Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

نقی میرزاکریمی در گفت و گویی با اشاره به اینکه محیط بان علی خواجویی که در استان کرمان به شهادت رسید، صد و بیست و دومین محیط بانی است که برای حفاظت از آب، خاک و حیات‌وحش کشور شهید شده است، اظهار کرد: یگان حفاظت سازمان محیط زیست بعد از نیروهای انتظامی و نظامی بیشترین شهید را تقدیم عرصه‌های طبیعی کشور کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اظهار تاسف از اینکه طی یک هفته دو محیط بان شهید شده‌اند، گفت: واقعیت‌ها و سختی‌های شغل محیط بانی باید بدون چشم‌پوشی بیان شود. تاسف‌بار است که پس از این اتفاقات و این تعداد شهید هنوز لایحه حمایت از محیط بانان به نتیجه نرسیده است و حمایت لازم از یگان حفاظت محیط زیست نمی‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه باید تیمی تشکیل شود تا علت شهادت محیط بانان را بررسی کند، تصریح کرد: در مناطق تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست، اعزام محیط بان برای دستگیری شکارچی تابع استاندارهایی است.

میرزاکریمی ادامه داد: تعداد نیروهایی که برای دستگیری شکارچی اعزام می‌شوند به اندازه کافی نیست. برای مثال در استان تهران در هر شیفت یک محیط بان حضور دارد. زمانی‌که شکارچیان، گروهی به شکار می‌آیند و یک نفر محیط بان حین گشت و کنترل با آن‌ها روبه‌رو می‌شود جسارت و اقتدار لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه تعداد نیروهای حاضر در منطقه نباید از تعداد متخلفان کمتر باشد، گفت: وقتی نیروی محیط بان با اقتدار کافی ورود نکند و شکارچی اطمینان را داشته باشد که از محیط بان پشتیبانی لازم نمی‌شود به خود جسارت می‌دهد که برای فرار سمت محیط بان شلیک کند.

فرمانده یگان حفاظت اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه ما همیشه به همکاران محیط بان خود تاکید می‌کنیم که از درگیری مسلحانه خودداری کنند و جان یک شکارچی را نگیرند، اظهار کرد: گونه‌های جانوری برای ما ارزشمند هستند ولی ارزشمندتر از آن جان انسان‌ها است. هنگامی که شکارچی در برابر محیط بان مقاومت و به سمت او تیراندازی می‌کند مامور می‌تواند برابر قانون از اسلحه استفاده کند.

نبود پشتیبانی در یگان حفاظت، جسارت تیراندازی را به شکارچی می‌دهد

وی افزود: اگر نیروهای انتظامی وارد درگیری مسلحانه شوند به سرعت پشتیبانی لازم انجام می‌شود و نیروهایی برای کمک اعزام می‌شوند، ولی نبود این پشتیبانی در یگان حفاظت سبب می‌شود که شکارچی جسارت برای تیراندازی و حتی گرفتن جان محیط بان را داشته باشد.

در آموزش محیط بانان بسیار ضعیف هستیم

میرزاکریمی با تاکید بر اینکه در موضوع آموزش محیط بانان بسیار ضعیف هستیم، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید برای آموزش محیط بانان دوره‌های تخصصی برگزار کند. نیروهای انتظامی و نظامی می‌توانند درک کنند که دستگیری یک فرد مسلح در مناطق طبیعی که راه‌های فرار زیادی دارد چه‌قدر سخت است و چه‌قدر به آموزش و تجربه نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه مجازات شروع به شکار و شکار در مناطق آنقدر زیاد نیست که شکارچی به خاطر آن جان یک محیط بان را بگیرد، گفت: محیط بان باید آموزش‌های لازم را دیده باشد تا بداند در مقابل یک شکارچی مسلح چگونه عمل کند. ما باید ضعف آموزش را بپذیریم و یگان حفاظت محیط زیست باید از همه نظر تقویت شود و اعتبارات لازم در اختیار یگان حفاظت قرار گیرد.

با یک دوره آموزش ۱۵ روزه نمی‌توان کسی را محیط بان کرد

فرمانده یگان حفاظت اداره محیط زیست استان تهران در ادامه با انتقاد از اینکه محیط بانان بعد از یک آموزش تئوری ۱۵ روزه نباید شروع به کار کنند، تصریح کرد: یگان حفاظت باید آموزش‌های مداوم و به‌روزی داشته باشد و محیط بانان در منطقه آموزش ببینند. محیط بانی یک علم است و با یک دوره ۱۵ روزه نمی‌توان فردی را آموزش داد.

میرزاکریمی در ادامه تصریح کرد: همانطور که نیروهای انتظامی و نظامی تقویم آموزشی دارند و دورهای آموزشی آن‌ها تکرار می‌شود، محیط بانان نیز باید دوره‌های توجیهی و تخصصی داشته باشند. متاسفانه در سال‌های اخیر نیروهایی که جذب شده‌اند انگیزه بالایی ندارند و بار را بر دوش محیط بانان قدیمی می‌گذارند.

حمایت‌ها از محیط بانان باید از حد سخنرانی فراتر رود

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم حمایت دولت، دستگاه قضایی و مجلس از محیط زیست و محیط بانان بیشتر شود، گفت: حمایت‌ها از محیط بانان باید از حد سخنرانی فراتر رود و به عمل برسد تا از طبیعت بیشتر حفاظت کنیم و کمتر شهید بدهیم همچنین محیط بانان باید به عنوان نیروی مسلح در کشور شناخته شوند و حمایت‌های لازم از آن‌ها در قالب نیروی مسلح انجام شود.

دادگاه‌های رسیدگی به پرونده‌های محیط بانی علنی برگزار شود

میرزاکریمی با اشاره به اینکه از دستگاه قضا می‌خواهیم دادگاه پرونده‌های محیط بانی را نیز علنی برگزار کند و رسانه‌ها نیز به این دادگاه بپردازند تا آسیب‌شناسی شود، تصریح کرد: مردم باید ببینند شکارچی‌ای که محیط بان را به شهادت رسانده مجازات سنگینی دارد و قانون و دستگاه قضایی برخورد جدی با این متخلف می‌کند.

با دارندگان سلاح‌های غیرمجاز جنگی برخورد شود

فرمانده یگان حفاظت اداره محیط زیست استان تهران با انتقاد از وجود سلاح‌های جنگی در برخی روستاها و حاشیه مناطق گفت: نیروهای انتظامی باید با دارندگان سلاح‌های غیرمجاز جنگی برخورد کنند. هیچ یک از ۱۲۲ محیط بان شهید توسط شکارچیان مجاز و قانونمند که به دنبال شکار با پروانه هستند به شهادت نرسیده‌اند. شکارچی‌ای که هر گونه‌ای را در هر فصلی شکار می‌کند و هیچ‌گونه پایبندی به قانون ندارد موجب کشته شدن همکاران ما می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شکارچیان مجاز نیز باید آموزش ببینند، تصریح کرد: با تشکیل یک جلسه کلاس نمی‌توانیم سلاح مجاز دست مردم بدهیم. شکارچیان باید توجیه شوند و مانند محیط بانان آموزش‌ ببینند.

میرزاکریمی در پایان با تاکید بر نوسازی تجهیزات محیط بانی گفت: در استان تهران هنوز محیط بانانی هستند که مجبورند با موتورسیکلت‌هایی که بیمه نیستند گشت و کنترل داشته باشند، همچنین ۱۸ شبانه روز کار و ۱۲ روز استراحت برخلاف دستورالعمل یگان حفاظت است. اگر تعداد نیروی محیط بان کم است که نباید محیط بانان دیگر به جای نیروهای نداشته کار کنند و از خانواده دور باشند.

حدود 10 روز گذشته مهدی احمدی نیک - مامور اداره حفاظت محیط زیست قلعه گنج- در تعقیب و گریز با شکارچیان به شهادت رسید و حدود دو روز گذشته نیز محمدعلی خواجویی - محیط بان اداره محیط زیست شهرستان راور- به ضرب گلوله شکارچی غیرمجاز به شهادت رسید.

انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست شکارچی محیط بان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۴۹۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد

سرهنگ مهدی داور گفت: پیرو کسب خبر توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی استان البرز مبنی بر تخلیه انبوه نخاله‌های ساختمانی بر روی عرصه و حریم تپه تاریخی فرخ آباد بلافاصله مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی استان البرز در محل حضور یافتند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان البرز افزود: نیروی‌های یگان حفاظت ضمن اخذ دستور مقام قضائی و با مساعدت نیروهای خدوم فراجا در حوزه استحفاظی به توقیف خودرو و ابزار مورد استفاده در تخلیه نخاله‌ها در عرصه تپه تاریخی پرداختند.

وی گفت: در این راستا دو نفر نیز دستگیر و به محاکم قضائی معرفی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • دستگیری باند سارقان کابل‌های مترو
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه هلن چهارمحال‌وبختیاری
  • لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان کشف شد
  • پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • آغاز نخستین بازرسی و نظارت خانه‌های محیط زیست کشور از گیلان
  • پاکسازی سفیدرود از ادوات صید غیرمجاز و برخورد قاطع با متخلفان آغاز شد
  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • قاچاق چوب با پراید در تالش