Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ شب گذشته جمعه 19 مردادماه، مسجدالنبی شهر قزوین میزبان مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد بود که طی آن ضمن تجلیل از برخی از پیشکسوتان تئاتر دینی و قرآنی، از گروه‌های برگزیده این دوره از مسابقات نیز با اهدای لوح، تندیس جشنواره تقدیر شد.

این مراسم با حضور عبدالمحمد زاهدی؛ استاندار قزوین، شهرام کرمی؛ مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد، کوروش زارعی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی؛ سرپرست معاونت هنری حوزه هنری و جمعی از دست اندرکاران و شرکت‌کنندگان در این مسابقه در شبستان امام علی(ع) مسجدالنبی این شهر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار قزوین در ابتدای این مراسم ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره گفت: این جشنواره توانست سه مقوله ارزشی و دینی را در کنار هم گردآورد و باید از این منظر گفت که جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد، حرکتی متعالی در راستای رسیدن به اهدافی معنوی از منظر هنرهای نمایشی است.

زاهدی تصریح کرد: مسجد یکی از آن مقوله پُرارزش است، بنایی که پیامبر(ص) پس از هجرت از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی برخلاف مشی اکثر حکام که به دنبال ساخت برج و بارو و مرکز حکومت هستند آن را ایجاد کرد، مردم دیگر مقوله پُرارزش این اتفاق است که البته انسان به واقع موجود پُرارزشی است اما انسان متعبد و دیندار ارزشمندتر از هر انسانی است.

استاندار قزوین در ادامه با اشاره به مقوله ارزشی سوم این رویداد گفت: هنر به عنوان ودیعه الهی و هنر تئاتر با تمسک هنرمند به خلاقیتی که بار دیگر خداوند او را در وجود یک هنرمند تئاتر قرار داده است قادر خواهد بود مجموعه‌ای از مفاهیم والای انسانی و دینی را به نمایش بگذارد.

وی در پایان گفت: امیدوارم این حرکت هنری سازنده که پس از مدتی وقفه دومرتبه احیای شده است همچنان پربار و پرثمر به راه خود برای رسیدن به اهداف والا و متعالی خود که ارتباط مؤثر مخاطب عام به ویژه قشر متدینین با هنرهای نمایشی است ادامه دهد.

در ادامه این مراسم با اهدای نقاشی پُرتره‌ای از شهید خلبان عباس بابایی از مقام شامخ این شهید بزرگوار که از جمله شهدای گرانقدری است که شهر قزوین تقدیم  انقلاب کرده است تجلیل به عمل آورد که این نقاشی پرتره را برادر شهید از دست استاندار قزوین دریافت کرد.

حمید نیلی؛ دبیر هنری سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به ارائه گزارشی از روند اجرایی این جشنواره پرداخت و گفت: در این دوره از جشنواره حضور 12 گروه نمایشی از 11 استان کشور را شاهد بودیم که به اجرای آثار نمایشی خود در پیشگاه مخاطبان و داوران محترم جشنواره پرداختند، آن هم در محیط مقدس مساجد قزوین که به این واسطه حضور هنر در مسجد از برکات این اتفاق است.

وی تئاتر بچه‌های مسجد را یک تفکر والا و سازنده خواند و گفت: ممزوج شدن تئاتر و معنویت با یکدیگر منجر به خلق اثری مانا در جهت بیان معانی دینی می‌شود که خوشبختانه همگان در این دوره از جشنواره هم‌نشینی هنر و معنویت را در این محفل باشکوه شاهد بودند.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور در پایان تأکید کرد: دبیرخانه این دوره از جشنواره از روزهای پایانی دوازدهمین دوره این رویداد تئاتری کار خود را آغاز کرد که 57 اثر نمایشی برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کردند که همه آنها در هفته هنر انقلاب اسلامی به اجرای عمومی درآمدند اما از این میان به تشخیص هیئت بازبین و ارزیابی تنها 12 اثر جواز حضور در سیزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد را به دست آوردند.

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم دو کتاب از تازه‌های نشر انتشارات «سوره مهر» با حضور شهرام کرمی؛ مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد مورد رونمایی قرار گرفت که یکی از آنها «از پشت روزنه‌ها» نوشته حمیده وحیدی شامل دو نمایشنامه«گمشده در زمان» و «سین آخر سکوت» نام داشت و دیگری «خاک شیرین» نوشته حامد مکملی حاوی دو نمایشنامه «این عکس که می‌ماند» و «کمین ژاله» بود.

پس از این مراسم رونمایی شهرام کرمی؛ مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد به ایراد سخنان کوتاهی پرداخت و گفت:  در اینکه مسجد یک پایگاه معنوی است هیچ شک و تردیدی نیست؛ مکانی برای تردد قشر متدین و نمازگزار در هر شهر و دیاری اما باید به این نکته نیز تأکید کرد که مسجد از قدیم‌الایام در مجموعه‌ای از فعالیت‌های  اجتماعی و مردمی نیز جریان‌ساز بوده است.

وی ادامه داد: در فضای فعلی جامعه هنر از روح و معنویتی مثال‌زدنی برخوردار است و لذا باید مکانی که برای تبلور این هنر معنوی در نظر گرفته می‌شود نیز از وجوه گوناگون مقدس باشد. بی تردید مسجد مکانی برای چنین تبلوری است و همچنین زمینه مساعدی را فراهم می‌آورد تا شاهد تربیت نسلی از هنرمندان ارزشی باشیم.

کرمی در پایان گفت: در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری نیازمند به تربیت نسلی از هنرمندان متعهد و ارزشی داریم که با اتکا به تکنیک و خلاقیت هنری و البته تعهد و ایمانی ژرف به بدنه تئاتر حرفه‌ای کشور تزریق شوند تا به واسطه حضور و فعالیت مستمر آنها شاهد تولید و اجرای آثار ماندگاری در عرصه تئاتر و هنرهای نمایشی باشیم.

پس از سخنان مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد، در دو آئین تجلیل از مهدی متوسلی؛ کارشناس تئاتر و نمایشنامه‌نویس مجموعه‌ای از آثار نمایشی دینی و ارزشی از جمله «خورشید کاروان» و محمد ساربان به پاس سالیان متمادی فعالیت در عرصه بازیگری، نویسندگی و کارگردانی تئاتر، تلویزیون و سینما قدردانی به عمل آمد.

مهدی متوسلی در این بخش از مراسم با اشاره به سابقه نزدیک به سه دهه اجرای پرشور نمایش«خورشید کاروان» خطاب به فعالان تئاتر بچه‌های مسجد گفت: هر چند که شما کار خود را از مسجد آغاز کرده‌اید و همواره باید این روحیه را در خود حفظ  و حراست نمایید اما از این نکته غافل نشوید که بزرگترین و مجهزترین سالن‌های نمایشی کشور متعلق به نسل شماست که با کارهای خوب و ارزنده خود بتوانید تعهد و ایمان را در تئاتر جاری نمایید همچنانکه «خورشید کاروان» نیز در ابتدا به چنین توفیقی نائل نشد اما رفته رفته اجرای آن بسیاری از سالن‌های نمایشی مطرح کشور را عبظه کرد و حتی با استقبال پرشور مخاطبان تئاتر در خارج از کشور نیز مواجه شد.

محمد ساربان نیز که خود متولد شهر قزوین است به ذکر خاطره‌ای از دوران تحصیل خود در 60 سال پیش پرداخت و گفت: زمانی من برای رفتن به مدرسه طول حیاط این مسجد را در برف و بوران شدید طی می‌کردم و اکنون اینجا  و در همین مسجد در پیشگاه شما از من تجلیل به عمل می‌آید.

کوروش زارعی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: پس از دو دهه وقفه، تئاتر بچه‌های مسجد از سال گذشته و با برگزاری دوازدهمین دوره احیا و از سر گرفته شد، رویدادی که جای خالی آن احساس می‌شد و اکنون خوشحال و خرسندیم که این جشنواره پس از دو دوره برگزاری در دوران از سرگیری مجدد با شکوه و صلابت خوبی و با حضور گروه های مستعدی تئاتری که از دل مساجد برخاسته‌اند در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: بی شک به غیر از تقدس این رویداد به واسطه همجواری نام آن با نام متبرک و نورانی مسجد، ویژگی دیگری را می‌توانیم در مواجهه با این رویداد برشمریم و آن نهادینه‌سازی تفکر و کار گروهی به عنوان یک شاخصه مطرح فعالیت‌های مسجدی است که خوشبختانه در ماهیت گروه‌های شرکت‌کننده در این رویداد وجود داشت.

زارعی در پایان گفت: ما در ادامه راه و برنامه‌ریزی برای ادوار آتی این جشنواره در سال‌های آینده و پیش‌رو قصد داریم تا تفکر مسجدی و تفکر گروهی را در تئاتر کشور و فعالیت‌های جاری آن نهادینه سازیم.

این گزارش حاکی است در انتهای این مراسم گروه‌های نمایشی برگزیده و برتر این جشنواره که توانسته بودند با توجه به شاخص‌های این رویداد تئاتری همچون انتخاب مناسب متن، خوانش و درک درست از  نمایشنامه، تناسب اجرا با فضا و امکانات مسجد، ارتباط مؤثر با مخاطب و نمازگزاران مسجد، بیشترین امتیاز را از هیئت داوران به دست آورند به شرح زیر معرفی و از آنها با حضور استاندار قزوین تقدیر شد:

رتبه سوم؛ گروه نمایش «آنسوی رریا» از استان قزوین

رتبه دوم؛ گروه نمایش «شبی که دلی شکست» از استان اردبیل

رتبه اول؛ گروه نمایش«پمپ» از استان کردستان

همچنین جایزه ویژه و رتبه برتر این دوره از جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد به گروه نمایش«شبی که دلی شکست» از استان بوشهر تعلق گرفت که عوامل گروه علاوه بر دریافت جوایز سردیس مرحوم فرج‌الله سلحشور را نیز از استاندار قزوین دریافت کردند.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

 

   

 

  

   

 

 

 

 

  

 

 

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فرهنگی هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۴۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود

به گزارش خبرگزاری مهر، حسام منظور بازیگر با سابقه تئاتر که پیش از این و در سال ۱۳۹۸ نمایش «الیزابت باتوری» را کارگردانی کرد که با استقبال قابل توجه مخاطبان و منتقدان تئاتر روی صحنه رفت، بعد از ۵ سال و در جدیدترین تجربه کارگردانی خود به سراغ رمان مطرح برام استوکر رفته است.

منظور قصد دارد در سال جاری اقتباسی نمایشی از رمان «دراکولا» را که از شاخص‌ترین آثار کلاسیک ادبیات ژانر وحشت است، روی صحنه ببرد.

تا کنون در سینما و تئاتر جهان اقتباس‌های مختلفی از رمان «دراکولا» شده است که از جمله مطرح‌ترین آن‌ها می‌توان به فیلم «دراکولا» به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا و بازی گری اولد من و آنتونی هاپکینز اشاره کرد.

حسام منظور در حال حاضر فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی را روی پرده سینماهای کشور دارد.

متعاقبا اخبار مربوط به عوامل، مکان و زمان اجرای عمومی این اثر نمایشی منتشر می‌شود.

کد خبر 6091907 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد»
  • اعظم بروجردی، الهام چرخنده داور یک رویداد تئاتری
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست