Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتصاب فرستاده ویژه ترامپ در امور ایران، واکنش اردوغان به سقوط 30 درصدی ارزش لیر، پیش بینی آمریکا درباره کاهش ۵۰ درصدی فروش نفت ایران و تأکید مجدد چین بر مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت از جمله خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به آماده سازی ارتش سوریه برای عملیات آزاد سازی ادلب نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، نیروهای مسلح سوریه از دیگر استان ها برای حضور در عملیات آزادسازی ادلب در نقطه تجمع وارد شده اند.

پایگاه خبری دمشق الان به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که مقدمات آغاز عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی استان ادلب از تروریسم فراهم شده است.

این منبع افزود: نیروها و تجهیزات از همه استان ها برای مشارکت در این عملیات در مرزهای استان ادلب مستقر شده است.

بالگردهای ارتش سوریه روز گذشته نیز با پخش اطلاعیه هایی بر فراز روستاها و شهرک های استان ادلب واقع در مرز ترکیه، از ساکنان این مناطق خواستند به آشتی ملی بپیوندند.

در این اطلاعیه ها آمده است که تاکی شما و خانواده هایتان می خواهید در ترس زندگی کنید و کودکان شما تاکی بدون آینده بمانند، جنگ به پایان خود نزدیک شده و زمان پایان یافتن خونریزی فرا رسیده است.

در این اطلاعیه آمده است که از شما می خواهیم مانند بسیاری از ساکنان سوریه به آشتی محلی و ملی بپیوندید.
همکاری شما با ارتش سوریه سبب می شود از دست تروریست ها نجات یابید و سلامتی شما و خانواده هایتان حفظ شود.

همه با هم برای بازگرداندن امنیت و ثبات به کشور و بازسازی آن تلاش کنیم.

انتصاب فرستاده ویژه ترامپ در امور ایران

یکی از مشاوران ارشد وزارت خارجه آمریکا که با دیدگاه های فعلی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص ایران مخالف است قرار است به عنوان فرستاده ویژه امور ایران معرفی شود.

دیلی وایر به نقل از یک منبع آشنا با این موضوع گزارش داده که «برایان هوک» که مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا و مدیر برنامه ریزی سیاسی است قرار است به زودی به عنوان فرستاده ویژه امور ایران معرفی شود.

بر اساس این خبر هوک که در زمان «رکس تیلرسون» وزیر خارجه پیشین آمریکا به وزارت خارجه آورده شده است به عقیده حامیان ترامپ از مخالفان دیدگاه های رئیس جمهور آمریکا در جریان کمپین تبلیغاتی سال ۲۰۱۶ به شمار می رود.

بر اساس این خبر هوک با خروج آمریکا از برجام مخالف بوده و معتقد بوده که باید توافق هسته ای غرب با ایران را کمی تغییر داد که به نظر می رسد سیاست های او نسبت به سیاست های ترامپ در خصوص ایران کمی ملایم تر باشد

واکنش اردوغان به سقوط 30 درصدی ارزش لیر

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی از شهروندان کشورش خواست "کمپین‌ها علیه ترکیه" را نادیده بگیرند. وی با اشاره به آمریکا گفت: اگر آنها دلار دارند، ما هم خدا و مردم را داریم.

به گزارش حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در جریان سفری به شهر زادگاهش در استان ریزه در سخنرانی خطاب به مردم این استان گفت: ما تلاش‌های فراوانی انجام خواهیم داد و سعی خواهیم کرد که اگر خدا بخواهد تمامی ۸۱ استان کشورمان را مدرن‌تر کنیم.

وی افزود: فقط بدانید که ما الان بهتر از دیروز هستیم و فردا هم بهتر از امروز خواهیم بود. بنابراین نگران نباشید.

بعد از آنکه ارزش واحد پول ترکیه در مقابل دلار آمریکا ۳۰ درصد کاهش یافت، اردوغان گفت: کمپین‌های متنوعی وجود دارد. به آنها اهمیتی ندادیم. فراموش نکنید که اگر آنها دلارهایشان را دارند، ما هم مردم و خدایمان را داریم. من خواهان صبر و غیرت شما هستم.

پیش بینی آمریکا درباره کاهش ۵۰ درصدی فروش نفت ایران

دولت ترامپ پیش بینی می‌کند که کشورهای مشتری نفت ایران را متقاعد خواهد کرد تا واردات نفت خام از تهران را به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

دو مقام نزدیک و آشنا به تلاش های دولت ترامپ برای قطع فروش نفت خام تهران، گفتند: دولت ترامپ پیش بینی می کند که کشورها را متقاعد خواهد کرد تا واردات نفت از ایران را حداکثر یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند، آن هم زمانی که تحریم های انرژی از اوایل نوامبر اعمال گردد.

بر اساس این گزارش پیش بینی های اعلام شده درباره کاهش فروش نفت ایران بین 700 هزار تا یک میلیون بشکه در روز در نوسان است. گرچه این رقم یک کاهش چشمگیر و مهم برای جمهوری اسلامی به شمار می رود ولی کمتر از هدف تعیین شده قبلی از سوی دولت ترامپ است که قصد داشت کل فروش نفت ایران را از اوایل نوامبر قطع کند.

آمارهای بلومبرگ نشان می دهد که ایران طی سال گذشته به طور میانگین روزانه 2.1 میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است. هرگونه کاهش صادرات نفت می تواند تبعاتی را برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.

تحریم های آمریکا در شرایطی مجددا علیه ایران اعمال می شود که ترامپ در ماه می خروج ایالات متحده از توافق هسته ای را اعلام کرده است.

در ماه جولای برایان هوک از مقام های ارشد دولت آمریکا که تلاش های واشنگتن برای اعمال تحریم های نفتی علیه ایران را هدایت می کند، گفته بود که هدف اصلی از اعمال تحریم ها، به صفر رساندن درآمد ایران از محل فروش نفت خواهد بود.

پیش از توافق هسته ای 2015 میلادی و زمانی که تحریم های نفتی علیه ایران اعمال می شد، حدود 1.2 میلیون بشکه از نفت خام ایران از بازارهای جهانی حذف شده بود. ولی دولت اوباما توانست به این هدف درباره کاهش صادرات نفت ایران همراه با حمایت متحدان اروپایی اش دست یابد، متحدانی که امروز مخالف تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم ها هستند .

بلومبرگ افزود: در شرایطی که آمریکا برای متقاعد کردن برخی از متحدانش مثل ژاپن و کره جنوبی برای قطع واردات نفت از ایران مشکل خاصی نداشته است ولی به نظر می رسد با کشورهایی مثل چین و هند که 50 درصد نفت صادراتی ایران را تشکیل می دهند، با مشکلات بیشتری روبرو است.

دو مقام آگاه اعلام کردند که مقام های چینی ماه گذشته به یک هیئت وزارت خارجه آمریکا گفته اند که واردات نفت از ایران را کاهش نخواهند داد.

تأکید مجدد چین بر مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه ایران

وزارت خارجه چین روز جمعه بار دیگر مخالفت خود را با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اعلام کرد. 

«لو کانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سئوالی درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «چین همواره معتقد بوده اعمال تحریم‌ها در هر موقعیتی یا تهدید به اعمال آنها نمی‌تواند مناقشات را حل کند. تنها گفت‌وگو و مذاکره می‌تواند مشکلات را حل کند.»

وی همچنین تأکید کرد که پکن همواره مخالفت خود را با تحریم‌های یکجانبه آمریکا اعلام کرده است. 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه ایران برجام تحریم ترکیه لیر اردوغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۲۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

پارلمان آلمان، پیشنهاد تحریم‌های جامع‌تر اتحادیه اروپا و قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریسم را رد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: به گزارش دویچه‌وله، این پیشنهاد را اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان دادند. فراکسیون پارلمانی این دو حزب خواستار اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تر و بازنگری در سیاست نسبت به ایران است. اما دو پیشنهاد این فراکسیون، در پارلمان آلمان رای نیاورد و سایر احزاب با آن مخالفت کردند. طرح آنها قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی و تحریم‌های جامع‌تر در سطح اتحادیه اروپا بود.

یوهان دیوید وادفول، یکی از نمایندگان این فراکسیون از این که آلمان همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپا با ایران است، انتقاد کرد و آن را «بن‌بست سیاست آلمان در قبال ایران» خواند. نیلس اشمیت، نماینده حزب سوسیال دموکرات در واکنش به انتقادهای این فراکسیون گفت: «بقای ایران به تجارت با آلمان بستگی دارد.» او تاکید کرد که دیپلماسی همچنان مسیر درست «برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران» است و پرسید که جایگزین احزاب یادشده «برای جلوگیری از بمب هسته‌ای ایران چیست؟»

لامیا کادور از حزب‌سبزها هم اتهام مماشات با ایران را رد کرد و از ۱۰ بسته تحریمی علیه ایران از سال ۲۰۲۲، احضار سفیر ایران و ارجاع پرونده ایران به شورای حقوق بشر سخن گفت.

رناتا آلت از حزب دموکرات‌های آزاد هم حملات موشکی ایران به اسرائیل را یک نقطه عطف دانست. او به تحریم‌های متعدد اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱ اشاره کرد و گفت: «مشکل این است که ایران، این تحریم‌ها را دور می‌زند. بیش از نیمی از صادرات ایران به چین و ترکیه است. باید اقدام قوی‌تری علیه تجاوزات ایران و برنامه موشکی آن انجام دهیم».

گروه پارلمانی اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی از دولت آلمان خواست تا پیش‌نویس بسته تحریمی جامعی علیه ایران را در چارچوب اتحادیه اروپا ارائه کند. نمایندگان این فراکسیون تاکید کردند که اروپا تا رسیدن به این هدف هنوز راه طولانی در پیش دارد و دولت آلمان به جای انتقاد کردن از ایران در پلتفرم ایکس (توئیتر سابق) باید پیشتاز اقداماتی تاثیرگذار علیه آن در اتحادیه اروپا باشد.

تحریم گروه‌های مورد حمایت ایران، تحریم‌های تجاری بیشتر، دشوارتر کردن تأمین مالی سپاه پاسداران و رویکرد سخت‌گیرانه‌تر به انتقال فناوری و همچنین تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان مرکزی برای عملیات سپاه پاسداران در آلمان، موارد دیگری است که در این پیشنهاد آمده است.

گفتنی است که نمایندگان پارلمان اروپا اخیرا با تصویب قطعنامه‌ای، حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل را شدیداً محکوم کردند و خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی شدند. این در حالی است که دولت‌های اروپایی و پارلمان اروپا ظرف هفت ماه گذشته نسبت به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه و همچنین اقدامات تروریستی اسرائیل در سوریه از جمله علیه سفارت ایران، سکوت اختیار کرده‌اند. نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار گسترش تحریم‌ها علیه رژیم اسلامی به ویژه در عرصه‌های نفت و بانک شدند. آنان همچنین از اتحادیه اروپا خواستند که نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران و نقش آن در بی‌ثبات کردن خاورمیانه به ویژه از خلال حمایت از گروه حماس را تأیید کند. یادآور می‌شود طرف اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام، خود را در حد پادوی بی‌اختیار آمریکا پایین آورد و به ایران اعلام کرد که قادر به انجام تعهدات ضد تحریمی و خرید نفت ایران یا تجارت متقابل حتی در حد فروش دارو نیست. بنابراین ایران پس از دو سال خویشتنداری اقدام به توقف اجرای تعهدات برجامی کرد.

دیگر خبرها

  • انهدام تجهیزات زرهی تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و لاذقیه
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله