Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه باهمستان سینما به مناسبت تقارن برنامه با روز خبرنگار میزبان "خسرو نقیبی"روزنامه نگار سینما و منتقد وفیلمنامه نویس، استاد عزیزالله حاجی مشهدی منتقد و مدرس سینما ، استاد پرویز جاهد منتقد وفیلمسازحاجی مشهدی،جاهد و نقیبی ؛ بود.برنامه با همستان سینما به تهیه کنندگی الهه بهبودی واجرای محمدرضا مقدسیان کارشناس سینما صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران آنلاین /نقیبی در ابتدای گفتگو دررابطه یا گم شدن مفهوم روزنامه نگاری سینما توضیح داد:کار روزنامه نگاری سخت است وسواد لازم دارد.معمولا افرادی که سواد لازم را دارند در زمینه های دیگر مشغول به کار میشوند وسودای انجام امور دیگر را دارند .روزنامه نگاری سینما برای نسل جدید افتخار واتفاق نیست در حالیکه میدانیم خیلی مهم است.
وی در پاسخ به این سوال که کارکرد روزنامه نگاری سینما به طور خاص چیست ؟گفت:لازم است توضیح دهم خبرنگاری با روزنامه نگاری از هم تفیک شده اند.بخشی داریم در روزنامه برای مقاله وگزارش نویسی که لزوما کارخبرگیری در آن مطرح نیست در واقع نویسنده باید پیشینه وتوانایی لازم راداشته باشد .درمورد فیلم نوشتن نیاز به وقوف به مطلب پیش بینی وتحلیل داریم.معمولا نوشته هایی که توسط منتقدین عرضه می شود ،به دلیل اشراف بر مطلب کارهای خوب ومهمی محسوب می شود.
روزنامه نگار سینما در مورد ادامه کار در این عرصه وتغییر مسیر به سمت درآمد بیشتر ونقد کارها ادامه داد:
اسفند سال 92 تصمیم گرفتم روزنامه نگاری ونقد فیلم را کنار بگذارم وفیلم نامه نویسی را ادامه بدهم.ولی در اواسط سال 94 با دعوت فریدون جیرانی دبیرتحریریه هفته نامه سینما شدم ومسیر کاریم تغییر کرد .
همکاری با ایشان باعث شد چیزهای جدیدی یاد بگیرم چراکه ایشان یک تاریخ نویس سینما هستند .کار برای ایشان بسیار اهمیت داشت وروزنامه نگاری را خیلی جدی میگرفتند .به همین دلیل مطالب چاپ شدخیلی آموزنده بود ودذ مورد جزییات حرف میزد ومنبع خبری داشت که این موضوع برای تهییه مطلب در حال فراموشی بود.
این منتقد در مورد ویژگی کار با نسل جدید گفت :نسل جدیدی که وارد کار روزنامه میشوند ،این کار را به عنوان شغل می بینند تابه عنوان یک کار پرهیجان واز روی علاقه مندی .البته من پذیرفته ام که خاصیت این نسل همین است .
معمولا پیشینه وسواد لازم را برای انجام کار ندارند.غاطبه نسل جدیداین ویژگی را دارند اگر یک روزنامه نگار درمیان آنها راجع به سینما خوانده باشد پدیده استثنایی است.
اودر پاسخ به این سوال که فضای مجازی وژورنالیسم جدید الآن کجای جریان رسانه قرار دارد گفت:اگر از بالا نگاه کنیم ،
بحث روزنامه ها ورسانه های جدید وشبکه های اجتماعی  که در کل دنیا اتفاق افتاده باعث شده روزنامه نگاری خیلی
بی رمق وکم رنگ شود.فقط بعضی نکات مکتوب وتبدیل به سند میشود.اصل مطلب در فضای مجازی به صورت
آن لاین وبه روز اتفاق می افتد.مقاله های جدی در ماهنامه ها وفصلنامه ها وبعضی کتب منتشر می شود واین طرف فضای مجازی یک خطر بزرگ دارد ،آنهم دم دستی شدن است.
دلیل این اتفاق سادگی تولید است .آدم هایی که این کار را انجام میدهند تخصص وسواد لازم را ندارند .یکدفعه اتفاقی می افتد وجایی قرار میگیرند که نباید باشند.اگرانعطاف داشته باشند برای رعایت شرایط تازه شروع به یادگیری میکنند .
وی در مورد مزیت فضای مجازی نیز گفت :فقط به روز بودن میتواند مزیت باشد .اینکه مخاطبان بلافاصله در کوران ماجرا قرارمیگیرند وافرادی که در این فضا فعالیت میکنند به سواد نیاز ندارند.

همچنین حاجی مشهدی درابتدا درمورد چاپ نقد سینما در سالهای 84 تا 86 توضیح داد: منظم ترین دوره نقد در این سالها صورت گرفت. برای تهیه مطالب از طیف خاصی استفاده نمی شد واز تمامی دیدگاهها بهره مند میشدیم.
جاهد در مورد چگونگی شروع به نوشتن ادامه داد: بعد از گذراندن تحصیلات در دانشگاه تهران وفعالیت درتاتر ،تحصیلاتم درزمینه سینما باعث شد وارد حوزه نقد سینمایی شوم.
ترجمه گفت وگو ها اولین کارهایی بود که انجام میدادم بعد به گزارش نویسی جشنواره ها پرداختم ودر خارج از ایران نشریه سینما جشم را تولید کردم.مشهدی درپاسخ به این سوال که آیا قصد دارید مجموعه کارهای خود را چاپ کنید ؟
گفت: درخانه با انبوهی ازمجلات یا گزیده نقدها درکتابها مواجه بودم که برای نگهداری از آنها کتابخانه بزرگی باید فراهم می شد .این کار باعث شد از سال 47 کارهایم راورق بزنم وبرحسب تاریخ رده بندی کنم .به دلیل کم بودن حجم مطالب قبل از انقلاب کار را از دهه 60 جمع آوری کردم که چهارجلد کامل محسوب می شود .کار حروف چینی به پایان رسیده و منتظره حمایت های غیرمستقیم هستم. یک جلد هم ویژه ی سینمای جهان حاضر کردم که روی هم یک 5 جلدی برای خوانندگان فراهم می شود.
جاهد درباره  اثر خود توضیح داد: مجموعه نقد های دیروز و امروز سینمای ایران به نام "همچون در یک آینه " از نشر فراز امسال در نمایشگاه عرضه شد. یک جلد هم در مورد سینمای جهان که در حال انجام کارهای مربوط به چاپ آن هستم .

                                                                                               
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۶۷۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه فیلم جدید در راه اکران/قرارداد «تاوان»،«نیلگون» و«قلهک» ثبت شد

به گزارش خبرگزاری مهر، چهارمین جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در خانه سینما برگزار شد. شورا بعد از بررسی درخواست‌ها و موارد مطرح شده، قرارداد سه فیلم را به شرح زیر ثبت کرد:

فیلم سینمایی «تاوان» به کارگردانی رامین سهراب زاده و تهیه کنندگی محسن صرافی به سرگروهی پردیس سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز

فیلم سینمایی «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی زاده و تهیه کنندگی ایرج محمدی با پخش «رسانه فیلمسازان مولود» به سرگروهی سینما فرهنگ

فیلم سینمایی «قلهک» به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی شایسته با پخش «هدایت فیلم» به سرگروهی پردیس سینمایی ملت

همچنین مقرر شد اکران فیلم های سینمایی «تاوان» و «نیلگون» از ۱۹ اردیبهشت در سینماهای سراسر کشور آغاز شود.

کد خبر 6091224 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد
  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • به روز کردن صندلی‌های پردیس سینما بهمن سنندج با اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی
  • «همسایه شما، زهره» بیانگر بی‌مهری جامعه/ درخشنده دردی لاعلاج ساخته است
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • اکران مردمی «تمساح خونی» در اکومال کرج
  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها
  • سه فیلم جدید در راه اکران/قرارداد «تاوان»،«نیلگون» و«قلهک» ثبت شد