Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-06@02:30:05 GMT

نمایشگاه خودروی مشهد، هیاهو برای هیچ

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۵۱۷۷۳

نمایشگاه خودروی مشهد، هیاهو برای هیچ

دیروز عصر نمایشگاه خودروی مشهد درحالی گشایش یافت که هیچ هدف مشخصی برای برپایی این نمایشگاه درنظرگرفته نشده و بنابراین توقع نتیجه هم دور از انتظار است .

درشرایطی که بازار خودروی کشور چند درجه از التهاب هم فراتررفته و قیمتها دربازار سیاه تفاوتی از 50تا 100میلیون با کارخانه دارد و هیچ کارخانه ای خودرویی برای فروش به مشتریان ندارد، درشرایطی که از سه شنبه هفته جاری صنعت خودرو کشور هدف تحریمهای ظالمانه آمریکا قرار گرفته و همین چند خودروساز خارجی هم بارشان را بسته و ازکشور رفته اند و درشرایطی که هیچ تولید جدیدی برای عرضه به مردم وجود ندارد ، مشخص نیست که این نمایشگاه قرار است چه چیزی را در معرض نمایش شهروندان مشهدی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارشهای رسیده خبرنگاران هم موید این موضوع است که در نمایشگاه خودروی مشهد هیچ چیز تازه ای به چشم نمیخورد و تنها چند خودروساز داخلی حضور دارندو تنها محصولاتی را به نمایش گذاشتند که درخیابان هم میتوان مشابه انرا مشاهده کرد.

حتی "رهام " جدیدترین خودروی ملی که توسط  سایپا تولید میشود هم خیلی تازگی ندارد و دو هفته قبل درشیراز رونمایی شدو رسانه ها علاوه بر بیان ویژگیهای خودرو به نقد این تولید ملی هم پرداختند بنابراین رونمایی خودرویی که قبلا رونمایی شده هم معنایی نداشت.

دیدار با قطعه سازان هم برای عموم شهروندان چندان جذابیتی ندارد که بخواهند بخاطر ان به نمایشگاه بروند و میشد قطعه سازان خودرو را با مخاطبانشان خیلی بهتر درنمایشگاهی تخصصی پیوند داد.

درسالنهای نمایشگاه خبری ازنمایندگیهای فروش هم نیست مگر انها که از سوی شرکت مادر مجبور شدند و البته درمقابل ان امتیازاتی خاصی مانند سهمیه های فروش ویژه گرفتند ، سهمیه هایی که به نمایشگاه نرسیده میان اقوام وخویشان مدیران نمایندگیها توزیع شدو حتی یکی از انها هم درنمایشگاه ومیان مراجعان توزیع نشد.

کسانی که مانندنگارنده سالهای قبل هم سری به نمایشگاه زده اند میدانند که بخشهای زیادی ازنمایشگاه عرصه رقابت میان شرکتهای خودروساز برای فروش محصولات تولیدی انها بود؛ تخفیفهای ویژه نمایشگاه و فروش اقساطی یا حتی فوری ازجمله روشهای شرکتهای خودروساز برای جذب بازدیدکنندگان بود. انها نهایت تلاششان را میکردند تا با ترفندهای گوناگون مردم را به سمت تولیدات خود کشیده و بازاریابان هم با بیان ویژگی های خودروها ، اقدام به ثبت شماره تماس خریداران میکردندو حتی درهمان نمایشگاه قرارداد اولیه فروش را منعقد میکردند. این درحالی است که امسال نه خودرویی عرضه میشودونه شرکتهای خودروساز تمایلی به جذب مردم دارند. انها محصولات تولیدی خود را تا چند ماه اینده پیش فروش کرده اندو اکنون برایشان مقرون به صرفه تر است که خودروی تولیدی خودرا نفروشندو درانبار بگذارند تا گران تر شده و بعد با قیمت بالاتر به فروش برسانند. بنابراین دیگر نه خبر ازشیوه ای متنوع فروش است و نه خبری از بازاریابان وکسانی که ویژگی های خودروهای تولیدی را بیان میکنند.

البته شهروندان هم میدانند که امسال درنمایشگاه نباید دنبال خرید باشند ؛ سالنها از همه سالهای قبل خلوت تر است ومردم جز درمقابل چند خودروی خاص از جمله خودروی جدید سایپا توقف هم نمیکنند. خودروهای خارجی ارایه شده توسط شرکتها هم انقدر تکراری شده که دیگر توجه ها را بخود جلب نمیکند به عنوان نمونه خودروی سیتروئن البته شهروندان هم میدانند که امسال درنمایشگاه نباید دنبال خرید باشند ؛ سالنها از همه سالهای قبل خلوت تر است ومردم جز درمقابل چند خودروی خاص از جمله خودروی جدید سایپا توقف هم نمیکنند. خودروهای خارجی ارایه شده توسط شرکتها هم انقدر تکراری شده که دیگر توجه ها را بخود جلب نمیکند به عنوان نمونه خودروی سیتروئن c6 غرفه  سایپا سه سال است که درنمایشگاههای مختلف به نمایش درمیاید وانقدر از این شهر به ان شهر منتقل شده که دیگر روکشهای صندلی اش کهنه ورنگ و رو رفته شده است .

شاید سالهای قبل به مردم وعده ووعید حضور چنین خودروهای شیکی داده میشد اما امسال مردم میدانند که قطعا باید از باقیمانده خودروهای خارجی سالنهای مختلف هم قطع امید کنند.

تنها انگیزه ای که برای برگزاری چنین نمایشگاه بی خاصیتی باقی میماند تقویم برگزاری نمایشگاههای بین المللی مشهداست که باهدف کسب سودو درامدی برای شهرداری مشهد طراحی شده و فقط برای دریافت بلیت از مردم و اجاره از غرفه داران به هر قیمت اقدام به برگزاری نمایشگاه خودروی مشهد کرده است .

کاش مسوولان شهرداری مشهد این مقدار مدیران نمایشگاه را برای کسب پول تحت فشار قرار نمیدانند تا انها هم مجبور شوند برای کسب درامد از شهروندان اقدام به برگزاری نمایشگاهی کنند که جز اتلاف ساعاتی از وقت مردم هیچ دستاوردی ندارد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بازار خودرو نمایشگاه خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۵۱۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟

در روزهای گذشته ناشرانی به حضور کتاب‌فروشان در بخش مجازی نمایشگاه کتاب نقد وارد کردند این درحالی است که در سال گذشته کتاب‌فروشان تنها ۸ درصد از فروش ۴۰۰ میلیارد تومانی را به خود اختصاص داده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «کتابفروشی‌ها حکم ریه‌های صنعت نشر را دارند؛ تعجب می‌کنم از نقد حضورشان در بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» متن توئیتی است که محمدعلی مرادیان مدیر دفتر کتاب و توسعه کتابخوانی وزارت ارشاد نسبت به حضور کتابفروشان در بخش مجازی نمایشگاه کتاب زده است.

بخش مجازی نمایشگاه کتاب در سال گذشته با توجه به آمار خانه کتاب و ادبیات ایران نزدیک به یک میلیون و ۳۶۹ هزار و ۷۲۴ نسخه از ۲ هزار و ۲۳۱ فروشگاه (از میان فروشندگان آثار ۲ هزار و ۵۹ ناشر و ۱۷۲ کتاب‌فروش شرکت کرده بودند) فروش داشته است؛ از مجموع آثار به فروش رسیده هم ۸۲ درصدش را ناشران به فروش رساندند یعنی نزدیک به یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۴۶۸ نسخه کتاب و ۱۸ درصد را هم کتابفروشان که کم‌تر از ۲۶۰ هزار نسخه بوده است، این آمار و ارقام فقط برای بخش مجازی است و از میزان فروش حضوری ناشران عدد رسمی وجود ندارد تا بدانیم که حضور کتابفروشان چه مقداری بر فروش کل ناشران تأثیر گذاشته است با این حال تأثیر کتابفروشان بر تعداد فروش مستقیم ناشران در بخش مجازی ۱۸ درصد است.

رکود ۲ ماهه کتابفروشان بعد از نمایشگاه

محمدحسین اسلامی‌فر مدیر کتابفروشی پاتوق کتاب تهران در خصوص حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب گفت: «کار بزرگی که طی یکی دو سال اخیر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رخ داد، حضور کتابفروشان در این رویداد است. حضوری که در فضای مجازی محقق شد و همزمانی آن با نمایشگاه کتاب تهران یک کار بزرگ است، زیرا رکودی که از قبل این نمایشگاه تا بعد از نمایشگاه کتاب در کتابفروشی‌ها حدود یک تا دو ماه بعد رکود وجود دارد، رفع می‌شود.»

ناشران به سمت انحصار می‌روند

از طرفی هم میانگین محصولات عرضه شده ۱۲۳ هزار تومان بوده است و از تمام ۱۶۸ میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومان فروش در بخش مجازی ۱۸ درصد به اقتصاد کتابفروشان کمک کرده است یعنی ۳۱ میلیارد و ۵۱۹ میلیون تومان. هر کتاب فروش (۱۷۲ کتاب‌فروش در طرح شرکت کردند) به طور میانگین نیز ۱۸۳ میلیون تومان! که البته باز از این عدد هم به ناشر درصدی می‌رسد و حتی برخی از ناشران هم خودشان کتابفروشی دارند و این‌طور نیست که دریافتی ناشر از فروش کتابفروشان صفر باشد. ن

اشر کتاب خود را با میانگین تخفیف ۲۵ تا ۳۰ درصد به کتاب‌فروش می‌دهد و در این دوره نیز کتاب‌فروش باید ۱۰ درصد هم تخفیف، ۳ درصد سهم خانه کتاب و ادبیات، هزینه پست و نیرو را هم بدهد؛ مجموع سود کتابفروشی نیز شاید به کمتر از ۱۵ درصد برسد اگر بخواهیم سود خالص کتاب‌فروش را همان ۱۵ درصد از ۳۱ میلیارد و ۵۱۹ میلیون تومان برآورد کنیم در کل هر کتاب‌فروش ۲۷ میلیون تومان از فروش مجازی نمایشگاه سود خالص برده است، البته باز هم برای ناشران حضور کتابفروشان سودی هم به همراه داشته است.

نبود کتابفروشان برای ناشران از این جهت اهمیت دارد که در این ۱۰ روز بتوانند نقدینگی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن جمع‌آوری کنند، اما هر ناشر نزدیک به ۶۶ میلیون تومان فروش خالص داشته است؛ این رویه که ناشران آثارشان به طور انحصاری به فروش برسانند به مرور به حیات کتابفروشان ضربه می‌زند و ویترین ناشران روز به روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود و ناشران فروشنده انحصاری آثارشان می‌شوند با حاشیه سود نزدیک به ۷۰ درصد که در چاپ‌های بعدی نیز این عدد بیش‌تر خواهد شد.

حسین جاوید مدیر نشر کتاب سده در واکنش به توئیت مدیر اداره کتاب نوشت: «تولید وابسته به نقدینگی است. ناشری که نقدینگی نداشته باشد، کتاب‌فروش هم کتابی برای عرضه نخواهد داشت. نمایشگاه به طور سنتی از سال ۶۶ متعلق به ناشرها بوده است و با گرفتن این بازار از آن‌ها، یا با کوچک کردن سهم بازارشان همین نظم چرخه هم به هم می‌ریزد. نظر صدها ناشر همین است.»محمدعلی مرادیان در ادامه توئیت خود در خصوص کتابفروشان این‌طور آورده است: «یکی از مهم‌ترین عوامل تداوم، رونق و مانایی ناشران تلاش زنجیره‌ای فروش خصوصاً کتابفروشی‌هاست. سراسر سال چه کسی بیشتر کتاب‌های ناشران را می‌فروشد؟»البته سهم کتابفروشان از حجم اقتصادی نمایشگاه کتاب در ۲ بخش مجازی و فیزیکی سال گذشته ۷.۸ درصد بوده است.

منبع: فارس

کد خبر 750612

دیگر خبرها

  • جزئیات فروش ۵ خودروی وارداتی
  • فرصت سه روزه برای فروش خودرو‌های برقی وارداتی/ با کمتر از ۲ میلیارد تومان کدام خودروی برقی را می‌توان خرید؟
  • آغاز اولین فروش خودرو‌های برقی از عصر امروز
  • آغاز فروش فوری ۵ خودرو در سامانه یکپارچه + اسامی خودروها و شرایط
  • اولین دور فروش خودروهای برقی وارداتی آغاز شد
  • آغاز فروش اولین خودرو‌های برقی از عصر امروز
  • آغاز فروش خودروهای وارداتی از عصر امروز
  • آغاز اولین فروش خودروهای برقی از امروز
  • چری در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ با رویکرد «اکوسیستم متنوع»
  • حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟