Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشگاه قم پس از تلاش‌های شهید آیت‌الله بهشتی و شهید باهنر در اواخر سال ۵۸ بر اساس تصویب شورای انقلاب اسلامی، زیر نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تحت عنوان «مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم» تأسیس شد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کیانوش رضایی؛ داوطلبان کنکوری که اکنون در فکر انتخاب شهر و رشته برای تحصیل در مقطعی جدیدتر از زندگی خود هستند، نباید و نمی‌توانند خود را از تحصیل در شهر‌های دیگر محروم کنند؛ اما حتما برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی زندگی در شهری جدید، باید دقت بیشتری در انتخاب داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
دانش آموزان دیروز و دانشجویان فردا برای کاهش این آسیب‌ها، نیازمند شناختی ولو اجمالی از دانشگاه‌های شهر‌های مختلف کشورمان هستند.

خبرگزاری دانشجو در سلسله گزارش‌های کدام شهر، کدام دانشگاه بدنبال معرفی دانشگاه‌های مهم و برجسته کشورمان است.   دانشگاه قم در راستای نیل به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد در حوزه‌های قضایی، آموزشی و علمی، پس از تلاش‌های بی‌وقفه شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی و شهید باهنر، دانشگاه قم در اواخر سال ۱۳۵۸ بر اساس تصویب شورای انقلاب اسلامی، زیر نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تحت عنوان «مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم» تأسیس شد.
این دانشگاه در سال ۱۳۵۹ رسماً اقدام به پذیرش دانشجو در دو رشته کارشناسی علوم قضایی و دبیری الهیات از بین طلاب دوره سطح حوزه علمیه نمود. در سال ۱۳۶۴ با تأیید شورایعالی انقلاب فرهنگی علاوه بر طلاب حوزه‌های علمیه، فارغ‌التحصیلان دروه‌های متوسطه نظام قدیم نیز از طریق کنکور سراسری پذیرفته شدند. در ادامه فعالیت‌های آموزشی در سال ۱۳۶۷ طی مصوبه ای، مرکز تربیت مدرس دانشگاه قم با هدف تربیت اساتید شایسته و کارآمد برای تدریس معارف اسلامی در دانشگاهها، آغاز به کار نمود.
در تاریخ  ۳۱/۳/۱۳۷۶ با تصویب شورای گسترش آموزش عالی مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب به «دانشگاه قم» تغییر وضعیت داد و با ۶ رشته در مقطع کارشناسی، ۵ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و یک رشته در مقطع دکتری تخصصی فعالیت خود را ادامه داد.  اساسنامه جدید دانشگاه قم در جلسه مورخ ۲۵/۱۰/۱۳۷۸ شورای گسترش آموزش عالی، به تصویب نهایی رسید؛ و از آن پس دانشگاه قم در چارچوب مقررات وزارت علوم به فعالیت خود ادامه داد.
در مدت زمان کوتاهی تعداد رشته‌های دانشگاه قم رشد چشمگیری داشت؛. بطوریکه از ۱۲ رشته در سال ۱۳۷۶ به ۳۰ رشته در سال ۱۳۸۰ رسیده است، که از این تعداد ۱۸ رشته در مقطع کارشناسی، ۷ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۵ رشته در مقطع دکتری، بوده است.
هم‌اکنون دانشگاه قم با ۷ دانشکده و مرکزآموزشی، ۳ مرکز پژوهشی و فناوری، ۳۴ گروه آموزشی و پژوهشی و ۷۷ رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی به فعالیت‌های علمی، آموزشی و فرهنگی خود ادامه می‌دهد و در مسیر رشد کمی و کیفی گام برمی‌دارد.     معرفی دانشکده‌ها دانشکده الهیات: دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم و چهار گروه علوم قرآن و حدیث، فلسفه وکلام اسلامی، فقه و مبانی حقوق و معارف در سال ۱۳۸۰ بطور رسمی آغاز بکار نمود و در حال حاضر این دانشکده متشکل از چهار رشته در مقطع کارشناسی و علاوه بر رشته‌های مذکور دارای رشته‌های شیعه شناسی و اخلاق و معارف در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد. تعداد اعضای هئیت علمی دانشکده ۳۵ نفر می‌باشد.
این دانشکده در مقطع دکترای رشته فقه و مبانی حقوق از سال تحصیلی ۸۹ - ۸۸ و در مقطع دکتری رشته‌های علوم قرآن، تفسیر تطبیقی، فلسفه و کلام اسلامی و اخلاق از سال تحصیلی ۹۰ - ۸۹ و در رشته فلسفه گرایش کلام وکلام اسلامی از سال تحصیلی ۹۱ - ۹۰ پذیرش دانشجو داشته است.

دانشکده ادبیات و علوم انسانی: این دانشکده در ۶ گروه آموزشی «زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات عرب، تربیت بدنی و علوم ورزشی، علوم تربیتی و علم اطلاعات و دانش شناسی» با ۷۲ عضو هیات علمی مشغول به فعالیت می‌باشد.   دانشکده حقوق: این دانشکده از با سابقه‌ترین مراکز آموزش عالی حقوق در کشور محسوب می‌شود و تا به امروز توانسته سهم بسیار مهمی در تربیت حقوق دانان، وکلا و اساتید ایفاء نماید. در حال حاضر آموزش‌های حقوق در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در گرایش­های مختلف در این دانشکده دایر است.   روز شمار آغاز و تحول این دانشکده به قرار ذیل است:
سال ۱۳۵۹: پذیرش دانشجوی مرد در مقطع کارشناسی در رشته حقوق قضایی به عنوان اولین رشته تحصیلی دانشگاه، همزمان با تأسیس دانشگاه قم
سال ۱۳۶۱: تغییر نام رشته حقوق قضایی به علوم قضایی
سال ۱۳۷۴: اولین دوره پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌های حقوق خصوصی و حقوق جزا و جرم شناسی با موافقت وزارت فرهنگ و آموزش عالی
سال ۱۳۷۸: تغییر نام مجدد رشته علوم قضایی به کارشناسی حقوق
سال ۱۳۸۲: پذیرش دانشجوی دختر در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های حقوق خصوصی و حقوق جزا و جرم شناسی
سال ۱۳۸۵: تأسیس دانشکده حقوق با سه گروه حقوق خصوصی/ حقوق جزا و جرم شناسی/ حقوق، با مجوز شورای گسترش آموزش
سال ۱۳۸۶: آغاز به کار رسمی دانشکده حقوق با انتصاب آقای دکتر عادل ساریخانی به سمت ریاست دانشکده/ پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد-
سال ۱۳۸۷: پذیرش دانشجوی دکتری در رشته‌های حقوق خصوصی و حقوق جزا و جرم شناسی و حقوق مالکیت فکری
سال ۱۳۸۹: پذیرش دانشجو در رشته حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد
سال ۱۳۹۲: پذیرش دانشجو در رشته حقوق عمومی در مقطع کارشناسی ارشد
سال ۱۳۹۴: اخذ مجوز دوره دکتری حقوق عمومی و حقوق بین الملل     دانشکده حقوق دارای ۴۹ عضو هیات علمی بوده که هدایت دانشجویان این دانشکده را برعهده دارند.

منصور همتی وقاصلو، مجید علی احمدی، عید محمد هاشم زهی، سید حسین طباطبایی و محمد حسن ابراهیمی ۵ تن از شهدای این دانشکده هستند که همزمان با علم آموزی و تحصیل نیز در جبهه‌های حق علیه باطل آسمانی شدند.   دانشکده علوم پایه: چهارسال پس از راه‌اندازی رشته‌های فیزیک و ریاضی در مقطع کارشناسی و با توجه به رشد تعداد دانشجویان این دو رشته و نیاز به راه‌اندازی سایر رشته‌های حوزه علوم پایه در سال ۱۳۸۰ به پیشنهاد اعضای هیئت علمی و خواست ریاست فقید دانشگاه قم، دانشکده علوم پایه راه اندازی شد.   فیزیک، ریاضی، آمار، شیمی، زیست شناسی و علوم کامپیوتر از جمله گروه‌های آموزشی این دانشکده می‌باشد.
  دانشکده فنی مهندسی: این دانشکده اولین و بزرگترین مرکز آموزش رشته‌های فنی و مهندسی در استان قم بوده که در کمتر از دو دهه از آغاز به کار خود، رشد چشمگیری در توسعه کمی و کیفی داشته است. این دانشکده دارای دوره کارشناسی در رشته­ های: مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری، مهندسی مکانیک و مهندسی شیمی می‌باشد.

دوره کارشناسی ارشد در رشته ­های: مهندسی برق گرایش کنترل، مهندسی صنایع گرایش صنایع و مهندسی عمران گرایش ­های مهندسی آب و سازه­‌های هیدرولیکی، ژئوتکنیک، سازه، سازه ­های دریایی، مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک. مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی و دوره دکتری در رشته ­های: مهندسی عمران گرایش­‌های مهندسی آب و سازه ­های هیدرولیکی، ژئوتکنیک، سازه و سازه ­های دریایی، · مهندسی فناوری اطلاعات گرایش­های تجارت الکترونیک، امنیت اطلاعات و سیستم­های چندرسانه ­ای در این دانشکده برقرار می‌باشد.
در حال حاضر سالانه حدود پانصد نفر در مقاطع مختلف رشته‌های فنی و مهندسی در این دانشکده پذیرفته و تقریبا به همین تعداد از این دانشکده دانش ­آموخته و به حرفه مهندسی و یا به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می‌پردازند.     دانشکده مدیریت و اقتصاد: دانشکده مدیریت و اقتصاد یکی از دانشکده‌های نوپای دانشگاه قم است که در سال ۱۳۹۰ با توجه به نیاز‌های روز‌افزون استان به منظور آموزش و پرورش نیروی انسانی متعهد و متخصص در بخش‌های خصوصی و دولتی به صورت یک دانشکده مستقل در دانشگاه قم تاسیس شده است. گفتنی است که قبل از تاریخ یاد شده گروه‌های حسابداری و مدیریت صنعتی در قالب دانشکده ادبیات و علوم انسانی در دانشگاه فعال بوده اند.

در حال حاضر دانشکده مدیریت و اقتصاد در سطح کارشناسی در گروه‌های تخصصی زیر در بخش برادران و خواهران فعال بوده و از رشته‌های ذیل دانشجو می‌پذیرد: گروه اقتصاد اسلامی رشته علوم اقتصادی، گروه حسابداری رشته حسابداری و گروه مدیریت رشته‌های مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی
در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ در سطح کارشناسی ارشد نیز رشته‌های فعال دانشکده به صورت زیر است: گروه اقتصاد اسلامی: رشته علوم اقتصادی با دو گرایش اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی، گروه حسابداری: رشته حسابداری، گروه مدیریت: رشته مدیریت بازرگانی با گرایش‌های بازاریابی، کارآفرینی و مدیریت استراتژیک و رشته مدیریت صنعتی با گرایش‌های تحقیق در عملیات، تولید و عملیات و مدیریت پروژه و از نیمسال اول تحصیلی سال ۹۷-۹۶ دانشکده پذیرای دانشجویان مقطع دکتری رشته اقتصاد اسلامی خواهد بود.

گرایش‌های بانکداری اسلامی، کارآفرینی، مدیریت استراتژیک و مدیریت پروژه از ابتدای سال تحصیلی ۹۶-۹۷ پذیرش دانشجو خواهند داشت.   دانشگاه قم هم اکنون حدود ۱۰ هزار دانشجو دارد که نسبت تعداد دانشجویان دختر به پسر نصف به نصف است اما تعداد دانشجویان دختر بومی در این دانشگاه نسبت به تعداد دانشجویان بومی پسر بیشتر است.   وضعیت خوابگاه‌ها دانشگاه قم دارای ۶ خوابگاه ملکی دولتی است که ۳ خوابگاه به نام‌های فاطمیه، کوثر و معصومیه مختص دانشجویان دختر و ۳ خوابگاه به نام‌های الغدیر، شهیدان میرباقری و گل آور مختص دانشجویان پسر است.   خوابگاه‌های دانشجویان دختر ۱۳۵۰ نفر ظرفیت پذیرش دارد و خوابگاه‌های دانشجویان پسر نیز میزبان ۱۴۰۰ دانشجوی پسر است.   ۳ خوابگاه خودگردان نیز وجود دارد که سرریز دانشجویان غیربومی خوابگاه‌های دولتی در این ۳ خوابگاه اسکان داده می‌شوند و جمعیت بیشتر این خوابگاه‌ها را دانشجویان پسر به خود اختصاص داده‌اند.   یکی از خوابگاه‌ها حدود ۸۰۰ متر با دانشگاه فاصله دارد که دانشجویان می‌توانند مسیر را پیاده طی کنند و خوابگاه‌های دیگر در فاصله‌ای واقع شده‌اند که در صورت نبود ترافیک در مدت زمان کوتاه کمتر از ۱۰ دقیقه به دانشگاه خواهند رسید.   خوابگاه‌های دانشگاه قم طبق درجه بندی صندوق رفاه دانشجویان جزو خوابگاه‌های درجه ۲ و ۳ محسوب می‌شوند و امکاناتی از قبیل تخت خواب، کمد، حمام، آشپزخانه و امکانات رفاهی را شامل می‌شود.   بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی، جامعه اسلامی سه تشکل دانشگاه قم بوده و دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کانون‌های مهدویت، خط امام، هیات دانشگاه، کانون شهید صدر (ویژه اتباع خارجی) را در دست دارد.   کانون فیلم و عکس، کانون ادب و هنر، کانون ترنج (صنایع دستی)، کانون بوی زندگی (کمک به مناطق محروم)، کانون هلال احمر و کانون حجاب و عفاف نیز از جمله کانون های فرهنگی دانشگاه قم و همچنین انجمن عمران، انجمن مهندسی کامپیوتر، انجمن حقوق، انجمن اقتصاد، انجمن ادبیات از جمله انجمن های علمی این داشگاه محسوب می‌شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: استان قم دانشگاه قم شهید بهشتی باهنر قوه قضاییه پذیرش دانشجو وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۷۲۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه دانشگاه شاهد ۳۰ درصد افزایش یافته است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، احمد چلداوی رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری این دانشگاه که ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه شاهد در سال ۱۳۶۹ با دستور امام خمینی تاسیس شد. این دانشگاه در ابتدا در چند رشته محدود فعالیت خود را آغاز کرد. قبلا دانشکده‌ها در سطح شهر پراکنده بودند و سپس همه تجمیع شده و در مجاورت مرقد امام خمینی مستقر شدند.

بیشتر بخوانید: دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟

وی افزود: این دانشگاه هم‌اکنون ۱۰ دانشکده دارد که ۴ دانشکده در حوزه پزشکی و ۶ دانشکده در حوزه‌های هنر، علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی، فنی-مهندسی و ... فعالیت می‌کنند. همچنین دانشکده داروسازی در حال تاسیس است. این دانشگاه هم‌اکنون ۳۸ رشته کارشناسی، ۴۰ رشته دکتری و ۲ رشته دکتری عمومی در پزشکی و دندانپزشکی دارد.

چلداوی خاطرنشان کرد: دانشگاه شاهد هم‌اکنون ۶ هزار دانشجو دارد. ۲ سال از فعالیت ما در دانشگاه شاهد می‌گذرد. اقدامات مهمی در این ۲ سال انجام شده است. برای مثال بودجه پژوهشی دانشگاه ۱۰ برابر شده است. پژوهش در اغلب دانشگاه‌ها به شدت مظلوم است. پژوهانه استادان هم ۱۰ برابر شده است‌. همچنین آزمایشگاهی با هزینه ۵ میلیارد راه‌اندازی شده است که دانشگاهیان می‌توانند از ابرکامپیوتر این آزمایشگاه استفاده کنند.

رئیس دانشگاه شاهد گفت: فرآیندهای مالی گرنت تسریع شده است. ۲۰ میلیون کمک هزینه خرید لپ تاپ به استادان اعطا کردیم. قراردادهای ارتباط صنعت در ۲ سال، ۱۷ برابر شده و مبلغ آن‌ها هم ۱۴ برابر شده است.از نظر پژوهشی رشد ۲ برابری داشته‌ایم. همچنین هزار متر مربع مرکز نوآوری راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در زمینه فرهنگی دوره‌های مختلفی برای دانشجویان، استادان و کارکنان برگزار کرده‌ایم. برای مثال اردوهای راهیان نور و مشهد مقدس برکزار شده است. تحولاتی که در حوزه فرهنگی داشتیمدر ۲ شاخص فرهنگی بوده است که شامل سرانه فرهنگی و بودجه فرهنگی می‌شود، رتبه اول دانشگاه‌های گروه ب وزارت علوم را کسب کردیم. پذیرش دانشجو در این دانشگاه به صورت غیرمتمرکز است، به این معنا که ۴ برابر ظرفیت دانشگاه‌ برای مصاحبه به ما معرفی می‌شود. دو مرحله مصاحبه در این دانشگاه انجام می‌شود. ولایتمداری از مهم‌ترین فاکتورهای مصاحبه است. دانشگاه شاهد ملجأ و ماوای خانواده‌های ارزشی است که تمایل دارند فرزندانشان در دانشگاهی با سطح علمی خوب و محیط ارزشی پرورش داده شوند. در این سال‌ها فقط پذیرای دخترانی بوده‌ایم که به انتخاب خودشان حجاب برتر را انتخاب کرده‌اند.

وی تاکید کرد: سرانه مقالات بین‌المللی به ازای هر استاد، ۱.۵ است‌. ۳۴۴ عضو هیئت علمی در این دانشگاه مشغول به کار هستند. سرانه مقالات ISC، عدد ۱۵.۱ است که حدود ۵ هزار و ۳۰۰ مقاله می‌شود. تا پیش از این دوره دانشگاه شاهد خوابگاه متاهلی نداشت. در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و مراحل نقشه‌برداری خوابگاه متاهلی در محوطه این دانشگاه در حال انجام است. دانشگاه شاهد سیاست‌زده نیست؛ اما منفعل هم نیست. این که دانشجویان دانشگاه شاهد در اغتشاشات شرکت نکردند به معنی انفعال نیست.

وی افزود: تا پیش از این دوره دانشگاه شاهد هیچ فعالیتی در سطح بین‌المللی نداشت؛ اما هم‌اکنون ۶۰ دانشجوی بین‌المللی داریم که از افعانستان، نیجریه و پاکستان آمده‌اند. همه این دانشجویان بورسیه شده‌اند. سال آینده از ۱۲ کشور شامل استرالیا، پاکستان، سوریه، عراق و افغانستان دانشجو خواهیم داشت که ۲۰۰ نفر خواهند شد. رویکرد دانشگاه شاهد در حوزه بین‌الملل درآمدزایی نیست بلکه هدف ما تربیت نیرو برای امام زمان است. بنیاد شهید هزینه بورسیه این دانشجویان را برعهده گرفته است.

چلداوی یادآور شد: قصد داریم ۲۰ هزار متر فضای آموزشی برای رشته پزشکی‌ در پردیس مرکزی دانشگاه اختصاص دهیم. همچنین دانشکده کشاورزی از محل فعلی جا به جا خواهد شد و در زمین‌های کشاورزی ساختمانی برای این دانشکده ساخته می‌شود. ساختمان فعلی دانشکده کشاورزی به دانشکده حکمرانی اختصاص داده خواهد شد.

رئیس دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: افزایش بودجه دانشگاه شاهد پارسال ۲۵ درصد بود و امسال حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. با توجه به افزایش ۲۰ درصدی حقوق اساتید، این افزایش باید به حقوق اساتید اختصاص داده شود.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1228275 برچسب‌ها دانشگاه شاهد

دیگر خبرها

  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه
  • رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری از فردا در قزوین
  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • پذیرش بدون آزمون در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
  • دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند
  • برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )
  • بودجه دانشگاه شاهد ۳۰ درصد افزایش یافته است
  • اخذمجوز پذیرش دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته مهندسی آب-آبیاری و زهکشی
  • لایحه پیشنهادی دولت برای وصول مطالبات دانشگاه‌ها از بنیاد شهید