Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از خمینی‌شهر، مرتضی تیموری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت 16 مرداد سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد با ارائه گزارشی از وضعیت آموزشی و فرهنگی این سازمان به طور ویژه به تحقیقات جهاد دانشگاهی از دوران دفاع مقدس تاکنون اشاره و اظهار کرد: آب به عنوان یک مسأله حیاتی و اساسی کشور و به ویژه استان اصفهان است، از 3 سال گذشته کمیته‌ای با عنوان آب جهاد دانشگاهی در این سازمان به صورت کشوری تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی باید بر روی مسائل مهم کشور متمرکز شود و نیازهای به روز را بررسی کند، افزود: با توجه به پتانسیل قبلی در زمینه اکتشاف آب و فعالیت‌های متعدد باعث شد تا مطالعه بر روی آب‌های ژرف را جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان عهده‌دار شود.

توانمندی مطالعات میدانی پتانسیل‌یابی آب‌های ژرف را داریم

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با ابراز این‌که 2 سال برای مطالعات کتابخانه‌ای وقت‌گذاری شد، مطرح کرد: همچنین تجارب بین المللی بررسی، وضعیت گسل‌های کشور و نقشه‌های به روز رصد و گردآوری شد که مطالعات ارزشمندی در گروه پژوهشی ژئوشیمی بر روی این مسأله داشتند؛ در آستانه اعلام آمادگی برای عملیاتی کردن مطالعات آب‌های ژرف و انجام مطالعات میدانی بودیم که متوجه شدیم کار به شرکت‌هایی از کشورهای خارجی سپرده شد و در دو استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان عملیات اکتشاف آب‌های ژرف آغاز شد.

وی با بیان اینکه جلساتی با معاونت علمی ریاست جمهوری، استانداری اصفهان، آب منطقه‌ای و جهاد دانشگاهی کشور برگزار و پیگیری‌هایی شد که با جسارت اعلام کردیم توانمندی مطالعات میدانی پتانسیل‌یابی آب‌های ژرف را در ایران و به ویژه استان اصفهان داریم، تصریح کرد: اخیراً در این باره تضمینی برای داده‌ها و مطالعات از سوی مسؤولان درخواست شد که ما حاضر هستیم تضمین نیز بر روی این داده‌ها بدهیم، اکنون باز هم اعلام آمادگی برای شروع عملیات را داریم.

3 سال وقت مطالعه گذاشتیم، اما پروژه به خارجی‌ها رسید

تیموری با اعلام اینکه در سال 95 نخستین پروپوزال را ارائه کردیم، خاطرنشان کرد: 3 سال انرژی تحقیقاتی و مدیریتی برای تحقیقات بر روی آب‌های ژرف گذاشته شد اما پروژه میدانی به خارجی‌ها سپرده شد که از لحاظ قیمت و هزینه پیش‌بینی‌های ما با قراردادی که با خارجی‌ها بسته شد بسیار متفاوت است، شاید اگر اعداد و ارقام نجومی اعلام کنیم کار و تلاش نخبه‌های ایرانی نیز ارزشمند شود.

وی خبر داد: ما می‌توانیم مطالعات دقیق میدانی بر روی یک منبع جدیدی از آب که تاکنون شناسایی و بهره‌برداری نشده است را انجام داده و به این سؤال جواب دهیم که آیا آب ژرف داریم یا نداریم و بعد به سراغ انتقال آب از خلیج فارس و دیگر اقدامات برویم.

نشانه‌هایی از وجود آب‌های ژرف (آب گسلی) در استان اصفهان

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان ادامه داد: مطالعات فعلی گواه بر این است که با احتمال بسیار زیاد گسل‌های ایران و از جمله گسل‌های پهن استان اصفهان ذخیره بسیار خوبی از آب گسلی تجدیدپذیر دارند که قابل بهره‌برداری است و شواهد بسیار زیادی در بخش‌هایی از این استان بر وجود آب‌های ژرف (آب‌های گسلی) دیده و شنیده شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 15 سال پیش نیز مطالعات ژئوفیزیک در شهر کوهپایه انجام و چاهی حفر شد که آب خوبی هم از آن حاصل شد و هنوز هم فعال است، اضافه کرد: مویرگ‌های گسلی با آن چاه برخورد کرده است که در این وضعیت بحرانی باز هم آب‌دهی می‌کند؛ وجود قنات‌های فعال و بدون تغییر دبی در شهر بم کرمان و وجود چشمه‌های آب شیرین در کف خلیج فارس نیز گواه بر وجود پتانسیل بسیار خوبی در آب‌های ژرف در کشور و استان است.

شناسایی نقاط بهینه برای حفاری با کار ژئوفیزیک

تیموری تصریح کرد: می‌توان با یک کار میدانی و ژئوفیزیک عمیق وجود آب و پس از آن تخمین حجم و کیفیت آب را بررسی کرد و در پایان نیز نقاط بهینه برای حفاری را شناسایی کرد.

وی با بیان اینکه همه توان و تجهیزات داخلی در این فرآیند استفاده می‌شود و با خارجی‌ها رقابت دارد، متذکر شد: اگر تحریم‌ها قوی‌تر و توان خرید تجهیزات خارجی متوقف شود تنها نتیجه آن این است که فرصت گرانبهایی را از دست داده و مجبور می‌شویم با قراردادهای سنگین‌تر با خارجی‌ها وارد مذاکره شویم، این کار باعث می‌شود زمان و هزینه زیادی را از دست دهیم.

مسؤولان استان اصفهان پاسخ قاطع به محققان ایرانی نداده‌اند

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا مسؤولان ارشد استان از این دانش موجود در جهاد دانشگاهی استان مطلع هستند یا خیر گفت: در بسیاری از مباحث مثل صادرات، صنعت و... موضوع رانت را شنیده‌ایم و علیرغم برگزاری جلساتی با استاندار فعلی و قبلی استان اصفهان، همچنین معاونان استانداری، مکاتباتی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است، اما تاکنون تحقیقاتی که در زمینه آب انجام شده پاسخ قاطعی از سوی مسولان نگرفته است، این دانش موجود و تحقیقات فعلی از سوی مسؤولان رد نشده اما قراردادی هم برای آغاز به کار بسته نشده است، به نظر می رسد تمایل به همکاری با خارجی‌ها و انگیزه‌هایی از این نوع را تاکنون شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در همه مکاتبات برای ادامه کار و ارائه پروپوزال تأکید شده است، اما نمی‌دانم چه اتفاقی در پشت صحنه می‌افتد که به قرارداد و همچنین سخنی از آغاز کار برای رسیدن به نتیجه این تحقیقات ختم نمی‌شود.

مدیران شعار باور می‌دهند اما به توان داخلی شک دارند

تیموری با اشاره به اینکه در مرحله اول به ما گفته می‌شد که باید منتظر باشیم که خارجی‌ها که در مناطق سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی کار را در دست گرفته‌اند چه می‌کنند، تصریح کرد: البته مسؤولان به توان داخلی شک و تردید دارند، مدیران شعار باور می‌دهند اما خود به توانایی‌های داخلی باور و اعتماد ندارند.

وی با بیان اینکه بیش از 190 پروژه اکتشاف آب انجام شده که بیش از 90 درصد طرح‌ها دقیق و نتیجه‌بخش بوده است، اعلام کرد: آمادگی داریم با هزینه جهاد دانشگاهی به صورت پایلوت چندین پروفیل آزمایشی برای موضوع آب در استان بزنیم، البته این کار نیازمند مجوزهای لازم بوده اما هنوز این درخواست‌ها رد یا موافقت نشده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان بیان داشت: در گذشته برای انجام این فعالیت در وسعت بزرگی از استان اصفهان رقمی 10 میلیاردی را اعلام کرده بودیم که اکنون با 20 میلیارد می‌توانیم این پروژه را آغاز کنیم، به نظر می‌رسد در مقایسه با معضلی که در استان وجود دارد این مبلغ رقم ناچیزی است.

امید به نتیجه دادن کارهای تحقیقاتی

وی با تأکید بر اینکه به نتیجه رسیدن کارهای تحقیقاتی بر اساس شواهد امیدوارتر شده‌ایم و تضمین برای این کار وجود دارد، گفت: این 20 میلیارد بودجه‌ای است که برای مطالعات میدانی در سراسر نقاط استان اصفهان پیش‌بینی شده است تا برای وجود آب و نصب حداقل هزار و 500 قطعه پروفیل شناسایی‌هایی انجام شود، گروه کشور روسیه با رقمی چندین برابر بیش از این در کشور فعالیت دارد.

تیموری در پایان با اشاره به اینکه عمق آب‌های ژرف بسیار زیاد و بین 700 تا 3 هزار متر بوده که در لایه‌های زیرین زمین است و اصلاً ارتباطی با فرونشست زمین ندارد، ابراز کرد: با نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص این طرح‌ها مذاکراتی انجام دادیم و در جریان این تحقیقات هستند، قرار شد در یکی از جلسات مجمع نمایندگان استان طرح را ارائه دهیم که حضور پیدا کردیم اما موافقت لازم برای ارائه در جلسه مجمع انجام نشد و همچنان نیازمند همکاری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هستیم.

انتهای پیام/ذ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۳۵۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی پایش شد

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف یوسفی اظهار کرد: سال گذشته ۷۰۸ فقره اخطاریه رفع آلودگی زیست‌محیطی در استان مرکزی صادر شد و تعدادی از واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی متخلف به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات محیط‌زیست و تداوم آلودگی، به مقام‌های قضائی معرفی شدند.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی از پایش واحدهای صنعتی و تولیدی، برخورد با واحدهای متخلف و شناسایی واحدهای آلاینده است، افزود: پایش‌های محیط زیست از واحدهای صنعتی در ایام نوروز تشدید می‌شود و انتظار است همه واحدهای صنعتی و تولیدی این استان ضوابط زیست‌محیطی را برای افزایش سلامت عمومی رعایت و در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه پارسال ۳۱۷۰ واحد تولیدی، خدماتی و صنعتی مورد پایش قرار گرفتند، ادامه داد: قانونگذار پیشگیری و جلوگیری از هرگونه آلودگی محیط زیست، را جزو وظایف سازمان حفاظت محیط زیست پیش‌بینی کرده و رعایت ضوابط محیط زیستی یکی از شروط اصلی و لازم تداوم فعالیت‌های واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کد خبر 6063358

دیگر خبرها

  • ۴۱ واحد تولیدی و صنعتی سیستان و بلوچستان به مدار تولید بازگشت
  • استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان
  • مروری بر اقدامات جهاد دانشگاهی در نمایشگاه قرآن کریم
  • پایش زیست محیطی سه هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی استان مرکزی
  • ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی پایش شد
  • کنترل آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشور/ راه‌اندازی مرکز تحقیقات بیماری‌های منتقله از دام
  • سرمایه گذاری هزار و ۸۴ میلیارد ریالی طرح کشاورزی در استان همدان
  • ایجاد اشتغال برای ۹۲ هزار نفر در شهرکهای صنعتی طی سال ۱۴۰۲
  • ایجاد اشتغال برای بیش از ۹۲ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی کشور طی سال ۱۴۰۲
  • حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران