Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی گفت: آمار مشخصی از سرانه مطالعه خراسان‌رضوی در اختیار نداریم. ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸ استانها خراسان رضوی نظرات

علی اکبر سبزیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس در حاشیه بازدید از دفتر خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی در آستانه روز خبرنگار اظهار داشت: استان خراسان رضوی باید استان دوستدار کتاب باشد و فضای پرتحرکی در فضای مطالعه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: باید در رسانه‌ها فضایی تعریف شود که 201 کتابخانه‌‌ای‌ که در سطح استان داریم معرفی شوند و ظرفیت‌ها آن‌ها معرفی بشود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به حوزه ترویج کتاب‌خوانی خاطرنشان کرد: افرادی هستند که به عنوان خیر در فضای ساخت کتابخانه هستند و افرادی که کتاب‌خوان شاخص هستند، معتقدم هر دو این جریان پتانسیل این را دارند که در جهت ترویج کتاب‌خوانی کار رسانه‌ای‌ برای آن‌ها انجام شود.

سبزیان تاکید کرد: فضای مطالبه‌گری در رسانه مسئولین را به تکاپو وا می‌دارد و به نظرم باید از مدیران استانی اینکه چه میزان کتاب می‌خوانند و چه میزان برنا‌مه‌ریزی می‌کنند سوال شود.

وی اضافه کرد: مردم کوچکترین اتفاقات را رصد می‌کنند و به کوچکترین اقدام یک مدیر واکنش نشان می‌دهند، در همین جهت ما نشست کتاب‌خوانی مدیران را راه‌اندازی کردیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در ادامه گفت: باید بحث کتاب‌خوانی و انس با کتاب شکل جدی پیدا کند و جریان مطالعه روزمره به صورت هدفمند دنبال شود.

سبزیان با اشاره به شاخص‌سازی کمی کتابخانه‌ها گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی متولی بحث کتابخوانی در کشور است اما همه دستگاه‌ها موظفند نقش خودشان  را به درستی اجرا کنند و اداره ارشاد، اداره آموزش پرورش، صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی باید همکاری‌های لازم را با نهاد کتابخانه‌ها انجام دهند.

وی اضافه کرد: تا امروز هر کسی در رابطه با سرانه مطالعه یک آماری داده اما آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد، ما هم بنا را براساس کار کیفی گذاشتیم و برای آماری دقیق از سرانه مطالعه باید شاخص‌ها را مشخص کرد تا مبنا آمارگیری صحیح شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت ابزارهای دیجیتال استفاده کرد، اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند ابزارهای دیجیتال مانع کتابخوانی می‌شود در صورتی که معتقدم باید این ظرفیت را در خدمت کتابخوانی قرار داد، چرا که اگر خوب استفاده شود یک فرصت است و اگر بد استفاده شود تبدیل به تهدید می‌شود.

سبزیان در ادامه گفت: فضای کودک در کتابخا‌نه‌های بخش پررونقی است و باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد چرا که می‌توانیم مخاطب‌های وفاداری پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای بحث کتابخوانی برای طبقات خاموش جامعه برنامه ویژه داریم، بیان کرد: خانوم‌های خانه‌دار، بازنشستگانی که به نوعی فاقد برنامه هستند و حتی برای افراد معتادی که به دنبال ترک اعتیاد می‌روند برنامه‌های خوبی داریم و در واقع به دنبال احصاء کارگزاران کتاب هستیم.

انتهای پیام/ز

R41347/P41362/S6,1188/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۴۳۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند

پروانه رضاقلیزاده اظهار کرد: نام نویسی برای نخستین جشنواره کتابخوانی عشایر استان با هدف توسعه عدالت فرهنگی و تسهیل دسترسی جامعه هدف به کتاب، تا ۲۰ اردیبهشت ماه ادامه دارد و تاکنون ۶۶۱ نفر در این رویداد فرهنگی و علمی نام‌نویسی کرده‌اند. 

او افزود: جشنواره کتابخوانی عشایر استان اردبیل موسوم به "بیلیک اوبالاری" در شهرستان‌های دارای جامعه عشایری از جمله پارس آباد، بیله سوار، اصلاندوز، انگوت و خلخال در حال برگزاری است و هفت هزار برگه از قبیل پرسش‌های چهارگزینه‌ای و نقاشی و تجربه نگاری مابین عشایر توزیع شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان اردبیل افزود: جشنواره کتابخوانی عشایر برای نخستین بار در استان در سه بخش کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال با مشارکت حوزه هنری، سازمان امور اجتماعی کشور و استانداری اردبیل برگزار می‌شود و ارائه امکانات و خدمات فرهنگی، ایجاد فضای شاد با برنامه‌های فرهنگی و کتابخوانی و دسترس پذیر کردن کتاب برای جامعه عشایر استان از اهداف جشنواره است.

رضاقلی‌زاده ادامه داد: کتاب "کوه مرا صدا می‌زند" نوشته محمدرضا بایرامی از نویسندگان سرشناس استان، منبع این جشنواره است و بخش کودک شامل تصویرسازی و نقاشی زیست بوم عشایری، بازگویی قصه‌های عامیانه (فیلم سه دقیقه‌ای) و دست سازه‌های بومی خواهد بود.

او درباره بخش نوجوان جشنواره تصریح کرد: این بخش شامل سئوالات چهار گزینه‌ای، خاطره‌نویسی و تجربه‌نگاری از زیست عشایری، روخوانی گزیده‌ای از کتاب (فیلم سه دقیقه‌ای)، نامه به شخصیت اصلی داستان (جلال)، خلاصه‌نویسی و دست سازه‌های بومی خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل افزود: بخش جوان و بزرگسال نیز شامل سئوالات چهارگزینه‌ای، خاطره‌نویسی و تجربه‌نگاری از زیست عشایری، پویش معرفی کتاب (فیلم سه دقیقه‌ای) نامه به نویسنده کتاب (محمدرضا بایرامی) و خلاصه‌نویسی است.

رضاقلی‌زاده گفت: دبیرخانه جشنواره در اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان پارس‌آباد مستقر است و دریافت و تحویل حضوری پاسخنامه‌ها در همه کتابخانه‌های عمومی سراسر استان میسر خواهد بود و شرکت‌کنندگان غیرحضوری می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی جشنواره (www.ketabkhooon.ir) در این رخداد شرکت کنند.

استان اردبیل با ۸۳ کتابخانه عمومی در ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است و اغلب جامعه عشایر آن در شهرستان‌های شمالی استان ساکن هستند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • سرانه فضای آموزشی در گلستان حدود ۴.۸۵ متر مربع است
  • ۲۱ عنوان کتاب در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رونمایی می‌شود
  • رسانه‌ها به مساله مطالعه ضریب بدهند
  • ۳ پرونده در دادسرای مشهد در خصوص جرایم انتخاباتی تشکیل شد
  • زنگ خطر کاهش ولادت در خراسان رضوی به صدا در آمد
  • تشکیل ۳ پرونده قضایی در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی
  • نقدی بر حصار کشی و اسباب‌کشی درختان از پارک‌ها
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • دولتی یا خصوصی بودن ناشران ملاک واگذاری غرفه در نمایشگاه کتاب نیست + فیلم