Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سید کمال الدین ستاره دان استاد گروه مهندسی پزشکی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران از آغاز طرح تحقیقاتی "طراحی و ساخت سیستم پایش میزان اکسیژن در بافت مغز در حین عمل های جراحی قلب باز" بر پایه استفاده از فناوری طیف نگاری با امواج نزدیک مادون قرمز با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در دانشگاه تهران خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این روش نوعی سیستم اصلاح شده از دستگاه طیف نگاری کارکردی مغز با امواج نزدیک مادون قرمز (FNIRS) است که در دو سال گذشته با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران طراحی و ساخته شد و اکنون با تغییراتی در ساختار "پروب " آن (برای انتقال سیگنال های الکتریکی ) بهینه سازی می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: با استفاده از این روش می توان به کاهش احتمالی اکسیژن رسانی به بافت مغز در حین انجام عمل های جراحی قلب باز که در آن پمپ قلب مصنوعی موقتا جایگزین قلب بیمار می شود، پی برد و در نتیجه بروز خطرات احتمالی آسیب به بافت مغز در اثر نقصان اکسیژن را کاهش داد.
وی با بیان اینکه این سیستم بر پایه تابش نور نردیک مادون قرمز به بافت مغز و دریافت و پردازش نور منعکس شده کار می کند، افزود: با این روش امکان مطالعه تغییرات مقدار درصد اکسیژن اشباع شده در بافت هر نیمکره مغز توسط "پروب ها " فراهم می شود.

ستاره دان همچنین بیان کرد: بطور کلی طیف نگاری کارکردی مغز با امواج نزدیک مادون قرمز (FNIRS) روشی نوین جهت انجام مطالعات مختلف بر روی نحوه عملکرد مغز است و در حال حاضر مطالعات وسیعی جهت تشخیص بیش فعالی در کودکان، پایش میزان اکسیژن مغز نوزادان در بخش NICU، تعیین عمق بیهوشی هنگام عمل جراحی، میزان تمرکز و حافظه کوتاه مدت در افراد سنین مختلف و مطالعات مشابه با استفاده از آن در مراکز تحقیقاتی مختلف دنیا در حال انجام است.

مجری طرح طراحی و توسعه اولین سیستم FNIRS ) ) در ایران گفت : یک پروژه تحقیقاتی دیگر نیز با استفاده از این دستگاه برای اندازه گیری میزان اکسیژن رسانی به مغز کودکان دارای مشکلات تنفسی در بدو تولد با همکاری دو تن از متخصصان کشورمان و دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) کانادا در بیمارستان کودکان مفید تهران به اجرا در آمده است.
انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۶۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همسر رئیسی پُست جدید گرفت

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، روز گذشته در مراسم افتتاح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران، جمیله علم الهدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همسر رئیسی به عنوان عضو هیأت اجرایی جذب هیأت علمی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران معرفی شد.

محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران همچنین در این مراسم با اعطای حکمی انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور را به عنوان عضو وابسته هیأت علمی و عضو هیأت اجرایی جذب هیأت علمی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران معرفی و منصوب کرد.

دیگر خبرها

  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد
  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • مرحله دوم واگذاری اختیارات از ستاد به صف در دانشگاه تهران آغاز شد
  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • تأثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • همسر رئیسی پُست جدید گرفت
  • تاثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران برتر کشور شد