Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج عشایری کشور به نقل از فارس، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های آموزش و پرورش عشایر، اظهار کرد: 187 هزار و 495 دانش‌آموز عشایری داریم که از این تعداد 88 هزار و 649 نفر دختر و 98 هزار و 646 پسر هستند.

وی افزود: 139 هزار و 433 دانش‌آموز در دوره ابتدایی، 34 هزار و 913 دانش‌آموز در دوره متوسطه اول و 13 هزار و 149 دانش‌آموز در متوسطه دوم تحصیل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حکیم‌زاده درباره علت ریزش دانش‌آموزان عشایر از دوره ابتدایی به دبیرستان و تفاوت‌های آماری قابل توجه، گفت: با توجه به شرایطی که وجود دارد، ماندگاری معلمان در عشایر بسیار مهم است؛ در دوره ابتدایی امکان جذب بیشتری وجود دارد و چندین دانش‌آموز در یک کلاس چند پایه قرار می‌گیرند و یک معلم کفایت می‌کند ولی در دوره متوسطه دوم به دبیران مختلف نیاز داریم که به اندازه کافی وجود ندارد. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از موانع این است که وقتی دانش‌آموزان به دوره نوجوانی می‌رسند، کمک کار معیشت خانواده می‌شوند و اگر جایگزینی وجود نداشته باشد آنها دیگر ادامه تحصیل نمی‌دهند؛ این موضوع درباره دختران بیشتر صدق می‌کند. 

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی مسائل فرهنگی و آداب و رسوم خاص عشایر را هم باید به عنوان عاملی در بازماندگی از تحصیل در نظر گرفت، گفت: البته در این چندسال با راه‌اندازی آموزش و پرورش عشایر، دید عشایر نسبت به تحصیل فرزندشان مثبت شده و بهبود یافته و اگر زمینه تحقق اساسنامه مدارس عشایری فراهم شود قطعا شاهد ریزش این‌چنینی دانش‌آموز نخواهیم بود. 

وی با بیان اینکه 5 هزار و 429 مدرسه ابتدایی، 592 مدرسه متوسطه اول و 273 مدرسه متوسطه دوم در دوره عشایر داریم، افزود: 17 هزار و 381 نفر آمار کل نیروی انسانی در دوره عشایر است که شامل معلم، کادر اداری و نیروی خدماتی می‌شود و عمده آنها معلم دوره ابتدایی هستند؛ بسیاری از این همکاران ما در کلاس‌های چندپایه تدریس می‌کنند و معلم- مدیر هستند. 

حکیم‌زاده با تأکید بر اینکه اگر اساسنامه مدارس عشایری به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود، اظهار کرد: اگر امکانی فراهم کنیم که دانش‌آموز عشایر تا پایان دوره متوسطه تحصیل کرده و سپس بتوانیم معلمانی از جنس خود عشایر را در دانشگاه جذب کنیم، نرخ ماندگاری معلم در مناطق عشایر بالا می‌رود و کیفیت مدارس عشایر ارتقا می‌یابد. 

وی ادامه داد: علاوه بر معلم، پزشک، روانشناس، ماما، پرستارهایی از جنس عشایر نیاز داریم؛ یکی از مواردی را که قصد داریم به کمک سازمان عشایر و مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم، اعمال سهمیه عشایر برای ورود به دانشگاه و آموزش عالی است؛ اکنون عشایر سهمیه ای در کنکور ندارند. پیگیر تعلق سختی کار به معلمان عشایری نیز هستیم.

وی ادامه داد: سرانه هر دانش‌آموز عشایر سه برابر دانش آموز عادی است. تلاش می کنیم با همکاری مراجع مربوط سهمیه خاص معلمان عشایر و سهمیه داوطلبان عشایر کنکور فراهم شود. 

انتهای پیام/

 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۶۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ رشت گفت: این قبیل بازارچه‌ها برای دانش آموزان متوسطه اول برگزار می‌شود، تا با شغل‌های مختلف آشنا شوند و بتوانند رشته تحصیلی دُرُستی را پیش از ورود به مقطع متوسطه دوم انتخاب کنند.

احمد پورکاظمی افزود: در این بازارچه یک روزه ، که در ۲۰ غرفه در مدرسه دخترانه متوسطه اول آزادی رشت برگزار شد، صنایع دستی، غذا‌های محلی، نان‌های سنتی و انواع دسر که دانش آموزان با همکاری مادرانشان و اولیای مدرسه تهیه کرده بودند به نمایش و فروش درآمد.

دیگر خبرها

  • توزیع کتب درسی براساس محل تحصیل دانش آموزان
  • ۱۴۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند
  • بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت
  • تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • ضرورت افزایش آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان
  • آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان اندک است
  • نتایج آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش
  • نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی اعلام می‌شود
  • اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی