری وعلوم اداری این هدف عملی شد. درحال حاضرساختمان این دانشکده درمجاورت دانشکده‌های الهیات وعلوم تربیتی درشهردانشگاهی واقع می‌باشد وگروه‌های مختلف علوم اقتصادی، علوم اجتماعی، مدیریت، حقوق وحسابداری درحال فعالیت تحقیقاتی وآموزشی درسه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری (علوم اقتصادی و حسابداری) می‌باشند. رشته علوم اقتصادی اولین رشته‌ای بود که در این دانشگاه تدریس شد در حال حاضر ۵۲ نفر هیات علمی در این دانشگاه فعال هستندو ازبین اعضای هیئت علمی این دانشکده ۲ نفراستاد ۲ نفردانشیار و ۲۷ نفراستادیارومابقی ۲۱ مربی هستند. دراین دانشکده برای بعضی ازرشته‌ها دوره‌های روزانه وشبانه وجوددارد.

دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
فعالیت مربوط به رشته تربیت بدنی با تاسیس دانشگاه در سال ۱۳۳۴ شروع شد و همواره بخشی از فعالیت‌های آموزشی دانشجویان به شمار می‌رفت، تا اینکه در سال ۱۳۵۳ فعالیت‌های آموزشی و فوق برنامه حول محور گروه تربیت بدنی در درون دانشکده علوم تربیتی شکل گرفت در سال ۱۳۵۴ گروه تربیت بدنی به مرکز تربیت بدنی و علوم ورزشی تغییر نام داد.     در سال ۱۳۵۶ اولین دوره کارشناسی در رشته تربیت بدنی با تعداد ۹۰ دانشجو از از طریق امتحان ورودی نظری و عملی ایجاد شد و از آن سال به بعد تا به حال هر ساله تعدادی دانشجو پذیرفته و تعدادی فارغ التحصیل می‌گردند. در سال ۱۳۵۶ مجوز تاسیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی داده شد این دانشکده در سال ۱۳۵۶ علاوه بر دوره کارشناسی در دوره کارشناسی ارشد نیز دانشجو پذیرفت. در سال ۱۳۵۸ مجوز تشکیل سه گروه آموزشی به نام‌های گروه فیزیولوژی ورزشی، روانشناسی ورزشی، و گروه مدیریت و برنامه ریزی ورزشی صادر شدو این گروه‌ها همانند سایر گروه‌های دانشگاه کار خود را شروع کردند.

  دانشکده دامپزشکی این دانشکده نیز از سال ۱۳۵۳ فعالیت خود را آغاز کرد و در سال اول ۲۰ دانشجو پذیرفت در حال حاضر این دانشکده در دکتری حرفه‌ای (روزانه ۲۴۴ نفر)، (شبانه ۲۳۶ نفر) دانشجو دارد و ۶۳ نفر نیز در دکترای تخصصی در این دانشکده درس می‌خوانند.

  دانشکده علوم
دانشکدة علوم در سال ۱۳۴۹ تأسیس شد و به طور رسمی از سال ۵۱-۱۳۵۰ در رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی دانشجو پذیرفت. پس از گذشت پنج سال، یعنی در سال تحصیلی ۵۶-۱۳۵۵ افزایش چشمگیری در تعداد اعضای هیأت علمی گروه‌ها به وجود آمد.هم اکنون دانشکده علوم با ۹۹۰ دانشجوی کارشناسی، ۲۷۷ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۵۷ دانشجوی دکتری به کار خود ادامه می‌دهد.

دانشکده مهندسی علوم آب
دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران در مهرماه ۱۳۳۴ تأسیس شد. در آن زمان دوره مهندسی کشاورزی (لیسانس) سه ساله و به صورت کشاورزی عمومی بود. در اوایل سال تحصیلی ۳۹-۳۸ قراردادی بین اداره کلّ تعلیمات عالیه وزارت آموزش و پرورش و بنیاد خاور نزدیک (امریکا) منعقدشد که به موجب آن مسؤولیت اداره و توسعه دانشکده، که باید در قریه رامین واقع در ۴۰ کیلومتری اهواز تشکیل شود، به عهدة بنیاد مزبور قرار گرفت.     اراضی دانشکده به وسعت تقریبی ۵۳۰ هکتار در سال ۱۳۳۶ از طرف شرکت ملی نفت به دانشگاه چمران واگذار شد در سال تحصیلی ۴۰-۳۹، دانشکده با استادان ایرانی و امریکایی در محلّ جدید اقدام به پذیرش دانشجو برای دوره چهار ساله (کارشناسی ارشد پیوسته) کرد. در آن زمان دانشکده شامل گروه‌های آموزشی مهندسی زراعی (آبیاری و ماشینآلات)، زراعت، باغبانی، خاکشناسی، گیاهشناسی، حشره شناسی، دامپروری و بیولوژی بود.   لازم به ذکر است، برای اولین بار در ایران، در این دانشکده سیستم سیمستری و واحدی به اجرا در آمد. گرچه در این دوره تحصیلات به صورت عمومی بود؛ امّا، سیستم سیمستری این امکان را به وجود آورد که دانشجویان، با راهنمایی استادان راهنما، درس‌های انتخابی را در رشته خاص مورد علاقه خود انتخاب کنند؛ به همین دلیل در آزمون‌های استخدامی اغلب رتبه‌های اوّل تا سوم به فارغ التحصیلان این دوره‌ها اختصاص می‌یافت.

  دانشکده کشاورزی
در سال تحصیلی ۵۳-۱۳۵۲، که ساختمان جدید دانشکدة کشاورزی در شهر دانشگاهی جندی شاپور اهواز مورد بهره برداری قرار گرفت، گروه آبیاری و آبادانی به محلّ جدید انتقال یافت. در سال تحصیلی ۶۵-۱۳۶۴، دورة کارشناسی ارشد گروه با پذیرش ۳ دانشجو در رشتة آبیاری و زهکشی دایر شد. در سال ۶۷-۱۳۶۶، رشتة کارشناسی ارشد تأسیسات آبیاری نیز دایر گردید. در سال ۱۳۷۳ دورة دکترای گروه در رشته‌های تأسیسات آبیاری، آبیاری و زهکشی و هیدرولوژی نیز تأسیس و اقدام به پذیرش دانشجو کرد.

دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر
پس از تأسیس دانشگاه شهید چمران (جندی شاپور) و تا قبل از سال ۱۳۴۸ مراکز آموزش دانشگاه تدریس دروس علوم پایه دانشگاه را به عهده داشتند. در سال ۱۳۴۸ به منظور گسترش هرچه بیشتر و ایجاد رشته‌های جدید، تأسیس دانشکده علوم با رشته‌های ریاضی، فیزیک و زیست شناسی در گرایش‌های دبیری و آزاد تصویب شد.

در این میان گروه ریاضی بعنوان یکی از گروه‌های دانشکده علوم تا سال ۱۳۵۲ محدود به چند مربی بود و دراین سال اولین استادیاران با مدارک دکترا به استخدام دانشگاه در آمدند و در کنار آن از اساتید بازنشسته سرشناسی، چون دکتر مهدوی اردبیلی و پروفسور هشترودی نیز جهت تدریس دعوت به عمل آمد. علاوه برآن به علت کمبود کادر علمی، گروه ریاضی به همراه مسئولین دانشکده تدابیر خاصی را اتخاذ کردند که باعث جذب برخی از فارغ التحصیلان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا ونیز برخی از خارجی‌ها را فراهم کرد.

در سال ۱۳۵۲ گروه آمار نیز برای اولین بار در دانشکده علوم تأسیس و از همان سال شروع به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی کرد. مطرح شدن کامپیوتر در دهه پنجاه و گرایش نسل جوان به آن سبب شد که گروه کامپیوتر ابتدا به عنوان بخشی از گروه آمار تأسیس و با راه اندازی مرکز خدمات کامپیوتری دانشگاه بر توسعة هر چه بیشتر آن اهتمام ورزیده شود و همین امر سبب جذب بیشتر افراد به عنوان هئیت علمی و رشد و توسعه گروه‌ها و دروس ارائه شده گردید.

سرانجام درسال ۱۳۵۶ گروه‌های ریاضی، آمار و کامپیوتر از دانشکده علوم جدا و با در اختیار گرفتن واحد خدمات کامپیوتری دانشگاه اولین دانشکده علوم ریاضی وکامپیوتر را در کشور بصورت مستقل ایجاد کردند. این تشکل توانست رشد رشته‌های مختلف دانشکده را بیشتر فراهم کند و در این سال‌ها گروه‌های آموزشی این دانشکده از پرکارترین گروه‌های آموزشی دانشگاه محسوب می‌شدند، به گونه‌ای که علاوه بر ارائه دروس پایه مورد نیاز سایر رشته ها، گروه ریاضی در رشته‌های کارشناسی ریاضی، دبیری ریاضی و کارشناسی ارشد ریاضی و گروه آمار در مقطع کارشناسی وکارشناسی ارشد آمار دانشجو می‌پذیرفتند. همچنین گروه کامپیوتر نیز اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی کامپیوتر کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۳۴۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه دیدارهای سال جدید با معاونت‌ها و مراکز سازمان مرکزی، صبح امروز با حضور در معاونت علوم پزشکی، با معاون، مدیران و کارکنان این حوزه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این نشست با قدردانی از زحمات و خدمات دکتر نفر در معاونت علوم پزشکی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تنها مؤسسه غیردولتی کشور است که در آموزش پزشکی فعالیت دارد و ان‌شاءالله در سال جاری شاهد یک جهش در این حوزه باشیم. افزایش دوبرابری تخت‌های بیمارستانی در تهران، یکی از بخش‌های جدی برنامه پنج ساله این معاونت است که نشان از اهمیت حوزه بهداشت و درمان در دانشگاه آزاد اسلامی دارد.

دکتر طهرانچی با اشاره به قرار گرفتن رشته روانشناسی بالینی و دامپزشکی ذیل معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: حوزه سلامت دانشگاه آزاد اسلامی یک مدیریت جامع دارد و می‌تواند کارهایی انجام دهد که نظام گسسته قادر به آن نیست. ویژگی دانشگاه آزاد اسلامی این است که از هر دو وزارت علوم و بهداشت، رشته و دانشجو دارد. این موضوع باعث شده از حوزه علوم پزشکی برای دیگر حوزه‌ها الگو بگیریم. به عنوان نمونه؛ امروز مفهوم عرصه و پایه در حوزه مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته و این مدارس عرصه تعلیم و تربیت هستند. بدین ترتیب معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت همزمان امور مربوط به حوزه آموزش و پرورش و وزارت علوم را پیگیری می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این اتفاق باید با شتاب بیشتری در حوزه روانشناسی بالینی، دامپزشکی و مهندسی پزشکی رخ دهد و اساتید این رشته‌ها به دو گروه عرصه و پایه تقسیم شوند. در مرحله بعدی نیز با تقویت رشته زیست‌شناسی باید بخشی از این رشته که مربوط به حوزه علوم پزشکی است، در این قالب قرار گیرد. نگاه ما در دانشگاه آزاد اسلامی این است که برای رشته‌های تحصیلی پیشران‌های موضوعی داشته باشیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های رشته روانشناسی گفت: بخشی از اعضای هیأت علمی روانشناسی مأمور به حوزه علوم پزشکی هستند. بخشی از روانشناسی که مربوط به حوزه دانش آموزان و مدارس می‌شود نیز ذیل دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی و بخش دیگر نیز ذیل معاونت علوم انسانی و هنر قرار دارد اما نباید خط و مرزی بین آنها باشد.

وی افزود: امسال باید تحرکات جدی در حوزه علوم پزشکی داشته باشیم چرا که هزینه‌های این حوزه افزایش یافته و برای جبران آن، باید تدبیر کرد. به همین دلیل، موضوع «عرصه و پایه» یک برنامه جدی در دانشگاه آزاد اسلامی است. این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاهی که جامع رفتار می‌کند، می‌تواند برای کشور فرصتی به وجود آورد که بتوانیم از این الگو در جاهای دیگر استفاده کنیم.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: تجربه دانشگاه آزاد اسلامی نشان داد که دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند از وزارت علوم رشته بگیرند تا ضعف‌های جدی نظام آموزشی در تربیت نیروی انسانی رفع شود. واقعیت این است که سبد حوزه علوم پزشکی باید اقتصادی شود چرا که برخی رشته‌های این حوزه بسیار پرهزینه است و می‌توان از طریق رشته‌های دیگر، درآمدزایی کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه آنچه مسائل اقتصادی را حل می‌کند، برنامه داشتن و حرکت رو به جلوست، گفت: یکی از موضوعات مهم در دانشگاه آزاد اسلامی، توجه به حوزه معیشتی است. معیشت کارکنان تصویری از ارزش‌آفرینی آنان است و به همین دلیل هرچه ارزش‌آفرینی بیشتر باشد، پاسخ آن نیز در معیشت دیده می‌شود. به عنوان مثال؛ باغ کشاورزی که قنات خود را لایروبی نکند، بعد از چند سال خشک خواهد شد. باید به ارزش‌آفرینی سیستم ازجمله برخورد با دانشجو، کیفیت امور، بیمارستان‌ها و... توجه داشت. اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی یک اقتصاد دولتی و یارانه‌ای نیست؛ بلکه اقتصاد تلاش و تدبیر است.

وی ادامه داد: همه اجزای سیستم باید ارزش‌آفرینی کنند. در این صورت، می‌توان بازخورد آن را در بهبود معیشت دید. ارتقای معیشت در دانشگاه «به فرموده» نیست بلکه بازتاب عمل فردی مجموعه مدیران و کارکنان است. به عنوان نمونه؛ اجرای طرح پویش اشتغال بعد از چهار سال تصویر جدیدی از دانشگاه آزاد اسلامی را در جامعه شکل داده و جوانان فضای این دانشگاه را فضای اشتغال، نوآوری، کارآفرینی و... می‌دانند. در ایجاد فضای جدید تلاش‌های شبانه روزی و زحمات زیادی کشیده شده و این اقدام باعث شد هرساله بر تعداد دانشجویان ورودی دانشگاه آزاد اسلامی افزوده شود.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: در دهه گذشته، 5 سالی را تجربه کردیم که سالانه 150 هزار دانشجو کاهش می‌یافت اما در 5 سال بعدی که در آن قرار داریم، به همان اندازه به جمعیت دانشجویی اضافه می‌شود. این امر نتیجه همت مجموعه کارکنان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی است. تغییر سخت است اما باید محکم پای آن بایستیم. این تغییر رویه‌ها باعث افزایش اعتماد مردم به دانشگاه آزاد اسلامی شده است. افزایش اعتماد نیز منجر به رونق دانشگاه و رونق دانشگاه نیز منجر به بهبود و ارتقای معیشت می‌شود. بنابراین موضوع معیشت، کنش خودمان است.

لازم به ذکر است در ابتدای این نشست، محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی از وضعیت این حوزه ارائه کرد و گفت: برنامه جدی معاونت علوم پزشکی دانشگاه، ارتقای کیفیت آموزش و خدمات‌رسانی بهداشتی و سلامتی است.

همچنین فرهاد ادهمی مدیرکل توسعه آموزش و امور دانشجویان، خانم دکتر وحدت مدیر خدمات سلامت و بیمارستان‌ها، خانم شریعتمدار رئیس اداره تجهیزات پزشکی، مرجانی مشاور حوزه دامپزشکی و خانم هاشمی مشاور حوزه روانشناسی معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارش‌هایی درخصوص فعالیت‌ها و اقدامات حوزه‌های متبوع خود پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت دانشگاهیان علوم پزشکی ایران از دانشجویان جهان
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • داروسازی ایران، حرکت به سوی آینده یا اسیر روندهای تکراری
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل تغییر کرد
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • هشدار رئیس دانشگاه آزاد به ناهنجاری در انتخاب رشته دانشگاهی
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود