Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@04:44:23 GMT

تاجیک: ترامپ یک بازی روانی را با ایران شروع کرده است

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۸۲۹۶۱

تاجیک: ترامپ یک بازی روانی را با ایران شروع کرده است

نصرت الله تاجیک در ارزیابی خود درباره در خواست ترامپ برای مذاکره و همچنین اعمال تحریم‌ها اظهار کرد: به عقیده من ترامپ یک بازی روانی را با ایران شروع کرده البته این بازی ابعاد دیگری دارد که به روابط بین‌المللی مربوط می شود، متاسفانه صحنه بین المللی دچار سونامی شده و ترامپ نقطه ثقل این سونامی است که روابط الملل را با رفتار، عملکرد و رویکرد خود به هم می ریزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در واقع شاکله یا ساختار اقدامات ترامپ یک بازی روانی است که هدف اصلی او ایجاد بلوا، شورش و در حقیقت بسیج مردم علیه دولت است و یا به اصطلاح به دنبال این است که مردم را به جان حاکمیت اندازد. بنابراین از یک طرف بحث تحریم‌ها را مطرح می‌کند و از سوی دیگر قائل به مذاکره است.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: اما از منظر حقوقی، هدف اصلی ترامپ این است که با توجه به شکایت ایران علیه آمریکا در دادگاه لاهه دست پری داشته باشد و بگوید از ایران خواستم پای میز مذاکره بیاید اما ایران قبول نکرد.

تاجیک ادامه داد: بنابراین اقدام ترامپ از چند منظر قابل بررسی است، از دیدگاه سیاسی – اجتماعی نوعی جنگ روانی است، از نظر حقوق بین‌الملل به دنبال این است که دست پری در رابطه با ایران داشته باشد و از منظر سیاسی اجتماعی داخل ایران نیز به نوعی با این اقدامش وارد حوزه امنیت ملی ایران می‌شود.

وی اظهار کرد: در حقیقت با اقداماتی که انجام می‌دهد، می خواهد یک ژست صلح‌طلبانه به خود بگیرد و بخشی از مردم ایران را به سمت حاکمیت تهییج ‌کند که بگویند آمریکا دنبال مذاکره است، چرا شما مذاکره نمی‌کنید؟

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: در مجموع به دلیل اهداف، عملکرد، رویکرد و شخصیت ترامپ، او فرد قابل اعتمادی برای مذاکره نیست چون اهداف متعدد و غیر شفافی را دنبال می‌کند. مساله او این نیست که پای میز مذاکره بیاید، حرف منطقی بزند و همچنین حرف منطقی بشنود.

تاجیک یادآور شد: روش ترامپ، یک روش چماق و هویج است که هم فشار سیاسی و اقتصادی می‌آورد تا امتیاز بیش‌تری بگیرد و هم به نوعی طرف را متقاعد می‌کند تا شرایط را بپذیرد.

وی با بیان این‌که نوع مذاکره ترامپ دو سویه است و به دنبال منافع بیش‌تر است، خاطرنشان کرد: ما در دو سطح می‌توانیم کار کنیم یکی سطح دیپلماسی عمومی و دیگری سطح رسانه و نخبگان، البته که ترامپ به دنبال اهداف غیر شفاف و متعدد است و مهم ترین اهداف او بحث شخصی خودش می‌باشد.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل همچنین گفت: اگر در سیستم وزارت خارجه آمریکا در سطح وزیر خارجه بخواهند مذاکره را به سر منزل مقصود برسانند، ترامپ حاضر نیست این کار را انجام دهد، به دلیل این که بحث شخصی دارد، از طرف دیگر به دنبال این است که به طرفداران و رأی دهندگان خود در انتخابات بگوید که من به قول‌هایم عمل کردم و آن‌ها را در صحنه نگه دارد.

تاجیک تاکید کرد: بنابراین تلاش ترامپ این است که خودش این کار را انجام دهد، یعنی مذاکره‌ای در سطح خودش با همتایش یعنی رئیس جمهور ایران. اما از آن جهت که این اهداف شفاف نیست و جنگ روانی است بعید می‌دانم الان ظرفیت مذاکره برای دو رئیس جمهور وجود داشته باشد، مگر این که شرایط تغییر کند.

وی تصریح کرد: در واقع اراده‌ای باید در طرف مقابل باشد که فرد احساس کند منابعی را که اختصاص می‌دهد تخصیص بهینه است، در حالی که ترامپ با خروج یک جانبه‌اش از برجام، علیرغم درخواست هم پیمانان اروپایی و فشارهای آن‌ها، به پیروی از سیاست یک جانبه گرایی و روشی که در سیاست دارد به عنوان مشت آهنین، یعنی می‌خواهد از موضع قدرت و قوت برخورد کند عمل کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در رابطه با ترامپ و مذاکره این است که آماده پذیرش نقش و قدرت منطقه‌ای ایران نیست به ویژه موقعیت ژئوپلیتیکی ایران، نقش ایران در خاورمیانه و مهم‌تر از همه نقشی که در مبارزه با داعش داشت، درواقع ما سرمایه‌گذاری عظیمی داشتیم تا سایه جنگ، خونریزی و داعش را از منطقه و حلقه اول امنیتی منطقه یعنی اروپا برطرف کردیم و الان به جای این که این نقش تقدیر شود متاسفانه به دلایل سیاسی، این نقش امنیتی می‌شود.

تاجیک در پایان گفت: در نتیجه، با این شمائی که تصویر کردم، بعید می‌دانم بتوانیم یک مذاکره خوب، موفق و برد - برد برای دو طرف از دل مذاکره ترامپ و روحانی بیرون بیاوریم، لذا پیشنهادم این است برای این‌که ساختار و ظرفیت لازم برای مذاکره فراهم شود، درسطوح وزرای خارجه دو کشور سلسله مباحثی شروع و چارچوبی تهیه شود و بعد از آن وارد مذاکرات در سطح بالا شویم.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ترامپ تحریم مذاکره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۲۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل‌گهر با دو پیراهن در بازی خانگی!

به گزارش "ورزش‌سه"، این مسابقه که میان دو تیم میانه جدولی رقابت‌های لیگ برتر برگزار شد، با برتری شاگردان اوزونیدیس در ایجاد موقعیت‌های گلزنی همراه بود ولی مهاجمین گل‌گهر در زدن ضربات نهایی دقت لازم را نداشتند تا در پایان به نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل دست پیدا نکنند.

اما یکی از نکات ویژه این مسابقه شباهت عجیب رنگ یشمی و سرمه‌ای با شروع بازی بود که معلوم نیست چطور ناظر مسابقه که در جلسه هماهنگی پیش از بازی با سرپرستان دو تیم شرکت داشته، با دیدن رنگ پیراهن‌ها متوجه چنین شباهت عجیب که در 45 دقیقه اول گیج کننده بود نشده است.

علی خسروی درباره این موضوع با انتقاد از ناظر بازی و داور مسابقه گفته است: «ایرج نظری بازی داوری بود و من با او تماس گرفتم. گفت قرار است نیمه دوم لباس ها عوض شود. گفتم این موضوع شب قبل از بازی باید توسط شما و نماینده فدراسیون کنترل شود.» 

خسروی اضافه کرد: « ایمان کهگش داور خوب استان فارس اصلا نباید اجازه شروع این بازی را می‌داد، چون بیننده تلویزیونی که اصلا نمی توانست تشخیص بدهد و داوران هم به مشکل می‌خوردند. به نظرم این کج سلیقگی خودشان هم بود و خود تیم‌ها هم باید حواس‌شان بیشتر باشد. سازمان لیگ حتما باید تذکر جدی به ناظر داوری بدهد.»  

درنهایت با شروع نیمه دوم شاهد پوشیدن پیراهن سفید توسط بازیکنان گل‌گهر بودیم که میزبان این مسابقه بودند و در اتفاقی عجیب پیراهن دوم خود را برای متمایز شدن کیت‌های دو تیم برتن کردند. البته در ابتدا قرار بود که شمس آذر پیراهن دوم خود را با شروع نیمه دوم بپوشد که آنها پیراهن دوم خود را به تن نداشتند تا در سیرجان شاگردان اوزنیدیس در نیمه دوم با رنگ سفید در زمین متمایزتر و مشخص‌تر باشند.
عکس‌ها جواد نادری‌پور

دیگر خبرها

  • گل‌گهر با دو پیراهن در بازی خانگی!
  • به دنبال طلای بازی‌های آسیایی هستم/ رکورد ایران را جا به جا کردم
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • سبک بسکتبال ایران باید تغییر کند
  • اعتراف ستاره بارسا: از نظر روانی فروپاشیدیم!
  • سبک بسکتبال ایران باید تغییر کند/ ضعف برنامه‌ریزی دلیل انتقادهاست
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم
  • عضو حماس: نتانیاهو به دنبال توافق نیست
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟