Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@23:33:31 GMT

وزیرجهادکشاورزی: تراکم کشت در کشور باید افزایش یابد

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۸۷۲۶۷

وزیرجهادکشاورزی: تراکم کشت در کشور باید افزایش یابد

به گزارش خبرنگارایرنا، محمود حجتی روز شنبه در جمع اعضای هیات مدیره مرکز تجارت و پایانه صادرات برنج مازندران در آمل گفت: اکنون نباید در استانهای مازندران وگیلان که دارای خاک حاصلخیز ومنابع آبی مناسبی نسبت به دیگر استانهای کشور است، به یک کشت محصول اقدام شود ، در کشور تایلند که در تولید برنج نیز صادرات خوبی دارد، چهار تا حتی اخیرا پنج کشت هم در طول سال انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی، توسعه آب بندانها و لایروبی آنها را برای افزایش تراکم کشت حائزاهمیت خواند وادامه داد: به دنبال خشکسالی ها اخیر در کشور، دولت برای حفظ بستر کشاورزی وتامین منابع آبی کشاورزی ، لایروبی اب بندانها پس از برداشت محصول را شروع کرده است.
** به دنبال کاهش هزینه ها هستیم
وزیرجهادکشاورزی با بیان اینکه دولت به دنبال کاهش هزینه های بخش تولید کشاورزی در کشور است، گفت: یکی ازراهکارهای وزارت جهادکشاورزی برنامه های ترویجی برای تغییرالگوهای کشت وحتی توسعه تراکم کشت در برخی استانها است.
حجتی، با بیان اینکه توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی باحمایت دولت در بخش تجهیز، تامین آب، کشت وبرداشت کشاورزی در سال های اخیر رشد خوبی داشته است، گفت: به صورت ویژه دراین سال ها مکانیزاسیون بخش کشت وبرداشت محصولات کشاورزی ازجمله توزیع دستگاه های نشاکار و کمباین های مخصوص برداشت برنج افزایش داشته است.
** با تغییرکاربری، نسل آینده سرایدار ویلاها نشوند
وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه تغییرکاربری زمین تنها درمازندران نیست واین مشکل در کل کشور است، گفت: اینکه اکنون به دلایلی کشاورز عنوان می کند که تولید حمایت نمی شود واقدام به تغییرکاربری وفروش زمین انجام می دهد، موضوع نگران کننده ای است.
حجتی افزود: وقتی شالیزارها تبدیل به ویلا شود، نسل آینده و فرزندان این استان نمی توانند بستر کشاورزی نسل های قدیمی را شاهد باشند وباید سرایه دار ویلای میهمان های ناخوانده شوند.
وی با بیان اینکه دولت درسال های اخیر با پرداخت تسهیلات سعی زیادی داشته تا کشاورز را متقاعد به حفظ بستر کشاورزی کند، گفت: با برند سازی و توجه به کیفیت محصولات می توانیم در امر تولیدات کشاورزی حرفی برای گفتن داشته باشیم واین اقدام درحال انجام است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در بازدیدوزیرجهادکشاورزی از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل، جمعی از مدیران استانی و شهرستانی حضور داشتند.
مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در زمینی به مساحت بیش از 170 هزار مترمربع در حال ساخت است که 50 هزار مترمربع آن انبار برنج و 6 هزار متر مربع نیز واحدهای تجاری و خدماتی و سالن معاملات و پنجره واحد برای صادرات است.
تاکنون بیش از 800میلیارد ریال توسط بیش از 430 سهامدار برای فازنخست این مرکز هزینه شده است.
با بهره برداری از فاز نخست این پایانه سالانه برای حدود 350 هزار تن برنج و در فاز نهایی تا 700 هزار تن برنج تولیدی مازندران ظرفیت نگهداری، خرید ، فروش و صادرات ایجاد می شود.
ساماندهی بازار فروش و عرضه برنج ، برند سازی و اطمینان خاطر برای مصرف کننده جهت خرید برنج سالم و بدون ناخالصی و نیز جلوگیری از واردات برنج و ظرفیت برای صادرات این محصول از دیگر اهداف مهم ساخت مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادراتی برنج ایران در مازندران است.
ک/7327/1899
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت بخش کشاورزی تایلند کاهش هزینه کشاورزی محصولات کشاورزی رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۷۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسن سالاریه، رئیس سازمان و سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران از برآورد سطح زیرکشت برنج به عنوان یکی از محصولات راهبردی کشاورزی به کمک داده‌های فضایی برای نخستین بار خبر داد و گفت: باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون لزوم مستدل بودن آمار برآورد تولید محصولات کشاورزی در نمایشگاه دستاورد‌های دولت در سال گذشته، پژوهشگاه فضایی ایران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اقدام به برآورد سطح زیرکشت برنج در استان‌های قطب این محصول کرد.

وی با اشاره به اینکه در این برآورد از داده‌های فضایی بهره گرفته شده است، افزود: استفاده از داده‌های فضایی در حوزه‌های مختلف به ارتقای کیفیت زندگی مردم می‌انجامد و تاثیر مشخصی بر اقتصاد کشور و رفع ایرادات و معایب دارد.

سالاریه با بیان اینکه در برآورد صورت گرفته استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بیشترین سطح زیرکشت برنج را در سال گذشته به خود اختصاص داده اند، تصریح کرد: این برآورد بر اساس پردازش‌های صورت گرفته بر روی تصاویر ماهواره‌ای با استفاده از فناوری سنجش از دور و بکارگیری هوش مصنوعی در کنار جلسات مشترک و ارزیابی‌های میدانی در سطح استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به عنوان استان‌های قطب، در سال گذشته صورت گرفت.

رئیس سازمان فضایی ایران در مورد نتایج برآورد‌های صورت گرفته خاطرنشان کرد: براساس تخمین که هم اکنون مورد تایید پژوهشگاه فضایی و وزارت جهاد کشاورزی نیز قرار گرفته در سطح این سه استان به عنوان استان‌های قطب، در مجموع حدود ۴۷۰ هزار هکتار از مساحت زیرکشت برنج (کشت اول) رفته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیرکشت مختص استان گیلان به شمار می‌رود، افزود: برآورد‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در سال گذشته نزدیک به ۲۰۸ هکتار از سطح استان گیلان زیر کشت برنج بوده است.

سالاریه با اشاره به اینکه بعد از استان گیلان، استان‌های مازندران و گلستان بیشترین سطح زیرکشت برنج را در سال گذشت داشتند، اظهار کرد: برآورد‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲۶۰ هزار هکتار از مساحت این دو استان نیز در سال گذشته زیرکشت برنج بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری