کشور را فرهنگ سازش ناپذیری با ظلم نجات می دهد
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۵۲۱۳۹
سمنان- ایرنا- دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت : فرهنگ سازش ناپذیری در برابر زورگویی دشمنان، همراه با هدایت رهبری، کشور را از برهه کنونی نجات می بخشد.
به گزارش ایرنا، سید محمدرضا موالی زاده روز چهارشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان در دفتر امام جمعه این استان افزود: به همت دولت و قوای مختلف و با پیروی از رهبری، از این برهه کنونی که دشمن چنگ و دندان نشان می دهد عبور می کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به قرار گرفتن کشور در دوره تاریخی مهم کنونی، تاکید کرد : کشور از مشکلات بزرگتر از این پیش از این به سلامت عبور کرده است و با اتحاد داخلی هر مشکلی قابل حل است.
وی تصریح کرد : ایستادگی و مقاومت در برابر توطئه های دشمنان به عنوان یک فرهنگ در ایران اسلامی نهادینه شده است.
موالی زاده با اشاره اثرگذاری شورای فرهنگ عمومی ، خاطرنشان کرد: در کشور شورایی با حدود 10 هزار عضو در استانها، شهرها و این میزان گستردگی و ترکیب کمتر داریم که در بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی و اجرایی دست اندرکار و فعال داشته باشد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به آسیب شناسی فعالیت های این شورا در یک سال اخیر و به دنبال وزارت عباس صالحی بیان کرد : این آسیب شناسی در حوزه شورای فرهنگ عمومی انجام شده و نتایجی با تمرکز بر اصلاح فرهنگ های کوچک و بزرگ مطرح است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد : در دوره جدید شورای فرهنگ عمومی سرفصل هایی در زمینه های مختلف تعیین و ابلاغ شده و استانها می توانند با توجه به شرایط و نیازهای منطقه ای موضوعاتی را در شورا مطرح و بررسی کنند.
موالی زاده، رویکرد شورای فرهنگ عمومی را کاربردی و اجرایی دانست و افزود : سرفصل های فعالیتی این شورا نیز بر همین اساس تعیین و تدوین شده است.
وی با بیان این که سرفصل های شورای فرهنگ عمومی زیرمجموعه هایی دارد، تاکید کرد : گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف از جمله این سرفصل هاست که در زیر مجموعه خود مباحثی نظیر ترویج فرهنگ کار و تقویت فرهنگ کار جمعی قرار دارد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، افزایش مصرف کالای ایرانی و بهبود کیفیت آن، نکوهش ارزش دانستن مصرف کالای خارجی، سرمایه اجتماعی، اخلاق عمومی و ترویج فضایل اخلاقی در جامعه، زنان و خانواده، آسیب های اجتماعی، تقویت روح ملی، تقویت فرهنگ ایثار و مقاومت، جوانان و ظرفیت آنان و فضای مجازی را از جمله سرفصل های تعیین شده در شورای فرهنگ عمومی دانست.
موالی زاده، با تقدیر از تلاش های اعضای شورای فرهنگ عمومی سمنان، به فرهنگ استکبار ستیزی و مقاومت در مردم ایران اشاره کرد و گفت: مردم متدین و مسوولان با تلاش این استان در حوزه فرهنگ نقش پررنگ داشته اند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، به نیاز جامعه در برهه کنونی به همدلی در تمام سطوح اشاره و اضافه کرد: جامعه در سطح فرهنگ همسایگی و آپارتمان نشینی نیاز به توسعه فرهنگی دارد و می توان به عنوان نمونه توسعه فرهنگ سلام را در قالب همایش ها پیگیری کرد.
این نشست با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری سمنان و سایر اعضای شورای فرهنگی عمومی استان برگزار شد.
برنامه های روز جهانی مسجد، برنامه های کاهش آسیب اجتماعی، توسعه فرهنگ سلامت و ضرورت ارتباط نزدیک تر مسوولان و مردم د راین نشست مورد تاکید قرار گرفت.
استان 702 هزار نفری سمنان در شاخص های فرهنگی مانند تعداد اعضای کتابخانه ها، پایین بودن آسیب های اجتماعی و شاخص اعتیاد نسبت به جمعیت، تعداد بیکاران، شاخص پذیرفته شدگان دانشگاهی و تعداد مسجد نسبت به جمعیت در رتبه های بالای کشوری قرار دارد.
6103/6026
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي فرهنگ عمومي سازش ناپذيري شاخص ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۵۲۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مد خوب، مد بد!
«اینها الان مد شده» جملهای آشنا که ممکن است در طول روز بارها به گوشتان به عناوین مختلف رسیده باشد. اما آیا هر مدی قابل قبول است؟ تا چه جایی میتوان از آن پیروی کرد؟
به گزارش ایسنا، شاید کلمه حجاب و پوشش برای افراد در سنین بالاتر معنا و مفهوم بیشتری داشته باشد. کسانی که نوع لباس پوشیدن در خانه یا بیرون از آن، برایشان نوعی احترام به خانواده و جامعه بود. میتوان گفت پوشیدن لباسهای نامتعارف باب نبود. اگر کسی بر خلاف عرف آن دوره عمل میکرد به شدت مورد شماتت دوستان و اطرافیان خود قرار میگرفت. اما در دوره جدید عکس این قضیه در جریان است. به طوری که پوشیدن لباسهای پاره، کهنه، تنگ و کوتاه که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی ندارد، بسیار در بین جوانان باب شده است.
به راستی دلیل این که عدهای از افراد به بدون هیچ آگاهی، فقط به دلیل مد شدن این نوع پوشش را انتخاب میکنند چیست؟ لباسهایی که در بسیاری از مواقع نه تنها زیبایی ندارند، بلکه ممکن است در نگاه اول مضحک و خندهدار هم باشند.
مفهوم پوشش و لباس
لباس از گذشته، تاکنون گویای مفاهیم زیادی بوده است و سهمی بزرگ در فرهنگ ملتها دارد. نشاندهنده باورهای، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی مردمان یک جامعه است. اما در نگاه کلی لباس پاسخگوی نیازهایی مانند حفاظت از سرما و گرما، حفظ عفت و شرم است و در نهایت به انسان آراستگی، زیبایی میبخشد.
پوشش در گذشته
پیکرهها، نقاشیها، و نوشتههای باقیمانده از دوران باستان نشان میدهد که پوشش تمام بدن در دورههای مختلف تاریخی برای زنان و مردان ایرانی دارای اهمیت بوده است و ایرانیان به هیچ وجه در برهنگی به سر نمیبردهاند.
استرابون تاریخنگار و جغرافیدان معروف یونانی که کتاب جغرافیای او منبع گرانبها از دنیای قدیم از جمله فلات ایران، فرهنگ و تمدن مردمانی که در نواحی مختلف ایران ساکن بودهاند را در خود جای داده است، مینویسد: "ایرانیان اگر بخشی از بدنشان برهنه باشد آن را بی شرمی میدانند و همیشه بلند لباس میپوشند.
ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن مینویسد: "در زمان داریوش، زنان طبقات بالای اجتماع جز در تخت روان و روپوشدار از خانه بیرون نمیآمدند. در نقشهایی که از ایران باستان بر جای مانده است هیچ صورت زن دیده نمیشود
در موزه لوور پاریس مُهر سنگی استوانهای مربوط به دوران هخامنشیان است که تعدادی با لباس و تاج و چادر زنان هخامنشی بر مسند شاهانهای تکیه زده است و ندیمههایش در مقابلش ایستادهاند و سرپوش به سر دارند. موارد نمونههایی از وجود فرهنگ پوشش و یکی از نشانههای ملیت ایرانی است.
پوشش فرهنگهای مختلف ایرانی
با این که استفاده از لباسهای سنتی و قدیمی دیگر نسبت به گذشته در بین اقوام ایرانی رایج نیست، اما هستند مردمانی که در استانهای مختلف هنوز از این سنت دیرین در نوع پوشش استفاده میکنند. پوشش اقوام مختلف در ایران برای بسیاری از گردشگران چه ایرانی یا خارجی بسیار جذاب و دیدنی است. شاید برای شما پیش آمده باشد که در سفر به نقطهای از کشور افرادی را با لباسی خاص و سنتی مخصوص همان منطقه ببینید. لباسهایی که در عین زیبایی، پوشیدگی را نیز به همراه دارد. به طوری که اکثر افراد را به گرفتن عکسهای یادگاری از این نوع پوشش ترغیب میکند. بر اساس شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و همچنین فرهنگهای مختلف اقوام ساکن، نوع پوشش و لباس در بین قومیتهای مختلف بسیار متنوع است.
مدگرایی
مدگرایی به این معنی است که فرد سبک زندگی، پوشش و رفتار خود را بر اساس آخرین الگوها تنظیم و به محض ورود الگوی جدید در جامعه، از آن پیروی میکند. این حس تنوعطلبی توأم با گرایش به خودنمایی در محیط اجتماعی، تغییرات چشمگیری در نوع پوشش، رفتار و آرایش افراد به همراه داشته است. مدگرایی منحصر به سن خاصی نیست، اما در بین جوانان جذابیت بیشتری دارد. عواملی چون تنوعطلبی و نوگرایی، همانندسازی، رقابت، چشم و همچشمی با دیگران، مدگرایی و التزام ناشی از دوستی، جلب توجه دیگران و تشخّصطلبی میتواند از عوامل گرایش جوانان به سوی این شیوه زندگی باشد.
مد پیامد دوره معاصر و مختص به جامعه و فرهنگی خاص نیست، اما در عصر حاضر با گسترش روز افزون شبکههای ارتباطی و ماهوارهای، سبک زندگی افراد جامعه مخصوصا نوع پوشش آنها را بسیار تحت تأثیر قرار داده است. این رسانهها با کمک تبلیغات و مدهای جدید، نیازها و الگوهای جدیدی برای افراد ایجاد میکنند که بعضی از این الگوها با فرهنگ و ارزشهای جامعه ما هیچ سنخیتی ندارد و باعث مشکلات اجتماعی و خانوادگی میشود.
اکثر افرادی که در پی مد روز هستند، به قول خودشان میخواهند باکلاس باشند. به عقیده آنها نحوه پوشش عامل مهمی برای شناخت طبقه اجتماعی، میزان رفاه، سلیقه و فرهنگ افراد است.
پیروی از مد همیشه بد نیست و میتواند جوانان را از لحاظ روحی ارضا کند و حتی در پیشرفت جامعه نیز مفید باشد. جامعهشناسان مد را یک پدیده اجتماعی میدانند که افراد را با یکدیکر همرنگ میکند. این به شرطی است که از افراد یا مدهایی که با جامعه هیچ سنخیتی ندارند پیروی نکنند. اما با این حال امروزه جوانان زیادی را میبینیم که درگیر آن شدهاند و مد به یکی از معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه تبدیل شده است. تقلید نسنجیدهای که وقت و هزینه زیادی برای آنها دارد. چراکه اکثرا وقتی از آن ها دلیل انتخابشان پرسیده میشود تنها کلمهای که میشنویم این است که مد شده است.
سخن آخر
با پیشرفت روزافزون، شبکههای ارتباطی و ماهوارهای در نیازهای اساسی مردم به خصوص جوانان تغییرات بزرگی را به وجود آوردهاند، رسانههایی که با تبلیغات، الگوهای جدیدی را وارد زندگی جوانان کردهاند. الگوهایی که در اکثر موارد سنخیتی با فرهنگ و ارزشهای جامعه ایرانی ندارد.
انتهای پیام