Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@12:55:21 GMT

قانون سخت و زیان آور از این رسانه تا آن رسانه

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۴۹۸۰۰

قانون سخت و زیان آور از این رسانه تا آن رسانه

به گزارش ایرنا ، هیأت وزیران 22 اسفند سال 1380 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های کار، بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی آیین‌ نامه اجرایی قانون بازنشستگی پیش از موعد کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور را تصویب کرد.
بر اساس این قانون ، مشاغل سخت و زیا‌ن‌آور به شغل هایی گفته می شود که متصدی آن ، در معرض آسیب ‌های جسمی و روحی و زود مستهلک شدن قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به همین دلیل قانونگذار برای جلوگیری از آسیب زودرس انسان، قانون بازنشستگی در کارهای سخت و زیان‌آور را وضع کرد، اگر کسی 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب در اینگونه مشاغل کار کرده باشد، می‌تواند بدون شرط سنی بازنشسته شود.
نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ سازمان تأمین اجتماعی و همچنین نمایندگان کارگران و کارفرمایان، اعضای کمیته های استانی هستند که به تقاضای کارگران و کارفرمایان نسبت به تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور اقدام می کنند.
در آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور علاوه بر تعیین نحوه فعالیت کمیته های استانی و جایگاه شورای عالی حفاظت فنی، از سه گروه شغلی شامل شاغلان در زندانها و ندامتگاه ها که مستقیما با زندانیان در ارتباط هستند، شاغلان مراکز روان درمانی که مستقیما با بیماران روانی در ارتباط هستند و خبرنگاران به عنوان مشاغل سخت و زیان آور نام برده شد.
یکی از مشاغلی که از ابتدا در این ردیف قرار داشت خبرنگاری بوده ولی به گفته وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، همه مشاغل و گروه‌های شغلی در صدا و سیما و سایر خبرگزاری‌ها و مطبوعات مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور نمی‌شوند؛ چرا که برخی افراد در بخش اداری مشغول به کار هستند و برخی مستقیما به کار خبرنگاری مشغول می باشند.
علی ربیعی سال 96 همزمان با روز خبرنگار گفته بود که کمیته‌ای تشکیل شده است تا بر اساس آن مشاغل خبرنگاری را تشخیص دهد و بر اساس آن مزیت‌های مربوط به سخت و زیان‌آور به آنها تخصیص داده شود تا با تقویت تشکل‌های صنفی خبرنگاری، اقدامات مهمی را برای افزایش امنیت شغلی و تسهیل روند بیمه آنها سامان داده شود.
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی هم می گوید: هم اکنون این سازمان 130 هزار شغل را برای نخستین‌بار کددار کرد تا برای همیشه مشکل شغل‌هایی که در یک رتبه قرار دارند، حل شود.
محمدحسن زاد، می افزاید : پس از چند سال از گذشت قانون سخت و زیان‌آور ، پایگاه داده متمرکز سخت و زیان‌آور ایجاد شد، تا دسترسی به مشاغل سخت و زیا‌ن‌آور راحت تر شود.
اما نکته اساسی این است، علاوه بر این استثنا ، استثنائات دیگری نیز وجود دارد و اینکه چرا خبرنگاران برخی خبرگزاری ها به بهانه کارمند دولت بودن و اشتغال در این سیستم با وجود شغل خبرنگاری، نمی توانند از مزایای سخت و زیان آور بهره مند شوند.
یک روزنامه نگار و مدرس روزنامه نگاری در تعریف خبرنگاری در خبرگزاری گفته است: کار اصلی خبرگزاری ها این است که با نگاه فرا سیستمی به تولید خبر، گزارش، عکس و گفت و گو بپردازند تا مطبوعات و رادیو و تلویزیون از آنها استفاده کنند.
فریدون صدیقی افزود: در واقع خبرگزاری ها به کسب اطلاعات می پردازند، تجزیه و تحلیل و تفسیر آنها به عهده جراید است.
یک استاد ارتباطات در این خصوص گفته است: خبرگزاری به مفهوم کلاسیک آن یک سازمان تخصصی محلی، ملی و بین المللی برای گردآوری و توزیع خبر است که ماموریت تولید و توزیع خبر برای روزنامه ها ، مجلات و سازمان های رادیویی و تلویزیونی را بر عهده دارد.
دکتر یونس شکرخواه تصریح کرد: خبرگزاری ها منابع اولیه هستند و برای منابع ثانویه (روزنامه ها ، مجلات و ...) خبر تولید می کنند و در واقع آنها تولید کننده مواد خام خبری هستند و پردازشگر اخبار دیگران محسوب نمی شوند.
همچنین بر اساس دایره المعارف بریتانیکا، خبرگزاری سازمانی است که گزارش های خبری را برای روزنامه ها، نشریات، ایستگاه های رادیو و تلویزیونی و کاربران دیگر تهیه می کند اما نمی تواند اخبار را برای مشترکان خود چاپ و منتشر کند.
خبرگزاری ها منبع اولیه تولید خبر برای روزنامه ها ، نشریه و حتی رادیو و تلویزیون محسوب می شوند و این امر را می توان در سفرهای مسئولان رده بالای کشور به استان ها و همراهی خبرنگاران خبرگزاری ها با آنها به وضوح مشاهده کرد در حالی که عمدتا خبرنگاران روزنامه ها و رسانه های مکتوب در این سفرها حاضر نمی شوند.
همین امر موجب شده تا خبرنگار یک خبرگزاری – حتی اگر از نظر اداری حقوق بگیر دولت است و در سیستم و ساختار دولتی شاغل باشد - مجبور است شبانه روز و آنلاین ، کار خبرنگاری را انجام دهد ولی از مزایای مشاغل سخت و زیان آور آن بی بهره است.
هم اکنون از 9 هزار و 300 رسانه دارای مجوز کشور 2 هزار و 300 رسانه را خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و هفت هزار را رسانه های مکتوب تشکیل می دهد.
البته از میان 2 هزار و 300 خبرگزاری و پایگاه‌های خبری یکهزار سایت غیرفعال است و یکهزار و 300 رسانه فعال که از این تعداد 30 خبرگزاری و بقیه آنها پایگاه‌های اطلاع‌ رسانی است.
از میان هفت هزار رسانه مکتوب در ایران سه هزار و 800 رسانه فعال است و بقیه یا غیرفعال هستند یا نامنظم منتشر می‌شوند.
از سه هزار و 800 رسانه مکتوب 300 روزنامه، یکهزار و 800 هفته‌ نامه و دو هفته ‌نامه و یکهزار و 900 مورد ، ماهنامه و فصلنامه است.
همچنین 350 نشریه ورزشی، 75 نشریه کودک و نوجوان و 10 عنوان رسانه برای معلولان و 100 عنوان نشریه هنری ـ سینمایی و ادبی، 90 عنوان نشریه خانواده و سرگرمی و 12 عنوان نشریه اقلیت‌ های مذهبی در کشور فعال است.
در واقع از مجموع رسانه های دارای مجوز کشور حدود 54 درصد فعال است که از این تعداد رسانه فعال، 39 درصد را سایت ها و خبرگزاری ها تشکیل می دهند و از بین آنها تنها تعداد محدودی خبرگزاری ها هستند که شماری از آنها وابستگی مستقیم یا غیر مستقیم به دولت ، دستگاه های دولتی و یا نظامی و غیرنظامی دارند .
اگر قانون مشاغل سخت و زیان آور درباره خبرنگاران خبرگزاری ها رعایت شود خدمتی ماندگاری خواهد بود که به جامعه خبری خواهد شد.
1968/ 2047/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت اشتغال خانواده قانون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۴۹۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟

ایسنا/خراسان رضوی مشاغلی وجود دارد که افراد با انجام آن، ۴۰ درصد کمتر در معرض آسیب شناختی بعد از ۷۰ سالگی قرار دارند.

تحقیق جدید خطرات زوال شناختی روی ۷۰۰۰ نفر در ۳۰۵ شغل مورد بررسی قرار گرفت.

وقت آن است که در کلاس هنر یا آشپزی ثبت‌نام، کتاب بازی‌های فکری و پازل را باز یا یک بار دیگر سعی کنید به ایتالیایی یا آلمانی تسلط پیدا کنید.

شواهد علمی جدیدی به‌دست آمده است که به‌نظر می‌رسد آنچه را که بسیاری گمان می‌کردند، تأیید می‌کند؛ اینکه در مغز شما، مانند بسیاری از چیزها، ممکن است «ااگر از آموخته‌هایتان استفاده نکنید به فراموشی سپرده شوند.»

نتایج تحقیق جدید نروژی نشان داد افرادی مجبور بودند از مغز خود در زمینه شغلی زیاد استفاده کنند، ۴۰ درصد کمتر در معرض آسیب شناختی در سنین بالای ۷۰ سال بودند، نسبت به افرادی که شغلشان بیشتر به کارهای روزمره متکی بود.

ترینه هولت ادوین از بیمارستان دانشگاه اسلو، محقق اصلی این تحقیق، در بیانیه‌ای گفت: ما الزامات مشاغل مختلف را بررسی کردیم و دریافتیم که تحریک شناختی در محل کار در مراحل مختلف زندگی در دهه‌های ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ سالگی شما، با کاهش خطر ابتلا به اختلالات شناختی خفیف بعد از ۷۰ سالگی مرتبط است.

وی افزود: یافته‌های ما ارزش داشتن شغلی را نشان می‌دهد که به تفکر پیچیده‌تر به‌عنوان راهی برای حفظ بالقوه حافظه و تفکر در دوران پیری نیاز دارد.

این تحقیق بر اساس مطالعه ۷۰۰۰ نفر در ۳۰۵ شغل انجام شد و محققان مشاغل را در چهار گروه دسته‌بندی کردند، از مشاغلی که به بیشترین تفکر و خلاقیت نیاز داشتند تا مشاغلی که کمترین نیاز را داشتند. برای مثال معلمان در دسته اول بودند. مشاغل پستچی و نگهبان در گروه چهارم قرار گرفتند.

حتی پس از محاسبه متغیرهایی مانند سن، جنسیت، تحصیلات و درآمد، محققان دریافتند افرادی که در گروه چهارم قرار داشتند ۶۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات شناختی یا زوال عقل بالای ۷۰ سال بودند.

یا برعکس، افرادی که در گروه اول بودند، گروهی که باید همیشه در آن تفکر کرد، ۴۰ درصد کمتر از گروه اول دچار اختلال شناختی شدند.

خوب، بنابراین نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که انجام جدول کلمات متقاطع یا یادگیری یک ساز موسیقی خطر را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. این حداکثر مزیتی است که در طول دهه‌ها به‌دست آمده است و در کسانی که مشاغل هیجانی داشتند در مقایسه با کسانی که مشاغل خسته‌کننده و معمولی داشتند، مشاهده شده است.

تمرین دادن مغز

اما این تحقیق به داده‌هایی افزود که نشان می‌دهد تمرین دادن مغز، به‌عبارت دیگر، فکر کردن زیاد و انجام کارهایی که شما را از نظر ذهنی به چالش می‌کشد، به‌راستی برای آن مفید است.

این یافته، شاید به‌طرز شگفت‌آوری، موضوعی بحث‌برانگیز میان محققان پزشکی باشد. بسیاری از محققان برجسته در این زمینه در هر دو طرف بحث موضع گرفته‌اند و یافتن مطالعاتی که شما را به این فکر می‌اندازد که آیا کل ماجرا دروغ است یا خیر، کار سختی نیست.

یکی از چالش‌های عمده تحقیقات در این زمینه بیشتر به امکان تحقق آن بستگی دارد.

به این دلیل که هیچ راهی برای تکرار شرایط آزمایشگاهی در دنیای واقعی وجود ندارد. ما نمی‌توانیم یک میلیون جفت از دوقلوهای همسان را جدا کنیم، آنها را در ۲ موسسه پزشکی مختلف برای تمام عمرشان حبس کنیم سپس، برای مثال، فقط یک گروه را برای دهه‌ها تحت تربیت مغز و تحریک شناختی قرار دهیم و دریابیم چه اتفاقی می‌افتد.

بیشتر تحقیقات مجبور بوده‌اند بر خوداظهاری یا مداخله نظارت شده کوتاه‌مدت تکیه کنند.

این چیزی است که این تحقیق جدید در نروژ را به‌ویژه جالب می‌کند. این تحقیق، مشاغلی را مورد بررسی قرار داد که تعداد زیادی از مردم در طول چندین دهه انجام داده بودند. بنابراین محققان توانستند اثرات تحریک شناختی پایدار و تمرین را در درازمدت بررسی کنند.

این یک آزمایشگاه و کامل نیست، اما شروع بسیار خوبی است.

در همین حال شایان‌ذکر است کسانی در جامعه علمی که نسبت به مزایای تحریک ذهنی بر سلامت مغز مشکوک هستند، اغلب سعی می‌کنند به سؤالی متفاوت از بقیه پاسخ دهند.

به‌طور معمول، محققان پزشکی برای اثبات چیزی انتظارها رو بالا می‌برند سپس در دستیابی به آن شکست می‌خورند. آنان اغلب به‌سرعت به این نکته اشاره می‌کنند که A منجر به B می‌شود در حالی‌که به‌راستی ثابت نکرده‌اند، فقط اینکه، ارتباط آماری قوی بین A و B وجود دارد.

خوب قابل قبول است اما در دنیای واقعی ما با سوالات متفاوتی سروکار داریم. چه احتمالی وجود دارد که این یافته کمک‌کننده باشد و هزینه‌ها و خطرات آن چیست؟

بسیاری از مردم مدت‌ها قبل از اینکه محققان پزشکی به‌طور قطعی ثابت کنند که سیگار باعث سرطان ریه می‌شود، سیگار را ترک کردند. اگر منتظر اثبات این موضوع بودند، بسیاری از آنان همان ابتدا به‌دلیل سرطان ریه می‌مردند.

این امر تحت هیچ شرایطی عملی نیست. زوال عقل، بیماری وحشتناک است، بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است. هر چیزی که به‌طور قابل قبولی ممکن است خطر را کاهش دهد ارزش امتحان کردن را دارد. به‌خصوص اگر به اندازه انجام جدول کلمات متقاطع جذاب باشد، یادگیری آلات موسیقی و یادگیری یک زبان جدید آسان‌تر از ترک سیگار است.

منابع

https://www.marketwatch.com

https://www.morningstar.com

https://finance.yahoo.com

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در یزد
  • 5 چالش اصلی کسب و کارهای کوچک
  • پلمب ۱۷ انبار غیرمجاز جمع‌آوری و فروش ضایعات در شیراز
  • دارندگان کارت سوخت بخوانند/ این هشدار وزارت نفت را جدی بگیرید؛ وگرنه زیان سنگین می‌بینید
  • برپایی جشنواره بیتا در یزد
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • اتوبوس‌هایی که به فرمان خانم‌ها حرکت می‌کنند
  • رفع ابهام حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب در خوزستان+فیلم
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • اجرای ۱۶ طرح طبقه بندی مشاغل جدید در کارگاه های گیلان