Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس در خصوص ضرورت و کیفیت انعقاد معاهدات حقوقی و قضایی بین ایران با کشورهای مختلف در چند سال گذشته، اظهار کرد: از ابتدای انعقاد معاهدات حقوقی و قضایی کشور تا سه سال قبل مجموعاً ما 37 معاهده حقوقی و قضایی در زمینه‌های استرداد مجرمان، انتقال محکومان و معاضدت حقوقی و قضایی در امور مدنی، کیفری و تجاری داشتیم که این رقم در سه سال گذشته به بیش از دو برابر یعنی بیش از هشتاد فقره افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هم‌اکنون حدود 7 معاهده آماده امضا با کشورها داریم که منتظر حضور وزرای دادگستری کشورهای مزبور در کشور برای امضای آنها یا سفر وزیر دادگستری به کشورهای طرف معاهده هستیم.

عباسی ادامه داد: یکی از دلایل موفقیت در این زمینه به اراده سیاسی رهبران کشورها بر می‌گردد و به عبارتی انعقاد معاهدات تابعی از روابط سیاسی کشورهاست و از طرفی میزان آمد و شد اتباع کشورها و ارتکاب جرایم و گستره آن نیز می‌تواند دستگاه قضایی و وزرای دادگستری کشورها را به سوی انعقاد معاهدات در زمینه‌های استرداد مجرمان و انتقال محکومان و معاضدت قضایی در امور کیفری ترغیب کند، هم چنانکه گسترش مناسبات تجاری و مدنی و آمد و شد اتباع کشورها می تواند موجبات انعقاد معاهدات حقوقی و قضایی در زمینه های مدنی و تجاری را فراهم کند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری خاطر نشان کرد: حتی کشورهایی نظیر انگلیس پیشنهاد انعقاد معاهدات چهارگانه حقوقی و قضایی را مطرح کرده‌اند که خوشبختانه دولت جمهوری اسلامی ایران اخیراً اجازه مذاکره، پاراف و امضای این معاهدات را به وزارت دادگستری داده است و ما از مجرای دیپلماتیک در حال رایزنی با وزارت دادگستری انگلیس هستیم تا انعقاد این معاهدات را به نتیجه برسانیم.

*وجود زندانیان بی‌شمار یک کشور در کشوری دیگر به اعتبار و حیثیت بین­‌المللی آن کشور لطمه می‌زند

وی با بیان اینکه انعقاد معاهدات حقوقی و قضایی یک امر حقوق بشری است و زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا محکومان و متهمان دسترسی آسان‌تری به خانواده‌هایشان داشته باشند، گفت: این معاهدات کمک می‌کند تا هزینه­‌های هنگفتی بر خانواده‌­های دارای زندانی در کشور دیگر برای ملاقات با زندانی خود تحمیل نشود و آواره کشورها نشوند؛ ضمن اینکه این امر برای صیانت از حیثیت و اعتبار یک کشور نیز لازم است.

عباسی در خصوص لزوم توجه به انعقاد معاهدات حقوقی و قضایی عنوان کرد: وجود زندانیان بی‌شمار یک کشور در کشوری دیگر به اعتبار و حیثیت بین­‌المللی آن کشور لطمه وارد می­‌کند و زیبنده یک کشور نیست که تعداد زیادی مجرم و محکوم در زندان‌­های دیگر کشورها داشته باشد از طرفی برخی معاهدات نظیر معاهده حقوقی و قضایی در امور اقتصادی و تجاری برای حمایت از سرمایه­‌گذاری و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری کشورها ضروری است.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری ادامه داد: از دیگر اهداف این معاهدات هماهنگی و همکاری کشورها در مجامع بین‌­المللی و انعقاد معاهدات جدید بین‌المللی است. همگامی و همراهی با یک کشور در مجامع بین­‌المللی نظیر شورای حقوق بشر در شورا رقم نمی‌­خورد و به مناسبات دوستانه و همکاری‌­های مستمر و همگامی‌­های قبلی کشورها باز می­‌گردد بنابراین اعتقاد داریم گسترش معاهدات دو جانبه و چندجانبه و همکاری بیشتر با کشورها در راستای سیاست‌­های کلی حاکم بر کشور و در راستای حفظ و حراست از منافع و مصالح ملی است.

*پیش‌بینی رسیدن به 200 معاهده قضایی با کشورها در افق 1400

وی تصریح کرد: به دلایلی که ذکر شد، ما گسترش روزافزون معاهدات حقوقی و قضایی و همکاری بیشتر با کشورها را در دستور کار داریم. پیش‌بینی می‌کنیم در افق 1400 بتوانیم معاهدات حقوقی و قضایی خود با دیگر کشورها را به 200 مورد افزایش دهیم.

عباسی در خصوص آثار و نتایج این معاهدات خصوصاً معاهده انتقال محکومان اظهار کرد: انتقال بیش از ششصد محکوم افغانستانی در دو سال گذشته به کشور متبوعشان یکی از آثار این معاهدات است و هم اکنون نیز 700 محکوم افغانستانی آماده انتقال به کشور متبوعشان هستند که این مسئله در کمیته انتقال محکومان که با حضور نمایندگان قوه قضائیه، وزارت امورخارجه، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، دادستانی کل، سازمان زندان‌ها و وزارت دادگستری تشکیل می شود، مورد تأیید قرار گرفته و منتظر پاسخ مثبت مقامات وزارت دادگستری افغانستان هستیم.

*از ابتدای سال 96 تاکنون 494 محکوم ایرانی از دیگر کشورها به ایران منتقل شده‌اند

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری ادامه داد: از ابتدای سال 1396 تاکنون 494 محکوم ایرانی از دیگر کشورها به زندان‌های ایران تحویل شده‌اند که 283 مورد آن مربوط به سفر نوروزی رییس جمهور کشورمان به ترکمنستان بوده است که در قبال تحویل چهار محکوم ترکمنی آنها را به کشور منتقل کردیم.

وی بیان داشت: 294 محکوم زندانی دیگر کشورها را نیز از ابتدای سال 1396 تاکنون به کشور متبوعشان تحویل داده‌ایم و دلیل روشن این موفقیت‌ها را باید در رایزنی و هماهنگی و همکاری خوب و مشترک ما با قوه قضائیه، وزارت امور خارجه، سازمان زندان‌­ها و دادستانی کل جستجو کرد.

عباسی با بیان اینکه در جهان امروز هیچ کشوری نمی‌تواند مرزهای جغرافیایی خود را به روی دیگر کشورها ببندد، گفت: اساساً امروزه مرزهای جغرافیایی بین کشورها برداشته شده و ما باید با دنیا کار کنیم، البته با درایت و با اعتقاد راسخ به اینکه برخی معاهدات بین‌المللی اهداف خاص غربی‌ها را دنبال و تأمین می‌کنند ولی در زمینه‌های حقوق بین‌الملل خصوصی، احوال شخصیه، حقوق اطفال، حقوق تجارت بین المللی، حقوق سایبر و فضای مجازی بیش از 180 پروتکل و کنوانسیون بین المللی وجود دارد که ما به هیچ‌یک از آن­ها نپیوسته‌­ایم.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری ادامه داد: پیشنهاد می­‌کنیم کمیته مشترکی بین وزارت دادگستری، وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای بررسی و مدیریت ضرورت پیوستن یا نپیوستن کشورمان به این معاهدات تشکیل شود. اگر جمهوری اسلامی ایران به چند پروتکل و کنوانسیون‌­های این چنینی پیوسته بود به راحتی می­توانست به عضویت سازمان تجارت جهانی درآید.

*برای تربیت نیروی متخصص در حقوق بین‌الملل سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم

وی تصریح کرد: متأسفانه ما در تربیت نیروی کارشناس، متخصص و صاحب نظر به‌خصوص در زمینه­‌های حقوقی که بتوانند در عرصه­‌های بین‌­المللی بدرخشند غفلت کرده‌ایم؛ در برخی اجلاس­ بین‌­المللی که موضوعات مهمی هم در آن مطرح می­‌شود، برخی کشورها که باید در نقشه جغرافیایی عالم آن­ها را با ذره‌بین پیدا کرد چندین نفر نماینده و کارشناس و صاحب نظر اعزام کرده‌اند اما دریغ از یک نفر نماینده از کشور ما که به تبیین مواضع کشورمان در این زمینه بپردازد.

عباسی افزود: من شرایط حساس کنونی کشور و ضرورت صرفه‌جویی ارزی و مسائل پیرامونی آن را درک می­‌کنم اما در صدد نقد سیاست­‌ها چهار دهه گذشته کشور هستم که متأسفانه کادرسازی نکرده‌ایم.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری ادامه داد: در وضعیتی که آمریکا در حال جنگ روانی و جنگ اقتصادی است و تحریم‌­های یک‌جانبه آمریکا که نقض آشکار حقوق بشر و حقوق بین­‌الملل است حقوقدانان و فرهیختگان حقوقی ما کجا هستند؟ در کدامیک از رسانه‌­ها و خبرگزاری­‌های داخلی و بین­‌المللی قلم می­‌زنند و به اظهار نظر می‌­پردازند و مهم‌تر از آن چرا نظام و دستگاه‌­های اجرایی از تخصص و تجارب آنان بهره نمی­‌گیرند؟

وی با اشاره به لزوم تقویت فضای همدلی بین همه گروه‌­ها، احزاب و نحله­‌های فکری مختلف گفت: ما به وحدت و یکپارچگی محتاجیم تا بتوانیم از گردنه سختی‌­ها عبور کنیم. فضای کنونی جامعه ایجاب می­کند که چپ و راست و میانه، اصولگرا و اصلاح­طلب و اعتدالی همه در خدمت منافع و مصالح ملی قرار گیرند و به ایران و ایرانی بیندیشند که سخت بدان محتاجیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۷۲۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین، در پیام حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به همایش روز ملی خلیج فارس که روز دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت ماه - در فرهنگسرای اندیشه قرائت شد، آمده است: مایلم مراتب خرسندی خود برای برگزاری مراسم گرامیداشت روز ملی خلیج فارس را ابراز نمایم. بزرگداشت این روز مهم در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان به شمار می‌آید لذا این روز بزرگ را به همه ایرانیان تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: خلیج فارس نامی جاودانه و میراثی جهانی است. در تاریخ ایران دهم اردیبهشت روزی است که یادآور از خودگذشتی‌های مردمانی دلاور که با مجاهدت خود پایان اشغال و استعمار پرتغالی بر سواحل جنوبی را پس از سال‌ها رقم زدند.

وزیر امور خارجه در این پیام اظهار داشت: خلیج فارس پهنه بی‌نظیر مواصلاتی میان اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی است و از نظر راهبردی، بخشی از یک نظام ارتباطی مهم جهانی است که اقیانوس اطلس، دریای مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند را در بر دارد.

امیرعبداللهیان یادآورشد: اهمیت خلیج فارس در ابعاد تاریخی، تمدنی، جغرافیایی، فرهنگی و جهات گوناگون اقتصادی، سیاسی، حمل و نقل انرژی و ژئوپولیتیک از توضیح و تکرار بی‌نیاز است. به همین دلیل است که اهمیت این پهنه آبی در سراسر جهان بسیار قابل توجه است.

وی بیان داشت: در نگاه و باور جمهوری اسلامی ایران، امنیت مقوله پیچیده، متکثر، چند بعدی و تفکیک ناپذیر است که صرفاً با همکاری دسته جمعی و از طریق تقویت پیوندها و ایجاد سازوکارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محقق می‌شود.

وزیر امور خارجه در این پیام افزود: در همین راستا معتقدیم امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین خواهد شد و در این مسیر، استثناء و تجاهل نسبت به هیچ کدام از کشورها پذیرفته نیست و جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارائه پیشنهاد و ابتکار در این حوزه‌ها، همواره پیش قدم بوده است.

امیرعبداللهیان در ادامه این پیام عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ارزش‌ها و پیوندهای مشترک با مردم منطقه همواره در تمام زمینه‌ها از پدیده‌های زیست محیطی و گردشگری گرفته تا امنیت نظامی و روابط اقتصادی آماده همکاری و در اختیار قرار دادن ظرفیت‌ها و مزیت‌های خود در مسیر توسعه پایدار خلیج فارس بوده است.

وی اظهار داشت: مایلم مجدداً تاکید کنم کشورمان با برخورداری از ظرفیت‌های گسترده خدادادی و کسب پیشرفت‌های گسترده در عرصه‌های مختلف، آمادگی دارد تا این دستاوردها را در خدمت به صلح، ثبات، توسعه و پیشرفت منطقه و ارزش‌های مشترک دیرپای آن قرار دهد.

وزیر امور خارجه در این پیام تصریح کرد: هرچند نام خلیج فارس با ایران و ایرانی عجین شده اما در عین حال خلیج فارس محلی برای همسایگان ابدی و خانه‌ای برای همه ملت‌های پیرامون آن است از همین رو، دولت سیزدهم در راستای سیاست خارجی متوازن دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و نصب العین قرار دادن سه اصل عزت، حکمت و مصلحت باز تعریف و باز تنظیم روابط با همسایگان را مد نظر قرار داد و نه در شعار بلکه در عمل نشان داد که مجدانه به دنبال تبدیل خلیج فارس به گرانیگاه سیاست همسایگی و صلح و ثبات در منطقه از راه تعامل و گفت و گو بین دو ساحل این گستره آبی است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: یک ویژگی مهمی که وجه شناسه امروز برای خلیج فارس به شمار می‌رود روحیه مبارزاتی صاحب‌نشینان سلحشور آن است که اشغال و حضور بیگانگان را بر نمی‌تابند.

وی اضافه کرد: بخش اعظم نابسامانی‌های موجود در خلیج فارس به واسطه دخالت و حضور قدرت‌های خارجی در منطقه بوده که درک سطحی، برداشتی نادرست و منفعت محور از تحولات آن دارند. دخالت و نقش آفرینی کشورهای فرامطقه‌ای نه تنها موجب ثبات و امنیت مردمان این دیار نشد بلکه مسیر همکاری‌های مسالمت آمیز را به مواجهه و واگرایی سوق داد.

وزیر امور خارجه بیان داشت: در حالی که آمریکا و غرب به دنبال فروش تسلیحات بیشتر و متنوع‌تر به کشورهای منطقه هستند، جمهوری اسلامی ایران با اتکا به نفس، عقلانیت سیاسی، رفتار مسئولانه و روابطی مودت آمیز به دنبال اتصال جنوب این پهنه تاریخی به آسیای میانه، قفقاز و دریای سیاه بوده تا منافع همه ملت‌های منطقه را مورد توجه قرار دهد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ایران به عنوان یک کنشگر بزرگ و توانمند با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم خود و ایمان به توانمندی‌های نهفته در خلیج فارس و داشته‌های کشورهای این حوزه برای کمک به پیشرفت و تعالی ملل مسلمان منطقه اطمینان کامل دارد.

وی افزود: فراموش نکنیم ما با همه تمایزها و تفاوت‌های فرهنگی، زبانی، نژادی، مذهبی و فکری قرن‌هاست در کنار یکدیگر زیست مشترک داشته‌ایم و به یقین برای نسل‌های آینده نیز باید سرنوشت مشترک توام با همزیستی مسالمت آمیز و همبستگی اجتماعی را به ودیعه بگذاریم.

وزیر امور خارجه در این پیام تصریح کرد: اینک با درک و مطالعه این تجربه، جمهوری اسلامی ایران بر آن است که تا در مشورت و همکاری با همسایگان خود یک الگوی بومی برای ثبات و امنیت منطقه استراتژیک غرب آسیا را پیشنهاد کند در این خصوص وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمادگی آن را دارد تا در همفکری و جلب نظرات سازنده مراکز مطالعاتی و اندیشه‌مندان نام کشورهای منطقه، نگرش مفهومی مورد نظر را غنا بخشد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: امروز در حالی نام جاودان خلیج فارس را گرامی می داریم که تحولات مهمی در اطراف ما به ویژه در شامات که ارتباط تاریخی با خلیج فارس دارد در جریان است. به طور قطع دفاع از فلسطین و فروکاستن از آتش افروزی رژیم صهیونیستی تاثیرات مثبتی در منطقه مهم و حساس خلیج فارس خواهد داشت.

وی یادآورشد: در مقام وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، امید آن دارم خلیج فارس همواره امن، با ثبات و پررونق محیطی برای آرامش مردمان شمال و جنوبش باشد و باور دارم این همایش با حضور و مشارکت فعالانه همه صاحب نظران و اندیشمندان و با ارائه بحث‌های مستدل و تبادل نظر همه جانبه به اهداف والای خود که همانا تقویت منافع ملی و هویت فرهنگی و تاریخی ایران و صیانت از آن است دست خواهد یافت.

دیگر خبرها

  • غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • دیدار وزیر دادگستری با رییس کانون فدرال سردفتران روسیه
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • برگزاری دوره‌های حقوقی و قضایی برای اعضای شورا‌ها در گلستان
  • دستگاه قضایی پیگیر حقوق مالباختگان شرکت‌های خودرویی در قزوین
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟