Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمار کودک آزاری به حدی وحشتناک است که نمی توان تصور کرد. سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی آذربایجان غربی تنها در سال ۹۶ بیش از ۱۳ هزار مورد کودک آزاری را ثبت کرده که این فقط آمار کودک آزاری هایی است که اطلاع داده شده نه همه کودک آزاری ها.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، کودک آزاری پدیده ای که در آذربایجان غربی نیز همچون نقاط مختلف دنیا شاهد آن هستیم، پدیده ای دردناک که گاهی روحی است و گاهی هم جسمی اما بالاخره این نابهنجاری و حرکت مشمئز کننده از سوی عده ای صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از جامعه شناسان معتقدند افزایش کودک آزاری به دلیل مشکلات اقتصادی و ازدواج های اجباری است. در این بین، برخی نیز خلاء قانونی برای مجازات کودک آزاران را عامل دیگری برای افزایش کودک آزاری مطرح می کنند.

آمار کودک آزاری به حدی وحشتناک است که نمی توان تصور کرد، سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی استان تنها در سال ۹۶ بیش از ۱۳ هزار مورد کودک آزاری در آذربایجان غربی را ثبت کرده که این فقط آمار کودک آزاری هایی است که اطلاع داده شده نه همه کودک آزاری ها.

در راستای بافتن پاسخ هایی در مورد کودک آزاری در استان و آمار آن، خبرنگار اروم نیوز گفت و گویی با معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی و یکی از جامعه شناسان استان ترتیب داده که در زیر می خوانید.

مهرداد مطلبی، درباره پدیده کودک آزاری اظهار می کند: کودک آزاری به بدرفتاری با کودکان شامل سوء استفاده و آزار کودک(جسمی، جنسی، روانی و غفلت) و کلیه اعمالی که برای رشد و سلامت کودک مضر است گفته می شود.

وی، با اشاره به مهم ترین مصادیق کودک آزاری در استان، می گوید: مهم ترین مصادیق کودک آزاری شامل کودک آزاری جسمی، روانی، غفلت، آزار جنسی که بیشترین موارد از نوع غفلت و آزار جسمی هستند.

به گفته معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی مهم ترین زمینه ها و عوامل پیدایش کودک آزاری در این استان شامل اعتقادات سنتی، آگاهی نداشتن از عواقب خشونت علیه کودکان، عوامل فرهنگی، اعتیاد والدین، اختلالات خانوادگی، فقر اقتصادی است.

* اورژانسی برای مقابله با کودک آزاری

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی، در توضیحی درباره اورژانس اجتماعی ۱۲۳، ابراز می کند: اورژانس اجتماعی یک خط تلفن سه رقمی به شماره ۱۲۳ است که برای افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی ارائه خدمات می کند که در صورت ارائه گزارش کودک آزاری، تیم سیار اورژانس اجتماعی به محل اعزام و ضمن بررسی موضوع در صورت ورود به محل جهت ارائه خدمات و انتقال کودک در اسرع وقت هماهنگی های لازم را با نیروی انتظامی و دادسرا انجام و با اخذ مجوز قضائی کودک آسیب دیده به مراکز انتقال داده می شوند.

مطلبی، تاکید می کند: در راستای آشنایی خانواده ها با اورژانس اجتماعی و خدمات آن در استان در تمامی شهرستان های دارای اورژانس اجتماعی با نصب بنر، پخش بروشور و حضور تیم های تخصصی در مناطق آسیب خیز سعی بر معرفی و شناساندن خدمات اورژانس اجتماعی شده است.

وی، در ادامه سخنان خود می افزاید: بیش از ۱۹۰ نفر از افراد متخصص در حوزه روانشناسی، مشاوره، مددکاری، مشاوره حقوقی، کارشناس تربیتی و پرستاری در مراکز آسیب و اورژانس های اجتماعی فعالیت دارند تا گامی در راستای کاهش آسیب های کودک آزاری برداریم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی، با بیان این که در ۱۳ شهرستان استان اورژانس اجتماعی دایر و فعالیت دارند، می گوید: حمایت از کودکان آسیب دیده توسط بهزیستی از چندین منظر مورد حمایت قرار می گیرند که شامل حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست با نگهداری دائم در مراکز شبه خانواده، پذیرش و ساماندهی کودکان کار و در معرض آسیب در مراکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی و ارائه خدمات حمایت مادی و معنوی و نیز ارائه خدمات مادی و معنوی به دختران در معرض آسیب در خانه سلامت است.

مطلبی، با اشاره به فعالیت های اصلی اورژانس اجتماعی می افزاید: ارائه خدمات روانشناختی، مددکاری، حقوقی و تربیتی با دسترس قرار دادن خط تلفن ۱۲۳ تیم سیار، مرکز مداخله در بحران های فردی و خانوادگی و پایگاه خدمات اجتماعی با سه ویژگی مهم  تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی از جمله مهم ترین فعالیت های این اورژانس است.

به گفته ویگف در سال ۹۶ بیش از ۱۳ هزار مورد با خط ۱۲۳ تماس گرفته شده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان غربی، درباره تعداد پایگاه ها یا مراکزی که خدمات اجتماعی به شهروندان ارائه می کنند، می گوید: ۶ پایگاه خدمات اجتماعی،  ۱۳ مرکز اورژانس اجتماعی، ۴ تیم مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق، مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی، مرکز خانه سلامت دختران و مرکز خانه امن که ویژه زنان خشونت دیده است در استان فعالیت دارند.

یک کارشناس موضوعات اجتماعی نیز در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، در ارتباط با کودک آزاری، اظهار می کند: کودک آزاری جزو آسیب های اجتماعی است که در بسترهای فرهنگی خاص اتفاق می افتد، به همین دلیل شامل طیفی از رفتارهای نابهنجار با کودکانی است که توان دفاع از خود را در برابر عامل آسیب رسان ندارند.

«هوشنگ عطاپور» می گوید: عموما رفتارهای کودک آزاری به عنوان یک آسیب اجتماعی، در دهه های اخیر مورد توجه جامعه شناسان، پزشکان، مددکاران اجتماعی و روزنامه نگاران اجتماعی قرار گرفته است چرا که نوع رفتار طبیعی و یا غیر طبیعی با کودکان در فرهنگ های مختلف متفاوت است، بروز و نمود این آسیب اجتماعی و جرم انگاری آن نیز بسیار متنوع است.

وی با طرح این سوال که اصلا موضوع کودک آزاری چرا می تواند به عنوان آسیب اجتماعی مطرح شود؟ تعریف دقیق کودک آزاری چیست و چه ارتباطی با سایر آسیب های اجتماعی دارد، ابراز می کند: کودک به عنوان عضوی وابسته به مراقب و نیازمند سرپرست، دارای احتیاجاتی است که از تامین نیازهای فیزیولوژیک تا نیازهای روحی و روانی او گسترده است، تامین نیازها در درجه اول بر عهده والدین و در صورت غیبت آن ها بر عهده قیم و سرپرست قانونی اوست. هر نوع رفتار صادره از سرپرست های قانونی با کودکی که توان دفاع از خود را ندارد که منجر به تهدید و یا آسیب جسمی و روانی شود، کودک آزاری است، پس کودک آزاری در حریم خانواده یا سکونتگاه رسمی کودک اتفاق می افتاد، و سایر رفتارهای خارج از محیط خانواده که برای کودکان می تواند رخ دهد را می توان سو استفاده از کودکان و یا جرم و بزه علیه آن ها تعریف کرد.

* مخفی کاری کودک آزاری جرم است

این جامعه شناس می گوید: اهمیت کودک آزاری در تشخیص سخت و دیرهنگام آن و مخفی کاری یکی از والدین به عنوان شریک جرم یا بزه و عدم دفاع کودک در تقابل این رفتار نابهنجار است‌، به طور معمول کودک آزاری در خانواده های آسیب دیده که معمولا یکی از والدین دچار مشکلات اجتماعی، فردی، اعتیاد و یا اختلالات روانی است رخ می دهد.

عطاپور در ادامه سخنان خود می افزاید: در گذشته موضوع کودک آزاری نه مطرح بود و نه قابل شناسایی ولی در دو دهه اخیر با افزایش آگاهی عمومی، بررسی ها و معاینات پزشکی معمول از کودکان بستری در بیمارستان ها، موضوع کودک آزاری به رسانه ها کشیده شده و افکار عمومی را به خود جلب کرده است.

وی با تاکید بر نقش رسانه ها در ترویج احساس مسئولیت اجتماعی، اذعان می کند: این یعنی کودک آزاری در سایه احساس مسئولیت اجتماعی در برابر کودکان آسیب دیده ی مراجعه کننده به مراکز درمانی خود را نشان داد و اولین پرونده های کودک آزاری هم در مراکز بیمارستانی علیه کودک آزارها تشکیل شد.

این کارشناس موضوعات اجتماعی می گوید: کودک آزاری بیش از آن که یک موضوع اجتماعی شود، یک مقوله پزشکی بود و شامل کودکانی بود که در معاینه پزشکی، تاخیر رشد جسمی و روانی، آثار کبودی ها و زخم های متعدد با مراحل زمانی ایجاد متفاوت و در تصویر برداری شکستگی های متعدد استخوانی تازه و یا در حال جوش خوردن جدید و قدیمی داشتند‌ این شواهد نشان می داد کودک بخت برگشته مدت زمانی است که تحت آزار جسمی قرار گرفته است، در معاینه برخی از این کودکان جنس دختر، می توان آثار سو استفاده یا آزار جنسی را هم تشخیص داد.

* خلاء های قانونی کودک آزاری

عطاپور با بیان اینکه در کودک آزاری بیشتر مجرمین، ناپدری معتاد، پدر معتاد، پدر بزرگ و یا مادر و نامادری بوده بیان می کند: بیشتر این کودکان، فرزندان طلاق بوده که جدا از یکی از والدین خود و تحت سرپرستی ناپدری، پدر بزرگ و یا نامادری قرار داشته اند‌ عموما مادر کودک در مقابل آزار شوهر خود، از کودک دفاعی نکرده و به مخفی کاری اقدام کرده و شریک جرم است.

وی در تشریح مهمترین علت زمینه ای برای کودک آزاری می گوید: به طور معمول کودک آزاری معلول سایر آسیب های اجتماعی است که مهم ترین آن ها اعتیاد و طلاق و یا به زندان افتادن یکی از والدین است، اما بخشی از کودک آزاری ها توسط والدین یا سرپرستان دچار اختلال روانی انجام می شود که در جامعه غربی بیشتر رواج دارد در کشور ما به دلیل نوع نگاه مالکیت پدر بر فرزند، این نوع آزار کمتر گزارش می شود.

این جامعه شناس می گوید: بخش دیگری از کودک آزاری جسمی و روانی به محیط های عمومی چون مدرسه، وسایل نقلیه عمومی و ورزشگاه ها برمی گردد که کودکان کم سن و سال مورد آزار و اذیت جنسی افراد بزرگسال قرار می گیرند. این نوع آسیب هم از شیوع بالایی برخوردار است ولی به دلیل رفتارهای فرهنگی بازدارنده مانند آبرو توسط کودک و یا خانواده کتمان می شود و همین کتمان یک واقعیت بیمارگونه اسیب زا به تداوم و رشد آن در زیر پوست جامعه کمک می کند این نوع کودک آزاری خیلی شبیه خشونت جنسی علیه زنان است و باید به شدت با آن مقابله کرد.

عطاپور تاکید می کند: از نظر حقوقی خلاءهای قانونی زیادی در این زمینه وجود دارد، حتی از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز در این باره اقدام چندانی صورت نگرفته است‌، کوک آزاری و خشونت علیه کودکان و زنان مباحث شوم هستند و کمتر به آنها توجه می شود بیشتر برخورد محرمانه بوده و یا مشابه همان برخوردی که با بیماری ایدز داشتیم صادر می شود‌، نبود آگاهی و شعور عمومی و خلا قانونی بسترهای ارتکاب این جرم را فراهم می کند و کودکان بی دفاع زیادی همه ساله دچار آسیب های جسمی و روانی جبران ناپذیری از این رفتار خشن و غیر انسانی می شوند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۳۹۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قضات و کارکنان عدلیه کرمان حامی ۱۳۵ کودک یتیم شدند

محمدباقر اسلامی معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان کرمان گفت: طرح اکرام ایتام با مشارکت دادگستری استان کرمان و همراهی اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان در ماه مبارک رمضان صورت پذیرفت و ۸۹ نفر از قضات و کارکنان اداری دادگستری و شورای حل اختلاف مرکز استان کرمان در این طرح شرکت کردند.

معاون قضایی دادگستری استان کرمان گفت: در ماه مبارک رمضان پرسنل دادگستری کرمان با تکمیل فرم حمایت از کودکان ایتام استان، در طرح اکرام ایتام و محسنین کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان شرکت کردند.

کارکنان عدلیه کرمان با تقبل حمایت از ۱۳۵ کودکان یتیم، به‌صورت ماهانه هزینه‌ای برای حمایت از این کودکان نیازمند پرداخت خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • قضات و کارکنان عدلیه کرمان حامی ۱۳۵ کودک یتیم شدند
  • صیانت از همه کودکان وظیفه مرجع ملی حقوق کودک است
  • ملاقات مردمی مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی
  • دستگاه ها وظایف ذاتی خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی تر دنبال کنند
  • از ابتدای جنگ غزه حدود ۱۲ هزار کودک آسیب دیده‌اند
  • اکثر کودکان کار استان یزد اتباع هستند
  • دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند