Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@23:25:27 GMT

ميدل‌ايست آي: «ناتوي عربي» محکوم به شکست است

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۶۷۹۲۴

ميدل‌ايست آي: «ناتوي عربي» محکوم به شکست است

خبرگزاري آريا - نگراني هاي امنيتي کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس، مسئله اي سياسي است، اما دولت «ترامپ» تلاش دارد براي اين مسئله سياسي، راه حل نظامي بسازد؛ اقدامي که بارها امتحان شده و شکست خورده است.
«سي جي وِرلِمان»، نويسنده نشريات معتبر بين المللي در مقاله اي با عنوان «ناتوي عربي محکوم به شکست است» در پايگاه تحليلي ميدل‌ايست آي به اين موضوع پرداخته و نوشته است: امريکا مي خواهد با تشکيل ناتوي عربي به اصطلاح ثبات را به خاورميانه بازگرداند، اما همين ائتلاف بيجا بي‌ثباتي را در منطقه تشديد مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين مقاله آمده‌است: ترس‌ها و نگراني هاي امنيتي کشورهاي عربي حاشيه خليج (فارس) مشابه و همجنس نيستند و مي توانند به سرعت تغيير کنند.
گزارش‌ها حاکي است که امريکا در حال برنامه ريزي براي تشکيل يک ائتلاف امنيتي جديد با مشارکت شش کشورعرب حاشيه خليج فارس به علاوه اردن و مصر است که هدفش مقابله با نفوذ رو به رشد ايران در منطقه است.
اين ائتلاف قبلا «ائتلاف استراتژيک خاورميانه» (MESA) يا «مسا» ناميده شده بود اما برخي کشورهاي عربي از آن به عنوان «ناتوي عربي» ياد کرده اند.
سخنگوي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد به خبرگزاري رويترز گفته است: مسا به عنوان خاکريزي در مقابل ايران، تروريسم و افراط گرايي عمل مي کند و ثبات را به خاورميانه باز خواهد گرداند.
به گفته منابعي در کاخ سفيد، اين ائتلاف که پيشنهاد امريکا بوده است همکاري ميان هشت کشور عربي را در مورد مسائل امنيتي از جمله مبارزه با تروريسم، دفاع موشکي، آموزش نظامي و همچنين تقويت روابط اقتصادي و ديپلماتيک بيشتر خواهد کرد.
قبلا مشابهش را ديده ايم
همچون بند 5 پيمان ناتو که حمله به يک کشورِ عضو حمله به همه اعضا تلقي مي شود، موضوع دفاع جمعي نيز به احتمال زياد در پيمان «ناتوي عربي» لحاظ خواهد شد. با اين فرض که حمله به هر يک از کشورهاي عضو «ناتوي عربي»، حمله به همه اعضا در نظر گرفته مي شود.
«دونالد ترامپ»، رئيس جمهور آمريکا معتقد است که اين ائتلافِ غيرقابل اجتناب محصول نبوغش است و پيش از اين نيز در محک آزمايش قرار نگرفته است. از همه بدتر اينکه او حتي شکست آن را غيرمحتمل مي داند.
ناتوي عربي شامل اعضاي شوراي همکاري خليج فارس (عربستان سعودي، امارات متحده عربي، کويت، قطر، عمان، بحرين) و برخي ديگر از کشورهاي عرب منطقه است. برنامه هاي ناتوي عربي به اقتضاي زمان مشخص مي شود و اغلب مقابله با يک خطر مشترک را شامل مي شود.
در سال 2014 که داعش رژيم هاي عربي را در منطقه مورد تهديد قرار داد، شش کشور عضو شوراي همکاري خليج فارس به همراه مراکش و اردن در مورد تقويت توانايي هاي نظامي خود در چارچوب يک ائتلافِ دفاع جمعي گفتگو کرده بودند.
اين برنامه ها به دلايل متعددي از جمله اختلاف نظر در مورد درگيري ها در سوريه، روابط صميمانه عمان با ايران و پشتيباني قطر از گروه اخوان المسلمين تحقق نيافت. مصر و عربستان با اين گروه به شدت خصومت دارند.
در طول سالهاي آخر جنگ سرد، کشورهاي پادشاهي عربي، کمونيسم صادراتي شوروي و انقلاب ايران را به عنوان تهديد امنيتي اصلي براي خود تلقي مي کردند.
ترس جمعي آنها هنگامي که اتحاد جماهير شوروي در دسامبر 1979 به همسايۀ ايران يعني افغانستان حمله کرد بيشتر شد. اين ترس بعدها با جنگ بين عراق و ايران تشديد و نهادينه شد.
اين حوادث منجر به ايجاد «نيروي سپر شبه جزيره» موسوم به پي اس اف (PSF) شد که براي جلوگيري از کشيده شدن گستره جنگ ايران و عراق به کشورهاي عربِ همسايه ايجاد شده بود.
«نيروي سپر شبه جزيره» ظرف 5 سال بعد يعني هنگامي که عراق به عنوان يکي از اعضاي آن به کويت لشگر کشيد از بين رفت.
اين نيرو در بسيج کردن ساير اعضا در مقابل تجاوز عراق نه تنها شکست خورد، بلکه باعث شد که اعضاي اين ائتلاف، امنيت جمعي را کنار بگذارند و استراتژي هاي امنيتي کشوري خود را در پيش بگيرند و در نهايت به امريکا به عنوان حامي و محافظ چشم اميد بدوزند.
به همين دليل است که تعداد کل پايگاه هاي نظامي و سربازان امريکا در منطقه در دهه هاي اخير افزايش يافته است.
محاصره قطر
مورد اينکه ائتلاف هاي امنيتي جمعي در خاورميانه چقدر سريع کارآمدي خود را از دست مي دهند مي توان به اقدام عربستان در محاصره قطر، عضو ديگر شوراي همکاري خليج فارس اشاره کرد. رياض دليل اين اقدام خود را رابطه بسيار دوستانه دوحه با اخوان المسلمين عنوان کرده است.
پايگاه تحليلي «اينترسپت» به تازگي از طرح عربستان در سال 2017 براي حمله به قطر خبر داد و نوشت: "اين طرح عمدتا توسط شاهزادگان سعودي و اماراتي طراحي شده بود و احتمالا قرار بود ظرف چندين هفته به اجرا درآيد. بر اساس اين طرح سربازان سعودي با عبور از مرز قطر وارد خاک اين کشور مي شوند و با حمايت نظامي امارات حدود 70 مايل به سمت دوحه پيش مي روند."
اين طرح بار ديگر نشان مي دهد که چقدر احساس تهديد و نگراني امنيتي کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس، ناهمگِن و متفاوت است و مي تواند به سرعت تغيير کند.
اما دولت ترامپ تلاش دارد تا براي حل يک مشکل سياسي، راه حل نظامي بسازد؛ اقدامي که بارها امتحان شده و شکست خورده است. به همين علت است که تشکيل ناتوي عربي محکوم به شکست است.
مترجم: علي مولوي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۶۷۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس

 احسان یاسین، خواننده‌ای که در مسابقه عصر جدید شناخته شد، مدتی است به دعوت کشور تونس به این کشور سفر کرده و در مطرح ترین برنامه تلویزیونی تونس "carthage" اجرا می‌کند. او همچنین دو همایش و کنسرت در این کشور به عنوان اولین خواننده ایرانی برگزار کرده است.

دیگر خبرها

  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • بالانسر ایران و اسرائیل
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • وزرای دفاع عضو شانگهای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند
  • قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است