Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسانه ها از ادامه تظاهرات های اعتراض آمیز مخالفان در زیمبابوه به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی خبر می دهند؛ برخی گزارش ها از آزادی یکی از سران مخالفان خبر می دهند. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری فرانسه، در ادامه اعتراضات گسترده به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در هراره پایتخت زیمبابوه که تا کنون چند کشته و تعداد زیادی زخمی برجای گذاشته است، امروز نیز تقابل نیروهای امنیتی با معترضان به نتیجه انتخابات در این کشور رنگ و بوی تازه ای گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش خبرگزاری فرانسه، امرسون منانگاگوا رئیس جمهوری زیمبابوه که از زمان برکناری رابرت موگابه رئیس جمهوری سابق این کشور در دور نخست انتخابات اعلام پیروزی کرده بار دیگر متعهد شد تا از حقوق بشر حمایت کند؛ اما معترضان دولت وی را به سرکوب سرسختانه اعتراضات متهم می کنند.

در همین رابطه، نیوز ۲۴ در خبری فوری اعلام کرد که «تندای بیتی» (Tendai Biti) از وکلاء و از سران برجسنته مخالفان در این کشور که ساعاتی پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، آزاد شده است.

ناآرامی های هراره به دنبال اعلام پیروزی حزب حاکم «زانو پی اف» در انتخابات جاری صورت گرفت.

امرسون منانگاگوا رئیس جمهوری کنونی زیمبابوه که سال گذشته جانشین رابرت موگابه شد اعلام کرده است که مخالفان دولت را مسئول خشونت های پساانتخاباتی می داند.

در این انتخابات تعداد قابل توجهی نامزد از احزاب مختلف شرکت داشتند اما چامیزای ۴۰ ساله و رقیب اصلی امرسون منانگاگوا رئیس جمهوری از حزب زانو پی‌اف بود. این حزب از زمان استقلال زیمبابوه در حدود ۴۰ سال پیش، قدرت را در دست داشته است.

منانگاوا که سمت معاونت ریاست جمهوری را در دست داشت، سال گذشته و پس از کناره‌گیری اجباری رابرت موگابه رئیس جمهوری سابق به این مقام رسید و وعده داد که دموکراسی را به این کشور باز خواهد گرداند و شرایط اقتصادی را بهبود خواهد بخشید.

گفتنی است میزان مشارکت مردم در انتخابات دوشنبه هفته گذشته که همزمان رقابت ریاست‌جمهوری، پارلمانی و محلی را پوشش می‌داد، ۷۵ درصد گزارش شده بود.

این نخستین انتخابات سراسری زیمبابوه بعد از کودتایی بود که سال گذشته به ۴ دهه ریاست‌جمهوری «رابرت موگابه» پایان داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پارلمان اروپا زیمباوه اعتراضات مردمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۵۷۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه آمریکا امروز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور طی تماس تلفنی جداگانه با الهام علی‌ اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌ وزیر ارمنستان، پیرامون روند صلح میان باکو و ایروان گفتگو کرده است.

بر اساس این بیانیه، وزیر امور خارجه آمریکا از توافق برای استفاده از بیانیه آلماتی که در سال ۱۹۹۱ برای تعیین مرزهای میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان امضا شد، استقبال کرده است.

آنتونی بلینکن در این مکالمه تلفنی مدعی حمایت آمریکا از برقراری صلح «پایدار» و «شرافتمندانه» بین باکو و ایروان شد!

بلینکن در گفتگو با علی‌اف بر تمایل خود برای توسعه روابط ایالات متحده و جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

این مقام آمریکایی در ادامه به تمایل کشورش برای همکاری با جمهوری آذربایجان در زمینه انرژی و تغییرات اقلیمی اشاره و ابراز امیدواری کرد بیست و نهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی (COP۲۹) که امسال در جمهوری آذربایجان برگزار می‌ شود، موفقیت‌ آمیز باشد.

ایروان و باکو پارسال با میانجی‌گری روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا مذاکرات برای صلح در آینده را آغاز کردند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان اواخر ماه می سال جاری گفت که ایروان آماده به رسمیت شناختن حاکمیت جمهوری آذربایجان در مرزهای شوروی سابق از جمله قره‌باغ است.

با وجود توقف مذاکرات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دو کشور کار بر روی متن توافقنامه صلح را ادامه دادند. پس از دیدار علی اف و پاشینیان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، تصمیم گرفته شد که مذاکرات ازسرگرفته شود.

کد خبر 6092350

دیگر خبرها

  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • زیمبابوه به صنعت کشاورزی و دارویی ایران نیازمند است
  • استعفاهای سریالی سران نظامی صهیونیست/کابوس «وعده صادق» ادامه دارد
  • پرچم فلسطین بر گردن اولین رئیس جمهور آمریکا! | عکس
  • راهکار ساماندهی وضعیت خودرو از نگاه معاون علمی ریاست جمهوری
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری