Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه با افزایش بی رویه جمعیت شهر تهران و گسترش ساخت و سازهای عمرانی و ساختمانی و همچنین تخریب و مرمت ساختمان ها، میزان نخاله های ساختمانی به نحو چشمگیری در حال افزایش است. وجود پسماندهای ساختمانی، معضل های زیادی را از جمله آلودگی های زیست محیطی، بد منظرگی فضای شهر، مرگ و میر افراد در اثر برخورد اتومبیل ها با نخاله های موجود در معابر به ویژه در تاریکی شب را به مسائل قبلی افزوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتما گذر شما هم به برخی محورهای خارج از شهر افتاده که در دو طرف جاده انواع زباله و نخاله های ساختمانی منظر غالب محیطی را تشکیل می دهد.

بیشتر نخاله های ساختمانی که دارای آلودگی های فراوان است، در مسیرهای شهرستان های کوچک روستاها و متاسفانه حتی در مسیر مناطق خوش آب و هوا و گردشگری ریخته می شود. این نخاله ها و پسماندهای ساختمانی به وسیله کامیون های شخصی در حریم شهرها رها می شود و بعلت سودجویی رانندگان به جای مراجعه به مرکز جمع آوری پسماند در نزدیکترین مکان تخیله می شود.

در ایران و سایر کشورهای در حال توسعه، پسماندهای ساختمانی و عمرانی بخش عمده ای از پسماندهای شهری را به خود اختصاص می دهند که علاوه بر هزینه های بسیار برای دفع آن عواقب نامطلوبی را نیز بر محیط زیست در پی دارند. حجم نخاله های ساختمانی و عمرانی به حدی است که اکنون این مساله نه تنها در ایران بلکه در کشورهای پیشرفته نیز به یک مشکل اجتماعی و زیست محیطی تبدیل شده است.

ترکیب و درصد مواد تشکیل دهنده نخاله های ساختمانی در مناطق مختلف دنیا تابع نوع و نحوه زندگی، نوع صنعت ساختمان، ترکیب و بافت جمعیتی از قبیل خاک و مخلوط های حاصل از خاکبرداری، شیشه، بتن، ملات گچ و خاک، کاشی و سرامیک، ملات ماسه سیمان، قیر و گونی، سنگ، موزاییک، تیرچه سقفی، چوب و سایر پسماندهای مشابه است.

امروزه دیدگاه های زیست محیطی درباره پسماندهای ساختمانی در تمام دنیا مورد توجه بسیار قرار گرفته است؛ به این معنی که بخش ساختمان نیز باید همگام با سایر بخش ها بازیافت و استفاده مجدد از مصالح دورریز را مدنظر قرار دهد زیرا بازیافت دورریزهای ساختمانی می تواند احتیاج به انرژی و منابع طبیعی و نیز مقدار زمین مورد نیاز برای دفع بهداشتی را کاهش دهد.

به گزارش نشریه تخصصی ساختمان انجمن تخریب اروپا، «هر ساله ۲۲۲میلیون تن زباله در اروپا تولید می شود که حدود ۳۲% از این مقدار در حال حاضر بازیافت می شود.»

از سوی دیگر، میزان تغییرات افزایش جمعیت در یک بازه زمانی ۱۰ ساله بین سال های ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۸۵ در چهار کلان شهر تهران، اصفهان، تبریز و مشهد نشان می دهد که با توجه به این افزایش جمعیت و نیاز به مسکن، میزان دورریزهای ساختمانی نیز تا دو برابر افزایش یافته است.

شهرستان قرچک نیز یکی از شهرستان هایی است که از این معضل رنج می برد. محمد عظیمی نماینده شورای شهرستان قرچک در شورای استان تهران در گفت وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این باره می گوید: با توجه به اهمیت موضوع پسماند، جلسات متعددی با حضور شهردار تشکیل شده است، اما به دلیل نبود شیوه جایگزین مردم شهرستان قرچک هنوز از این معضل رنج می برند.

متاسفانه در حالیکه نخاله های ساختمانی در کشورهای پیشرفته و صنعتی در چرخه مجدد جهت تولید ساختمان قرار می گیرد در ایران هنوز رهاسازی در طبیعت و آسیب به محیط زیست بهترین و ساده ترین کار است و همین امر لزوم ایجاد تغییرات اساسی در مدیریت تخریب ساختمان را دو چندان کرده است .

تحقیقات نشان می دهد که ۴۰ درصد از سنگ دانه ها و ۸۰ درصد از ریزدانه های موجود در نخاله ها را می توان در تولید بتن به کار برد. مواد بازیافتی نخاله های ساختمانی قابل استفاده در کف سازی ها ، پیاده رو سازی ها و زیر سازی معابر هستند. برای مدیریت این نخاله ها باید اقدامات موثر و هماهنگی صورت گیرد تا موجب مشکلات و ایجاد اختلال در نظم و زیبایی شهر نگردد. خاک های تولیدی حاصل از عملیات خاکبرداری با توجه به جنس و مرغوبیت می تواند مصارف مختلفی داشته باشد و به عنوان مخلوط و یا خاک نباتی مورد استفاده قرار گیرد .

یکی از اقداماتی که می توان در این زمینه انجام داد، این است که دانشگاه ها و مراکز علمی پژوهشی را ملزم به فراهم آورن زمینه ای برای فعالیت پژوهشگران در عرصه بازیافت و حفظ محیط زیست و کاهش هزینه تمام شده بتن و یا ساختمان کنیم و قدم مثبتی در مدیریت پسماند و نخاله های ساختمانی برداریم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای شهر شهرداری محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۷۶۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی مرگبار کارگاه ساختمانی در تهران/ ۶ کارگر جان باختند+ جزئیات

به گزارش خبرآنلاین، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وقوع یک فقره آتش سوزی در یک کارگاه ساختمانی در حوالی بزرگراه شهید یاسینی خبر داد و گفت: در این حادثه ۶ کارگر غیر ایرانی جان باختند.

سید جلال ملکی روز پنجشنبه به ایرنا گفت: ساعت ۱۳:۰۲ امروز حادثه آتش سوزی در حوالی بزرگراه شهید یاسینی اعلام و آتش نشانان به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: در یک محوطه کارگاهی چند اتاق که محل استراحت کارگران بود در یکی از اتاق‌ها بدلیل نامشخص آتش سوزی روی داد که در این حادثه بدلیل شدت حادثه ۶ کارگر غیر ایرانی جان باختند.

ملکی ادامه داد: یک کارگر دیگر موفق شده بود خود را از محل حادثه خارج کند که بدلیل سوختگی به مراکز درمانی منتقل شد.

وی علت این حادثه را در دست بررسی کارشناسان آتش نشانی اعلام کرد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896747

دیگر خبرها

  • سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده
  • سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند؟
  • آتش سوزی مرگبار کارگاه ساختمانی در تهران/ ۶ کارگر جان باختند+ جزئیات
  • آتش سوزی کارگاه ساختمانی در تهران ۶ کشته داشت
  • درآمد عجیب و باورنکردنی زباله گردها در تهران | سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند ؟
  • پشت پرده سلاطین زباله تهران فاش شد | درآمد مافیا از هر زباله گرد ۵۰ میلیون تومان است
  • پشت پرده مافیای زباله فاش شد | درآمد مافیا از هر زباله گرد ۵۰ میلیون تومان است
  • ساختمان‌های تهران سبز می‌شوند
  • تامین ۳۱ درصد منابع درآمدی منطقه ۱۵ اصفهان با صدور پروانه‌های ساختمانی
  • کمای سیاستی بازار مسکن