Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-02@17:12:44 GMT

راز و رمزهای آقامیر، مرتفع ترین غار ایلام کبیرکوه

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۴۵۵۶۲

راز و رمزهای آقامیر، مرتفع ترین غار ایلام کبیرکوه

به گزارش ایرنا یکی از غارهای که هنوز آنچنان که باید مورد کاوش و بررسی های علمی قرار نگرفته غار معروف به آقامیر یا به زبان محلی (کنا آقا) است که در فاصله 20 کیلومتری شهر ارکواز و در بالادست روستای چشمه پهن از توابع بخش مرکزی ملکشاهی در دامنه بلند ترین قله کبیرکوه(کان صیفی) قرار گرفته است.
غار آقا میر یک موزه طبیعی بسیار زیبا از نقش و نگارهای بدیع است که نقاش طبیعت طی سالیان متمادی نقش آن را بر دیوار غار کشیده است و تبدیل به یک اثر فاخر طبیعی شده است که به همین دلیل در فهرست آثار طبیعی برترکشور ثبت ملی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


داستانهای محلی زیادی در چگونگی کشف این غار و نامگذاری ان ذکر شده که معروف ترین آن به این شکل بوده که سالها پیش یک شکارچی بنام آقا میر در کبیر کوه شهرستان ملکشاهی زندگی میکرده واین شکارچی روزی با شکار یک بز کوهی متوجه می شود که ریش این بز خیس است و آقا میر میدانسته که در آن حوالی چشمه آبی وجود دارد و با بررسی که در اطراف آن محل انجام می دهد متوجه وجود غار در آنجا می شود وبدین طریق این غار رسما کشف و به اسم همین شخص ثبت می گردد.
دهانه این غار درزیر قله در اواسط کوه در جبهه جنوبی قرار گرفته و دنیایی متفاوت را در درون خود نهان دارد غار با یک دهانه کاملا مخفی و تقریبا یک ونیم در یک متر شروع می شود و ابتدای آن با یک شیب نسبتا تند20 متری لغزنده به یک تالار بزرگ با سقف تقریبا 40 متری راه می یابد سقف بلند این غار ، مامن بسیار مناسبی برای خفاشها تنها پستانداران پرنده جهان گردیده است که به تعداد خیلی زیاد از سقف غار آویزان بودند
در پایین دست این غار چشمه ای معروف به (سرتزن )قرار دارد که به جهت سردی آب آن به چنین نامی معروف شده است و خود از جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می شود.
امیر صالحی از کوه نوردان این شهرستان می گوید : در مسیر قله ورزرین بلند ترین قله کبیر کوه این غار زیبا خود نمایی می کند و بسیاری از کوه نوردان ساعاتی را در این غار استراحت و از جاذبه های زیبای آن بهره مند می شوند.
مدیر میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این اثر فاخر طبیعی در فهرست اثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است گفت قرار گرفتن در ارتفاع 2500 متری جذابیت این غار را دو چندان کرده است.
طالب خزان افزود: غار آقامیر از جاذبه های گرشگری منحصر به فرد شهرستان است که تا کنون گردشگران زیادی از سراسر کشور از آن دیدن کرده اند.
وی یادآور شد به لحاظ کوهستانی و سخت گذر بودن مسیر عملا ایجاد راه دستری برای وسایل نقلیه امکانپذیر نیست و دیدن این غار نیازمند چندین ساعت پیاده روی است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام اظهار داشت: غار «آقامیر» مربوط به دوره‌ی سوم زمین‌شناسی در دامنه‌ی ارتفاعات کبیرکوه واقع شده است.
عبدالمالک شنبه‌زاده با بیان این‌که این اثر در ارتفاع 2362 متری از سطح دریا است و دارای حوضچه‌های آب و نیز ستون‌های آهکی است که از اتصال استالاکمیت‌ها و استالاکتیت‌ها به وجود آمده است، گفت: طول این غار 230 متر بوده که در ورودی غار تالار اول با طول 30 متر واقع شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام از ثبت این اثر به شماره 238 در فهرست میراث طبیعی ملی کشور خبر داد و گفت: طبیعت زیبای اطراف این اثر مکان مناسبی برای گردش و بازدید طبیعت بازدیدکنندگان است.
شهرستان ملکشاهی دارای جاذبه های گردشگری طبیعی زیادی از جمله ویژدرون ،باجک ، بیوره و قله ورزرین است که در صورت سرمایه گذاری می تواند تحولی در توسعه صنعت گردشگری شهرستان باشد .
7179/6034
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت پستانداران پیاده روی جاذبه های گردشگری طبیعت موزه رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۴۵۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد: در راستای حفاظت و صیانت از انفال، با اجرای حکم قضایی، اراضی ملی به مساحت تقریبی ۱۰۲۹۷ مترمربع واقع در مراتع ترکاچال روستای میرافضل شهرستان ساری رفع تصرف شد.

این عملیات با حضور سرجنگلبان و نیرو‌های حفاظتی منابع طبیعی ساری حوزه استحفاظی سعیدآباد و مامور پاسگاه انتظامی تلمادره انجام و اعاده به وضع سابق گردید.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • تصاویر | طبیعت بهاری کردستان
  • پسورد Password و حقایق جالب آن
  • پسورد و حقایق جالب آن
  • هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت های ایلام
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • حمله خرس وحشی به یک دامداری در ایلام و تلف شدن دام‌هایش
  • حمله خرس به دامدار ایلامی و تلف دام‌هایش