Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@03:19:17 GMT

همه چيز درباره جرمگيري دندان‌

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۴۶۴۷۴

همه چيز درباره جرمگيري دندان‌

خبرگزاري آريا -

در جرم گيري و جرم گيري عميق دندان‌ها معمولا در دو تا چهار جلسه انجام مي‌گيرد
جرم گيري چيست؟
جرم گيري دندان عبارتست از پاکسازي دندان‌ها با استفاده از ابزارهاي دندان پزشکي يا دستگاه فراصوت (اولتراسونيک) که به فرآيند جرمگيري دندان کمک مي‌کند. جرم گيري دندان، سطح دندان را تميز کرده و زبري آن را رفع مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چرا دندانها جرم مي گيرند؟
حتي اگر شما بهترين بهداشت دهان را داشته باشيد، باکتريهايي در دهان هستند که همراه با پروتيينها و باقيمانده ها ومحصولات جانبي مواد غذايي، لايه نازکي با عنوان پلاک دنداني را بر روي دندانها تشکيل مي دهند.
اين پلاکها، اطراف پرکردگيهاي دنداني ودر امتداد لثه نواحي که دسترسي جهت تميز کردن آنها پايين است تشکيل مي شود. تشکيل پلاک دنداني خبر خوبي براي دندانها نيست. چرا که باکتريهاي موجود در پلاک دندان با ترشح اسيد،ميناي دندان را تحت تاثير قرار داده و منجر به پوسيدگي مي شود.
از طرفي اگر اين پلاکها برداشته نشوند، کم کم آهکي شده و جرم تشکيل مي شود. تشکيل جرم دندان چنان خزنده و به مرور زمان پيش مي رود که فرد تصور مي کند که اين جرم بخشي از دندان اوست. اين تصور که جرم گيري ميناي دندان را از بين مي برد ناشي از همين تفکر است که فرد جرم را بخشي از دندان خود در نظر گرفته است.

جرم گيري دندان عبارتست از پاکسازي دندان‌ها با استفاده از ابزارهاي دندان پزشکي
علائم و نشانه
برخلاف پلاک، که يک لايه پنهان از باکتري است، جرم دندان از مواد معدني تشکيل شده که امکان مشاهده آن به سادگي در دهان وجود دارد. رايج­ترين نشانه رسوب دندان وجود يک رنگ زرد يا قهوه­اي بر روي دندان يا لثه است. تنها راه براي اطمينان از وجود رسوب و جرم دندان و حذف آن مراجعه به دندان­پزشک است.
روشهاي جرم گيري دندان (انواع جرم گيري دندان)
در واقع سه روش اصلي براي جرمگيري دندان وجود دارد :
1. روش دستي جرم گيري دندان، که روشي است قديمي و بسيار دردناک و زمان بر
2. روش استفاده از دستگاههاي جرم گيري دندان( اولتراسونيک و يا پيزوالکتريک)، که روش شايع در مطبها و کلينيکهاي دندانپزشکي است.
3. روش جراحي، که در موارد جرمهاي گسترده مورد استفاده قرار مي گيرد.
توصيه مهم اينکه عمل کردن به روشهاي خانگي مثل استفاده از خمير دندانهاي سيگاريها و يا پودرهاي جرمگيري و .... عملا مضر وفاقد ارزش درماني جرم گيري است. اين مواد به علت بالا بودن درصد ساينده ها، ميناي دندان را برداشته و دندانها را براق مي کنند ولي بر جرم تشکيل شده روي دندانها تاثيري ندارند.
مي توان به نحوي جرم گيري دندان و يا جرم گيري لثه را به گرفتن جرم کتري و يا جرم سماور تشبيه کرد. چرا که همانطور که براي برداشتن جرم سماور و کتري بايد از روشهاي مکانيکي استفاده کرد، براي بر داشتن جرم دندان نيز فقط روشهاي مکانيکي موثر است.

جرم دندان از مواد معدني تشکيل شده که امکان مشاهده آن به سادگي در دهان وجود دارد
مراحل جرمگيري دندان
در ادامه مراحل و چگونگي انجام جرم گيري دندان را شرح خواهيم داد.
مرحله اول: جرم گيري و کورتاژ لثه
دو روش اصلي براي جرم‌ گيري دندان وجود دارد، البته بعضي از دندان‌پزشکان از هر دو روش استفاده مي کنند. در ادامه اين دو روش شرح داده مي شود.
- جرم‌گيري با ابزارهاي دستي: دندان‌پزشک شما در اين حالت از يک جرم‌گير دندان استفاده مي‌کند و به صورت دستي پلاک‌هاي موجود روي دندان را از بين مي‌برد. ار آنجا که دندان‌پزشک توانايي مشاهده پلاک‌ها را ندارد، مجبور است از حس لامسه خود براي شناسايي نواحي ايجاد پلاک و رسوب بر روي دندان‌ها استفاده کند.
- جرم‌گيري با ابزارهاي اولتراسونيک: ابزار جرمگيري دندان اولتراسونيک پلاک‌ها را از روي دندان شما با لرزش يک سر فلزي، پاک مي‌کند، در اين روش از اسپري کردن آب براي شستن پلاک‌ها از روي دندان و سرد نگهداشتن سر دستگاه استفاده مي‌شود.
- کورتاژ لثه: زماني که با حذف جرم و پلاک دندان ها، همچنان عوامل ايجاد عفونت در بافت اپيتليوم (بافت پوششي) لثه‌اي اطراف دندان باقي بماند، با انجام کورتاژ لثه اي مي‌توان درمان را انجام داد. ليزر با حذف بافت اپيتليوم عفوني و حفظ بافت همبند سالم در لايه‌هاي زيرين، موجب مي‌شود که بافت لثه‌اي سالمي ساخته شود.
در جرم گيري و جرم گيري عميق دندان‌ها معمولا در دو تا چهار جلسه انجام مي‌گيرد. دندان پزشک براي اين که احساس درد نکنيد، لثه‌ها را با استفاده از بي حسي موضعي بي حس مي‌کند. در هر جلسه يک چهارم دهان و به مدت 45 دقيقه تحت درمان قرار مي گيرد. در صورتي که بيماري لثه پيشرفته نباشد، جرم گيري در يک جلسه به طور کامل انجام مي‌گيرد.
مرحله دوم: بروساژ دندان
احتمالا شما هم واژه بروساژ دندان را همراه با جرمگيري ديده يا شنيده‌ايد. دندانپزشکان با آغشته کردن دندان‌ها به خمير مخصوص و استفاده از وسيله اي چرخشي که يک برس به سر آن بسته شده است، اقدام به بروساژ سطوح دنداني مي‌کنند، اين کار معمولا بعد از جرمگيري دندان و براي به وجود آوردن سطح صيقلي روي دندان و همچنين حذف رنگ‌ها و لکه‌هايي که چسبندگي زيادي ندارند، استفاده مي‌شود.

مراحل جرمگيري دندان
مرحله سوم: صيقلي کردن دندان باAirFlow
صيقلي کردن دندان با Airflow روشي ايده ال براي از بين بردن لک و تغيير رنگ ناشي از کشيدن سيگار و قليون، مصرف چاي و قهوه است، زيرا علاوه بر سفيد شدن دندان‌ها، به طور کامل پلاک دندانها را از بين مي‌برد. از اين روش براي پاکسازي و باز کردن فيشرها قبل از شيار بندي استفاده مي‌شود.
اين روش جرمگيري دندان با صيقل دادن دندان بدون تماس مستقيم، فشار و گرما باعث بهبود وضعيت دندان‌هاي بيمار مي‌شود و نسبت به ديگر روش‌هاي درماني پريودنتال برتري دارد. در اين روش، يک اسپري هوا و سديم بي کربنات و جت آب براي برطرف کردن پلاک و لکه ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. در اين روش بيمار دردي را حس نخواهد کرد.
هزينه جرمگيري دندان در مقايسه با هزينه ارتودنسي با اين روش مقرون به صرفه است، همچنين اين روش ايمن و بدون عوارض مي باشد. اين روش همچنين براي آماده نمودن سطح دندان براي استفاده از وسايل پروتزي و ارتودنسي و پاکسازي سطح دندان پيش از درمان با فلوئوريد مفيد است.
پلاک دندان آغازگر يک بيماري پريودنتال است. رسوب‌ها و تغيير رنگ دندان باعث مي شوند تا سلامت دندان به خطر بيفتند. روش جرمگيري دندان به روش AIRFLOW سطوح دندان‌ها را بهتر از هميشه تميز کرده و صيقل مي‌دهد. پس از انجام اين کار، از صاف شدن دندان‌ها و ظاهر روشن و شفاف آن‌ها شگفت زده مي‌شويد.
درمان با ليزر
جرم گيري دندان و جرم گيري عميق ليزري دندان هم به منظور پيشگيري و هم به عنوان يک روش درماني مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين روش‌ها به عنوان يک اقدام پيشگيرانه استفاده مي‌شود.
پس از روش‌هاي پاکسازي عميق، پاکت‌هاي لثه و سطوح ريشه با يک ليزر آبي درمان مي‌شوند تا اتصال مجدد بافت‌هاي لثه را بهبود ببخشد. اين کار باعث تسکين التهاب و بهبودي سريع بافت‌هاي لثه مي شود و باعث اتصال دوباره ي بافت‌هاي لثه به دندان مي‌شود.
در طول جلسه بعدي، دندان پزشک مجددا لثه‌ها را معاينه مي‌کند تا ميزان بهبودي پاکت‌هاي لثه را بررسي کند. در صورتي که عمق پاکت‌هاي لثه هنوز بيش از 3 ميلي متر باشند، روش‌هاي درماني قوي‌تر تجويز مي‌شود.

مراقبت بعد از جرمگيري دندان
علت حساسيت دندانها بعد از جرم گيري چيست ؟
بدون ترديد علت آن آسيب ديدن دندانتان نيست. بلکه اگر جرم دندان شما سنگين بوده باشد، برداشتن اين جرم منجر به بيرون زدن ( اکسپوز شدن) ريشه دندان شما به محيط دهان مي شود که اين امر باعث مي شود دندانها تا مدتي به سرما و گرما حساس شوند.
اگر هنوز تخريب استخواني صورت نگرفته باشد ،که به مرور لثه ها به جاي خود بازگشته و حساسيت دندان برطرف مي شود ، اما اگر تخريب شديد بوده باشد، زمان بيشتري طول مي کشد تا دندان از خود دفاع کرده و حساسيت آن کم شود. اين احساس حساسيت دندان بعد از جرم گيري در افرادي که دندانهاي حساس دارند بيشتر است. راه حل مقطعي آن نيز استفاده از خمير دندانها و دهانشويه هاي ضد حساسيت است.

پس از جرمگيري دندان دهان خود را با محلول آب نمک گرم شستشو دهيد
مراقبت هاي بعد از جرم گيري دندان
از جمله مراقبت هاي بعد از جرم گيري دندان و بروساژ مي توان به موارد زير اشاره کرد:
1. براي تسکين هر گونه التهاب يا ناراحتي، داروهاي مسکن غير آسپرين مثل ايبوپروفن يا استامينوفن را بايد مصرف کنيد.
2. در روز جرمگيري دندان غذاهاي نرمي بخوريد. تا زماني که بتوانيد با ناحيه درمان شده خود به صورت نرمال عمل جويدن را انجام دهيد، با سمت ديگر دندان غذا بجويد.
3. پس از جرمگيري دندان محلول آب نمک گرم را روزي سه بار در يک قاشق چاي خوري در داخل دهان خود بريزيد و دهان خود را شست و شو دهيد.
4. محلول (تونيک) لثه و دندان نيز توصيه مي شود. هر بار پنج قطره از آن را براي شست و شوي نرم لثه به مدت سي ثانيه در دهان بريزيد. روزي يک يا دو بار پس از مسواک زدن يا بر طبق دستورالعمل پزشک آن را مورد استفاده قرار دهيد. محلول را با آب ترکيب نکنيد و با آب خيس نکنيد. تا 30 دقيقه پس از مصرف آن، چيزي نخوريد و نياشاميد.
5. بار اول پس از جرم گيري دندان، دندان هاي خود ناحيه درمان شده را به آرامي مسواک بزنيد. سپس روز بعد به آرامي دندان ها در ناحيه درمان شده نخ دندان بکشيد و تا آخر هفته شدت مسواک زدن و نخ دندان کشيدن را به حد نرمال برسانيد.
6. تا چند روز پس از جرمگيري دندان، لثه هاي شما صورتي رنگ تر مي شود، ورم کمتري خواهند داشت و در حين نخ دندان کشيدن کمتر خونريزي مي کند. اين ها نشانه هاي درمان و بهبود سلامتي قسمت هاي دور دندان است. در صورتي داشتن هر گونه سوال يا مشکل، با مطب دندانپزشک تماس بگيريد.

يکي از راههاي درمان بيماريهاي لثه جرمگيري دندان ها مي باشد
مزاياي و فوايد جرمگيري دندان
يکي از دلايل از دست دادن دندان، بيماري لثه مي باشد، علاوه بر اين بيماري لثه مي تواند دردناک نيز باشد. يکي از روش هاي درماني اين مشکل که نياز به عمل جراحي ندارد، جرم گيري دندان مي باشد. از ديگر مزاياي اين روش مي توان اشاره به موارد زير داشت:
* کاهش خونريزي از لثه ها
* جلوگيري از پخش شدن عفونت لثه در بدن
* سفيد کردن دندان
* از بين بردن بودي بد دهان (اگر علت آن ناشي از بيماري لثه باشد)
عوارض و مضرات جرمگيري دندان
با وجودي که روش‌هاي درماني جرم گيري دندان و تميز کردن عميق ريشه‌هاي دندان پر خطر نيستند، اما خطر ايجاد عفونت در لثه‌ها همواره وجود دارد. براي جلوگيري از اين مشکل پس از جرمگيري دندان، ممکن است دندان پزشک از فيبرهاي آنتي بيوتيک بر روي لثه براي مدت يک هفته پس از درمان استفاده کند.
اگر شما با خطر بالاي عفونت مواجه هستيد، ممکن است به شما توصيه شود قبل و بعد از انجام جرم گيري از داروهاي آنتي بيوتيک استفاده کنيد تا به اين ترتيب از ورود باکتري‌ها به جريان خون پيشگيري شود.
روشهاي پيشگيري
مسواک زدن صحيح به ويژه با استفاده از خميردندان مخصوص جرم دندان و استفاده از نخ دندان از اقدام­هاي اصلي براي کاهش تشکيل جرم و رسوب دندان است. هنگامي که جرم دندان تشکيل شد، فقط دندان­پزشک يا متخصص دهان مي ­تواند آن را از دهان حذف کند. فرآيند حذف جرم در اصطلاح جرم­گيري ناميده ­مي­ شود.

مسواک زدن منظم يکي از راههاي پيشگيري از تشکيل جرم دندان ها مي باشد
روشهاي پيشگيري شامل:
• مسواک زدن
مسواک زدن منظم با استفاده از تکنيک مناسب. يک مسواک سريع در 30 ثانيه هر صبح و هر شب نمي ­تواند براي حذف پلاک دندان و جلوگيري از تشکيل جرم کافي باشد.
براي اين کار از يک مسواک با موهاي نرم استفاده کنيد که به اندازه کافي براي رسيدن به تمام نقاط موجود در دهان شما کوچک باشد. مطمئن شويد که سطح پشتي دندان­ها و نيز دندان­هاي آسيب در انتهاي دهان مسواک زده شوند.
مطالعات انجام شده نشان مي­دهند مسواک­هاي الکترونيک يا برقي مي­توانند در حذف پلاک از دهان موثرتر از مسواک­هاي دستي باشند. بدون توجه به نوع مسواک مورد استفاده شما، مطمئن شويد مسواک استفاده شده مورد تاييد يک دندان­پزشک باشد، زيرا استفاده از اين روش نيازمند کنترل کيفيت و بررسي­هاي لازم در ارتباط با ايمني است.
• خميردندان­
از خميردندان­هاي مخصوص کنترل جرم محتوي فلورايد استفاده کنيد. خميردندان­هاي حاوي پيروفسفات مي­ توانند از سفت شدن پلاک­ها و تبديل آنها به جرم جلوگيري کنند. علاوه بر اين، فلورايد مي­ تواند به ترميم آسيب­هاي وارد شده به ميناي دندان که هم­اکنون در دهان شما ممکن است وجود داشته باشد، کمک کند.
برخي فرمول­ها نيز داراي ماده تري­کلوسان است که اين ماده يک آنتي­بيوتيک است که مي­تواند با باکتري­هاي موجود در پلاک مبارزه کند.
• نخ دندان
بدون توجه به ميزان تلاش شما براي مسواک کردن دندان­ها، فقط استفاده از نخ دندان به صورت روزانه مي­تواند منجر به حذف پلاک موجود بين دندان­ها و نيز جلوگيري از پيدايش جرم و رسوب در اين نقاط داراي سطح دسترسي دشوار شود.
مراقب تغذيه خود باشيد. باکتري­هاي موجود در دهان شما با افزايش استفاده از شکر و غذاهاي حاوي نشاسته بطور چشمگير افزايش پيدا مي­ کنند. خوردن اين غذاها منجر به آزادسازي اسيد مي­ شود که در عمل مي­ تواند به دندان­هاي شما آسيب رساند.
توجه به اين موضوع سعي کنيد از غذاهاي سالم استفاده کنيد و مقدار استفاده از غذاهاي حاوي شکر در تغذيه روزانه خود را کاهش دهيد. همچنين بدانيد که هر زمان شما غذا مي­ خوريد، هم­زمان براي باکتري­هاي موجود در دهان خود غذا تامين مي­ کنيد. آشاميدن مقدار زياد آب در طول مدت صرف غذا و پس از آن مي­تواند به حداقل شدن پلاک­هاي ايجاد شده در دهان شما کمک کند.
• سيگار نکشيد
مطالعات نشان مي ­دهد افراد سيگاري يا افرادي که از ساير انواع تنباکو استفاده مي­ کنند به احتمال بيشتر با جرم و رسوب بر روي دندان­ها و لثه خود مواجه خواهند شد.
هنگامي که جرم و رسوب در دهان ايجاد شود، بايد بدانيم که فقط يک دندان­پزشک حرفه­اي توانايي حذف آن را از دهان شما خواهد داشت. مطمئن شويد که بطور منظم دندان­پزشک يا متخصص دهان خود را ملاقات مي ­کنيد تا به اين ترتيب بتوانيد هر گونه جرم ايجاد شده در دهان خود را حذف کنيد و از ايجاد جرم بيشتر جلوگيري نماييد.
قيمت و هزينه
قيمت و هزينه جرم گيري دندان بستگي به عوامل متعددي دارد، از جمله اين عوامل مي‌توان اشاره کرد به روش مورد استفاده در درمان، تعداد جلسات مورد نيازي، مراقبت‌هاي لازم پس از درمان و سطح تخصص دندانپزشک.
گردآوري: بخش سلامت بيتوته
منابع:dencare.ir
drsepehrian.com
tehrandentalclinic.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۴۶۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این مرد با چنگ و دندان شغلش را حفظ کرده است | در کوچه درختی چه می گذرد؟

همشهری آنلاین- رابعه تیموری:داوود پاکیزه و درست کار می‌کند، آنقدر پاکیزه که اوستا عبدالله را عمری میان مشتریانش روسپید نگه داشته است. اوستا عبدالله در سفیدگری مو سپید کرده و به آتش کوره دکان دود اندودش دیگ و پاتیل‌های کارکرده بسیاری جلا پیدا کرده‌اند. روزگاری همکاران اوستا عبدالله در بازار سیداسماعیل پرشمار بودند، اما حالا در این بازار فقط او و تک و توک سفیدگرانی جا خوش کرده‌اند که هنوز نمی‌توانند از کار و کسب دیرینه خود دل بکنند:

بیشتر بخوانید:اجناس این بازار مورد نیاز زنده و مرده بود


وسط تاریکی دکان حاج عبدالله، رویه طلایی تغار مسی خوب برق می‌زند. کف آن را هنوز داوود نسابیده و لک‌های سیاه، رنگ نقره‌ای کف تغار را پوشانده است. اندازه دکان حاج عبدالله به ١۵ متر نمی‌رسد. دوده کوره تا کمره دیوارهای طبله کرده دکان بالا رفته و قفسه‌ها و رف‌های فلزی که ابزار کار و وسایل خرده ریز را توی آنها چیده‌اند، زنگار بسته‌اند. کیسه‌های شن و نشادر گوشه دکان تلنبار شده‌اند و ظروف دوده گرفته‌ای را که باید امشب توی محلول جوهر نمک بخوابانند، شلوغ و درهم توی قفسه‌ها جای داده‌اند. تاباندن کوره با گاز شهری به صرفه‌تر است، ولی اوستا عبدالله محض احتیاط پیت نفت آبی رنگ زیر رف را هم هیچوقت خالی نمی‌گذارد. پیت حلبی هم که توی آن ذغال می‌ریزند و روی آن بساط چای صبحانه و عصرانه‌شان را به راه می‌کنند، با نفت می‌سوزد. دیگچه‌ها و سینی و قابلمه‌هایی را که سفید شده‌اند، کنار در باریک دکان چیده‌اند و نصیر مشغول بسته‌بندی آنها است تا به مشتریان تحویل دهند. داوود کوره را تابانده و مشغول جوشاندن دیزاب است. تا دیزاب داغ از قل زدن بیفتد، می‌تواند کمی نفس چاق کند.


دیگ و پاتیل‌های نذری

نصیر کنار دیگ مسی پر از جوهر نمک چمباتمه زده و هر بار که تکه پوست کوچک توی مشتش را روی آفتابه مسی می‌کشد، سیاهی و زنگار رویه آن توی راه آب باریک کف دکان راه می‌گیرد. بسیاری از همکاران حاج عبدالله برای سابیدن ظروف از اسکاج ظرفشویی زبر استفاده می‌کنند، ولی او هنوز هم پیش از آن که دسته پوست بز به آخر برسد، نصیر را برای خریدن پوست تازه به دباغی می‌فرستد. یک کیسه پر از شن ریزه هم همیشه ته دکان هست تا نصیر آنها را روی پوست بریزد و خوب کف و روی ظرف‌های سیاه را بسابد.
دیگچه‌ها و پارچ و آفتابه‌ها را نصیر هم می‌تواند توی کوره بتاباند، ولی نزدیک محرم و صفر و ماه رمضان که دیگ و پاتیل‌های نذری پزان از انباری‌ها بیرون می‌آیند، داوود باید خودش دم کوره بایستد. وقتی دیگ‌های مسی بزرگ و سنگین داغ می‌شوند،‌آسا ن نیست که با یک دست لبه سرخ و حرارت دیده دیگ‌ها را بگیری و با دست دیگر دیزاب جوشیده را توی آنها بغلتانی، ولی داوود خوب از پس کار برمی آید. از ١٢ سال پیش که پدرش دیگر قوت سفیدگری نداشت و خانه‌نشین شد، داوود رشته کار دکان حاجی را توی دستش گرفت. قبل از آن گاهی وردست پدر، پای کوره می‌ایستاد و از دیزاب جوشاندن تا قلع اندود کردن ظروف مسی را یاد گرفته بود.


پیشه‌ای رو به فراموشی

نصیر چند سال بعد از اوستاکار شدن داوود شاگرد دکان حاج عبدالله شده و هنوز مانده که قلع اندود کردن ظروف سابیده شده را به او بسپارند، ولی باید اول صبح و پیش از رسیدن داوود و اوستا عبدالله کوره را روشن و کم‌و زیاد شن و نشادر و دیزاب و زغال چوب را بسنجد تا وسط کار لنگ نمانند. اگر چه این‌روزها دیگر از دسته‌های کم‌اجدان و پاتیل و تغارهای مسی که اول صبح جلوی دکان سفیدگری تلنبار می‌شدند خبری نیست و شاید حتی چند روز گذر مشتری به بن‌بست درختی نیفتد، ولی اوستا عبدالله به عادت گذشته‌ها هر شب به نصیر سفارش می‌کند که همه ابزار و لوازم کار را روبراه کند تا کم‌و کاستی در کارشان نباشد. حاج عبدالله عمری به انصاف و مدارا با مشتری شهره بوده و حالا هم سعی می‌کند خوش انصاف باشد، ولی قیمت قلع که هر روز بالا و بالاتر می‌رود دست و بالش را بسته و با قد کشیدن نرخ این فلز وارداتی، اجرت کار او و شاگردانش هم بیشتر می‌شود. حاج عبدالله می‌گوید: «قدیم قلع را از بلژیک وارد می‌کردند، ولی از چند سال پیش این فلز از مالزی به ایران می‌آید. ما به‌صورت شمش و کیلویی قلع را می‌خریم و خودمان آن را آب می‌کنیم.» سفیدگری کار و کسب آبا و اجدادی اوستا عبدالله قاسمیان است و با آن که ظروف خوش رنگ و لعاب و ارزان‌قیمت تفلون جای ظروف مسی را در آشپزخانه بانوان ایرانی تنگ کرده‌اند، او باز هم نمی‌تواند از کوره سفیدگری و پیشه زنگار گرفته اش دل بکند.

کد خبر 846722 برچسب‌ها فلزات خبر مهم مهارت‌ها شغل

دیگر خبرها

  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: ماهی غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • کشف جدید دیرینه‌شناسان: قزل‌آلای غول‌پیکر با دندان‌های عاج‌مانند!
  • سرخ و سفید و دوست‌داشتنی
  • لیگ ملت‌ها: آمریکا تا دندان مسلح می‌آید
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!
  • این مرد با چنگ و دندان شغلش را حفظ کرده است | در کوچه درختی چه می گذرد؟
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ اردیبهشت