Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@20:06:25 GMT

تحقق اقتصاد دانش بنیان در گرو نقش آفرینی دانشگاهیان

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۸۲۵۸۴

تحقق اقتصاد دانش بنیان در گرو نقش آفرینی دانشگاهیان

به گزارش ایرنا توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر به یکی از گفتمان‌های رایج در فضای علمی و فناوری کشور تبدیل شده است؛ شرکت هایی که علاوه بر حصول ارزش‌ افزوده، درآمدزایی پایدار و گردش مالی بالا، نقش بسزایی در اشتغال‌ زایی دارد اما بدون شک تلاش های یکجانبه مسوولان کار به جایی نخواهد برد و دانشگاهیان باید وارد گود شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طی سال های اخیر تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها با سیاست های حمایتی دولت کار خود را از مراکز رشد دانشگاهی آغاز کرده‌اند و پس از حرکتی منطقی به موفقیت رسیده اند اما بالا بردن مقاومت اقتصادی نیازمند ارتقا سطح علمی دانشگاه ها و مشارکت بیش از پیش متخصصان در سطح وسیع تیر است.
یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه معتقد است که تعدد دانشگاه ها موجب پایین آمدن سطح علمی فارغ التحیصلان دانشگاهی شده و همه دانشگاهیان قابلیت استفاده از دانش خود برای کسب درآمد از طریق شرکت های دانش بنیان را ندارند.
وی اظهار داشت: دولت سیاست های حمایتی از شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فن آوری را اعمال می کند اما عده محدودی از فارغ التحصیلان قابلیت لازم را دارند و برخی از افراد توانمند نیز برای ورود به این عرصه تمایل نشان نمی دهند.
وی بیان کرد: بسیاری از اساتید دانشگاهی نیز از بیان و به کارگیری دانش خود برای حل مشکلات جامعه واهمه دارند و به همین دلیل اندوخته های علمی آنان کمتر به درد مردم می خورد.
به گفته وی حمایت های دولتی از شرکت های دانش بنیان قابل تقدیر بوده اما نقش اساتید، فارغ التحصیلان دانشگاه و پژوهشگران در توسعه شرکت های دانش بنیان و مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکانه های داخلی و خارجی غیرقابل انکار است.
مدیر امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در ایجاد اشتغال پایدار، گفت: با هدف حمایت های روزافزون از فعالان این بخش، بودجه پارک های علم و فن آوری کشور در سال آینده 2 برابر می شود.
غلامرضا گرایی نژاد با بیان اینکه بودجه این مراکز طی سال جاری نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش یافته، بیان کرد: بودجه سال جاری این بخش به بیش از یکهزار و 500 میلیارد ریال رسیده است.
وی با بیان اینکه مشکلات پارک های علم و فن آوری از نزدیک رصد و بررسی می شود، بیان کرد: مشکلات پیش روی توسعه این مراکز باید در اسرع وقت و در سایه توجه ویژه مسوولان برطرف شود.
وی ادامه داد: امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه جهت تسریع در اختصاص بودجه سال جاری و ارتقای بودجه سال آینده برای مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری عزم جدی دارد.
گرایی نژاد با تاکید بر اینکه حوزه علم و فن آوری می تواند منشا اصلی اشتغال زایی در سطح کشور باشد، گفت: شرکت های دانش بنیان می توانند به عنوان حلقه گمشده دانشگاه و صنعت عمل کنند و این حوزه را رونق بخشند.
وی افزود: دولت از هیچ تلاشی برای رشد شرکت های دانش بنیان دریغ نمی کند و سازمان برنامه و بودجه نیز توجه ویژه ای نسبت به توسعه این بخش دارد.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه نیز با تاکید بر اینکه هزینه کرد در مراکز علمی نوعی سرمایه گذاری است، اضافه کرد: تحولات بزرگ همواره از دانشگاه ها و مراکز علمی به جامعه ریشه دوانده است.
«سعید نمکی» با اشاره به اینکه انسان توسعه یافته شاخص اصلی توسعه یافتگی است، گفت: اگر جامعه ای توسعه یافته باشد و در عوض انسان های آن جامعه بویی از علم نبرده باشند، آن جامعه به بیراهه می رود و تمامی امکاناتش را برباد می دهد.
نمکی افزود: هنوز طرح های دانشگاهی گره از مشکلات کشور باز نکرده است و باید اولویت های ملی در صدر برنامه های پژوهشی دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری قرار بگیرد.
وی بیان کرد: دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری نگران تخصیص بودجه نباشند و بدانند که بودجه سال جاری 100 درصد تخصیص می یابد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز با اشاره به موانع پیش روی توسعه شرکت های دانش بنیان، گفت: شکل گیری قطب های نامتوازن علمی در کشور، تمرکز علمی در نقاط مرکزی و کمبود منابع مادی در استان های حاشیه ای از جمله این موانع است.
هوشنگ عطاپور با بیان اینکه دانشگاه ها باید در درون حوزه های فعالیتی خود پذیرای شرکت های دانش بنیان باشند، افزود: نگاه صرفا آموزشی به دانشگاه ها باعث ایجاد شکاف آنان با جامعه و صنعت شده است.
وی با بیان اینکه باید فرقی بین مدارس و دانشگاه ها احساس شود، اضافه کرد: حمایت مالی دانشگاه ها از شرکت های دانش بنیان و استفاده از تجربه های این شرکت ها می تواند باعث شکوفایی دانشگاه شود.
عطاپور با اشاره به اینکه دانشگاه های پیشرفته دنیا بخش عمده ای از درآمدهای خود را با همکاری شرکت های دانش بنیان و دادن مشاوره به صنعت و تجارت تامین می کنند، گفت: دانشگاه ها در کشورهای توسعه یافته از حالت سنتی تربیت دانشجو و استاد خارج شده و به فرآیند تحقیق و توسعه و تبدیل دانش به ثروت وارد شده است.
وی با اعلام اینکه قوانین حمایتی مناسبی از شرکت های دانش بنیان در کشور وجود دارد، اذعان کرد: متاسفانه هیچ یک از این قوانین ضمانت اجرایی ندارد.
این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه فرآیند حمایت از شرکت های دانش بنیان بسیار پیچیده است، بیان کرد: در برخی مواقع عوامل این شرکت ها از ادامه کار ناامید شده و وارد این چرخه بروکراسی نمی شوند.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه دانشگاه ها تنها تامین محل برای استقرار شرکت های دانش بنیان نیست، گفت: روسای دانشگاه ها باید برنامه ای برای تشویق نخبگان و دانشوران خلاق جهت تاسیس این شرکت ها ارائه دهند.
وی همچنین از انجام نشدن کارهای تبلیغاتی برای حمایت از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان گلایه کرد.
به گزارش ایرنا، پارک های علم و فناوری با هدف بسترسازی برای تولید ثروت از طریق علم و فناوری تاسیس شده است؛ این نهاد به عنوان یکی از ارکان مهم شکل گیری و توسعه اقتصاد دانش بنیان تلاش می کند تا با استفاده از موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران به حمایت همه جانبه از شرکت های مبتنی بر دانایی و خلاقیت و جذب سرمایه گذار بپردازد.
دولت تدبیر و امید با اختصاص بودجه مناسب و حمایت همه جانبه از پارک های علم و فن آوری در تلاش است تا زمینه تجاری سازی و بازاریابی ایده های نوآورانه و فناورانه را فراهم کند و نقش کلیدی در یاری رساندن به حضور فعال این شرکت ها در سطوح ملی و بین المللی داشته باشد.
گزارش از: شاهین سپهراد
3214/3072
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت اشتغال سازمان برنامه و بودجه سرمایه علم و فناوری علمی و فناوری رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۲۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، آیین امضای توافق‌نامه همکاری بین معاونت علمی و دانشگاه علمی و کاربردی این گروه صنعتی تولید کننده نان در راستای تأسیس دانشگاه صنعت ماشین سازی با حضور جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، سید محمدمهدی هادوی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی و مهدی خان‌محمدی، رئیس هیئت مدیره این گروه صنعتی تولید کننده نان برگزار شد.

مشایخ در آیین امضای این توافق‌نامه با اشاره به حمایت جدی از توسعه بازار و اقتصاد دانش‌بنیان در صنایع مختلف عنوان کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مأمن بخش خصوصی علاقمند به فناوری و نوآوری در تمامی حوزه‌ها است و از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رسوخ فناوری در حوزه‌های مختلف از تجهیزات پزشکی پیشرفته گرفته تا حوزه کشاورزی و غذا حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی برای ورود فناوری و نوآوری به این حوزه عنوان کرد: این همکاری با این گروه صنعتی که در زمینه ماشین‌آلات فعالیت‌هایی داشته و مسیر تربیت نیروی انسانی را نیز پیموده است، قطعاً می تواند زمینه‌ساز اقدامات و دستاوردهای ارزنده‌ای در حوزه ماشین‌سازی شود.

مشایخ یکی از ارکان مهم برای صاحب فناوری شدن در هر حوزه را تسلط بر صنعت ماشین سازی آن حوزه دانست و افزود: در سالیان گذشته، از این مهم غفلت شده و صرفاً وارد کننده ماشین آلات و سخت افزار برای پاسخ گویی به نیازهایمان بودیم. این نقیصه در دوران تحریم ‌ها اثر خود را نشان داد و اگرچه صاحب کارخانه بودیم اما پشتیبانی و توسعه در گروی پشتیبانی سازندگان تجهیزات بود. با توسعه فناوری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و رونق زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، گام‌های اساسی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه فناوری ماشین آلات صنعتی برداشته شده و امروز، کشورهای مخاطب محصولات دانش‌بنیان ایران‌، درخواست فناوری و خط تولید محصولات دانش‌بنیان را نیز دارند و این موضوع، نشان‌دهنده آگاهی کشورها از اهمیت برخورداری از فناوری و تکمیل زنجیره ارزش صنعت در کشورشان می‌باشد.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به قدر مقدورات خود به این موضوع توجه داشته‌ایم و برنامه هایی همچون لیزینگ تجهیزات و ماشین آلات صنعتی آغاز شده است. البته باید دیگر دستگاه ها نیز به این موضوع توجه داشته باشند و تلاش های معاونت علمی به تنهایی کافی نیست.

وی با تاکید بر این که اگر می خواهیم در توسعه اقتصاد دانش بنیان موفق باشیم، باید حوزه های جا افتاده و معمول همچون آب و غذا و کشاورزی را فراموش نکنیم، افزود: موضوع امنیت غذایی برای همه کشورها امری راهبردی است و در کشور ما توسط وزارتخانه های مختلفی در حال پیگیری است. معاونت علمی نیز وظیفه خود می داند با حمایت از شرکت های شاخص و ‌توانمندی که در این حوزه دستاوردهای خوبی داشته اند، تلقی از اقتصاد دانش بنیان را گسترده کند.

هادوی، دبیر ستاد توسعه فناوری ماشین‌سازی معاونت علمی نیز در این نشست با بیان این‌که یکی از ضرورت های توسعه فناوری ماشین‌سازی، مهارت افزایی نیروی انسانی است، عنوان کرد: بدون توجه به این امر مهم، نمی توانیم شاهد جهش قابل توجه در صنایع باشیم.

وی با بیان این‌که یکی از مباحث مطرح در دنیا، ارتباط صنعت و دانشگاه است، ادامه داد: وجود نیروی انسانی دانش آموخته و زبده، لازمه توسعه ماشین آلات صنعتی است و معاونت علمی نیز توجهی ویژه به این موضوع دارد. گروه صنعتی نان سحر در زنجیره ارزش نان، ضمن آن‌که محصول نهایی را تولید می‌کند، در ساخت ماشین آلات صنعتی نیز توانمند است که نتیجه این توانمندی، کیفیت محصول نهایی و ماشین آلات تولیدی کارآمد است. بر همین اساس، قرار است در این توافق‌نامه، تجربه این گروه صنعتی در ماشین سازی را با شکل تازه‌ای در حوزه توسعه ماشین آلات و تربیت نیروی انسانی و با همکاری معاونت علمی در قالب یک مدل جامع دنبال کنیم.

کد خبر 6086493 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید
  • بررسی «ارزش‌آفرینی از دارایی‌های دیجیتال» در نخستین پنجشنبه فناور ۱۴۰۳
  • نقش‌آفرینی مراکز نوآوری در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان
  • ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»
  • نمایشگاه دستاوردهای وقف؛ روایتی از نشانه های رشد اقتصاد دانش بنیان در ایران
  • اتصال زیست‌بوم فناوری به عرصه آبادانی با «آبادیران»
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • دانشگاهیان با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان موجب خودکفایی کشور می‌شوند