Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نویسنده کتاب مربع‌های قرمز گفت: رزمندگانی که خاطرات آن‌ها هر روز زیر غبار فراموشی کم رنگ‌تر می‌شود را باید دریابیم؛ چراکه خاطرات متعلق به خود آن‌ها نیست، بلکه یک تاریخ شفاهی است که متعلق به همه مردم ایران است.

زینب عرفانیان نویسنده کتاب مربع‌های قرمز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان در مورد کتاب جدیدی که در انتشارات شهید کاظمی منتشر کرده است، گفت:  مصاحبه و تالیف کتاب مربع‌های قرمز در بازه زمانی سه ساله انجام گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب در یک فضای حساس و ظریف مابین تاریخ شفاهی و داستان نگارش شد. تمام تلاش بر این بود که در امانت خیانت نشود و همان طوری که ضرورت تاریخ شفاهی است، مطالب نوشته شود تا در سال‌های آینده به عنوان یک سند امکان رجوع به آن وجود داشته باشد.


وی با اشاره به فنونی که در نگارش کتاب مربع‌های قرمز به کار گرفته شده است، مطرح کرد: فنونی مثل فضاسازی، شخصیت‌پردازی و برش زمان از داستان به کار گرفته شد تا مغایرتی با اصول تاریخ شفاهی ایجاد نکند. این کتاب به زودی به زبان عربی نیز ترجمه خواهد شد و بازار خود را در دنیای عرب پیدا می‌کند.   نویسنده کتاب مربع‌های قرمز با تاکید بر تلاشی که برای جذابیت نگارش کتاب انجام گرفته است، اشاره کرد: برش‌هایی در کتاب انجام شده است؛ چرا که این کتاب یک کار مربوط به ژانر دفاع مقدس و سرشار از اطلاعات نظامی است. بر این اساس این موضوع ممکن بود فضای کار را خشک و خسته کننده کند؛ لذا برای جلوگیری از آن از برش زمانی و فنون داستان استفاده شده است.

وی با توجه به برقراری ارتباط بین مخاطب و راوی در کتاب، گفت: فلاش‌بک‌هایی در بطن کار تنظیم شد تا خواننده از فضای جنگ خارج شود و بتواند با شخصیت راوی ارتباط برقرار کند. شخصیت پردازی و فضاسازی نیز می‌تواند ارتباط بهتری بین مخاطب و شخصیت‌های متن ایجاد کند. بیش از صد شهید به عنوان رفرنس در زیرنویس کتاب آمده است. نکات ریز شخصیت‌پردازی برای شهدا مورد استفاده قرار گرفته است. کتاب با به کارگیری سوالات ریز و تکنیک‌های روان شناسی و رفتارشناسی راستی آزمایی شده است.

عرفانیان با اشاره به بازبینی کتاب از سوی هم‌رزمان راوی، تاکید کرد: کتاب در نهایت به هم‌رزمان راوی ارسال شد که خاطرات مشترک با راوی داشتند. آن‌ها کتاب را مطالعه کردند تا آن را در صورت فراموش شدن برخی از نکات از سوی راوی اصلاح کنند. ایشان حدود ۹۰ درصد کار را تایید کردند و ۱۰ درصد باقی جزئیاتی بود که مسلما یک راوی به یک واقعه اشراف کامل ندارد و نیازمند چندین نگاه بودیم تا جزئیات واقعه مشخص شود.   وی با تاکید بر آسیب‌هایی که روند نگارش کتاب را تهدید می‌کرد، اشاره کرد: گذشتن زمان طولانی از تاریخ واقعه تا تاریخ روایت آسیب دیگری بود که کار را تهدید می‌کرد و غبار فراموشی روی بسیاری از خاطرات نشسته بود. تکرار زیاد روایت از سوی راوی، آسیب دیگر در این کار محسوب می‌شد. چراکه زمانی که یک خاطره تکرار زیادی داشته باشد، به اصطلاح گفته می‌شود که خاطره زنده شده و از واقعیت خود دور شده است؛ لذا خاطره را باید به هسته اصلی خود نزدیک می‌کردیم و شاخ و برگ‌های آن را حذف می‌کردیم. این موضوع با کمک هم‌رزمان راوی و تکنیک‌های مصاحبه تا حد مورد رضایت انجام گرفت.

نویسنده کتاب مربع‌های قرمز با توجه به ضرورت توجه به خاطرات رزمندگان دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در نهایت لازم است گفته شود، رزمندگانی که خاطرات آن‌ها هر روز زیر غبار فراموشی کم رنگ‌تر می‌شود، را باید دریابیم؛ چراکه خاطرات متعلق به خود آن‌ها نیست، بلکه یک تاریخ شفاهی است که متعلق به همه مردم ایران است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ادبیات دفاع مقدس حاج حسین یکتا رزمندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۷۴۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، منصور یوسفی، در نشست هماهنگی کنگره ملی شهدای غریب آزاده که در ارومیه برگزار شد، گفت: زوایای پنهان هشت سال دفاع مقدس و لحظه به لحظه آن باید برای نسل جدید اعم از نوجوانان و جوانان کشورمان به صورت واضح و روشن بیان شود و روایتگری دفاع مقدس جدی‌تر دنبال شود.

وی ادامه داد: نسل جدید ایران اسلامی لازم است بدانند در پشت پرده جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس چه اتفاق‌هایی افتاده است و ایادی استکبار جهانی چه ظلم‌های بزرگی را در حق ملت بزرگ ایران اسلامی کرده‌اند.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه شهدای آذربایجان غربی اضافه کرد: هشت سال دفاع مقدس باعث شد روحیه و تفکر جهادی بیش از گذشته به فرهنگ بی‌بدیل ایران اسلامی وارد شود و مکتب جهادی سرشار از درس و نکته شکل پیدا کند.

وی گفت: هدف اصلی از برگزاری این کنگره  شناسایی و معرفی شهدایی است که در اسارت با مظلومیت به شهادت رسیده‌اند؛ شهدا در معنویت، عرفان و معرفت به اوج رسیده بودند بنابراین لازم است آنها را خوب بشناسیم و به دیگران نیز معرفی کنیم.

دیگر خبرها

  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل | هشدار مهم فرمانده کل ارتش
  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است
  • طلاب نسبت به تبیین تاریخ دفاع مقدس اهتمام داشته باشند
  • لزوم نگاه منصفانه به شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ
  • تجلیل از پیشکسوتان ارتش نوعی «جهاد تبیین» برای نسل امروز
  • شهد شکرستان به کام مخاطبان