Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه > سلامت - مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان اینکه بین 25 تا 35 سالگی 3 درصد ایرانیان کلسترول بالا دارند گفت: در جمعیت 15 تا 64 ساله کشور 19 درصد فشارخون بالا وجود دارد و این نکته قابل‌تأمل است که از سنین جوانی شواهد فشارخون بالا هستیم و این به این معناست که از هر پنج ایرانی، یک نفر دچار مشکل فشارخون بالا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرآنلاین، زهرا عبدالهی، مدير كل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشكي در سفر به شهرستان اردل در شهر کرد و جلسه اي مشترك با سرپرست و كارشناسان شبكه بهداشت و درمان این شهرستان اظهار داشت: 70 درصد علت مرگ‌ و مير در دنيا بيماري‌هاي غير واگير است.

دكتر عبداللهي افزود: 88 درصد مردم ريسک فاكتور تغذيه ناسالم را دارند كه روند هشداردهنده‌ بيماري غير واگيردار و اضافه‌وزن را به دنبال دارد به‌طوري‌كه در سال 1390 مهم‌ترين علت 380 هزار مرگ ثبت‌شده در كشور مربوط به مرگ ‌و مير به دليل بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.

وي با اشاره به اينكه روغن، قند و شكر بالاتر از حد لازم در كشور مصرف‌شده و مصرف ميوه، سبزي، شير و لبنيات كمتر از نياز هر فرد است افزود: نتيجه اين تغذيه، شيوع اضافه‌وزن و چاقي در كشور است؛ به‌طوري‌كه در قشر جوان كشور هم 50 درصد از گروه‌ها دچار اضافه‌وزن و چاقي هستند.

دكتر عبدالهي با اشاره به آمار بالاي مصرف نمك در كشورمان از سرانه مصرف نمك در ايران انتقاد كرد و افزود: متأسفانه در ايران دو برابر مصرف جهاني نمك مصرف مي‌شود.

وي مهمترين منبع دريافت نمك را نان و پنير دانست و خاطر نشان كرد: بايد الگوي غذايي روزانه به گونه اي باشد كه بيش از پنج گرم نمك مصرف نشود حال آنكه فقط در هر قرص نان سه گرم نمك موجود است.

مدير دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي افزود: 54 درصد نمك دريافتي مردم در هنگام طبخ است كه بايد بر اساس الگوهاي غذايي مصرف كمتري داشته باشد.

دكترعبدالهي گفت: در كشور ما مردم شير و لبنيات كم‌مصرف مي‌كنند ولي سرانه مصرف نوشابه‌هاي گازدار 42 ليتر در سال است كه مهم‌ترين مضرات آن اختلال در جذب كلسيم است كه همین اختلال، يك ريسک فاكتور مهم براي بيماري‌هاي قلبي عروقي و سرطان است.

مديركل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت همچنين با اشاره به مطالعات سبد غذايي انجام شده در سال 91، خاطر نشان كرد: بر اساس اين مطالعات، سرانه مصرف نان و برنج پنج درصد، روغن 20 درصد و قند و شكر نيز 38 درصد بيشتر از مقادير توصيه شده در سبد غذايي مطلوب است.

دكترعبداللهي اضافه كرد: مصرف حبوبات 30 درصد، شير و لبنيات 25 درصد، تخم مرغ 20 درصد و سبزي و ميوه نيز 25 درصد كمتر از ميزان توصيه شده است.

مديركل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي، راشيتيسم در كودكان، افزايش ابتلا به آسم و ديابت نوع 2 را از جمله پيامدهاي كمبود ويتامين در بدن دانست و اضافه كرد: علاوه بر مصرف محصولات غذايي غني شده با ويتامين، سه تا چهار بار در هفته نيز استفاده از نور مسقيم آفتاب به مدت پنج تا 10 دقيقه براي بدن لازم است.

وي افزود: كمبود ويتامين D پيامدهاي بسياري را دارد و در حال حاضر مشكل كمبود ويتامين D را در كشور داريم و در اين راستا برنامه ملي غني‌سازي آرد با ويتامين D در كشور در حال انجام و در دستور كار است.

وي همچنين خاطر نشان كرد: برنامه ملي غني سازي آرد با آهن و اسيد فوليك نيز در كشور اجرا مي شود. مديركل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي 30 دقيقه پياده‌روي و حداقل 2 واحد ميوه و 3 واحد صيفي‌جات را در روز ضروري دانست و گفت: مصرف ميوه و سبزي در كشور حدود 12 درصد است.

گفتني است، در ابتداي اين جلسه اسماعيل اميدي سرپرست شبكه بهداشت و درمان شهرستان اردل به بيان اقدامات انجام شده در حوزه ي بهبود تغذيه در شهرستان اردل پرداخت و اظهار داشت: طبق پژوهشهاي صورت گرفته بيماريهاي قلبي و عروقي، سرطانها، ديابت و اضافه وزن شيوع بيشتري در بين مردم دارند و 64 درصد زنان و 54 درصد مردان كشور چاق هستند.

 

 

 

۴۲۴۲

کلید واژه‌ها : سلامت خانواده - فشار خون بالا - فشار خون - سلامت -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سلامت خانواده فشار خون بالا فشار خون سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۸۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به محض ترک قند و شکر در بدن چه می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ اگرچه اشتیاق ما برای مصرف شیرینی همیشه وجود دارد، اما مصرف شکر طول عمر را کاهش می‌دهد. به خاطر داشته باشید که همه شکر‌ها بطور یکسان مضر نیستند و شکر سفید تصفیه شده، نوعی است که می‌تواند به طور جدی بر سلامتی تاثیر بگذارد.
مهم است مضرات مصرف شکر را بدانید و اینکه چه تاثیر منفی روی بدن دارد.

وضعیت بدن بلافاصله بعد از ترک قند و شکر
بسیاری از افراد میزان مصرف قند خود را بسیار ناچیز می‌دانند در صورتی که مصرف آن‌ها بسیار بیشتر از آنچه است که تصور می‌کنند.

پس از یک ساعت
شکر اعتیاد آور است و واکنش دوپامین را در مرکز مغز، مانند یک دارو فعال می‌کند.
بسته به مقدار شکری که روزانه مصرف می‌کنید، ممکن است تغییرات مختلفی در سطح قند خون، عرق ریختن، لرزش، افسردگی، گرسنگی را تجربه و با مصرف سبزیجات تازه، فیبر، منابع پروتئینی ضد التهاب و چربی‌های سالم با این نشانه‌ها مقابله کنید.

بعد از یک روز:
یک روز پس از قطع مصرف شکر شاید برایتان سخت باشد و ممکن است علائمی از جمله سردرد و افت در سطح انرژی را تجربه کنید.
اما بدن شروع به التیام می‌کند و شکر میکروارگانیسم‌های مضر، مانند، کاندیدا را تغذیه می‌کند که با رشد بیش از حد می‌تواند سلامت دل و روده را تحت تاثیر قرار دهد.
قطع شکر فرآوری شده به حفظ آن میکرو ارگانیسم‌ها کمک می‌کند.

بعد از یک هفته:
وقتی مصرف شکر را برای یک هفته کنار می‌گذارید بدن شما به سرعت شروع به ترمیم و بهبود در سطوح انسولین و واکنش‌های التهابی می‌کند.
ظرف مدت ۷۲ ساعت، از آنجا که سطح انسولین شروع به تثبیت می‌کند، هورمون‌های دیگر (مانند آن‌هایی که در ذخیره سازی چربی دست دارند) نیز به سطوح نرمال باز خواهند گشت که به شفافیت پوست و کاهش پف صورت می‌انجامد.

بعد از یک ماه:
افزایش اشتها و وزن و عفونت‌های قارچی و التهاب مفاصل همگی جز مواردی هستند که به دلیل مصرف زیاد شکر ایجاد می‌شود.
اما با ترک مصرف شکر شاهد کاهش وزن طبیعی، سلامت شکم و مغز خواهید بود.

بعد از شش ماه:
با ترک مصرف شکر حدود شش ماه علاوه بر ثبات قند خون، کاهش وزن به سلامت کلی خواهید رسید و ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و پیری زودرس کاهش می‌یابد.

فواید و اثرات مثبت ترک قند و شکر برای بدن
ترک قند و شکر می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامتی قلب و بدن بگذارد.

بهبود سطح انرژی:
بسیاری از افراد نوشیدنی‌های قندی شیرین، نوشیدنی‌های انرژی زا، و نوشیدنی‌های حاوی شکر را زمانی که احساس می‌کنند به انرژی بیشتری نیاز دارند، می‌نوشند.
با این حال، مطالعات نشان داده اند که مصرف قند بیش از حد در بدن می‌تواند باعث اختلال در فعالیت‌های روزمره شود.
مصرف زیاد شکر توانایی بدن را برای حفظ ذخایر انرژی آن تا جایی که ممکن است، مسدود می‌کند پس با ترک این عادت از آسیب‌های این چنینی در امان خواهید بود.

سلامت قلب:
طبق تحقیقات منتشر شده در ژورنال انجمن قلب آمریکا، کاهش مصرف شکر نیز خطر ابتلا به سکته قلبی را کاهش می‌دهد.

محافظت در برابر سرطان:
مطالعات متعددی در سراسر جهان نشان داده اند که شکر مواد غذایی سلول‌های سرطانی را تامین می‌کند؛ بنابراین اگر مصرف قند را کاهش دهید یا متوقف کنید، ممکن است به جلوگیری از انواع مختلف سرطان کمک کنید.
علاوه بر این، با ترک مصرف شکر می‌توانید گسترش و تکثیر سلول‌های بدخیم را متوقف سازید.

محافظت از کبد:
فروکتوز و گلوکز می‌توانند منجر به تجمع سموم در کبد شوند، مشابه آنچه در زمان نوشیدن بیش از حد الکل رخ می‌دهد.
متخصصان توصیه می‌کنند که سم زدایی کبد بطور متناوب ریسک ابتلا به مشکلات کبد را کاهش می‌دهد.

بهبود خواب:
مصرف شکر می‌تواند باعث کاهش سطح انرژی شود. هم چنین می‌تواند خواب شما را مختل کند.
افرادی که از مصرف شکر پرهیز می‌کنند به سرعت متوجه می‌شوند که بهتر می‌خوابند.

جوان سازی پوست:
مصرف مقدار زیادی شکر می‌تواند با تولید کلاژن و الاستین که دو منبع پروتئین اصلی پوست هستند، اختلال ایجاد کند.
در دراز مدت قند بیش از حد می‌تواند باعث پیری زودرس و دیگر بیماری‌های پوستی شود.

کنترل وزن:
غذا‌های قندی شامل مقادیر بالایی از چربی ها، کربوهیدرات‌ها و کالری بالا هستند که می‌تواند باعث افزایش وزن شود.
حدف شکر از رژیم غذایی روزانه شما به محدود کردن این مواد کمک می‌کند و رسیدن به یک وزن متعادل و سالم را آسان‌تر می‌سازد.

بهبود هضم:
با کاهش مصرف شکر، سیستم گوارشی برای پردازش غذا بهبود می‌یابد. این کار به جلوگیری از یبوست و مشکلات مربوط روده به کمک می‌کند.

احساس رضایت:
مطالعات مختلف نشان داده اند که مصرف زیاد شکر باعث مقاومت در برابر لپتین می‌شود، هورمونی که به مغز پیام می‌دهد شما سیر هستید.

سلامت بهتر دندان:
باکتری موجود در دهان با مصرف قند رشد می‌کند. خوردن بسیاری از غذا‌های شیرین احتمال پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات دندانی را افزایش می‌دهد.
با توقف مصرف قند به بهبود سلامت دندان‌ها و لثه کمک کنید.

دیگر خبرها

  • به محض ترک قند و شکر در بدن چه می‌شود؟
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • شبکه‌های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان تشکیل می شود
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • قلیان اکسیژن؛ یک پک عمیق به سمت ناکجا؟!
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟