Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-02@13:24:56 GMT

روی صنعت برای ارز آوری حساب نکنیم

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۸۳۲۰۵

روی صنعت برای ارز آوری حساب نکنیم

ساعت24-درحالی که ایران در نیمه دوم امسال و در شرایط تشدید تحریم ها نمی تواند درآمد ارزی قبلی از فروش و صادرات نفت را به دست آورد و این اتفاق نامناسبی برای ایرانیان است که حتی از این راه برای دادن حقوق و مزد کارمندان ویارانه نقدی استفاده می کند .

در این شرایط چه کالاهایی می توانند جایگزین مناسبی برای توسعه صادرات شده و کمبود درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت را جبران کنند؟ واقعیت این است که ایران به دلیل سطح نازل کیفیت تولیدات صنعتی و همچنین پایین بودن سطح  رقابت پذیری درصنعت حتی در مقایسه باکشورهای رقیب در منطقه نمی تواند به توسعه صادرات صنعتی به مثابه یک نیروی نجات بخش صادرات نگاه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماهنامه امنیت اقتصادی که از سوی موسسه تدبیر اقتصادی منتشر می شود دریک گزارش مشروح به این داستان پرداخته است. در چکیده این گزارش تاکید شده است  :ایران با دستیابی به رتبه ای نزدیک به 60 ،بدترین جایگاه را بین کشورهای رقیب خود در منطقه دارد. این موضوع نشاندهنده ضعف شدید صنعت کشور است. در این بین شاخص کیفیت تولیدات صنعتی ایران نیز وضعیت خوبی ندارد، به طوری که این شاخص از سال 2008 به بعد روند نزولی داشته است. در این بین، باید توجه کرد ترکیه به عنوان اصلی ترین رقیب صنعتی ایران در منطقه کیفیت تولیدات بسیار بالاتری دارد. با وجوداینکه شاخص کیفیت صنعتی ترکیه در سالهای اخیر روند نزولی داشته، اما شاخص یادشده برای آن بیش از دو برابر شاخص مربوط به ایران است . دراین گزارش می خوانیم : بخش صنعت یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی است که نقش قابل توجهی در رشد و توسعه کشورها دارد، به طوری که این بخش   پایه و اساس توسعه اقتصادی کشورها قرار گرفته است. گستردگی بازارهای بین المللی باعث شده شرکتهایی که در تولید محصولات گروه صنعتی خود دارای مزیت هستند روزبه روز رشد کنند و در بیشتر این بازارها حضور یابند. ازاین رو، ضروری است تولیدکنندگان داخلی شرایط رقابت با این شرکتها را کسب کنند .شاخص رقابت پذیری صنعتی یکی از شاخصهایی است که از سوی سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد با بررسی وضعیت کشورهای مختلف در تولیدات صنعتی و صادرات آن ارایه میشود. رقابت پذیری صنعتی عبارت است از: توان کشورها برای افزایش حضورشان دربازارهای داخلی و بین المللی ضمن توسعه بخشهای صنعتی و فعالیتهایی با ارزش افزوده بالاتر و حجم فناوری بیشتر. شاخص رقابت پذیری صنعتی شامل 8 زیرشاخص فرعی میشود که سه ُبعد رقابتپذیری صنعتی را دربر میگیرند. براساس آمار موجود کشورهای آلمان، ژاپن، چین، آمریکا و کره جنوبی در یک دهه اخیر بهترین جایگاه را در شاخص رقابت پذیری صنعتی به خود اختصاص داده اند.. نبود استراتژی صنعتی، پایین بودن سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه، نبود مقیاس مناسب تولیدات صنعتی، بالا بودن نرخ تورم، وابستگی تولیدات صنعتی به واردات، گستردگی بخش نامولد در کشور، بیثباتی اقتصاد و... از جمله دلایل پایین بودن شاخص رقابتپذیری تولیدات صنعتی هستند. تدوین استراتژی صنعتی ، برنامه ریزی بر انتقال فناوری به جای انتقال صنعت ، ایجاد و حفظ ثبات اقتصادی و تسهیل ورود سرمایه و سرمایه گذاری خارجی از راهکارهای اجرایی برای توسعه رقابت پذیری تولیدات صنعتی ایران است.
ایران درشرایطی از کشورهای رقیب منطقه عقب افتاده است که زودتر و یشتر از همه کشورهای منطقه حتی ترکیه به توسعه صنعت از راه انتقال تکنولوژی اقدام کرده است. ایران در سومین برنامه عمرانی در سالهای 1341 تا 1346 راه توسعه صنعتی را هموار کرده بود.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۳۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای شاخص‌های ایمنیِ صادرات در شرکت پایانه‌های نفتی ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ عباس غریبی در بازدید از سایت ۲ پایانه میعانات گاز پارس جنوبی در منطقه کنگان با اشاره به توان متخصصان داخلی اظهار داشت: به همت و تلاش متخصصان شرکت پایانه‌های نفتی ایران سیستم تله‌متری گوی شناور شماره ۴ پایانه میعانات گازی پارس جنوبی (منطقه کنگان) تعمیر و در سرویس قرار گرفت.

وی با بیان این که وظیفه ۱۰۰ درصد صادرات میعانات گازی تولیدی در منطقه پارس جنوبی بر عهده شرکت پایانه‌های نفتی ایران است، افزود: باید با بروزرسانی تجهیزات، تعمیر، بازسازی و ایمن سازی فرایند بارگیری و صادرات در مسیر ارتقاء شاخص‌های ایمنی گام برداریم.

غریبی به تلاش شبانه روزی متخصصان در این شرکت اشاره کرد و با تاکید بر اعتماد به تجارب و تخصص کارشناسان داخلی اظهار داشت: متخصصان شرکت پایانه‌ها نفتی ایران با تلاش و همت بالای خود موفق شدند مشکلات سیستم تله‌متری گوی شناور که نقش مهمی در ایمن سازی فرایند بارگیری میعانات گازی به کشتی‌ها دارد را رفع کرده و در سرویس عملیاتی قرار بدهند.

وی با بیان این که هم اکنون این سامانه در مدار قرار گرفته است، افزود: اکنون اطلاعات مربوط به وضعیت شیر‌های کنترلی منتهی به گوی شناور به صورت آنلاین در اتاق کنترل ساحل قابل مشاهده بوده و در صورت بروز مشکل در فرایند بارگیری این سامانه می‌تواند ضمن توقف خودکار بارگیری، از بروز هرگونه حادثه‌ای که منجر به خسارت شود، جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • ارتقای شاخص‌های ایمنیِ صادرات در شرکت پایانه‌های نفتی ایران
  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت صنعتی در دانشگاه آزاد همدان
  • توسعه بازار‎های صادراتی با اخذ استانداردهای جدید باتری
  • تولیدات خوزستان در نمایشگاه اکسپو مورد توجه فعالان اقتصادی
  • وزیر صمت: تراکتورهای وارداتی توان رقابت با تولیدات داخلی را ندارند
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم