Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@04:00:22 GMT

ذهن زیبای تکامل

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۳۶۷۲۸

ذهن زیبای تکامل

تعادل نَش در قالب رویکردی ارائه شده بود که نظریه بازی خوانده می‌شود. این نظریه نخستین‌بار برای توصیف تصمیم‌گیری توسط بازیگران عاقل صورت‌بندی شد. در این نظریه پرسش این است که چگونه انسان‌ها تحت شرایطی خاص تصمیم می‌گیرند. مشهورترین مثال، معمای زندانی است: دو سارق را در نظر بگیرید که هنگام ارتکاب جرم به دام افتاده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروهای پلیس، هوشمندانه این دو را در دو اتاق مجزا تحت بازجویی قرار می‌دهند. هر سارق دو راهکار می‌تواند پی بگیرد. اول این‌که اعتراف یا این‌که سکوت اختیار کند. اگر هر دو سارق سکوت اختیار کنند هر کدام به یک‌سال زندان محکوم می‌شوند؛ اگر هر دو اعتراف کنند هر کدام به سه‌سال زندان محکوم می‌شوند؛ اما اگر یکی اعتراف کند و دیگری سکوت، اعتراف‌کننده آزاد می‌شود و آن‌که سکوت کرده به شش سال زندان محکوم می‌شود (اعتراف در برابر دوره کوتاه‌تر حبس یا آزادی در سیستم قضایی ایالات متحده، شیوه‌ای بسیار رایج است). در این شرایط با توجه به این‌که از تصمیم همدست خود آگاه نیستید چه باید بکنید؟ اگر اعتراف کنید به طور میانگین به صفر یا سه سال حبس محکوم خواهید شد اما اگر سکوت کنید به سه یا شش سال زندان محکوم می‌شوید؛ پس منطقا باید اعتراف کنید!

معمای زندانی از ساده‌ترین مثال‌هاست. اما چگونه می‌توان این رویکرد به تصمیم‌گیری را به جاندارانی بسط داد که قدرت تصمیم‌گیری ندارند؟ برای مثال می‌توان به رفتار نوعی باکتریوفاژ (ویروسی که باکتری را آلوده می‌کند) نگاه کنیم: این باکتریوفاژ پس از آلوده‌کردن میزبان می‌تواند دو راهکار در پیش گیرد: راهکار اول تولید انبوه ویروس در باکتری و از میان بردن میزبان است و راهکار دوم وارد شدن به ژنوم میزبان و همزیستی با او. همانند معمای زندانی، هر تصمیم‌گیری خود پیامدی را به‌دنبال دارد: در‌صورت وجود باکتری‌های فراوان در محیط راهکار نخست شایستگی زیستی باکتریوفاژ را می‌افزاید اما اگر باکتری در محیط محدود باشد، راهکار دوم سودمندتر است. ریاضیات نظریه بازی‌ها در توجیه رفتار باکتریوفاژ سودمند خواهند بود، بدون آن‌که احتیاج به تصمیم‌گیری آگاهانه از جانب باکتریوفاژ باشد؛ الگوریتم انتخاب طبیعی باکتریوفاژهایی را که تصمیم نادرست بگیرند با حذف از طبیعت تنبیه می‌کند و در این صورت فقط فراوانی باکتریوفاژهایی در جمعیت افزوده می‌شود که تصمیم درست را اتخاذ کرده باشند. این‌طور به نظر می‌رسد که پیش‌شرط بقای حیات و ایفای نقش در طبیعت هوشمندی از پیش تعیین شده و برای تداوم بقا نیست؛ بلکه این قانون مستتر در الگوریتم انتخاب طبیعی است که سرنوشت رویدادهای حیاتی برای موجودات زنده را به شکل جالب توجهی به پیش می‌برد.

دکتر عطا کالیراد

پژوهشگر زیست‌شناسی تکاملی در IPM

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: تعادل ذهن زیبا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۳۶۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) اقدام زیبای کریستوفر کنت دروازه‌بان فولاد خوزستان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نظریهٔ تکامل سوء تفاهمی بیش نیست
  • (ویدئو) اقدام زیبای کریستوفر کنت دروازه‌بان فولاد خوزستان
  • آبشار زیبای تخت‌چو در استان لرستان
  • (تصاویر) مزدا آر ایکس ۷؛ زیبای ژاپنی
  • (ویدئو) تصاویری دیدنی از تکامل پورشه در طول زمان
  • مزدا آر ایکس7؛ زیبای ژاپنی (عکس)
  • بخشی از تکامل در پورشه (فیلم)
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت
  • (عکس‌) مجسمه زیبای کریستیانو رونالدو از سنگ
  • سیر تکامل ب‌ ام‌ و را خیلی سریع ببینید