Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش کشاورزی بیش‌ترین آب موجود در کشور را مصرف می‌کند که با وقوع خشکسالی دو دهه اخر و کاهش شدید بارنگی، استفاده از سیستم‌ نوین آبیاری بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری آنا، طبق آمارهای موجود، بخش کشاورزی بیش‌ترین آب موجود در کشور را مصرف می‌کند، بنابراین با توجه به وقوع خشکسالی دو دهه اخر و کاهش شدید بارنگی، لزوم استفاده از تکنولوژی و سیستم‌های نوین آبیاری و مدیریت مصرف آب در این بخش بیش از پیش احساس می‌شود اما آیا اجرای سیستم نوین آبیاری برای تمام مناطق کشور مفید است؟ آیا با اجرای این سیستم می‌توان کشور را از بحران خشکسالی نجات داده و چاه‌ها را پر آب نگه داشت؟

مسئول مطالعات حوزه کرخه ایلام در پروژه‌های طرح 550 هکتاری ایلام و خوزستان در پاسخ به این سؤالات به خبرنگار آنا می‌گوید: توسعه افقی در آبیاری تحت فشار امری اشتباه است؛ باید روی توسعه عمودی و افزایش بهره‌وری با محوریت آب در کشور برای افزایش ضریب خود اتکایی محصولات کشاورزی فعالیت داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شادمان ویسی در توضیح این مطلب، گفت: سیستم آبیاری نوین برای کشوری همچون ایران که منطقه خشک محسوب می‌شود، امری مهم و ضروری است؛ اما یکی از مشکلات اساسی در این سیستم، عدم توجه به نفوذ عمقی آب است. در واقع در مناطقی که منابع آب از طریق آب زیرزمینی تغذیه می‌شود، اجرای سیستم آبیاری نوین موجب عمیق و خشک شدن چاه‌ها می‌شود. به طور مثال یک کشاورزان با 30 لیتر آب موجود در چاه می‌تواند حدود 10 هکتار از زمین خود را آبیاری کند، به طوری که آب موجود در چاه پمپاژ و به صورت سطحی زمین آبیاری می‌شود. با این کار 50 درصد آب پس از آبیاری به صورت عمقی به خاک نفوذ می‌کند و به آبهای زیرزمینی می‌پیوند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در یک مقطعی از زمان سازمان جهاد کشاورزی برای گسترش سیستم نوین آبیاری به کشاورزان پیشنهاد داد که با اجرای این سیستم قادر هستند با 30 لیتر آب 30 هکتار از زمین خود را آبیاری کنند؛ با این کار، رفته رفته توسعه افقی کشاورزی گسترش پیدا کرد و عملا نفوذ عمقی آب حذف شد و آب‌های زیر زمینی به مرور زمان کاهش و خشک شدند.

وی با بیان اینکه در مناطقی که منابع آب از طریق چاه است، توسعه سیستم نوین آبیاری، عکس آنچه انتظار می‌رود پیش خواهد رفت، گفت: برای کشاورزانی که درآمد برایشان مهم است، نباید با پیشنهاد توسعه نوین آبیاری منابع زیرزمینی آب را به خطر انداخت.

وی با ابراز امیدواری گفت: خوشبختانه برای این امر تمهیداتی اتخاذ شده و مسئولان اعلام کردند در مناطقی که منبع آب از طریق چاه‌ها است توسعه افقی انجام نشود.

ویسی یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی سیستم آبیاری نوین را رسوب املاح درون لوله‌های آب دانست و اظهار کرد: یکی از مشکلات آبیاری نوین در مناطق خشک و نیمه خشک وجود املاح در آب است که این امر موجب رسوب املاح در لوله‌ها می‌شود؛ البته این مشکل مربوط به سیستم آبیاری قطره‌ای می‌شود و نیازمند پاکسازی لوله‌های آبیاری است.

این کارشناس در خصوص راه حل رفع چنین مشکلاتی گفت: در سیستم آبیاری قطره‌ای، فیلترهایی از نوع توری که خود شوینده هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا کشاورزان در پاک کردن صافی‌ها که سه ماه یک بار با توجه به املاح آب، باید انجام شود، دچار مشکل می‌شوند، اما با این فیلترهای جدید که خود شوینده هستند، چنین مشکلاتی مرتفع می‌شوند.

وی با بیان اینکه باید به آگاهی کشاورزان افزوده شود، گفت: اگر کشاورزان در ابتدای فصل یک سری از مواد به خصوص را به آب آبیاری اضافه کند این املاح رسوب نخواهند کرد.

ویسی در ادامه با تأکید بر اینکه باید قیمت واقعی آب مشخص شود، افزود: هنگامی که یک کشاورز را از آبیاری سطحی به سمت آبیاری نوین سوق می‌دهیم، باید بینش او را نیز افزایش دهیم، زیرا در چنین شرایطی وی راندمان آب را درک نخواهد کرد، به این دلیل که تحلیل حجمی آب برای او جا نمی‌افتد؛ در واقع این امر ناشی از آن است که هنوز قیمت واقعی آب مشخص نیست و ارزش آب کشاورزی در کشور پایین است.

وی ادامه داد: اگر قیمت واقعی آب مشخص شود؛ کشاورزان متوجه خواهند شد که آب گران است و باید دقت بیشتری در مصرف آب داشته باشند، در این صورت است که بهره‌وری آب افزایش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس در خصوص تمهیدات دولت در اجرای سیستم آبیاری نوین گفت: خوشبختانه دولت برای اجرای این سیستم، تمهیداتی مناسبی در نظر گرفته است؛ به طوری که در استان‌ها گرمسیری صفر تا صد عملیات با دولت بوده و کشاورز از این بابت هزینه‌ای نمی‌کند؛ در سایر مناطق اجرای سیستم آبیاری نوین 85 به 15 است؛ به طوری که در این طرح 85 درصد را دولت و 15 درصد دیگر آن را کشاورز پرداخت می‌کند که این 15 درصد هم به صورت وام داده می‌شود؛ بنابراین هر کشاوری بدون نگرانی بابت پرداخت هزینه، می‌تواند با مراجه به سازمان جهاد کشاورزی درخواست سیستم آبیاری نوین کند.

وی با بیان اینکه در اجرای سیستم نوین آبیاری مشکل ما بحث بهره‌برداری و نگهداری است، گفت: هنوز مشکل کمبود آب را کشاورزان درک نکرده‌اند؛ بنابراین باید سیستم نوین آبیاری رفته رفته در کشور جا بیفتد.

مسئول مطالعات حوزه کرخه ایلام در پروژه‌های طرح 550 هکتاری ایلام و خوزستان در خصوص اجرای سیستم نوین آبیاری در کشورهای پیشرفته گفت: میانگین بارش باران در کشورهای پیشرفته مانند کشورهای اروپایی بالا است، بنابراین آبیاری آنها با کشورهای خشک و نیمه خشک مانند ایران، مصر، هند و پاکستان متفاوت است.

ویسی ادامه داد: کشورهایی مانند آلمان یا هلند که میانگین بارش آنها حدود 1100 میلیمتر است، به صورت تکمیلی است؛ یعنی زمین‌های آنها در طی سال تنها 3 تا 4 نوبت آبیاری می‌شود، بنابراین سبک آبیاری آنها با ایران متفاوت بوده و نسخه‌ای که در کشورهایی مانند هلند وجود دارد، نمی‌توان در ایران اجرا کرد.

ویسی در خصوص کشورهای مانند آمریکا و یا استرالیا که جزو کشورهای پیشرفته بوده و مناطق خشک یا نیمه خشک دارند، اظهار کرد: در حال حاضر تمرکز چنین کشورهایی بیشتر بر روی مصرف انرژی است؛ این کشورها سعی می‌کنند سیستم‌هایی تولید کنند که کمترین انرژی را مصرف می‌کند؛ نمونه آن استفاده از پنل‌های خورشیدی برای کشاورزی است.

انتهای پیام/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۴۶۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی استان با نوارتیپ است، گفت: این نوار به فشار آب زیادی احتیاج ندارد و در مزارع دارای پستی و بلندی محدود نیز بدون نیاز به تسطیح زمین قابل استفاده است.

وی اضافه کرد: در این سیستم آبیاری، آب به منطقه‌ای که توسعه ریشه گیاه انجام شده به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود که عدم رشد علف‌های هرز و جلوگیری از فرسایش خاک از مزایای حفاظت خاک در این سیستم می‌باشند.

دیانتی با اشاره به ضرورت استفاده از این سیستم آبیاری، افزود: از مهمترین مزایای آن قابلیت نصب نوارتیپ بر روی خاک، زیر خاک و یا حتی معلق، حمل و نقل راحت رول‌ها به دلیل سبکی و اتصالات ساده و ارزان قیمت با قابلیت کارگزاری ساده آنها به صورت دستی است.

وی ادامه داد: این روش را می‌توان در محصولاتی مانند گندم، جو، چغندرقند، ذرت، کلزا، گل کلم، کاهو، فلفل، پنبه، گوجه فرنگی، پیاز، خیار و همه محصولات زراعی که به شیوه کشت ردیفی هستند، استفاده کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به مزایای این طرح درصدد ترویج و جلب مشارکت هر چه بیشتر بهره‌برداران برای استفاده از نوارتیپ در تمامی کشت‌های بهاره هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • هاشمی: امروز آرزوی دیرینه ورزش محقق شد / نسبت به سال گذشته، ۹۴ درصد رشد در افتتاح پروژه‌ها داشته‌ایم +فیلم
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان