Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-20@02:33:04 GMT

لزوم ایجاد صندوق متمرکز دیات برای حمایت از محیط‌بانان

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۵۸۸۳۰

لزوم ایجاد صندوق متمرکز دیات برای حمایت از محیط‌بانان

فرمانده سابق یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کمبود تعداد محیط‌بانان گفت: متاسفانه عدم پرداخت حقوق ملی و یکسان به محیط‌بانان و عدم پرداخت حق‌الکشف و نبود تجهیزات و امکانات مناسب به آنها باعث بی‌انگیزگی در کار و بروز مشکلات متعددی در این حرفه می‌شود.

حمیدرضا خیلدار در گفتگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری آنا درباره علت افزایش پرونده‌های محیط‌بانی و به ویژه درگیری محیط‌بانان با شکارچیان غیرمجاز و شهادت آنها در سال‌های اخیر اظهار کرد: با توجه به کمبود محیط بان در کشور شاهد بروز مشکلات بسیاری هستیم زیرا باید حداقل حدود 12 هزار نیروی محیط‌بان در کشور داشته باشیم اما هم اکنون بین 3 تا 8 هزار نفر کمبود محیط‌بان داریم حتی در برخی نقاط کشور تا 10 هزار هکتار دست تحت نظارت یک محیط بان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه میزان مساحت تحت نظارت یک محیط‌بان با توجه به مساحت استان‌ مورد نظر متفاوت است،‌ افزود: کمبود محیط‌بان به بر وضعیت کاری سایر محیط‌بانان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد به طوری که خلل کمبود نیرو روی دوش محیط‌بان‌های دیگر فشار می‌آورد.

فرمانده سابق یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: محیط‌بانان مستخدم دولت و در استخدام کشوری هستند براساس قانون باید 176 ساعت در ماه کار کند اما جای دیگری اعلام می‌کنند که محیط‌بانان جزو یگان نظامی هستند و باید 180 ساعت کار کنند این درحالیست که محیط بانان ما باتوجه به کمبود نیرو و شرایط استخدامی که از قبل جزو شکاربانی بودند 18 شبانه روز خدمت و 12 شبانه روز استراحت می‌کنند.

به گفته خیلدار، در هیچ قانونی نمی‌گنجد که یک مستخدم دولت 432 ساعت خدمت کند، همچنین محیط‌بانان باید 182 ساعت خدمت کنند و مازاد آن حدود 252 ساعت اضافه کار می‌شود اما فقط 60 ساعت اضافه کار به محیط‌بانان پرداخت می‌شود و این مساله باعث عدم رغبت و بی‌انگیزگی محیط‌بان برای ادامه کار می‌شود.

وی با اشاره به عدم اجرای یکسان‌سازی حقوق محیط‌بانان در سراسر کشور گفت: متاسفانه قانون دریافت حقوق محیط‌بانان در سراسر کشور یکسان نیست و حتی شاهدیم در دو استان همجوار تفاوت دریافت حقوق تا یک میلیون تومان نیز می‌رسد.

خیلدار با انتقاد از عدم پرداخت ملی حقوق محیط‌بانان ادامه داد: حقوق نیروهای نظامی به صورت ملی و یکسان پرداخت می‌شود اما متاسفانه در مورد محیط‌بانان این اتفاق نمی‌افتد در حالی که اگر اختصاص حقوق محیط‌بانان بر اساس سوابق کاری و مدارک تحصیلی و با توجه به منطقه محل مأموریت تعیین شود برخی محیط‌بانان می‌توانند حق عملیاتی و حق منطقه گرمسیری دریافت کرده و این مساله‌ باعث افزایش انگیزه و حقوق محیط‌بانان می‌شود.

این فرمانده سابق یگان حفاظت محیط زیست به تغییر دانشکده محیط‌زیست به دانشکده محیط‌بانی را یکی از اقدامات مثبت رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دانست و گفت: با توجه به نظام آموزشی در این دانشکده محیط‌بانان در طول دوره خدمت 6 دوره آموزشی را می‌گذرانند و هر چهار سال یکبار همراه با نیروهای مسلح در یک دوره آموزشی شرکت می‌کنند که باعث افزایش تخصص آنها می‌شود و شرایط احراز مسئولیت را پیدا می‌کنند.

خیلدار در مورد بحث دیات محیط‌بانان نیز گفت: در سال 94، پنج میلیارد و سال 93، چهار میلیارد تومان به دیات اختصاص پیدا کرد اما به ایجاد یک صندوق دیات متمرکز در یگان محیط‌زیست استان‌ها نیازمندیم که اگر برای محیط‌بانی اتفاق افتاد و مصدوم شد یا در درگیری با متخلفان به وی آسیب بزند بتوانیم سریعاً از این صندوق پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل نبود یک صندوق متمرکز ابتدا محیط‌بان در زندان بازداشت می‌شود و پس از اجرای حکم و گذشت زمان در اسفند ماه از بودجه دیات به این مساله اختصاص می‌یابد، بنابراین محیط‌بان باید حداقل هفت الی هشت ماه در زندان بماند تا ما بتوانیم از بودجه مصوب به او اختصاص دهیم.

فرمانده سابق یگان حفاظت محیط زیست یادآور شد: مساله دیگر بحث حق‌الکشف این محیط‌بانان است که برای محیط‌بان ایجاد انگیزه می‌کند. باید با توجه به کشف محیط‌بانان در مناطق حق متناسب به آنها پرداخت شود نه اینکه بودجه به حفاظت محیط‌زیست استان تعلق بگیرد و برای مسائلی از جمله کارشناس هزینه شود و باید برای مأموری که کشف کرده، تعلیق گیرد.

خیلدار تصریح کرد: نیروهای یگان حفاظت محیط‌‌زیست باید به صورت متمرکز باشند و مدیرکل به هیچ عنوان نتواند بدون اذن فرمانده یگان این محیط‌بان را جابجا کند. البته باید اشراف فرمانده یگان به مسائل سراسر کشور آن‌چنان زیاد باشد و محیط‌بان نیز بداند مسئولیت او با کدام حوزه است. همچنین خودروهایی که به یگان اختصاص می‌دهند باید ابتدا به یگان حفاظت محیط‌زیست اختصاص پیدا کند و فرمانده یگان این خودرو را تحویل استان دهد نه اینکه به صورت سلیقه‌ای صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در گذشته مدیرکل‌هایی داشتیم که در طول پنج سال مدیریت در محیط‌زیست استان حتی یک‌بار هم به پاسگاه سر نزدند و چهار الی پنج خودرو در محدوده خود دارند اما در منطقه عملیاتی حتی یک خودرو هم وجود ندارد؛ بنابراین اگر می‌خواهیم یگان مقتدر داشته باشیم و محیط‌بان در کار خود انگیزه داشته باشد باید از نظر مالی و تجهیزات آنها را تأمین کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: حتی رنگ لباس محیط‌بانان نیز انسجام و اتحاد ندارد و به عنوان مثال یک مدیرکل براساس سلیقه و رابطه خود با یک دلال برای نیروهای تحت حفاظت خود لباس تهیه می‌کند و زمانی که همه این افراد در یک مرکز آموزشی کنار هم قرار می‌گیرند هفت رنگ لباس پوشیده‌اند.

خیلدار یادآور شد: این خلاء غیرقابل حل و چاره نیست اما به دلیل بدسلیقگی و عدم مدیریت نمی‌خواهند یگان حفاظت منطقه را قدرتمند کنند که این مساله به محیط‌بان ضربه می‌زند. حقوق و تجهیزات محیط‌بانان باید از طریق یگان حفاظت محیط‌‌زیست تأمین و تجهیز شود تا آموزش و امکانات آنها به صورت یکپارچه و مناسب در نظر بگیریم.

فرمانده سایق یگان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: باید حقوق محیط‌بانان به صورت ملی و یکسان از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست پرداخت شود و خرید لوازم محیط‌بانی بدون اطلاع یگان حفاظت مرکز صورت نگیرد در حالی که شاهدیم خرید برخی تجهیزات به صورت شخصی و بدون اطلاع یگان باعث می‌شود، تجهیزاتی مانند دوربین و موتور غیراستاندارد و بی‌کیفیت خریداری شود و در هر استان نوع و کیفیت تجهیزات محیط‌بانی با استان مجاور متفاوت است؛ حتی شاهد بودیم در برخی استان‌ها به دلیل بودجه بالا تجهیزات به صورت کامل تهیه شده و در برخی استان‌ها شاهد نبود تجهیزات اولیه هستیم و در فقر مطلق به سر می‌برند و این‌گونه از عدالت اجتماعی فاصله بگیریم.

انتهای پیام/4009/4044/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۵۸۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،  مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پس از سالها اعلام و مشاهده حضور پلنگ در منطقه کوهسرخ توسط افراد محلی و طبیعت گردها، سرانجام حضور این گونه توسط دوربین محمود رمضان نژاد رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان کوهسرخ ثبت و مستندسازی شد.

مهدی اله پور افزود :  این منطقه دارای ارزش زیستی زیادی است و دارای گونه های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط بانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

وی بیان کرد: پلنگ، گربه سانی شب زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز و به راحتی ممکن نیست و چون یکی از گونه های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن این که گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

اله پور افزود: این منطقه از لحاظ اکولوژیکی، دارای اکوسیستم متنوعی است و برای گونه های پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه های حیات وحش نیز بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: حدود ۳۵ درصد منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته است و حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه های کوهستانی و ارتفاعات آن که باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه شده است اشاره کرد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

 
 

دیگر خبرها

  • لزوم توجه به محیط زیست
  • لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در استان خوزستان
  • وضعیت خوب بارندگی‌های امسال و غنی شدن پوشش گیاهی