Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - معاون ناشران و اعضاي بورس تهران از امضاي تفاهم نامه شرکت بورس با يک شرکت رتبه بندي بين المللي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري آريا، روح الله حسيني مقدم با اشاره به اينکه موضوع حاکميت شرکتي در ايران از سال 82به بعد مطرح شد، گفت: نخستين بار در سخنراني مقامات بورس موضوع حاکميت شرکتي و اهميت آن مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پيش نويس دستورالعمل اين موضوع نيز توسط بورس تهران در سال 86تهيه و براي تصويب به سازمان بورس ارسال شد.
ابعاد حاکميت شرکتي
معاون ناشران و اعضاي شرکت بورس با اشاره به اينکه پيش نويس حاکميت شرکتي زماني در بورس تهيه شد که هنوز مفهوم آن در فضاي علمي و دانشگاهي به شکل کامل و دقيق درک نشده بود، افزود: امروز در دنيا حاکميت شرکتي يک موضوع اساسي است که در حوزه هاي مختلف علمي به آن پرداخته مي شود.
در دنيا موضوع حاکميت شرکتي فقط در فضاي حسابداري خلاصه نمي شود. رشته هايي مانند اقتصاد، علوم سياسي، حقوق و علوم اجتماعي از جنبه هاي پرکاربرد حاکميت شرکتي هستند که مطالعات گسترده اي هم براي اين حوزه ها به طور دايم انجام مي شود.
وي به عدم ورود ايران به ساير حوزه هاي حاکميت شرکتي اشاره کرد و ادامه داد: فعلا فقط جنبه حسابرسي و کنترل داخلي در اين حوزه مطرح است که يکي از آيتم هاي حاکميت شرکتي است، مطالعات علمي و دانشگاهي هم مربوط به اين بخش است.
ايجاد نگرش هاي جديد
معاون ناشران و اعضاي شرکت بورس، مطالعات دنيا در انواع حوزه ها را باعث ايجاد نگرش هاي جديد دانست و گفت: به عنوان مثال بررسي حوزه هاي اجتماعي، حقوقي و اقتصادي حاکميت شرکتي نشان مي دهد که در برخي کشورها اجراي اصول اين قانون باعث توسعه اقتصادي نمي شود، بلکه دستاوردهاي مثبت اين اصول در شرايط قانوني و حقوقي خاصي رخ مي دهد. وي با اشاره به موضوع بالا تاکيد کرد: بر همين اساس لازم است که با بررسي اين حوزه ها، مشخص شود آيا لازم است کشور ما هم در برخي بسترهاي مقرراتي تغييراتي داشته باشد يا خير؟
حاکميت شرکتي در ايران
حسيني مقدم ادامه داد: نگاهي به قوانين کشور نشان مي دهد بسياري از مواردي که امروز در قالب حاکميت شرکتي مطرح مي شود در قانون تجارت وجود دارد. اين اتفاق يک نقطه عطف براي ما محسوب مي شود چراکه گوياي اين موضوع است که شرکت هاي ايراني از سالها پيش قوانيني را رعايت مي کنند که امروز در حاکميت شرکتي مطرح است.
عامل توسعه بنگاه ها
وي با تاکيد بر اينکه بسترهاي قانوني موجود در کشور باعث اجراي موفق تر حاکميت شرکتي خواهد شد، گفت: اجراي اين اصول مي تواند به توسعه و تعمق مالي بنگاه هاي اقتصادي کمک کند. معاون ناشران و اعضاي شرکت بورس دلايل ارتقاي يک بنگاه اقتصادي را با اجراي حاکميت شرکتي مورد توجه قرار داد و گفت: اجراي اين قانون باعث اعتماد سازي و جذب سرمايه هاي خرد مي شود که در نهايت رونق اقتصادي شرکت ها را به دنبال دارد.
حسيني مقدم با تاکيد بر دستاوردهاي بسيار مثبت اجراي همزمان قانون تجارت و اصول حاکميت شرکتي، اظهار داشت: در اين راستا براي شرکت بورس تهران به عنوان يک بنگاه اقتصادي اين طرح انجام و گزارشي تهيه شد.
بررسي اين گزارش نشان داد شرکت بورس اوراق بهادار تهران به عنوان يک شرکت بورسي بسياري از مواردي که در دنيا با عنوان حاکميت شرکتي از آن ياد مي شود را اجرا مي کند اما براي بهبود شرايط با اجراي حاکميت شرکتي اين قوانين جدي تر و کامل تر اجرا خواهد شد.
هدايت ناصحيح نقدينگي ها
وي با تاکيد بر اينکه کشور و اقتصاد ما به مفهوم حاکميت شرکتي نياز دارد، گفت: امروز در کشور نقدينگي زيادي وجود دارد که متاسفانه جذب بازارهاي غير مولدي که به توسعه اقتصادي لطمه مي زنند، شده است. به گفته اين کارشناس بازار سرمايه هدايت ناصحيح نقدينگي ها باعث افزايش تورم مي شود که فقير را فقيرتر و غني را غني تر مي کند.
بي اعتمادي
معاون ناشران و اعضاي شرکت بورس بي اعتمادي به ساختار مديريتي و راهبري بنگاه هاي اقتصادي را مهمترين دليلي دانست که باعث مي شود مردم سرمايه هاي خرد را به توليد تزريق نکنند و تصريح کرد: بسياري از بنگاه هاي اقتصادي که در گذشته از طريق پذيره نويسي عمومي منابع خرد مردم براي ايجاد يک بنگاه بزرگ جذب کردند، سرنوشت درست و موفقي نداشتند و خيلي از آنها تجربه هاي ناخوشايندي را در اقتصاد به وجود آوردند. مردم و صاحبان سرمايه اعتماد کامل به کنترل، مديريت و تيم راهبري شرکت که چگونه از سرمايه آنها محافظت و در فعاليت هاي توليدي موثر وارد کنند را ندارند.
جذب سرمايه ها
حسيني مقدم سابقه فعاليت سهامي عام در کشور را خيلي طولاني ندانست و گفت: شايد عمر اولين شرکت سهامي عامي که با سرمايه مردم تشکيل شد و يک فعاليت توليدي را اغاز کرد به بيش از 120سال نرسد.
معاون ناشران و اعضاي شرکت بورس تاکيد کرد: در صورت ايجاد اعتماد عمومي براي جذب سرمايه هاي مردمي مي توان با سرمايه هاي خرد مردم بنگاه هاي بزرگ توليدي و هلدينگ هاي عظيم راه اندازي کرد.
وي به لزوم فعاليت هلدينگ هاي بزرگ تخصصي در اقتصاد کشور اشاره کرد و ادامه داد: بدون شک تقويت بنگاه هاي کوچک و متوسط لازم است، اما کارهاي بزرگ و توسعه اي در کشور را بايد هلدينگ هاي تخصصي بزرگ انجام دهند.
حقوق همه ذينفعان
حسيني مقدم با اشاره به راه اندازي هلدينگ هاي بزرگ توسط دولت گفت: اين نهادهاي دولتي به طور معمول کارايي و بهره وري مناسبي ندارند و حقوق همه ذينفعان در فرآيند جذب سرمايه از طريق دولت رعايت نميشود، بر همين اساس بايد روي ساز و کارهاي ديگري فکر کرد که پاسخ اين چالش بزرگ را در دنيا با حاکميت شرکتي داده شد.
وي شرط طي فرآيندهاي توسعه اي براي ايجاد شرکت هاي بزرگ با سرمايه هاي خرد را تمرکز و درک اصول حاکميت شرکتي دانست و گفت: در کشور موضوع حاکميت شرکتي هنوز به عنوان يک خدمت ديده مي شود که ناشران، سرمايه گذاران و سهامداران عمده و خرد با مفهوم و ضرورت آن آشنا نيستند.
وي ادامه داد: به همين دليل اجراي کامل آن قطعا با چالش هايي همراه خواهد بود. در بورس تهران با برگزاري کارگاه ها و ارايه رهنمودها و توصيه هايي به سهامداران عمده، سرمايه گذاران و مديران موضوع حاکميت شرکتي و ضرورتش معرفي مي شود تا شرکت ها با اين مفهوم آشنا شوند و براي اجراي آن همکاري کنند.
تقويت ساختار بخش خصوصي
حسيني مقدم به لزوم پيگيري اين موضوع از طريق دولت اشاره کرد و گفت: دولت اگر قصد تقويت ساختار بخش خصوصي با سرمايه هاي مردمي را دارد ابتدا بايد نظام حاکميت شرکتي را اجرايي کند تا مردم به مديران و تيم راهبري شرکت ها اعتماد و از پذيره نويسي، افزايش سرمايه ها و سرمايه گذاري در بازارهاي مالي استقبال کنند.
حقوق سهامداران
وي با اشاره به اينکه در شرايط فعلي مردم معتقدند اگر خودشان سرمايه هاي خود را مديريت کنند، بازدهي بيشتري خواهند داشت، افزود: مردم تصور مي کنند که اگر در يک شرکت سرمايه گذاري کنند، حقوق همه اعضاي آن شرکت به جز سهامداران خرد و کوچک رعايت مي شود.
امروز در کشور ما شرکت هايي هستند که حقوق ذينفعي به نام کارکنان را کاملا رعايت مي کنند و حقوق ساير دينفعان مثل فعاليت هاي مسوليت اجتماعي را انجام مي دهند اما شرکت را کاملا زيان ده مي کنند که يعني حقوق سهامدار رعايت نشده و مديران تصميم هايي براي ساير اعضاي شرکت گرفته اند. چنين برنامه هايي باعث مي شود مردم تمرکز کافي براي سرمايه گذاري در يک بازار مالي يا شرکت را نداشته باشند.
معاون ناشران و اعضاي شرکت بورس به لزوم پاسخ گو بودن مديران اشاره کرد و گفت: بايد هيات مديره اي منسجم، قوي و شفاف توسط مديران شرکت ها انتخاب شوند که چنين روالي با اجراي حاکميت شرکتي رخ خواهد داد.
رتبه بندي شرکت ها
وي از امضاي تفاهم نامه شرکت بورس با يک شرکت رتبه بندي بين المللي خبر داد و افزود: براي اجراي حاکميت شرکتي قرار است شرکت هاي بازار سرمايه رتبه بندي شوند تا به ترويج حاکميت شرکتي کمک کنند.
به گزارش سنا، حسيني مقدم از متخصصين اين حوزه درخواست کرد فراخوان سازمان بورس براي پيش نويس حاکميت شرکتي را مطالعه و نظرات خود را ارايه کنند. وي در خاتمه اظهار داشت: مصاديق حاکميت شرکتي که مفهومش در دنيا رايج است هم اکنون در بستر قانوني کشور اجرا مي شود اما بايد ضرورت آن براي بنگاه هاي اقتصادي نهادينه شود تا بتوانند از امتيازهاي آن استفاده کنند. به طور قطع بهبود سطح حاکميت شرکتي در کلان کشور موجب تعميق و توسعه مالي خواهد شد و نقدينگي کشور را به سمت توليد هدايت خواهد کرد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۸۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان کاخ گلستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری مهر، در نشستی با حضور آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان و مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی و مرمتی منعقد شد.

از اهداف این تفاهم‌نامه بهره گیری متقابل طرفین از منابع اطلاعاتی، اسناد، ظرفیت‌ها و فرصت‌های پژوهشی، مطالعاتی، تخصصی و انتشار گزارش اقدامات انجام شده در حوزه‌های مشترک و مورد توافق همکاری خواهند بود.

همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه طرفین نسبت به انجام همکاری‌های نظام‌مند مشترک آموزش، مشاوره، مطالعه، مستندنگاری، پژوهش، ساماندهی و اقدامات حفاظت و مرمت، مربوطه به آن مجموعه، اقدام خواهند کرد.

کد خبر 6097455 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد تبریز با یک واحد صنعتی
  • فرابورس برای پذیرش شرکت‌ها شرط گذاشت
  • دانشگاه بین‌المللی چابهار و موسسه جغرافیای دانشگاه تهران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان کاخ گلستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی
  • امضای تفاهم‌نامه و رونمایی از پوستر برگزاری آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد کرمانشاه با شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب
  • استقرار حاکمیت شرکتی برای پذیرش در فرابورس الزامی شد
  • امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز
  • امضای ۹ تفاهم نامه با حلقه‌های میانی و گروه‌های مردمی با هدف مردمی سازی سلامت
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است