Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران؛ سروش بامداد- دوشنبه شب و در نیمۀ داغ مرداد ماه در سرک شبانه به شبکه های مختلف تلویزیونی داخلی و خارجی برنامه ای سیاسی در شبکۀ چهارم سیما توجهم را جلب کرد.

در این شبه مناظره دو متخصص یا پژوهشگر در حوزۀ بین الملل دیدگاه هایی غالبا متفاوت را به بحث گذاشتند.

دکتر مهدیان از سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی و آنچه به عنوان عمق استراتژیک مطرح می کرد سرسختانه دفاع کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنانی که البته بارها از زبان مقامات ارشد نظام هم شنیده ایم و جوهرۀ جهت گیری های خبری وتبلیغاتی صدا وسیماست و از این نظر مکرر و صد بار شنیده بود نه تازه.

آن سو اما دکتر نقیب زاده نشسته بود که سخنانی متفاوت با آنچه معمولا در صدا و سیما می شنویم بر زبان آورد.

او در این برنامه سیاست های منطقه ای و تصور گسترش نفوذ را به باد انتقاد گرفت و گفت: دوران امت سازی گشته و عصر دولت های ملی است و هر که سودایی فراتر از دولت ملی داشته باشد به نتیجه نخواهد رسید. کما این که جمال عبد الناصر در سودای یک جمهوری متحد عربی گسترده تر از مرزهای خود بود و قذافی نیز در اندیشه اتحاد افریقا ولی ناکام ماندند. نهایت این که دولت های ملی در راستای هدف مشترکی با هم ائتلاف می کنند نه این که تصور کنیم فرای مرزها می توان ارمانی را جست و جو کرد و بیش از خدمت به مردم خودمان و جلب رضایت آنان وظیفه و رسالتی داریم و اگر درست کار کنیم خود به خود الگو می شویم.

این استاد علوم سیاسی گفت: نمی خواهم بگویم سیاست گذاران ما در چنین آرزویی هستند ولی نباید این تلقی ایجاد شود و تصور کنیم می توانیم «جهان اسلام» را متحد کنیم و بر آن تأثیر بگذاریم چرا که به عکس جهان اسلام امروز متشتت تر از همیشه در کل تاریخ است.

نقیب زاده گفت: مگر چین نمی توانست به افغانستان وارد شود و در آن دخالت کند؟ اما گفتند ابتدا باید خودمان را قوی کنیم. یا به ترکیه نگاه کنید. دارند خودشان را قوی می کنند. ما اما چه کار می کنیم؟ در عراق و سوریه به قصد کمک البته و با هماهنگی دولت هایشان حضور داریم اما عذر ما را خواهند خواست و همین حالا هم می بینید که علیه ما دارند شعار می دهند و موقعیت مان متزلزل شده است. در حالی که ما این همه هزینه کرده ایم.

این استاد علوم سیاسی گفت: ما باید از استقلال کردستان عراق حمایت می کردیم اما از موضع دولت عراق حمایت کردیم. چون کردستان هم ریشه و هم فرهنگ ماست و هیچ گاه ما را رها نمی کند. یا ما باید سراغ آسیای مرکزی و قفقاز برویم. ما به سوریه و عراق چه کار داریم؟ حالا از حزب الله لبنان به خاطر شیعه بودن شان حمایت کنیم باز یک حرفی ولی بقیه جاها فقط هزینه می کنیم و بعد هم ما را بیرون می گذارند.

کلید واژه نقیب زاده در این برنامه «دولت ملی» بود و این که وظیفه دولت ملی ایجاد و گسترش رضایت اجتماعی در داخل مرزهای جغرافیایی است.

این استاد علوم سیاسی گفت: اگر به خودمان توجه داشتیم و خودمان را رشد می دادیم الگو شده بودیم. اما آیا شدیم؟ ام القرا شدن به الگو شدن است. اما آیا الگو هستیم؟ کدام دانشجویان کشورهای منطقه به دانشگاه های ما می آیند تا درس بخوانند؟

بحث آنجا به اوج رسید که مهدیان با اشاره به حمله صدام حسین به ایران گفت: ولی ما به دنبال گسترش نفوذ نبودیم و آنها شروع کردند. نقیب زاده هم پاسخ داد: بله، درست است. بسیار فداکاری ها شد اما رجز خوانی پر هزینه هم شد و کاش آن رجز خوانی ها نبود تا این همه کشته نمی دادیم و این همه خسارت نمی دیدیم.

اینها عین مطالبی است که در شبکۀ چهارم سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

جان کلام نقیب زاده جدا کردن ایدیولوژی از سیاست خارجی و نگاه به منافع ملی و تأکید بر «ملت» به جای «امت» بود. ملت در مرزهای جغرافیایی تعریف می شود ولی «امت» از مرزها فراتر می رود و به باورها و ایدیولوژی ها گره می خورد.

هر چند که این استاد علوم سیاسی هم منتقدانی دارد و او را به نظریات «ایرانشهری» دکتر سید جواد طباطبایی نسبت می دهند ولی با صراحت از « دولت ملی» سخن می گوید و این که باید از شعار دادن دست برداریم و وظیف یک دولت را رسیدگی به امور اتباع همان مرزهای جغرافیایی می داند و نه بیرون از آن.

در مقابل دکتر مهدیان اما می گفت به خاطر امنیت ملی خودمان باید حواس مان به اطراف و بیرون باشد و مثال همیشگی را تکرار می کرد که اگر داعش را در سوریه سرکوب نمی کردیم پشت مرزهای ما بود و دیدید که یک لحظه غفلت کردیم و در مرکز تهران کار تروریستی انجام دادند.

نقیب زاده اما عقب ننشست و گفت: ارمان های شما و امثال شما اگر هم در عالم تئوری قابل توضیح و توجیه باشد شدنی نیست و فقط هزینه درست می کند و کشور را ضعیف می کند. ما باید به ایران و ملت ایران فکر کنیم و رضایت ملت ایران و اگر ایرانی راضی نباشد هیچ دستاوردی ارزش ندارد.

جان کلام این استاد علوم سیاس یاین است که ایران با کشورهای عربی و سوریه و عراق منافع مشترک ندارد و منافع بیرونی ما در اشتراک با آسیای میانه و قفقاز و کردستان عراق تعریف می شوند و با امت سازی و پی گیری جهان اسلام فقط ایران را ضعیف و مردم را ناراضی می کنیم.

پخش این برنامه و طرح این موضوعات را فارغ از هر قضاوت دربارۀ آن باید به فال نیک گرفت و اگر در این متن بیشتر نظرات دکتر نقیب زاده مطرح شد به این خاطر است که سخنان او با گفتار رسمی زاویه و تفاوت داشت و آنچه از زبان آقای مهدیان شنیدیم از زبان مقامات ارشد خصوصا اصول گرایان و نظامیان بارها شنیده شده است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نقیب زاده شبکه چهار سیما تلویزیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۴۰۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات تنبیهی علیه صهیونیست‌ها در تاریخ بی‌نظیر بود

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در دیدار امیرمحمد شفیعی، فرمانده و جمعی از کارکنان قرارگاه عملیاتی لشکر 16 زرهی قزوین که به مناسبت هفته ارتش برگزار شد، بیان کرد: شما عزیزان بازوان توانمند و قدرتمند نیروهای مسلح هستید، پیروزی بسیار بزرگ و این وعده صادق و محقق شده یعنی عملیات تنبیهی که علیه صهیونیست‌ها اتفاق افتاد، در تاریخ بی‌سابقه بود.

وی ادامه داد: پیش از این تمام کشورهای قَدَر عربی به فرماندهی جمال عبدالناصر در مقابل اسرائیل نتوانستند کوچک‌ترین مقاومتی داشته باشند، ارتش‌های این کشورها ضربات سنگینی را خوردند، ضربه‌ای که صهیونیست‌ها در آن زمان به مجموعه کشورهای عربی وارد کردند آنقدر سنگین بود که هنوز هم ترس و وحشتش در دل سران کشورهای عربی (آن دسته از کشورهای عرب که به قرآن و دین اعتقاد ندارند) مانده است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: امروز دیگر موقعیتی برای صهیونیست‌ها وجود ندارد اما آن دسته از کشورهای عربی هنوز هم از مترسک صهیونیست‌ها می‌ترسند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه عملیات تنبیهی علیه صهیونیست‌ها در تاریخ بی‌نظیر بود، تأکید کرد: این عملیات تنبیهی آثار و برکات عجیبی دارد، یکی از برکاتش این است که مرزهای بین اختلافات دیرینه‌ای که وهابی‌ها و صهیونیست‌ها بین شیعه و سنی ایجا کرده بودند برچیده شد.

وی یادآور شد: مسلمانان تمام کشورها گویا به دنبال یک رهبر و مدیریت متمرکز بودند، این عملیات به همه دنیای اسلام نشان داد که این مدیریت متمرکز کجاست.

نماینده ولی‌فقیه در استان اظهار کرد: در جامعه ما نیز این عملیات مانند باران رحمتی بود که همه مسائل اختلافی ما را کنار گذاشت، در خبرها که نگاه کنید، آدم‌هایی که به ظاهر خیلی از نظام فاصله گرفته بودند، به خاطر این عملیات نظام، رهبر حکیم انقلاب، ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران را تحسین می‌کنند، یعنی منافع مشترکمان ما را پای کار آورد و همدلی، محبت، اتحاد و انسجام بین آحاد مردم مستحکم شد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: اگر امثال شهید صیاد شیرازی شخصیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند، بخاطر این است که کارهایشان خدایی است، این شهید برای نماز اول اهمیت ویژه‌ای قائل بودند، این آدم بخاطر اخلاصی که داشت، خدا روز به روز درجه او را بالا برد و به او عظمت بخشید.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: شهید صیاد شیرازی با دین، قرآن و دعا انس عجیبی داشتند، با علما و اساتید عرفان و معرفت ارتباط داشتند، همه این‌ها به ایشان عظمت بخشید.

 

دیگر خبرها

  • نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ
  • طرح جدید آمریکا و کشورهای عربی برای آینده غزه
  • پای هوش مصنوعی به تسلیحات نطامی ایرانی رسید | نیروهای مسلح ایران با تابو شکنی قاعده جدیدی در منطقه رقم زدند
  • کوچکترین اقدام علیه منافع ایران با پاسخی سهمگین علیه همه عاملان آن مواجه خواهد شد
  • رئیسی : کوچکترین اقدام علیه منافع ایران با پاسخی سهمگین مواجه خواهد شد
  • رئیسی به امیر قطر: به کوچکترین اقدام علیه منافع ایران پاسخی سهمگین داده می‌شود
  • عملیات تنبیهی علیه صهیونیست‌ها در تاریخ بی‌نظیر بود
  • نگاه دولت های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • جدیدترین موضع گیری السودانی درباره روابط با ایران و آمریکا
  • مشکلات و مسائل مرزهای کردستان در اولویت است