Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@02:26:15 GMT

موانع پیش رو برای رئیس جمهور شدن عمر البشیر

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۷۴۸۷۷

موانع پیش رو برای رئیس جمهور شدن عمر البشیر

الجزیره-ایرنا- عمرالبشیر رئیس جمهوری کنونی سودان که از سال 1989 قدرت را در دست دارد، این روزها در پی برداشتن موانع پیش رویش برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 است.

به گزارش ایرنا، عمر حسن احمد البشیر 74 ساله، رئیس جمهور کنونی سودان و رئیس حزب کنگره سودان است. او در سال 1989 زمانی که با درجه سرهنگی در ارتش سودان خدمت می کرد، با حمایت جبهه اسلامی به رهبری «حسن الترابی» از طریق کودتای نظامی به قدرت رسید و «صادق المهدی» نخست وزیر وقت را برکنار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عمر البشیر تا سال 2010 همچنان قدرت را در دست داشت و تا این سال انتخابات ریاست جمهوری در سودان برگزار نشد.او در انتخابات ریاست جمهوری سال های 2010 و 2015 به دلیل نبود رقیبان واقعی، پیروز شد.
با توجه به پنج ساله بودن دوران ریاست جمهوری در سودان، قرار است دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری در این کشور آفریقایی در سال 2020 برگزار شود و در حالی که البشیر زمستان گذشته اعلام کرد علاقه ای به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد و از هرکسی که مردم او را انتخاب کنند، حمایت می کند، این روزها خبرهایی مبنی بر تلاش او و اطرافیانش برای باقی ماندن در منصب ریاست جمهوری منتشر می شود.
پیش از این نیز گروه های طرفدار البشیر خواستار نامزدی وی برای انتخابات پیش رو شده بودند اما به دلیل وجود موانع قانونی در قانون اساسی سودان اجازه بیش ازدو دوره ریاست جمهوری به صورت متوالی را نمی داد و بر اساس اساسنامه حزبش نیز او اجازه چنین اقدامی را نداشت.
البشیر که به خاطر نقش داشتن در درگیری های دارفور که در جریان آن 200 هزار تن کشته شدند، به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت، تحت تعقیب بین‌المللی قرار دارد، با دو مشکل اساسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مواجه است، نخست، اساسنامه حزب کنگره ملی سودان که البشیر برخاسته از آن است؛ طبق اساسنامه این حزب ،هر فرد تنها دوبار مجوز نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری از سوی این حزب را دارد و دومین مانع، قانون اساسی این کشور است که بر اساس آن نیز یک رئیس جمهوری بیش از دو دوره متوالی نمی تواند بر کرسی قدرت بماند.
تارنمای «سودان تریبون » امروزجمعه نوشت، مجلس شورای حزب کنگره ملی پنجشنبه با اتفاق آراء، با پیشنهاد تغییر اساسنامه این حزب و نامزد کردن البشیر برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 موافقت کرد.
این تارنما افزود، مجلس شورای حزب کنگره ملی سودان 400 عضو دارد که یکی از وظایف آن انتخاب اعضای دفتر رهبری حزب است و 368 عضو آن با تغییر این اساسنامه موافقت کردند.
با این اقدام، البشیر نخستین مانع در مسیر نامزدی اش را برای انتخابات ریایست جمهوری از پیش رو برداشته است اما او همچنان با مشکل قانون اساسی این کشور روبه رو است که اجازه بیش از دوبار رئیس جمهوری شدن را به کسی نمی دهد.
رسانه های سودانی اعلام کرده اند البشیر خود را به منصب ریاست جمهوری بی میل نشان می دهد اما واقعیت این است که او و طرفدارانش در پی ایجاد تغییراتی در قانون اساسی سودان هستند تا او مشکلی برای نامزدی در انتخابات آینده نداشته باشد و البته مخالفان دولت به شدت مخالف اعمال چنین تغییری در قانون اساسی این کشور می باشند.
سودان این روزها با مشکل بحران اقتصادی مواجه است و تورم در این کشور در ماه ژوئن از مرز 63درصد گذشت و البشیر اعلام کرد که در پس انجام اقداماتی فوری و عملی برای حل مشکلات اقتصادی کشور می باشد.
به طور کلی باید گفت، البشیر که از 29 سال پیش تااکنون قدرت را در این کشور در دست دارد، با چالش های مختلفی مواجه است که برخی مربوط به نامزدی اش برای انتخابات ریاست جمهوری می باشد که البته با تدابیری که او و طرفدارانش می اندیشند، می توان گفت این مشکلات تقریبا قابل حل است اما مشکل اصلی او شرایط بد اقتصادی سودان و نارضایتی مردم می باشد که از ابتدای سال 2018 شدت بیشتری یافته است و همین مشکلات باعث بروز ناآرامی هایی در این کشور شد زیرا قیمت برخی کالاها و از جمله نان، به دلیل سیاست های جدیدی دولت طی چند روز دوبرابر شد.
سودان با مشکل کمبود منابع ارزی مواجه است و طی چند ماه گذشته اخباری مبنی بر پرداخت نشدن حقوق دیپلمات های این کشور از حدود هفت ماه پیش منتشر شد و حتی کار به جای رسید که خارطوم تصمیم به تعطیل کردن برخی نمایندگی های سیاسی خود در جهان و کاهش شماردیپلمات هایش گرفت.
البشیر برای بهبود شرایط اقتصادی کشورش به هر دری می زند و در این چارچوب به طمع دریافت کمک های مالی از عربستان و امارات از سال 2015 شماری از نظامیانش را برای کمک به این دو کشور در تجاوز به یمن، به میدان های نبرد اعزام کرده است که بر اساس آخرین آمارهای موجود بیش از 850 نظامی سودانی در یمن کشته شده اند اما کمک های مالی عربستان و امارات به سودان باعث نجات اقتصاد بیمار این کشور نشده و از سوی مقام های سودانی پیوسته با نارضایتی مردم و درخواست برای بازگرداندن سربازانشان از جنگ یمن مواجه بوده اند.
با توجه به شرایط موجود باید منتظر ماند و دید البشیر تحت تعقیب دادگاه های بین المللی و گرفتار مشکلات حاد اقتصادی چه آینده ای در کشورش خواهد داشت و آیا بار دیگر موفق به تکیه دادن بر کرسی ریاست جمهوری خواهد شد یا نه.
خاورم **2041*شبس*1488 **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سودان عمر البشير انتخابات رياست جمهوري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۷۴۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری پوتین پس از ادای سوگند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که در انتخابات ریاست جمهوری روسیه، با اکثریت آراء پیروز شد، با ادای سوگند در مراسم تحلیف در کاخ کرملین، به طور رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز کرد.

تاریخچه آیین برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری که امروز(سه‌شنبه) در کرملین برگزار شد، به سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد. این سنت در سال ۲۰۲۴ نیز با حضور شماری از مقامات برجسته روسیه، قضات و اعضای پارلمان این کشور ادامه یافت. براساس اعلام دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر به این مراسم دعوت شده‌ بودند.

پوتین که در انتخابات ماه مارس با کسب ۸۷.۲۸ درصد آراء، قاطعانه به پیروزی رسید، دقایقی پیش با ادای سوگند، به طور رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری‌اش را شروع کرد.

کد خبر 6099399

دیگر خبرها

  • مراسم باشکوه تحلیف پوتین به عنوان ریاست جمهوری
  • مراسم تحلیف ریاست جمهوری برای سی سالگی
  • «پوتین» به چین و ترکیه سفر می‌کند
  • آغاز رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری پوتین پس از ادای سوگند
  • پوتین برای پنجمین بار رئیس‌جمهور روسیه شد+ فیلم
  • مراسم تحلیف «پوتین» فردا برگزار می‌شود
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • صداقت با مردم می‌تواند اعتماد به دولت را افزایش دهد
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس