Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-16@15:37:24 GMT

سطح زير کشت دوم برنج در مازندران نصف شد

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۴۹۷۶۹

سطح زير کشت دوم برنج در مازندران نصف شد

خبرگزاري آريا - ساري - ايرنا - رئيس سازمان جهاد کشاورزي مازندران گفت که با اطلاع رساني رسانه ها و هشدارهاي کارشناسان و محدوديت هايي که دستگاههاي ذيربط وضع و اعمال کردند ، سطح زير کشت دوم برنج حدود 50 درصد کاهش يافت .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، عزيزالله شهيدي فر که روز چهارشنبه به مناسبت روز خبرنگار در دفتر خبرگزاري جمهوري اسلامي استان مازندران در ساري حضور يافت ، افزود : سطح زير کشت دوم برنج پارسال حدود 40 هزار هکتار بود که امسال به کمتر از 20 هزار هکتار رسيده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي نقش رسانه ها را در آسيب زدايي از حوزه هاي مختلف مهم توصيف کرد و گفت : شايد اگر ورود جدي رسانه ها به موضوع کمبود آب در مازندران و ضرورت رعايت خط قرمزها براي کشت دوم در برخي از مناطق استان نبود ، سطح زير کشت دوم امسال افزايش هم مي يافت .
رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران رويکرد اين سازمان را حمايت از کشاورزان و هدايت آنان براي حفاظت از منافع بلندمدت دانست و تاکيد کرد : البته جهاد کشاورزي براي کشت دوم برنج در مناطقي که روان آب وجود دارد مانند مناطقي غربي استان محدوديتي قايل نيست و آن را ترويج مي کند.
وي افزود : وقتي که بخش زيادي از روان آب هاي استان هرز مي رود ، کشاورزان مي توانند با هدايت آن به آببندان ها و ذخيره سازي ، کشت دوم انجام دهند و محدوديت ما تنها براي برداشت آب هاي زيززميني است .
کشت دوم برنج که حدود يک دهه است در مازندران رواج يافته ، يکي از اقدامات بحران آفرين براي ذخيره آب زير زميني محسوب مي شود.
کشت دوباره برنج در شاليزارهاي مازندران به 2 صورت نشاي مجدد و پرورش ساقه شالي يا دونوج انجام مي شود . در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازي دوباره شاليزار مي کنند ولي در روش دوم ساقه هاي باقي مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده مي شود .
در هر صورت ، مهم ترين چالش کنوني براي انجام هر يک از 2 روش ، تامين آب مورد نياز است که به خاطر تشديد خشکسالي از يک سو و گسترش سطح زير کشت مجدد از سوي ديگر ، خطر پذيري برنجکاري را دوچندان کرده است.
رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران با اشاره به اين نکته که افراط و تفريط در کشت دوم برنج با استفاده از آب هاي زير زميني صدمه زيادي به منابع آبي استان مي زند، در عين حال گفت: عمده کشت دوم برنج در حوزه آبريز هراز است که از آب سطحي موجود استفاده مي شود.
وي به هرز رفتن آب سطحي رودخانه هراز در طول سال اشاره کرد و افزود : از آنجايي که مازندران نقش عمده اي در تامين برنج کشور دارد و همچنان نياز به برنج وارداتي وجود دارد، کشت دوم برنج مي تواند بخشي از نياز کشور را تامين کند به شرط اين که به بحران آب دامن نزند .
شهيدي فر ضمن قدرداني از همراهي شاليکاران ، نياز مصرف شالي به آب در کشت دوم را نصف کشت اول دانست و گفت : علاوه بر اين که دماي هوا در اواخر مرداد و شهريور کاهش مي يابد که با تبخير کمتر آب شاليزاري همراه است ، مدت زمان رسيدگي و برداشت برنج از 90 روز کشت اول به 70 تا 75روز کاهش در کشت دوم کاهش مي يابد.
وي بر ضرورت توجه ويژه به آببندان هاي استان تاکيد کرد و افزود : منابع مصرفي آب بخش زيادي از شاليزارهاي استان از آببندان هاست که لايروبي و مديريت آن همواره مورد تاکيد وزارت جهاد کشاورزي و وزارت نيرو در استان هاي شمالي است.
استان مازندران بيش از 800 قطعه آببندان با ظرفيت حدود 370 ميليون متر مکعب دارد که نقش مهمي در تامين آب زمين هاي کشاورزي و پرورش ماهي دارد.
سالانه حدود 2 ميليارد و 700 ميليون متر مکعب آب در بخش کشاورزي مازندران به مصرف مي رسد که 70 درصد آن از طريق آب سطحي و 30 درصد آن از طريق آب زيرزميني تامين مي شود.
در حال حاضر برداشت شالي برنج ازسطح بيش از 100هزار هکتار از زمين هاي مازندران انجام شده است .
امسال 208 هزار هکتار از زمين هاي کشاورزي مازندران زير کشت برنج رفت و برداشت شالي هم از اواخر ماه تير آغاز شد که بسته به شرايط آب و هوايي مناطق مختلف تا پايان شهريور ادامه مي يابد.
مازندران با توليد سالانه بيش از يک ميليون و 50هزار تن برنج سفيد 42درصد برنج مورد نياز کشور را تامين مي کند.
6990/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۴۹۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید توافقی برنج راه حلی مناسب برای ایجاد تعادل در بازار

قاسم پیشه ور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به آنکه کشاورزان با ارز آزاد تولید می کنند، لذا قابل مقایسه با محصول وارداتی نیست.

به گفته او، اگر برنج خارجی با ارز آزاد وارد شود، قیمت آن مشابه برنج پرمحصول داخلی است. از این رو دولت به جای حمایت از کشاورز خارجی باید تولیدکننده داخلی را حمایت کند تا با افزایش تولید و ایجاد رقابت بازار به تعادل برسد.

پیشه ور خرید توافقی برنج را راهکار دیگر ایجاد تعادل در بازار دانست و گفت: با خرید توافقی و پرداخت یارانه به تولیدکننده داخل به جای کشاورز خارجی، علاوه بر پایداری تولید و استمرار کشت، برنج با قیمت مناسب بدست مصرف کننده می رسد به طوریکه دهک های کم درآمد هم توان خرید برنج ایرانی را خواهند داشت.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه پتانسیل خودکفایی برنج در داخل وجود دارد، افزود: با توجه به آنکه کشاورزی بنگاه اقتصادی است، از این رو با اعمال حمایت از کشاورزان به سهولت امکان تامین ۱۰۰ درصد نیاز کشاورزان وجود دارد.

او گفت: برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید برنج به بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • از ایلِجار چه می‌ دانید؟ یک همدلی برای نشاکاری
  • خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی
  • جدیدترین قیمت شکر و برنج خارجی در بازار | برنج هندی و پاکستانی کیلویی چند شد؟
  • برنج‌کاران مازندران برای انجام نشاکاری عجله نکنند.
  • نظارت بر بازار حبوبات در حال انجام است
  • ۸۰۵ هکتار از شالیزارهای مازندران بیمه شدند
  • خزانه‌گیری ۱۴۰ هزار هکتار شالیزار مازندران
  • خزانه گیری ۱۴۰ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران
  • خزانه گیری ۱۴۰ هزار هکتار شالیزار مازندران
  • خرید توافقی برنج راه حلی مناسب برای ایجاد تعادل در بازار