Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:02:18 GMT

رسانه ها و گفتمان سازی توسعه پایدار- مژگان حیدری*

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۴۷۸۷۸

رسانه ها و گفتمان سازی توسعه پایدار- مژگان حیدری*

اراک - ایرنا - توسعه پایدار، استفاده خردمندانه از منابع پایه در چارچوب اصولی است که یک کشور را در دراز مدت به اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برساند و با کمترین خسارت زیستی و طبیعی، تندرستی و رفاه را برای مردم رقم بزند.

الفبای توسعه پایدار، در ایجاد تعادل منابع و مصارف نهاده شده و در نگاه کلان، مدیریت روابط سیستم انسانی با اکوسیستم را شامل می شود که برای دستیابی به چنین نظام مدیریتی در جامعه، تغییر و تقویت ارزش های هدایت کننده روابط، دانش کافی، درک شرایط و مناسبات، تسلط بر فناوری روز، همخوانی سطوح مدیریتی، نهادهای مردمی و کانون های تولید و خدمات نیاز است که در پیوند این موضوعات، نقش رسانه ها کلیدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بازنگری اهداف توسعه در سطوح جهانی، زوایای کلی و جزئی متعددی دارد که شناخت این رخدادها و مهندسی راهبردها متناسب با شرایط سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی هر کشور ضروری است و در این زمینه رسانه های آزاد، مستقل و حرفه ای تکلیف سنگینی برعهده دارند.
گفتمان سازی توسعه پایدار، مقوله ای مهم در حیات و نشاط هر کشور است و به این منظور نگاه حاکمیت باید به جایگاه رسانه تغییر کرده و در سطوح کلان تصمیم سازی به لحاظ قوانین، تقویت بنیه حرفه ای و تخصصی و نیروی انسانی به صورت ویژه دیده شود تا بتواند با بومی کردن مسایل و مقولات جهانی، منطبق با منافع ملی و فرهنگ جامعه، مسیر اهداف توسعه ای را تسهیل کند.
توسعه پایدار در چارچوب مشارکت توده انسانی آگاه، خودساخته و همراه با اهداف طراحی شده است و نقش بالقوه رسانه ها در فرآیند شکل گیری توسعه کشور با به اشتراک گذاری نوآوری و نظرات، پاسخگویی اصحاب قدرت، تقویت تریبون های گفت و گو در لایه های مختلف جامعه برجسته می شود و رسانه ای در ادای این تکلیف موفق است که متعهدانه و با برنامه حرکت کند و به عنوان پایه چهارم دموکراسی ظرفیت های خود را برای ترویج جریان آزاد اندیشه ها بارور کند.
اقتدار و برتری کشورها، امروز در دسترسی به اطلاعات است و در این زمینه در اختیار داشتن اطلاعات تحول آفرین، مروج توسعه مشارکتی و توانمند ساز حقوق مدنی ضروری است.
برای مثال سوق دادن افکار عمومی جامعه به موضوعات نوآورانه، شبکه سازی اجتماعی و تخصصی، ایجاد اجماع در موضوعات سلامت، زیست محیطی، بسط سواد فرهنگی و اجتماعی، تکیه بر امنیت و نشاط اجتماعی، انگیزه مداری و اعتماد در پیشبرد امور توسعه ای، دیده بانی هدفمند بر امور و تقویت پیوست های ارتباطی از رسالت های مهم رسانه حرفه ای و متعهد در قبال توسعه پایدار است.
واقعیت آن است که غفلت از آسیب پذیری، می تواند در دراز مدت ساختارهای پایه در الگوی توسعه ای هر کشوری را دستخوش شکنندگی کند و چرخه مناسبات اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی را از مسیر برنامه محوری منحرف کرده و به بیراهه بکشد.
یکی از رسالت های مهم رسانه ها در پیشبرد اهداف توسعه ای کشور این است که بر مولفه سرمایه اجتماعی و نقاط قوت و ضعف آن به دیده کارشناسی بنگرند و گفتمان سازی در حوزه بهبود مناسبات مدنی و حقوق شهروندی را در سرلوحه کار خود قرار داده و با ارائه راهکارهای سازنده برای ترمیم آسیب ها و انتقال نظرات صاحبان اندیشه و قلم و گروه های مرجع فکری جامعه بکوشند.
عمیق تر شدن جراحات زیست محیطی، چالش کم آبی، ابعاد و زوایای تهدیدآمیز سلامت با عوامل نوپدید و بازپدید و تغییرات مناسبات جمعیت و اقلیم کشورها از موضوعاتی است که در مدیریت هزاره نوین در تمامی کشورها به گونه ای نمود دارد و موفقیت در کاهش و مهار این مسایل به تنهایی در حوزه تصمیم سازی و اجرا امکانپذیر نیست و می طلبد که رسانه ها به عنوان شاهرگ گفتمان ساز در جامعه به کمک مدیران بیایند و در همراهی بخش های مختلف جامعه و افکار عمومی نقش آفرینی کنند.
عبور از روزنامه نگاری سنتی و مسلح شدن به ابزار و فناوری روز، تقویت جایگاه گزارش های تحقیقی، سازماندهی اطلاعات، اشراف به تحولات روز و تقویت اخلاق مداری حرفه ای در اطلاع رسانی، لازمه خانواده بزرگ اطلاع رسانی در کشور به منظور مشارکت در گفتمان سازی توسعه پایدار است و در این حوزه باید به سرعت در ساختارهای عملیاتی تغییرات محسوسی رخ دهد و طرحی نو درافکنده شود.
** خبرنگار ایرنا
1042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي خبرنگار 97 توسعه پايدار اراك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۴۷۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی جامه هدف بهزیستی با معیارهای انقلاب با جهاد تبیین

به گزارش خبرنگار مهر، حامد رضایی صبح چهارشنبه در همایش جهاد تبیین و مسئولیت پذیری اجتماعی ویژه کارشناسان اورژانس اجتماعی ادارات بهزیستی اظهار کرد: هدف از اجرای این همایش آشنایی با معیارهای انقلاب اسلامی پیرامون مسائل و آسیب‌های اجتماعی است

وی گفت: توجیه و آشنایی با معیارهای انقلاب، باورهای فرهنگی، مذهبی و لزوم جهاد و مبارزه با استکبار و مسئولیت پذیری عموم جامعه در قبال آسیب‌های اجتماعی، تهاجم فرهنگی و نفوذ فرهنگی دشمن در باورها و اعتقادات جامعه از جمله نکات و مسائل مهم در سطح جامعه هستند.

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: برگزاری چنین دوره‌هایی برای تمامی کارکنان و کارمندان به منظور تبلیغ لزوم رعایت حجاب و عفاف مطابق موازین دینی از طریق آموزش و درونی سازی باورها و اعتقادات زنان موثر است.

وی تاثیر حضور و عملکرد کارکنان اورژانس اجتماعی در زمینه آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد، کودک آزاری و …را مهم ارزیابی کرد و گفت: اطلاع رسانی به موقع و شفاف سازی اقدامات در زمینه مسائل اجتماعی و خدمات ارائه شده به جامعه هدف مورد تاکید است.

در پایان این همایش از روانشناسان و همکاران فعال با اهدای هدایای مناسب و لوح سپاس تکریم و تجلیل شد.

کد خبر 6094356

دیگر خبرها

  • لزوم تقویت فرهنگ کار تیمی در سیستان و بلوچستان
  • آشنایی جامه هدف بهزیستی با معیارهای انقلاب با جهاد تبیین
  • کارگران عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
  • تقویت مرزبانی سبب گستردگی توسعه و پیشرفت همه جانبه جامعه می‌شود
  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند
  • مکتب «گل آقا» در بخش طنزپردازی امروز پیاده سازی شود
  • تقویت مرزبانی سبب گستردگی توسعه جامعه می‌شود
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است