Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قیمت نفت به یوآن را در بازار انرژی شانگ‌های بالا برد و هر بشکه نفت ۵۳۷ یوآن قیمت‌گذاری شد. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از راشاتودی، همزمان با آغاز دور نخست تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران قرارداد‌های آتی نفت برمبنای یوان چین با ۵ درصد افزایش در معاملات امروز رکورد جدیدی را ثبت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



انتظار می‌رود تصمیم واشنگتن برای خروج از برجام و تحریم صنعت نفت ایران به افزایش تقاضا برای قیمت‌گذاری نفت به یوآن چین منجر شود.

نخستین دور تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که صنعت خودروسازی و تجارت فلزات گران‌بها را برای ایران هدف گرفته است بامداد روز سه‌شنبه اجرایی شد و قرار است ماه نوامبر دور دوم تحریم‌ها صنعت کشتی‌رانی و صنعت نفت ایران را هدف قرار دهد.

چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان مدت‌هاست که زمینه قرارداد‌های آتی نفتی بر اساس یوان را فراهم کرده که این یوان قابل معامله با طلا خواهد بود.

این نوع قرارداد تاکنون ۴ میلیارد دلار تجارت را در دور نخست معاملات جذب کرده است. این اقدام چین با هدف کاهش سلطه دلار بر بازار نفت و تقویت یوان انجام شده است.

ایران یکی از بزرگترین تأمین کنندگان نفت چین بوده و تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث شده است که قیمت‌گذاری قرارداد‌های آتی نفت برمبنای یوآن چین ۵ درصد رشد کند که از زمان آغاز فعالیت یوان نفتی بیشترین رشد روزانه قیمت نفت بر اساس یوآن محسوب می‌شود.

بنا به اعلام بورس انرژی شانگهای، اصلی‌ترین قراردادی که امروز بسته شد برمبنای هر بشکه ۵۳۷.۲ یوان بود که ۴.۹۸ درصد نسبت به قبل افزایش داشته است.

انتظار می‌رود چین بزرگترین برنده تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه بزرگترین تولیدکنندگان انرژی در جهان شامل روسیه، ایران و ونزوئلا باشد.

استفاده از یوان در معاملات نفتی این امکان را برای چین فراهم می‌کند که دیگر نیازی به مبادله یوان با دلار در معاملات خود نداشته باشد.

این مسأله همچنین به افزایش استفاده از یوان در معاملات بین‌المللی منجر شده و چین می‌تواند از این طریق سلطه دلار بر بازار را به چالش بکشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قرارداد نفتی یوآن چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۴۳۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت / برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد

آفتاب‌‌نیوز :

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۳ سنت معادل ۰.۴۰ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۲۹ سنت رسید.

به گزارش رویترز، قیمت نفت در روز دوشنبه پس از بالا رفتن قیمت نفت خام عربستان برای فروش به اکثر مناطق و همچنین کمرنگ شدن دورنمای آتش‌بس در غزه افزایش یافت. بدین ترتیب ترس از گسترش جنگ رژیم صهیونیستی و حماس در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه تشدید شده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۳ سنت معادل ۰.۴۰ درصد افزایش به ۸۳ دلار و ۲۹ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۳۶ سنت معادل ۰.۴۶ درصد افزایش ۷۸ دلار و ۴۷ سنت معامله می‌شود.

عربستان قیمت رسمی فروش نفت خام خود به آسیا، شمال غرب اروپا و منطقه مدیترانه را در ماه ژوئن افزایش داده که حاکی از افزایش تقاضا در این مناطق در فصل تابستان است.

هر دوی این شاخص‌های نفتی بیشترین کاهش قیمت هفتگی طی سه ماه گذشته را در هفته گذشته تجربه کردند. نفت برنت بیش از ۷ درصد و نفت آمریکا ۶.۸ درصد از ارزش خود را طی یک هفته گذشته از دست داد. انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا و به تعویق افتادن احتمالی زمان کاهش نرخ بهره بانک مرکزی این کشور از دلایل کاهش قیمت نفت بود.

آغاز دوباره مذاکرات برای آتش بس در غزه هم تاثیر مخاطرات ژئوپلیتیکی در افزایش قیمت نفت را کاهش داده بود.

اما دورنمای رسیدن به یک قرارداد آتش‌بس کمرنگ شده است. حماس خواستار پایان جنگ در ازای آزادسازی گروگان‌ها شده و بنجامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی این درخواست را رد کرده است.

از طرف دیگر، شرکت‌های انرژی آمریکا تعداد چاه‌های فعال نفت و گاز خود را برای دومین هفته پیاپی کاهش داده‌اند. تعداد چاه‌های نفت آمریکا تا ۴۹۹ حلقه پایین آمده که بیشترین کاهش هفتگی از نوامبر ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • امضای هزار قرارداد نفتی با ۶۷۰ شرکت دانش‌بنیان
  • امضای هزار قرارداد نفتی با بیش از ۶۷۰ شرکت دانش‌بنیان
  • سهم افزایش قیمت ارز در نرخ تورم چقدر است؟ / دلایل اصلی رشد تورم در اقتصاد ایران چیست؟
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • قیمت نفت صعودی شد
  • محرمانگی قرارداد با چین به دلیل تحریم‌ها است
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • قیمت نفت / برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • ماشه افزایش قیمت گاز در اروپا چکانده می‌شود