Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ قرآن و حدیث از مهم‌ترین منابع فهم اسلام هستند که غالب شیعیان و اهل سنت، حجیت آن دو را قبول دارند. آیات و احادیث زیادی بر حجیت آن دو، به همراه هم تأکید دارند و آن دو با هم را مایه سعادت مسلمانان می‌دانند. اما افراط برخی از مسلما‌ن‌ها در قرآن و در حدیث؛ سبب به وجود آمدن جریان‌هایی خاص شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بحث حدیث، افراط‌گرایی به شکل اخباری‌گری در شیعه و سلفی‌گری در اهل سنت بروز کرد. در بحث قرآن نیز، افراط‌گرایی به شکل قرآنیون و قرآن‌بسندگان در میان شیعه و سنی مطرح شد که مورد حمایت برخی افراد نیز واقع گردید. هر دو گروه افراطی در بحث حدیث و قرآن به اندازه‌ای زیاده‌روی می‌کردند. مثلا قرآنیون جز احادیث اندک و معدود چیزی را نمی‌پذیرفتند و یا اصلا هیچ چیز از احادیث را صحیح نمی‌دانستند. اخباریون یا سلفی‌ها نیز چیزی جز احادیث را نمی‌پذیرفتند و به برداشت‌های عقلانی از احادیث اهمیتی نمی‌دادند. پرواضح است که بر اساس عقاید مورد قبول شیعه و اهل سنت، مسیر هر دو گروه اشتباه است قرآن و حدیث توامان با هم سبب هدایت خواهد بود.

قرآنیون یا قرآنیان یا اهل قرآن کسانی هستند که از عقاید غالب در شیعه و در اهل سنت فاصله گرفته‌اند و به سنت و احادیث اهمیت لازم را قائل نیستند آنها قرآن را برای هدایت مسلمانان کافی می‌دانند و احادیث موجود از پیامبر(ص) اهل بیت و صحابه را صحیح نمی‌دانند و به انکار سنت می‌پردازند و برخی از آنها سخنان تندی نسبت به احادیث و کتابهای حدیثی بیان می‌کنند.

قرآنیون مختص یک مذهب نیستند در مذهب شیعه و هم در مذهب اهل سنت افرادی با اعتقادات و گرایش‌های قرآنیون وجود دارند. این شخصیت‌ها، دارای تألیفات و برخی از آنها مناصب سیاسی نیز داشته‌اند شناخت این شخصیت‌ها و آثار و فعالیت‌ها آنها برای پژوهشگران، مفید به نظر می‌رسد. زهره اخوان مقدم و سید مجید نبوی در مقاله «شخصیت‌شناسی و منبع‌شناسی قرآنیون» که در شماره 57 فصلنامه تخصصی مطالعات قرآن و حديث سفينه منتشر شده است به معرفی شماری از قرآنیون شیعه و اهل سنت پرداخته‌اند:

ابوالفضل برقعی یکی از قرآنیون شیعه است. برقعی متولد 1287 و متوفای 1370 شمسی از روحانیون معاصر شیعی است که از برخی عقاید مسلم و قطعی شیعه فاصله گرفته است و به انکار احادیث و برخی از سنت‌ها می‌پردازد. همچنین کتاب الکافی و بحارالانوار را مملو از احادیث ضد عقل و قرآن می‌داند و آن‌ها را از جانب امامان هدایت نمی‌داند. او برخی از کتاب‌های خود را در عربستان به چاپ رسانده است.

علی اکبر بابایی در کتاب مکاتب تفسیری و آقای محمد ابراهیم روشن ضمیر در کتاب جریان‌شناسی قرآن‌بسندگی و محمد اسعدی در کتاب آسیب‌شناسی جریان‌های تفسیری برقعی را از جریان قرآن‌بسندگان شمرده‌اند. برخی او را از تندروترین افراد جریان قرآنی می‌دانند. برقعی تا درس خارج فقه و اصول گذراند و در آنجا از برخی مراجع نجف اجازه اجتهاد گرفت.

حیدرعلی قلمداران یکی دیگر از این شخصیت‌ها است. او در سال 1292 در قم به دنیا آمد و در سال 1368 از دنیا رفت، او حدوداً در 30 سالگی وارد آموزش و پرورش شده و در آنجا مشغول به کار شد، کتاب‌هایی زیادی از او به چاپ رسیده است، علاوه بر تألیفات به ترجمه آثار شیخ محمد خالصی نیز می‌پرداخت. درباره عقاید او گفته شده که انحصار امامت را به معصومان صحیح نمی‌دانست و می‌گفت: هر کس که از جانب مسلمانان برانگیخته شد مفترض الطاعة است. همچنین عزاداری‌های شیعه و ساختن بقعه‌ها را شرک خالص می‌دانست.

سید مصطفی حسینی طباطبایی یکی از شخصیت‌هایی است که مدافع قرآن‌بسندگی است. او متأثر از حیدرقلی قلمداران و ابوالفضل برقعی است. رسول جعفریان درباره عقاید او می‌گوید: او بر اساس گفته خود تنها بر آنچه که به صراحت از قرآن می‌فهمد تکیه می‌کند و بسیار از احادیث نقل شده را رد می‌کند.

برخی از آثار او عبارتند از: راهی به سوی وحدت اسلامی، خیانت در گزارش تاریخ، دین‌ستیزی نافرجام، نقد آثار خاورشناسان، ماجرای باب و بهاء، پژوهشی نو درباره بهائیگری، بردگی از دیدگاه اسلام، شیخ محمّد عبدُه مصلح بزرگ مصر، نقد کتب حدیث.

در میان اهل سنت نیز افرادی به جریان قرآنیون و قرآن بسندگان متمایل شدند: مصطفی کمال المهدوی یکی از قرآنیون اهل سنت است. محل زندگی او در لیبی است. المهدوی کتابی به نام البیان بالقرآن دارد. او شش نماز را واجب می‌داند و نماز ششم نماز فجر است. هر نماز دو رکعت است. در نماز مصطفی کمال نه فاتحه هست و نه تسبیح و نه تحیات و سلام.

محمد شحرور نیز در سال 1938 در دمشق متولد شد؛ سپس برای تحصیل به مسکو سفر کرد و پس از آن به دمشق بازگشت و دکترای خود را در رشته مهندسی دریافت کرد و به تدریس مشغول شد. او کتاب‌های مختلفی در مهندسی عمران دارد.

احمد صبحی منصور از قرآن‌بسندگان اهل سنت است. او در سال 1949 در مصر متولد شد و در دانشگاه الازهر لیسانس تاریخ را گرفت. سپس ارشد و دکتری را به اتمام رساند و در الازهر به تدریس مشغول شد. او به خاطر افکار خاص قرآن‌بسندگی‌اش مورد اعتراض قرار گرفت و پس از دادگاهی شدن به زندان رفت.

صبحی منصور کتاب «القرآن و کفی مصدرا للتشريع الإسلام» نوشت و اکنون در ایالت ویرجینیای آمریکا در مؤسسه «المركز الإسلامی للقرآن الكريم» فعالیت می‌کند. عقاید او عبارتند از اینکه قرآن کتابی جامع و کامل است که از هیچ چیز فروگذار نکرده؛ مستقلا و فارغ از سنت، مبین خود بوده و تنها مصدر تشريع اسلام است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: برقعی خبرگزاری ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۵۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»

فراخوان ششمین دوره جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب» منتشر شد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کاریکاتور اندیشه‌ی مصّوری است که نقش بسیار ارزنده‌ای در برقراری ارتباط و ایجاد انگیزه در مخاطبان داشته و مضمون را مطابق خواست، ظرفیت و سلیقه آنان سوق داده و به سمت اندیشه و عمل دلخواه هدایت می‌کند و در عمق لایه‌های جامعه نهادینه می‌نماید.

 

ششمین دوره جشنواره «کارتون کتاب» بر آن است که از طریق عملی‌سازی ماموریت‌های کتابخانه‌های عمومی نظیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح جامعه، نگاه هنرمندان در گستره ملّی و بین‌المللی را در حوزه‌های کتاب و کتابخوانی به مخاطب ارائه نماید.

موضوعات این جشنواره عبارتند از:

کتاب، کودک و خانواده
کتاب، فراغت، نشاط و آرامش
کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی
کتاب، کتابخانه وکسب و کار
کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی
کتاب، کتابخانه و رویداد‌های مهم اجتماعی
کتاب، فلسطین و مقاومت غزه (بخش جنبی). 

این جشنواره در بخش‌های حرفه‌ای و مبتدی برگزار می شود.


تبصره ۱: در این دوره بخش اصلی برای شرکت هنرمندان حرفه‌ای و بخش جنبی برای مبتدیان در نظر گرفته شده است.
تبصره ۲: مبتدی به هنرمندان ایرانی که تاکنون در جشنواره یا مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده و یا جایزه‌ای دریافت نکرده اطلاق می‌شود.

به نفر اول تا سوم (برگزیده): لوح تقدیر و تندیس دوسالانه و هدیه نقدی به ترتیب (۵۰۰، ۷۰۰، ۱۰۰۰ یورو) نفر چهارم تا ششم (شایسته تقدیر): لوح تقدیر و تندیس دوسالانه و هدیه نقدی (۸۰ میلیون ریال) ۶ نفر اول (بخش مبتدی): لوح تقدیر و هدیه نقدی (۵۰ میلیون ریال) جوایز اهدا می شود.

تبصره ۱: در صورتی که نفرات اول تا سوم ایرانی باشند، جوایز به صورت ریالی پرداخت می‌شود.

هر هنرمند می‌تواند حداکثر ۵ اثر در موضوعات تعیین شده به سایت جشنواره ارسال کند.


شرکت در این رقابت برای تمام هنرمندان حرفه‌ای و مبتدی آزاد است.


تمام آثار دستی، دیجیتالی پذیرفته می‌شود. برای ارائه آثار دستی، از آن‌ها عکس (با کیفیت) یا اسکن گرفته و ارسال نمایید.


هرگونه استفاده از هوش مصنوعی برای خلق اثر باعث حذف آن‌ها می‌شود.


آثار ارسالی نباید تکراری و برگزیده آثار جشنواره‌های دیگر باشد.


به کلیه شرکت‌کنندگانی که آثار آن‌ها به داوری مرحله اول راه پیدا کند. گواهی الکترونیکی حضور و به برگزیدگان نسخه چاپی کتاب تعلق خواهد گرفت.
تمام حقوق مادی و معنوی آثار ارسالی متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

علاقه‌مندان به شرکت در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب می‌توانند با عضویت در درگاه الکترونیکی به نشانی www.booktoon.ir آثار منتخب خود را ارسال کنند.


عضویت در سایت و تکمیل مشخصات (نام، نام‌خانوادگی، نشانی، پست الکترونیک، تلفن تماس و رزومه) الزامی است.


آثار باید به صورت الکترونیکی و با فرمت JPEG، با رزولوشن حداقل ۲۰۰ dpi، با طول یا عرض ۲۰۰۰ pixels و حجم ۱۰۰MB ارسال شود.

مهلت ارسال آثار تا پایان خردادماه (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴) ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان
  • فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • تاریخ ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث