Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام‌شده در بخش حفاری پروژه‌های توسعه میادین تحت راهبری شرکت نفت و گاز پارس به ویژه میدان مشترک پارس‌جنوبی که بیش از ۷۰ درصد گاز مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند، ضرورت ایجاد بستری مناسب جهت دست‌یابی ایمن و پایدار به بالاترین بهره‌وری ممکن، را بیش از پیش نمایان می‌کند.

 

حفاری یا برنامه‌ریزی جهت حفاری بیش از ۶۰۰حلقه چاه دریایی در میادین تحت اختیار این شرکت که بخش قابل توجهی از آنها حفاری شده و هم‌اکنون در حال تولید هستند، فشار بالای گاز، وجود گاز سولفید هیدروژن، استفاده از تجهیزات و کالاهای مختلف با سطوح مرغوبیت متفاوت بواسطه وجود تامین‌کنندگان متعدد از سراسر جهان، مواجهه با پدیده‌های ناشناخته زیر سطحی و مشکلات مربوط به لایه‌های پرفشار زمین و زمان‌بر و پرهزینه بودن انجام هر گونه عملیات فراساحلی، لزوم ارزیابی یکپارچه و مستمر چاه‌ها را دوچندان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این منظور «استقرار سامانه جامع مدیریت چاه‌ها» با هدف نگهداشت تولید صیانتی، ایمن و پایدار و همچنین ارتقای سطح ایمنی چاه‌های تولیدی، تعلیق‌شده و رهاسازی‌شده یکی از پروژه‌های نقشه سرآمدی شرکت نفت و گاز پارس است که در راستای جلوگیری از بروز شرایط ناایمن در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

 

به گفته مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس، با پیاده‌سازی سامانه جامع مدیریت چاه‌ها، تخصیص منابع به پروژه‌های اصلاحی و تعمیراتی چاه‌های میادین تحت اختیار این شرکت هدفمند شده است.

علی‌اکبر ماجد، گفت: تنوع پیمانکاران و سازندگان تجهیزات در طرح‌های توسعه‌ای میدان پارس جنوبی و نگاه پروژه‌محور به وضعیت یکپارچگی و ظرفیت تولیدی چاه‌ها، موجب بروز اختلاف‌نظر در مورد معیارهای پذیرش سطح ایمنی و پتانسیل تولیدی چاه‌ها می‌شود‌. همچنین صرف هزینه‌های اقدامات اصلاحی و تعمیری به صورت سکومحور و پروژه‌محور و تأثیر نوع قراردادها یا میزان همکاری پیمانکاران حفاری طرح‌های توسعه در نحوه حفاری و تکمیل چاه‌های مشکل‌دار یا پذیرش تعمیر چاه‌های ناایمن، همواره سبب تنوع چاه‌های تولیدی یا در حال تکمیل به لحاظ پتانسیل تولید یا ایمنی می‌شود. از این رو سامانه یکپارچگی چاه‌ها با محوریت مدیریت مهندسی نفت و گاز و همکاری مدیریت‌های تولید و عملیات، بهداشت، ایمنی و محیط زیست و همچنین بازرسی فنی، استقرار یافته و نسبت به تعیین معیارهای پذیرش شرایط یکپارچگی و توان تولیدی چاه‌ها و هدفمند کردن هزینه‌های اقدامات اصلاحی/تعمیری و پیشگیرانه اقدام شده است.

 

به اعتقاد وی، دو بخش اصلی مدیریت یکپارچگی و ایمنی چاه‌ها و مدیریت ظرفیت و توان تولیدی چاه‌ها، مؤلفه‌های اصلی سامانه مذکور هستند.

 

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: یکپارچگی چاه‌ها به این معنی است که هیچ‌گونه سیال ناخواسته‌ای در هیچ یک از بخش‌های ساختمان چاه از قبیل مسیر تولیدی و یا فضاهای حلقوی وارد نشود. به عبارت دیگر موانع درون‌چاهی و سرچاهی از قبیل سیمان پشت لوله‌های آستری و جداری، تجهیزات تکمیلی چاه از قبیل مجرابند دائمی، شیر ایمنی درون‌چاهی و رشته تکمیلی، تجهیزات سرچاهی و تاج چاه در شرایط مناسب و منطبق بر استانداردهای مورد استفاده باشند. ایجاد اختلال در عملکرد هر یک از موانع مذکور، باعث کاهش سطح ایمنی چاه‌ها می‌شود.

 

این مقام مسوول در شرکت نفت و گاز پارس تاکید کرد: مجموعه اقداماتی که در راستای ارزیابی ایمنی و یکپارچگی کلیه چاه‌های تحت اختیار انجام می‌پذیرد، منجر به استقرار سامانه مدیریت یکپارچگی چاه‌ها (Wells Integrity Management System) می‌شود. در این سامانه، تعداد چاه‌های ایمن و سالم، چاه‌های نیازمند پایش مستمر و چاه‌های نیازمند انجام تعمیرات با تعیین اولویت‌های تعمیراتی به صورت مستمر قابل دسترسی خواهند بود و برنامه‌ریزی لازم جهت انجام عملیات تعمیری چاه‌ها سامان‌دهی می‌شود.

 

وی در ادامه گفت: برای ارزیابی شیر ایمنی درون‌چاهی از استانداردهای API Recommended Practice 14Bو ISO 1041 استفاده شده است. ارزیابی شیرهای سرچاهی براساس استانداردهایAPI 6Aو API 14Hانجام گرفته و ارزیابی فشار غیرطبیعی دالیز چاه‌ها بر اساس استاندارد API RP-90 انجام می‌شود. در نهایت با استفاده از راهنمای ارزیابی یکپارچگی چاه (Norwegian Oil and Gas Recommended Guidelines for Well Integrity) و همچنین استاندارد ISO 16530-2با در نظر گرفتن اصل وجود دو مانع در مسیر سیال پرفشار و سطح زمین و اعمال تغییراتی محدود، طبقه‌بندی چاه‌ها بر اساس سطح ایمنی و یکپارچگی در چهار گروه سبز (چاه‌های سالم)، زرد (چاه‌های نیازمند پایش)، نارنجی (چاه‌های نیازمند تعمیر) و قرمز (چاه‌های نیازمند تعمیر فوری) طبقه‌بندی شده و در خصوص چاه‌های دو دسته آخر پس از انجام مطالعات تکمیلی شامل نمودارگیری و ... اقدام جهت انجام تعمیرات صورت می‌پذیرد.

 

ماجد تصریح کرد: ارزیابی پتانسیل تولیدی چاه‌ها و ارائه اولویت‌های اقدامات اصلاحی جهت حفظ و نگهداشت تولید ایمن و پایدار، از اهم فعالیت‌ها در مدیریت ظرفیت و توان تولیدی چاه‌ها است. تعیین توان مورد انتظار از چاه‌ها بر اساس اطلاعات مدلی و همچنین اطلاعات مخزنی موجود (توان ایده‌آل) و مقایسه آن با میزان پتانسیل واقعی چاه‌ها بر مبنای نتایج تست و اطلاعات تولیدی چاه‌ها، منجر به دسته‌بندی چاه‌ها براساس میزان درصد اختلاف توان واقعی به توان ایده‌آل چاه‌ها شده و پس از انجام مطالعات تکمیلی، اولویت انجام اقدامات اصلاحی نظیر مشبک‌کاری و اسیدکاری مجدد با در نظر گرفتن کلیه جوانب تعیین شده و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌شود.

به گفته وی، در سال گذشته ضمن ارزیابی آخرین وضعیت چاه‌های تولیدی میدان پارس جنوبی، پنج حلقه از این چاه‌ها به منظور ایمن‌سازی و همچنین افزایش پتانسیل تولید انتخاب شدند که با هماهنگی‌های صورت‌گرفته و اخذ تأییدیه از مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی و هیأت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران، بودجه موردنیاز تصویب و مناقصه‌های اجاره یک دستگاه دکل حفاری و خدمات پشتیبانی، تأمین خدمات جانبی حفاری و تأمین خدمات مشبک‌کاری و اسیدکاری جهت انجام اقدامات تعمیری/اصلاحی برگزار شد و در حال حاضر تعمیرات مذکور در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفته است.

 

و در پایان تصریح کرد: همچنین طی سال گذشته، برنامه‌ریزی لازم جهت ارزیابی، ایمن‌سازی، جمع‌آوری و آواربرداری چاه‌ها و سکوهای فرسوده میدان پارس شمالی انجام شده و مرحله اول این عملیات با موفقیت اجرا شده است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۹۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار درباره فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان تهران

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در مورد فعالیت سامانه بارشی در استان بویژه ارتفاعات هشدار داد و گفت: کشاورزان تمهیدات لازم را در نگهداری از محصولات زراعی و باغی اتخاذ کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حامد یزدی‌مهر بعدازظهر امروز (چهارشنبه 12 اردیبهشت) از صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی خبر داد و اظهار کرد: طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی فعالیت این سامانه از فردا پنج‌شنبه 13 اردیبهشت‌ماه آغاز و تا پایان روز شنبه 15 اردیبهشت‌ماه پایان خواهد یافت.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته ازسوی کارشناسان هواشناسی باید منتظر رگبار باران رعدوبرق، وزش باد شدید و در برخی نقاط، گردوخاک و احتمال وقوع تگرگ به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر و شب در کل استان تهران به‌ویژه ارتفاعات باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران به همه مردم به‌ویژه ساکنین ارتفاعات توصیه کرد که بر اساس هشدار صادر شده و توصیه های مدیریت بحران به هنگام فعالیت سامانه بارشی از تردد غیرضروری در جاده‌ها پرهیز کنند و در حین تردد نیز احتیاط لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر استحکام بخشی به سازه‌های موقت، سبک و ناپایدار گفت: لازم است این اقدامات انجام شود چرا که در صورت عدم استحکام کافی شاهد حوادث ناگواری خواهیم بود.

یزدی مهر اجتناب از صعود به ارتفاعات و کار در مناطق مرتفع را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: کوهنوردان و افرادی که در ارتفاع کار می‌کنند هوشیار باشند و از صعود به ارتفاعات به طور جدی خودداری کنند.

وی پرهیز از اسکان در حاشیه رود‌ها و مسیل‌ها، قرار گرفتن در لبه پشت‌بام و مجاور سازه‌های موقت و ساختمان‌های نیمه‌کاره را از دیگر توصیه‌های لازم به شهروندان برشمرد و گفت: لازم است که دستگاه‌های امدادی نیز آمادگی خود را در این خصوص ارتقا دهند.

وی در خصوص احتمال بارش تگرگ نیز هشدار داد و تاکید کرد: کشاورزان عزیز در نگهداری از نهال‌ها، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی تمهیدات لازم را بیاندیشند.

ضرورت ایجاد بخش مدیریت بحران در تمام دستگاه‌های اجرایی

یزدی‌مهر بر ضرورت خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و اطمینان از لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، نیز تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در گیلان
  • مجوز قبولی بیمه اتکایی دی به زودی صادر می شود
  • تحقق مطالبه کارگران شرکت کاغذپارس با حذف پیمانکار و افزایش مدت قرارداد کار
  • مدیریت بحران زنجان در حالت آماده‌ باش
  • هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها و رخداد صاعقه در برخی استان‌ها
  • مشکل طولانی شدن ترخیص مواد اولیه دارو برطرف می‌شود
  • آمادگی برای مدیریت بارندگی در اهواز
  • ارتقای شاخص‌های ایمنی صادرات در شرکت پایانه‌های نفتی ایران
  • پیگیری استقرار اداره ثبت اسناد و املاک در بشاگرد
  • هشدار درباره فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان تهران