فرودستان و تولیدکنندگان قربانی کاهش ارزش پول ملی
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۸۶۵۸۷
به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: دراین نشست فرشاد مومنی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه امروز یک وفاق جمعی میان متفکران توسعه پدید آمده که ثمربخشترین و پایدارترین شیوه خروج ازدورهای باطل فقر وعقبماندگی تلاش برای نظم اجتماعی غیرقائم به شخص است،گفت: این مسئله در کارهای درخشان داگلاس نورث و همکارانش صورتبندی شده و در کتاب« خشونت و نظمهای اجتماعی» انعکاس یافته و ارایه شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: تلاشهای دیگر درایران یا خارج از آن نشان میدهد که بخش بزرگی از دستاوردهای بزرگ تمدنی در طول تاریخ ناشی از این است که نظم اجتماعی در بردارنده همه حیطه تا چه میزان در تخصیص منابع از سلایق شخص محور تبعیت کرده یا تا چه میزان ضابطهمند وغیرقائم به شخص است.
مومنی خاطرنشان کرد: نقطه عطف موجهای سهگانه انقلاب صنعتی بهعنوان خصلت معجزهآسای توان تولیدی، تاریخ نشان داده که این پدیده بیشترریشه در تحولات نهادی قرن ۱۸ داشته و ضابطهها را به جای نژاد، قومیت وعقیده معیار برخورد دانسته است.
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: ازاین جنبه در مباحث اسلامی نیز موضوعات بینظیری توسط شهید بهشتی مطرح شده که با مرور آثار او میتوان ادعا کرد که ایده نظم غیرقائم به شخص متعلق به اسلام است که ایشان ایدههای بدیعی را در این مورد ارایه کردهاند.
وی ادامه داد: شهید بهشتی نیمهدوم ۱۳۴۰ مطرح کردند چرا دین اسلام متمایز و متفاوت از دیگر ادیان ابراهیمی است و چرا این دین برخلاف دیگران به نام پیامبر خود نامیده نمیشود.
مومنی با بیان اینکه پیامبر نباید مروج خود باشد بلکه ضابطهها و اصول را باید ترویج کند و این ابتکار خارقالعاده را باید به نام اسلام ثبت کرد،افزود: همچنین فلسفه وجودی قانون اساسی ما نیز براساس یک نظم اجتماعی غیر قائم به شخص است و در صورت توجه در آن و بحث ولایتفقیه متوجه میشویم که مناسبات براساس قرارداد بین مردم و حکومت است.
وی با اشاره به اهمیت و نقش کیفیت سیاستهای اجتماعی دولت گفت: مسئله مهمی که در این زمینه مطرح است اینکه با مشاهده تحولات سه دهه اخیر میتوان اینگونه برداشت کرد که اعتبار ومشروعیت حکومتها بیش ازهر چیزی تابع گستره و کیفیت سیاستهای اجتماعی دولتها است.
وی ادامه داد: حتی لیبرالها، دولتی که نگران رفاه تمام شهروندان باشد را دولت ایدهآل میدانند و اگر دولت در تسخیر و وامدار یک گروه خاص باشد دیگر مشروعیت ندارد چراکه چنین دولتی به معنای واقعی از آزادیهای فردی نمیتواند دفاع کند.
این اقتصاددان تصریح کرد: در بحثهای جدی در حیطه سیاست اجتماعی غیر از رفاه همگانی، حقوق استاندارد که به همگان تعلق بگیرد نیز مطرح میشود.
وی افزود: ما مسئولیت ارایه راهکارهای مشخص برای بهرهمندی از کالاهای عمومی را بهعنوان دغدغه یک دولت توسعهگرا میدانیم و کالاهای عمومی قابل تشخیص نیست که گستره آن هوای پاک، دفاع ملی، آموزش، مراقبتهای پزشکی و … را شامل میشود.
مومنی افزود: به این ترتیب ما متوجه میشویم دولتی که بهصورت عالمانه توسعه پایداررا دنبال میکند تا چه اندازه ضابطهمحور است یا در اختیار گروههایی است که دولت را در تسخیر دارند.
رییس موسسه دین و اقتصاد درباره اهمیت حقوق مالکیت گفت: درباره مسائل جاری کشور نیز باید به همه ارکان ساختار قدرت یادآور شد که یکی از حقوق شهروندی که در تمام دنیا به رسمیت شناخته شده، به رسمیت شناختن حق مالکیت است.
وی افزود:اگر دولت به سمت شیوههای خاص از قاعدهگذاری باشد که از دل آن تعرض به حقوق مردم خارج شود علاوه بر اینکه حکومت از نظر اسلامی مخدوش میشود از نظر بحث توسعهگرایی نیز به همین ترتیب است.
وی اضافه کرد: عنصرگوهری که میزان اهتمام و مسئولیت هر حکومتی درباره حق مالکیت را به محک میگذارد، طرز برخورد با پول ملی است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی،خاطرنشان کرد:در سه دهه گذشته شاهد این پدیده بودیم که ارزش پول ملی همواره قربانی مطامع دلالان، رباخواران و وارد کنندگان بوده و بهای این رویکرد که با سهلانگاری غیرقابل بخشش همراه بوده با عموم مردم و فرودستان و تولیدکنندگان جامعه بوده و در جامعهای که مردم و تولیدکنندگان از فهرست اولویت دولت خارج شوند آن حکومت متزلزل خواهد شد.
مومنی با اشاره به بازار ثانویه ارز نیز، گفت: باید به سران سهقوا بهویژه رییسجمهور و رییس بانک مرکزی هشدار داد که کسانی که از رهگذر کاهش ارزش پول ملی منافعی را به دست آوردهاند، در حال تعزیهگردانی هستند و دولت را برای کاهش ارزش پول ملی تشویق میکنند که شکل نوین این تضعیف در قالب بازار ثانویه ارز جلوهگر شده و باید نسبت به بنیه کارشناسی رییسجمهور و رییس بانک مرکزی تاسف خورد.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۶۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاب، مسیر مصلحت جامعه
حجاب یکی از آن عوامل و رفتارهایی است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی ایفا میکند. در واقع وقتی قرار است در محتوای یک جامعه عفت و پاکدامنی مطرح باشد آن وقت مسأله پوشش یک زن مسلمان مفهوم عمیقی به خود میگیرد و تبدیل به قانون میشود که طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، حجاب یک حکم شرعی و قانونی است و عمل به آن بر همگان، مسلم و واجب است. دین اسلام، پوشش را یکی از بهترین عوامل حفاظت زنان و حفظ سلامت اجتماعی میداند و در واقع حجاب، لباس مشارکت اجتماعی و آزادی زنان در جامعه است و چون زن بدحجاب، هرگز نمیتواند جلوی نگاههای آلوده و هوسانگیز مردان را بگیرد، اسلام از زنان خواسته که با رعایت پوشش اسلامی ازچشمچرانی مردان جلوگیری وازحقوق فردی و اجتماعیشان محافظت کنند. امین کشوری، کارشناس عفاف و حجاب به جامجم میگوید:«حجابی که اسلام راجع به آن حرف میزند و در آیات قرآن به آن اشاره شده است به مصلحت مردم وهمین خانوادههاست.همان دختران جوانی که میخواهند همسرانشان راحفظ کنندو پسرانی که میخواهند زن محبوبشان راازدست ندهند،بدون حفظ حجاب ورعایت حدوحدود آن این خواستههایشانعملی نمیشود.»تضاد آموزههای غربی با ارزشهای اسلامی
درجوامع غربی برای اینکه از زن، موجودی به وجود بیاورند که موردنظر خودشان و اهداف سودجویانهشان باشد، نیازدائم به مد دارند تا با درست کردن آن، چشمها، دلها و ذهنها را به همین جذابیتهای ظاهری و کوتهبینانه مشغول کنند. اما فردی که به این ظواهر وسوسهانگیز مشغول شودمجالی برای رسیدن به ارزشهای واقعی واخلاقی خواهدداشت؟امین کشوری میگوید: «آموزههای غربی به زنان میآموزد که همه ارزشهای آنها در «تن» خلاصه شده و اگر توانست اندام، ظرافتها و زیباییهایش را به بهترین شکل ممکن برای افراد جامعه به نمایش بگذارد، میتواند ایفای نقش کند. اما این نگاه، مقابل ارزشهای دینی و اسلامی است. اسلام میگوید: نقش اصلی زن در جایگاه همسری و مادری است و با حفظ این موقعیتها و رعایت حجاب که برایش امنیت میآورد میتواند در عرصه اجتماع ظاهر شود و به فعالیتهای اجتماعی، سیاسی یا حتی اقتصادی نیز بپردازد». البته اسلام هرگز نخواسته مرد از زن بهرهکشی اقتصادی کند،بلکه سخت با آن مبارزه میکند و ازنظر اسلامی، استقلال اقتصادی زن، امری مسلم و متعلق به خود اوست.
بالا رفتن سطح استانداردهای جنسی
درجوامع غربی، دردسترس بودن زنان بیحجاب ورفتارهای غیرطبیعی آنان سبب شده که مردان به تدریج ازآنها رویگردان و حتی متنفر شوند.در واقع دیدن سطح بالایی از بی بندوباری و جذابیتهای زنان برای مردان به عادت تبدیل شده، چون مردان روزانه با تعداد زیادی از زنان بی حجاب روبهرو میشوند و این تقاضای روحی،روانی و جنسی آنها را بالامیبرد وطالب سطح جدید، متنوع و بیبندوبارتر ازوضعیت موجودشان میشوند. این موضوع باعث شده تا مردان برای ارضای غریزه جنسی خود به همجنسان خود روی آورند. سردی و بیمهری مردان نیز سبب شده تا زنان نیزبه همجنسان خودروی آورندکه همجنس بازی یکی ازمشکلاتی است که تمدن غرب با آن دست و پنجه نرم میکند، اما در اسلام همه نیازها و تامین آنها باید در مسیر تعالی و سعادتمندی انسان باشد نه این که همه فکر وذکر افرادبرای تامین نیازهای جنسی که به صورت عطش جنسی درآمده،صرف شود.به گفته کشوری، آزادیهای جنسی نامشروع، موجب شده پیمان اخلاقی و زناشویی همسران و به عبارتی بنیان خانواده از بین برود و سبب به وجود آمدن پیامدهای ناگواری مانند سقط جنین، بچههای نامشروع، خشونت و تجاوز به زنان، خروج از مرز اعتدال در پرداختن به نیازهای جنسی و... شود. کم شدن و سیر نزولی جمعیت نیز یکی دیگر ازمعضلات چنین جوامعی است و هنگامی اتفاق میافتد که نسل موجود به دلایل تمایل نداشتن به تشکیل خانواده و فرزنداوری و ترویج روابط نامشروع جنسی و...تمایلی به تولید نسل جدید نداشته باشد. در اینگونه جوامع تعداد سالمندان و سالخوردگان نسبت به درصد کودکان و نوجوانان بیشتر میشود.