Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ ‌مهدی جمعه پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر در بازدید خبرنگاران از تنها سایت پرورش قوچ و میش اوریال خراسان رضوی در کاشمرگفت: خوشبختانه خبرنگاران شهرستان به حوزه محیط زیست بسیار توجه داشته و از این بابت بسیار تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه محیط زیست در سه حوزه محیط انسانی، عرصه‌های طبیعی و تنویر افکار عمومی فعالیت می‌کند، افزود: در بخش پسماند که توسط انسان‌ها تولید می‌شود در شهر 850 گرم و روستا 250 گرم سرانه تولید زباله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر در این راستا از تجمیع زباله گاه‌های روستایی خبر داد و گفت: در گذشته به دلیل نبود مدیریت در هر روستا یک چاله زباله وجود داشت که موجب پراکنده شدن زباله‌ها و آلوده کرده محیط می‌شد.

جمعه پور  ادامه داد: با اقدامات انجام شده 100 درصد روستا‌ها ساماندهی شده اند ودر تلاش هستیم مدیریت پسماند از داخل خود خانه‌ها انجام شود و تفکیک زباله صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شروع سال تحصیلی جدید بیش از 20 برنامه پاکسازی نخاله از معابر و ورودی روستا‌ها و 20 برنامه پاکسازی با حضور مردم در روستا‌ها انجام شده است گفت: طی تعاملی که با  قوه‌قضائیه صورت گرفته اکنون حکم‌هایی صادر می‌شود که متخلفان محکوم به پاکسازی مناطق مختلف می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر افزود: تاکنون بالغ بر هزار ساعت حکم صادر شده و افراد متخلف محکوم به پاکسازی حاشیه جاده‌ها شده اند.

جمعه پور در ادامه خشکسالی 17 ساله در منطقه کاشمر را یکی از بحران‌های طبیعی دانست و بیان کرد: خشکسالی‌های مداوم نه تنها موجب ضعیف شدن پوشش گیاهی شده بلکه جامعه روستایی به خاطر تامین علوفه دام‌های خود به طبیعت خسارت وارد می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر با بیان اینکه خشکسالی موجب افت و کاهش 1 تا 3 متری آب‌های زیرزمینی شده است، دشت کاشمر را یکی از دشت‌های ممنوعه بحرانی خراسان رضوی اعلام کرد و ادامه داد: به رغم اینکه در خشکسالی قرار داریم، اما می‌توان با بازچرخانی آب بخشی از مشکلات را رفع کرد.

وی با اشاره به اینکه روزانه 150 متر مکعب در شهرک صنعتی فاضلاب تولید می‌شود، گفت: با ایجاد تصفیه خانه نه تنها از آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌شود بلکه موجب می‌شود مجدد از این 150 مترمکعب استفاده گردد.

جمعه پور با اعلام اینکه با شرایط فعلی فکر نمی‌کنیم پروژه‌ای مهمتر از تصفیه خانه در کاشمر داشته باشیم که بخواهد احداث شود، اظهار کرد: به رغم اینکه از شش سال قبل پیگیر احداث تصفیه خانه در شهرک صنعتی کاشمر هستیم اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر در ادامه با اشاره به عرصه طبیعی شهرستان کاشمر گفت: منطقه شکار ممنوع سید مرتضی با 60 هزار هکتار، حصارک بخش کوهسرخ با 70 هزار هکتار و مناطق دشتی با 100 هزار هکتار تنها توسط 8 محیط بان حفاظت می‌شود.

جمعه پور تعداد محیط بانان کاشمر را پائین‌تر از نُرم کشوری دانست و افزود: به رغم اینکه هر 3000 هکتار باید توسط یک محیط‌‍بان حفاظت شود، اما 220 هزار هکتار از مناطق شهرستان کاشمر تنها توسط 8 محیط بان حفاظت می‌شوند.

وی با بیان اینکه به رغم تمامی مشکلات اما تمامی این مناطق با تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان حفظ شده به طوریکه جمعیت حیات وحش شهرستان از ثبات نسبی برخوردار است، اظهار کرد: در چند سال گذشته جمعیت حیات وحش منطقه رو به افزایش بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر با اشاره به اینکه اکنون منطقه دارای 1300 قوچ و میش اوریال است، تنویر افکار عمومی را یکی دیگر از وظایف محیط زیست دانست و عنوان کرد: در این راستا اولین مدرسه زیست محیطی استان در کاشمر افتتاح شده است.

انتهای پیام // و .ت     افتتاح اولین مدرسه زیست محیطی استان در کاشمر      

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۲۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد.

به گزارش تسنیم، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت