Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-02@03:00:47 GMT

​هریسه چیست؟ + دستور تهیه

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۶۹۶۰۵

​هریسه چیست؟ + دستور تهیه

به گزارش خبرگزاری تقریب؛ در این مطلب اطلاعاتی درباره هریسه، معنی هریسه، حلیم هریسه، آش هریسه، هریسه غذای کجاست، گیاه هریسه و طرز تهیه حلیم هریسه به شما می‌دهیم.

پیداکردن جایگزین‌های هریسه کار چندان سختی نیست، و حتی شاید بعضی از آن‌ها را همین الان در قفسه‌ی ادویه‌جات خود داشته باشید. این جایگزین‌ها همان طعم و اثر هریسه را در غذا‌ها ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هریسه یک مخلوط خمیری‌شکل و قرمزرنگ و تندمزه است که در شمال آفریقا و در کشور‌های خاورمیانه از آن در آشپزی زیاد استفاده می‌شود. این مخلوط حاوی فلفل بقلوطی، فلفل قرمز، و فلفل سرانو است، و ادویه‌جات دیگری همچون سیر، زعفران، و گشنیز هم به آن اضافه می‌کنند. این معجون را، که معمولاً مزه‌ای دودی می‌دهد، می‌توان به‌صورت خشک نیز از بازار تهیه و بعد آن را با روغن زیتون مخلوط کرد. هریسه به‌طورخاص متعلق به تونس است. در این کشور از این چاشنی برای طعم‌دادن به گوشت و آبگوشت و بلغور عربی (کوسکوس) استفاده می‌شود. هریسه با طبع مراکشی‌ها نیز نزدیکی زیادی دارد و اهالی این کشور از آن در پخت طاجین بهره می‌برند.

جایگزین‌های هریسه
هریسه در بعضی از نقاط دنیا چاشنی بسیار محبوبی است، اما در خیلی از جا‌های دنیا نیز غریب و نامعمول است، و برای همین به‌راحتی نمی‌توان آن را در بازار پیدا کرد. اگر شما هم موفق به پیداکردن این چاشنی در سوپری محل یا مغازه‌های حلال‌فروشی منطقه نشده‌اید، می‌توانید خودتان، با مخلوط‌کردن چند ادویه‌ی جایگزین، ترکیبی شبیه به هریسه بسازید، و چاشنی‌هایی مثل مخلوط پودر چیلی، مخلوط ادویه‌ی بربره، سس سیراچا، و ورقه‌ی فلفل قرمز را جایگزین هریسه در دستور پخت غذا‌های مختلف کنید.

مخلوط پودر چیلی
این ترکیب فلفلی آسان‌ترین چاشنی‌ای است که می‌توانید با محتویات داخل قفسه‌ی ادویه‌جات‌تان بسازید. طعم پودر چیلی و هریسه نزدیک به هم است، چون جزء اصلی هر دو فلفل قرمز است، که سیر و پیاز نیز به آن اضافه می‌شود. پودر چیلی معمولاً حاوی ادویه‌های دیگری نیز هست، مثلاً زیره‌ی سبز، اما طعم کلی این چاشنی با هریسه یکسان است. با همه‌ی این اوصاف، هریسه نسبت به پودر چیلی تندتر و پرادویه‌تر است، بنابراین شاید لازم باشد به این مخلوط ورقه‌ی فلفل قرمز یا خود فلفل قرمز بیفزایید تا طعم تندتری به‌دست بیاورید.

مخلوط ادویه‌ بربره
ادویه‌ی بربره مخلوطی از فلفل‌هایی است که معمولاً در غذا‌های اتیوپیایی مصرف می‌شود. علاوه بر فلفل تند، در این چاشنی از زنجبیل، سیر، سیاه‌دانه، ریحان، و شنبلیله نیز استفاده می‌شود. از آن‌جا که ریشه‌ی هر دو چاشنی به هم نزدیک است، در غذا‌هایی که نیاز به هریسه دارند معمولاً به‌راحتی می‌توان ادویه‌ی بربره را جایگزین آن کرد. متاسفانه، یافتن این چاشنی نیز به اندازه‌ی یافتن خود هریسه سخت است.

سس سیراچا
محبوببیت سیراچا در سرتاسر جهان در حال افزایش است و بسیاری از مردم دنیا از آن برای تندکردن غذا‌های خود استفاده می‌کنند. این سس، که ریشه‌ی تایلندی دارد، مخلوط خمیری‌شکلی حاوی فلفل قرمز، سرکه، سیر، شکر، و نمک است. غلظت آن از هریسه کمتر و تندی آن شدیدتر است. افزودن کمی گشنیز یا زیره‌ی سبز به عمق طعم سس سیراچا اضافه می‌کند.

ورقه‌ فلفل قرمز
ورقه‌ی فلفل قرمز طعم عمیق و پیچیدگی هریسه را ندارد، اما به غذای‌تان تندی مطلوبی می‌دهد. اگر امکانش را دارید، به پودر چیلی یا سس سیراچا کمی ورقه‌ی فلفل قرمز اضافه کنید تا به طعم آن‌ها شدت ببخشید. همچنین، حواس‌تان باشد که اگر به‌جای خمیر تند از ورقه‌ی فلفل قرمز استفاده کنید، قوام غذا تغییر پیدا می‌کند.
 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۶۹۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) آموزش تصویری غذای مورد علاقه بچه در مهمونی

این خوراک، یک غذای ساده و خوشمزه است که در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. این ساندویچ از نان، ماکارونی پخته شده، سس و پنیر (اختیاری) تهیه می‌شود و می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی کامل یا میان وعده سرو شود.

تاریخچه ساندویچ ماکارونی:

تاریخچه دقیق ساندویچ ماکارونی مشخص نیست، اما برخی معتقدند که ریشه آن به ایتالیا در قرن نوزدهم برمی‌گردد. در آن زمان، ماکارونی غذای رایجی در بین مردم فقیر بود و به عنوان راهی برای استفاده از نان‌های مانده استفاده می‌شد.

ساندویچ ماکارونی در طول جنگ جهانی اول در ایالات متحده محبوبیت بیشتری پیدا کرد. در آن زمان، مواد اولیه مانند گوشت و مرغ کمیاب بود و ماکارونی به عنوان یک جایگزین ارزان قیمت و سیر کننده استفاده می‌شد.

امروزه، ساندویچ ماکارونی در سراسر جهان به عنوان یک غذای خانگی و خیابانی محبوب سرو می‌شود. تنوع زیادی در دستور پخت این ساندویچ وجود دارد و می‌توانید با توجه به سلیقه خودتان مواد مختلفی را به آن اضافه کنید.

طرز تهیه ساندویچ ماکارونی: مواد لازم برای ۴ نفر:

۴۰۰ گرم ماکارونی

۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون

۱/۲ فنجان پیاز خرد شده

۲ حبه سیر، رنده شده

۱ فنجان سس گوجه فرنگی

۱/۲ قاشق چایخوری نمک

۱/۴ قاشق چایخوری فلفل سیاه

۱/۴ فنجان پنیر چدار رنده شده (اختیاری)

۴ عدد نان باگت

مراحل پخت:

ماکارونی را طبق دستورالعمل روی بسته بپزید.

در حالی که ماکارونی در حال پخت است، روغن زیتون را در یک تابه روی حرارت متوسط گرم کنید. پیاز را اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه تفت دهید تا نرم و شفاف شود.

سیر را اضافه کنید و به مدت ۳۰ ثانیه دیگر تفت دهید تا معطر شود.

سس گوجه فرنگی، نمک و فلفل را اضافه کنید. مخلوط را به جوش برسانید و سپس حرارت را کم کنید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید تا سس غلیظ شود.

ماکارونی پخته شده را آبکش کنید و به سس اضافه کنید. خوب مخلوط کنید.

اگر از پنیر استفاده می‌کنید، آن را روی ماکارونی بریزید و هم بزنید تا ذوب شود.

مخلوط ماکارونی را به طور مساوی بین نان‌های باگت تقسیم کنید.

بلافاصله سرو کنید.

نکات:

می‌توانید از انواع مختلف ماکارونی برای تهیه این ساندویچ استفاده کنید. اسپاگتی، پنه و روتینی گزینه‌های رایجی هستند.

برای طعم قوی‌تر، می‌توانید از سوسیس، گوشت چرخ کرده یا سبزیجات به سس اضافه کنید.

اگر ساندویچ را از قبل آماده می‌کنید، نان را تا زمانی که آماده سرو شدن است، تست نکنید تا از خمیر شدن آن جلوگیری کنید.

ساندویچ ماکارونی را می‌توانید با سالاد یا سیب زمینی سرخ کرده سرو کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: برترین‌ها

دیگر خبرها

  • کدام فلفل‌ها از همه تندتر هستند؟
  • طرز تهیه مرغ کنتاکی رستورانی به روش کی اف سی (فیلم)
  • ۲ خط قرمز در صداوسیما که «نون خ» به آنها نزدیک شد/برای صحبت از فصل ششم هنوز زود است
  • ۲ خط قرمز در صدا وسیما که «نون خ» به آنها نزدیک شد/برای صحبت از فصل ششم هنوز زود است
  • (ویدیو) آموزش تصویری غذای مورد علاقه بچه در مهمونی
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • چه کار کنیم نعناع روی دوغ نماند؟ | ترفند مخلوط شدن سبزی خشک در دوغ با کمک آب جوش
  • «عینک قرمز» ِ حامد بهداد با «تگزاس۳» اکران می‎‌شود
  • «عینک قرمز» و «تگزاس۳» اکران می‎‌شوند
  • آدم ربایی با چاشنی رمز ارز