Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، کمبود آب و مشکلات ناشی از آن هر روز بیشتر از روز قبل خودنمایی می‌کند و خشک شدن رودخانه ها، تالاب‌ها و سفره‌های زیر زمینی از جمله پیامد‌های این اتفاق ناگوار است.

در غیاب حضور پر رنگ صنعت، این کشاورزی است که ۸۰ درصد آب مازندران در آن مصرف می‌شود و در سال‌های اخیر تجهیز و نوسازی لوله کشی آب مزارع، بستن چاه‌های غیر مجاز و محدود کردن کشت دوم برنج از جمله اقدامات مهم جهاد کشاورزی برای مدیریت مصرف آب در آن بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممنوعیت و یا محدودیت کشت دوم برنج راهکاری بود که به دلیل نامشخص بودن موضع مسئولان، اجرایی شدن آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت درحالیکه به نظر می‌رسید به دلیل اهمیت کم آبی، تصمیم جامع تری در قبال این بحران گرفته شود.

کشت دوم برنج ممنوعیتی ندارد

عزیزالله شهیدی فر مدیر کل جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  گفت: کشت دوم برنج برای کشاورزان مازندرانی ممنوع نیست بلکه در برخی از مناطق محدودیت داریم.

وی با تایید کاهش آب دهی رودخانه‌های مازندران از ۴ هزار و ۵۳۰ میلیون متر مکعب به ۳ هزار و ۹۹۲ میلیون متر مکعب افزود: یکی از راهکار‌های اداره جهاد کشاورزی مدیریت آب سد‌ها و آب بندان‌ها بود تا با زیر کشت رفتن سطح بیشتری از زمین ها، از کشت دوم جلوگیری شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی گفت: سالانه ۲۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مازندران به زیر کشت می‌رود که امسال حدود ۴۰ هزار هکتار یعنی کمتر از ۳ درصد به دلیل بحران کم آبی بدون کشت ماندند.

وی با بیان اینکه سیاست تولید برنج مربوط به استان‌های شمالی می‌شود، گفت: هیچ استانی جز مازندران، گیلان و گلستان اجازه کشت برنج ندارند و به همین دلیل نمی‌توان از هر نوع کشتی جلوگیری کرد.

توصیه به شهر‌های نوار ساحلی، شما کشت دوم نکنید

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه آب چاه‌های عمیق و غیر عمیق به سمت شوری رفت، گفت: کشت دوم در این مناطق توصیه نمی‌شود و اداره جهاد کشاورزی با تغییر الگوی کشت در پی سامان دادن به اوضاع آبی این شهرهاست.

وی افزود: کشاورزانی که در مصرف آب مدیریت کردند، زمین‌هایی که در زیر آبندان‌ها قرار دارد و زمین‌هایی که در مسیر رودخانه حضور دارند می‌توانند کشت دوم انجام دهند.

شهیدی فر گفت: اگر از آب جاری در برخی مناطق مثل سد هراز که جریان آب ۱۰ متر مکعب بر ثانیه است، استفاده نشود و یا در آب بندان‌ها و چاه‌ها ذخیره نشود وارد دریا خواهد شد.

آب هست، اما مدیریت نیست

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران گفت: منابع آبی در استان کاهش پیدا کرد، ولی هنوز منابع زیادی باقی است که نبود مدیریت صحیح موجب ضایع شدن آن‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه منابع ذخیره آب استان به یک میلیارد متر مکعب می‌رسد، گفت: ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد ها، ۳۵۰ میلیون متر مکعب در آبندان ها، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب چاه‌ها و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آبی است که از طریق روان آب‌ها وارد سد و آب بندان‌ها می‌شود.

شهیدی فر گفت: اگر کشاورزان در مزارعی که آب کافی ندارد و از آب چاه یا آب زیرزمینی برای کشت دوم استفاده می‌کند، وظیفه آب منطقه است که از این کار ممانعت کند.

کشت دوم یعنی مدیون شدن به نسل آینده

سید محمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در گفتگو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،  گفت: با کشت دوم و استفاده حداکثری از منابع محدود آبی چه پاسخی برای نسل آینده که از سهم آن‌ها هم استفاده شده است، خواهیم داشت.

وی افزود: گرمتر شدن هوا و تغییر اقلیمی که ایجاد شد منجر به کاهش نزولات جوی و تبخیر شدن آب سطحی موجود شده است.

رضوی گفت: هنگامیکه رکورد گرما در ییلاقات زده می‌شود و میزان کاهش بارندگی در مازندران ۱۲۰ میلی متر است، نباید توقع زمین‌ها و ییلاقات پر آب وجود داشته باشد.

جلوگیری نکردن از کشت دوم یعنی در بلا بودن به از بیم بلاست

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: در هیچ جای دنیا با آب زیرزمینی کشت دوم انجام نمی‌شود، زیرا این عمل شدیدا به منابع ذخیره‌ای آب صدمه وارد می‌کند.

وی افزود: بیش از ۶۵ هزار هکتار از زمین‌های استان‌های شمالی لب شور شد و هر ساله به این عدد افزوده می‌شود که شرایط را برای کشاورزان سخت می‌کند.

رضوی گفت: اینکه کشاورزان به کشت دوم و استفاده از آب‌های زیر زمینی تشویق شوند، چون اقلام مقابله به شوری موجود است، به این معناست که ترجیح می‌دهیم به جای ذخیره کردن، منابع آبی خشک شود تا راه حلی برای آن بیابیم.

احساساتی شدن در قبال کمبود آب ممنوع/کم آبی اگر هست، مشکل معیشتی کشاورزان هم هست

مدیرکل جهاد کشاورزی با بیان اینکه دیدگاه جهاد کشاورزی استان استفاده از منابع زیر زمینی برای کشت دوم نیست، گفت: امسال کشت دوم برنج ۵۰ درصد کاهش داشته است که یکی از دلایل آن کاهش ۱۷ درصدی بارش باران بوده است.

وی اقدامات اداره جهاد کشاورزی را در راستای توافقات و مباحث مشترک با آب منطقه‌ای دانست و افزود: تغییر الگوی کشت و جایگزین کردن کشت پاییزه با این هدف که برنج یک بار کشت شود، در الویت برنامه‌های ما قرار دارد.

شهیدی فر گفت: در مباحث مطرح شده پیرامون کم آبی نباید احساساتی شد و از واقعیات چشم پوشی کرد، زیرا کشاورزان مازندران خرده پا هستند و با مشکلات معیشتی فراوان خرج خانواده را به دوش می‌کشند.

وی هرگونه برخورد قضایی با کشاورزان در زمینه کشت دوم را رد کرد و گفت: وظیفه اداره جهاد کشاورزی توصیه، ترویج و هدایت کشاورزان به سمت استفاده اصولی از منابع است و هرگونه اقدامات بازدارنده قانونی و قضایی از عهده این اداره خارج است.

گزارش از حامد گلی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی اقتصاد مقاومتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۰۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت تغییرکاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی در چهارمحال و بختیاری

محمد موسوی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری در نخستین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی شهرستان سامان، گفت: در این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی، خاک حاصلخیز، وجود رودخانه زاینده‌رود احتمال وقوع این دو تخلف وجود دارد.

وی با بیان اینکه همه باید حافظ آب، خاک و اراضی ملی این مملکت باشند تا آیندگان نیز از این موهبت بهره‌مند شوند، افزود: برخی تخلفات از جمله تغییر کاربری اراضی و احداث ساختمان در باغات، خاک را از بین می‌برد.

موسوی اضافه کرد: احداث ساختمان در باغ‌ها و اراضی کشاورزی نیازمند اخذ مجوز قانونی است و در صورت احداث بنا و ساختمان غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی و شکایت اداره جهادکشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری به مراجع قضایی، این تکلیف بر دوش دادگستری است، که طبق قانون رسیدگی کند.

وی گفت: با توجه به زندگی آپارتمان‌نشینی و اینکه آپارتمان‌های کنونی، متراژ‌های پایینی دارند و انبار‌های مناسب برای نگهداری ادوات کشاورزی و ابزار‌های مورد نیاز وجود ندارد و کشاورز در زمین کشاورزی خود، نیاز به سرپناه کوچکی دارد، نیاز است قانونگذار در خصوص احداث بنا‌های کوچک در اراضی کشاورزی تصمیم‌گیری کند.

بیشتر بخوانید

قلع و قمع ۴۸ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان سامان

موسوی اظهار داشت: تاکنون در مجلس شورای اسلامی، در خصوص احداث بنا در اراضی کشاورزی، قانون مناسبی وضع نشده است و طبق قانون فعلی، بنا‌های احداثی باید تخریب شوند که این مساله می‌طلبد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص ساخت بنا‌های مجاز با متراژ معین در باغات، برای انباری تصمیم‌گیری کنند.

وی با تشکر از دادگستری شهرستان سامان و همه دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی، دولتی، حاکمیتی، محلی در این شهرستان، گفت: در این شهرستان در سال‌گذشته روند ارتکاب جرم تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغات ۲۳ درصد و تصرف عدوانی ۲۵ درصد کاهش داشته است.

موسوی با اشاره به اینکه سامان، یکی از شهرستان‌های گردشگری استان است و سالانه میزبان مسافران زیادی از سراسر کشور است، بیان داشت: اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی استان، نگاه ویژه‌ای به شهرستان سامان داشته باشد و تسهیلات اشتغالزایی بیشتری، به متقاضیان واجد شرایط اختصاص دهد.

وی با اشاره به مشکلات برخی از طرح‌های کشاورزی در شهرستان سامان به خصوص دهستان شوراب صغیر اشاره کرد و اظهار داشت: برخی از طرح‌های کشاورزی در این شهرستان به دلایل گوناگون از جمله خشکسالی، منحل و یا ابطال شدند که باید برای احیا و یا واگذاری مجدد این طرح‌ها به واگذار شوندگان تصمیم گیری شود.

موسوی یکی از مهمترین مشکلات طرح‌های کشاورزی در استان و به خصوص شهرستان سامان را انتقال به دیگری عنوان کرد و ادامه داد: بار‌ها اعلام شده انتقال زمین کشاورزی توسط مستاجر اولیه به دیگران غیرقانونی است و در آینده مشکلاتی گریبانگیر طرفین قرارداد می‌شود و در صورت طرح دعوی، دادگاه طبق مُرِ قانون عمل می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ممنوعیت تغییرکاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی در چهارمحال و بختیاری
  • نشا کاری ۱۰۶ هزار هکتار از شالیرازهای مازندران
  • آمادگی و تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • قلع و قمع 12 فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • بزرگترین طرح نوسازی شالیزارهای مازندران درآمل نیمه خرداد تحویل می‌شود
  • حمایت جهاد کشاورزی از ساخت ماشین آلات کشاورزی با همکاری چینی‌ ها
  • ممنوعیت تردد در بزرگراه شهید خرازی/ شهروندان از مسیرهای جایگزین استفاده کنند
  • ادامه محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران
  • ممنوعیت تردد در بزرگراه خرازی غرب تهران