Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@14:54:40 GMT

80 درصد موارد غرق شدگی خارج از طرح سالم سازی است

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۶۷۴۳۹

80 درصد موارد غرق شدگی خارج از طرح سالم سازی است

تهران - ایرنا- معاون فنی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: 80 درصد موارد غرق شدگی در خارج از طرح سالم سازی است. سال گذشته 128 نفر بر اثر غرق شدن فوت کردند که 90 درصد آنها در گروه سنی 25 تا 30 سال بودند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علیرضا مغیثی روز پنجشنبه افزود: طبق گزارش جهانی در سال 2012 سالانه 372 هزار نفر مورد غرق شدگی در دنیا روی می دهد، غرق شدگی سومین عامل مرگ در کودکان زیر 15 سال بعد از بیماری های سل و سرخک است و جزو 10 عامل اصلی مرگ در افراد زیر 25 سال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: در دنیا بیشترین غرق شدگی در حوضچه و سپس در آبگیر اتفاق می افتد و غرق شدگی در دریا و دریاچه 7درصد کل مرگ های ناشی از غرق شدگی را تشکیل می دهد.
مغیثی ادامه داد: الگوی غرق شدگی در سه استان شمالی کشور بسیار متفاوت با سایر مناطق است، در این مناطق خانواده هایی که برای گذراندن تعطیلات و به قصد تفریح به شمال کشور سفر می کنند به طور ناخود آگاه درگیر این پدیده می شوند.
به گفته وی، سواحل شمالی کشور در استان های مازندران، گیلان، و گلستان با دارا بودن مجموعا 740 کیلومتر ساحل که باید رودخانه های محلی را به این مقدار افزود، به طور سنتی به عنوان تفرجگاه عمومی مورد استفاده مسافران قرار می گیرند.
معاون فنی دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: غرق شدگی خطری است که جان مهمانان مناطق شمالی کشور را تهدید می کند. وسعت منطقه خطر بسیار است، به طوری که 338 کیلومتر از این خط ساحلی، مربوط به مازندران، 300 کیلومتر آن مربوط به گیلان و 102 کیلومتر مربوط به استان گلستان است.
مغیثی افزود: هر سال تابستان آمار کسانی که بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند، مرتب از رسانه ها پخش می شود و مسئولان سعی می کنند به مردم راجع به این خطر هشدار دهند. اما شاید بسیاری ندانند که خطر غرق شدگی فقط در ساحل های شلوغ و مناطق طرح سالم سازی دریا نیست. بلکه بیشترین موارد غرق شدگی در مناطق خارج از طرح دریا و در مناطق خلوت و ممنوع شنا یا در زمان هایی که دریا طوفانی است و زمانی که مناطق حفاظت شده طرح سالم سازی دریا تعطیل است، رخ می دهد.
وی ادامه داد: متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان که برای شنا و تفریح وارد آب می شوند به دلیل آشنا نبودن به فن شنا در دریا و رودخانه با جریان تند آب و پدیده های خاصی مانند جریانهای شکافنده رو به رو و در این گونه موارد غرق می شوند.
مغیثی گفت: بر اساس ثبت های موجود، کل تعداد غرق شدگان در سال 96، 530 نفر بوده است که متاسفانه 128 نفر ( 24درصد) از آنها فوت شدند، از نظر جنسیت، از کل کسانی که دچار حادثه غرق شدگی شدند، 73.4 درصد مرد و 26.6 درصد زن بودند و از کل فوت شدگان این حوادث 82.03 درصد مرد و 17.97 درصد زن بودند.
وی افزود: 60 درصد قربانیان غرق شدگی در این سال، زیر سن 30 سال سن داشتند و 11درصد از آنان، زیر سن 10 سال بودند. در آمارهای جهانی گفته می شود که غرق شدگی دومین عامل مرگ در سن یک تا 14 سال بر اثر آسیب های غیرعمدی است.
مغیثی تصریح کرد: رقم مرگ در محدوده سنی زیر 15 سال ناشی از غرق شدگی در شمال کشور با توجه به ثبت های موجود 21 نفر بوده است که 16.41 درصد موارد مرگ را تشکیل می دهد که رقم قابل توجهی است.
معاون فنی و مدیر گروه پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: تعداد کسانی که در محدوده سنی 15 تا 30 سال فوت شده اند، 59 نفر بوده است که حدود 46.09 درصد موارد این نوع مرگ را شامل می شود.
وی افزود: از کل موارد غرق شدگان، در محدوده خارج طرح دریا، 16.79 درصد فوت شدند و 63.02 درصد با احیاء نجات یافتند. نسبت توفیق در احیاء (نجات) در گروه سنی 55 تا 59سال بیشتر بوده است.
به گفته مغیثی، از کل غرق شدگان 14.53 درصد در محدوده داخل طرح غرق شدند و 79.81 درصد حوادث در محدوده خارج طرح بوده است.
اجتمام * 9022 * 3063

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي وزارت بهداشت فوت غرق شدگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۶۷۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان فارس / مرگ 5 کودک به دلیل غرق شدن در باتلاق

۶ نفر بر اثر غرق‌شدگی در فارس جان باختند. رئیس اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان فارس گفت: ۶ نفر بر اثر غرق شدگی در این استان فوت کردند.

محمدجواد مرادیان شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: حوالی ساعت ۱۴ امروز موضوع غرق شدگی به سامانه ۱۱۵ اورژانس اعلام شد که بلافاصله ۲ دستگاه آمبولانس و تیم هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: این حادثه در باتلاق کلستون رخ داد که ۶ نفر شامل یک بزرگسال و پنج کودک قبل از رسیدن عوامل امدادی جان خود را از دست داده بودند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیگیری برای رفع کدورت آب برخی مناطق شهر خرم‌آباد
  • جسد کودک ۴ ساله در رودخانه شاوور در شوش کشف شد
  • نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصد شد
  • بانوان استان سمنان در اهدای خون بیش از۶ درصد مشارکت دارند
  • جامعه‌ای که مرگ را کشت؛ راز عمر ۱۰۰ ساله مردم سنگاپور چیست؟
  • محوطه سازی سایت «قره حسنلو» ۶۰ درصد پیشرفت دارد
  • زیر ۱ درصد از ایرانیان خارج از کشور مشکلات امنیتی دارند
  • مرگ ۵ کودک به دلیل غرق شدن در باتلاق
  • استان فارس / مرگ 5 کودک به دلیل غرق شدن در باتلاق
  • ۶ نفر بر اثر غرق‌شدگی در فارس جان باختند