Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان- ايرنا- نتايج طرح آمارگيري از هزينه و درآمد خانوار در سال هاي 91 تا 95 نشان مي دهد که متوسط درآمد يک خانوار شهري در استان اصفهان از متوسط درآمد يک خانوار شهري در کشور پايين تر بوده است.

به گزارش ايرنا، در طرح آمارگيري از هزينه و درآمد خانوار که نتايج آن در نشريه شماره 22 سازمان مديريت و برنامه ريزي استان اصفهان منتشر شده، آمده است که با وجود بالاتر بودن متوسط کل هزينه هاي يک خانوار شهري در استان اصفهان ؛ متوسط درآمد خانوار شهري در اين استان پايين تر از متوسط درآمد در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين گزارش که از نتايج طرح آمارگيري از هزينه و درآمد خانوارهاي شهري و روستايي کشور در سال هاي 1391 تا 1395 استفاده شده، روند تغييرات متوسط درآمد يک خانوار شهري و روستايي در کشور و استان اصفهان در سال هاي 1391 تا 1395 مشخص شده است.
بر اين اساس، متوسط درآمد يک خانوار شهري در استان اصفهان در سال 91 حدود 15 ميليون تومان بوده در حاليکه اين رقم در کشور حدود 17 ميليون تومان بوده است.
همچنين متوسط درآمد يک خانوار شهري در استان اصفهان در سال 95 حدود 26 ميليون تومان بوده در حاليکه اين رقم در کشور حدود 32 ميليون تومان بوده است.
بررسي اين اعداد نشان مي دهد که متوسط درآمد يک خانوار شهري در استان اصفهان همواره در اين سال ها از متوسط درآمد يک خانوار شهري در کشور پايين تر بوده است.
بر اساس اين گزارش، متوسط درآمد يک خانوار روستايي در استان اصفهان در سال 91 نزديک 10 ميليون تومان و در کشور 10 ميليون تومان بوده است.
نزديکي درآمد خانوار روستايي در استان اصفهان با متوسط کشوري تا سال 93 ادامه دارد اما پس از آن اين ارقام دچار اختلاف مي شود به طوريکه متوسط درآمد يک خانوار روستايي در استان اصفهان در سال 95 نزديک 17 ميليون تومان و در کشور 18 ميليون تومان بوده است.
بررسي اين اعداد نشان مي دهد که متوسط درآمد خانوار روستايي در استان اصفهان بعد از سال 1393 از متوسط درآمد خانوار روستايي در کشور پايين تر بوده و اختلاف آن در اين سال ها بيشتر شده است.
*** بالا رفتن هزينه هاي غير خوراکي در خانوارهاي شهري
در اين گزارش به متوسط کل هزينه ها، هزينه هاي خوراکي و غير خوراکي يک خانوار شهري در استان اصفهان و کشور بين سال هاي 1391 تا 1395 نيز اشاره شده است.
بر اساس اطلاعات آماري اين گزارش، متوسط هزينه هاي کل يک خانوار شهري در استان اصفهان در سال 91 حدود 15.7 ميليون تومان و در کشور 16.4 ميليون تومان بوده است.
متوسط هزينه هاي خوراکي يک خانوار شهري در استان اصفهان و در کشور در سال 91 حدود 4.4 ميليون تومان و متوسط هزينه هاي غير خوراکي يک خانوار شهري در استان اصفهان در همين سال 11.3 ميليون تومان و در کشور 11.9 ميليون تومان بوده است.
از طرفي متوسط هزينه کل يک خانوار شهري در استان اصفهان در سال 95 حدود 27.6 ميليون تومان و در کشور 28.4 ميليون تومان بوده است.
هزينه خوراکي يک خانوار شهري در استان اصفهان در سال 95 حدود 6 ميليون تومان و غير خوراکي 21.6 ميليون تومان و در کشور به ترتيب 6.6 و 21.8 ميليون تومان بوده است.
در اين گزارش آمده است که منحني ميزان تغييرات متوسط هزينه خانوار شهري از سال 1393 داراي شيب ملايم تري است که اين تغييرات را مي توان در نتيجه سياست هاي ضد تورمي دولت ارزيابي کرد.
همچنين متوسط هزينه هاي يک خانوار شهري در استان اصفهان در سال هاي 1393 و 1394 بيشتر از متوسط هزينه هاي يک خانوار شهري در کشور است به طوريکه اين شاخص در اصفهان در سال هاي مذکور به ترتيب 25 و 27.9 ميليون تومان و در کشور به ترتيب 23.4 و 26.2 ميليون تومان بوده است.
نکته قابل توجه ديگر اينکه روند افزايش هزينه هاي خوراکي خانوار شهري در اين سال ها چشمگير نبوده در حالي که هزينه هاي غيرخوراکي خانوار شهري در استان و کشور رشد قابل توجهي داشته است.
همچنين هزينه هاي خوراکي در استان اصفهان و کشور نسبت به کل هزينه ها بسيار پايين است و اين اختلاف در اين سال ها بيشتر شده است.
اين اختلاف ها مي تواند در نتيجه تغيير فرهنگ مصرف خانوار و يا افزايش قيمت اقلام غير خوراکي در مقايسه با اقلام خوراکي در سال هاي اخير بوجود آمده است.
*** بالاتر بودن هزينه هاي خانوار روستايي اصفهان از متوسط کشور
در اين گزارش همچنين با اشاره به منحني تغييرات متوسط کل هزينه ها، هزينه هاي خوراکي و غير خوراکي يک خانوار روستايي در استان اصفهان بين سال هاي 1391 تا 1395، تاکيد شده است که متوسط هزينه هاي يک خانوار روستايي در استان همواره بيشتر از متوسط هزينه هاي يک خانوار روستايي در کشور است.
بر اين اساس، متوسط هزينه کل يک خانوار روستايي در استان اصفهان در سال 91 حدود 11.9 ميليون تومان و در کشور 10.8 ميليون تومان بوده است.
متوسط هزينه هاي خوراکي و غير خوراکي يک خانوار روستايي در استان اصفهان در سال 91 به ترتيب حدود 4.4 و 7.5 ميليون تومان و در سال کشور به ترتيب 4.5 و 6.2 ميليون تومان بوده است.
متوسط هزينه کل يک خانوار روستايي در استان اصفهان در سال 95 حدود 18.1 ميليون تومان و در کشور 15.7 ميليون تومان بوده است.
متوسط هزينه هاي خوراکي و غير خوراکي يک خانوار روستايي در استان اصفهان در سال 95 به ترتيب حدود 5.4 و 12.6 ميليون تومان و در کشور به ترتيب 5.9 و 9.7 ميليون تومان بوده است.
اين آمار نشان مي دهد که در مورد خانوار روستايي نيز روند افزايش هزينه هاي غير خوراکي بيشتر از هزينه هاي خوراکي خانوار است ولي روند افزايش آن ملايم تر از خانوار شهري است.
همچنين اختلاف متوسط کل هزينه ها در استان و کشور ناشي از اختلاف فاحش هزينه هاي غير خوراکي است ولي منحني متوسط هزينه هاي خوراکي در استان اصفهان تا حدي منطبق بر متوسط هزينه هاي خوراکي در کشور است.
*** نتيجه گيري
بر اساس اين گزارش با توجه به آمار ارائه شده در برخي از سال ها متوسط کل درآمد سالانه خانوار در مقايسه با متوسط کل هزينه هاي آن کمتر است که مي توان دليل آن را در شفاف نبودن درآمدهاي خانوار، وضعيت اقتصادي و تورم برخي اقلام غيرخوراکي جستجو کرد.
از طرفي نسبت متوسط هزينه به درآمد در سال هاي اخير براي يک خانوار شهري در کشور، روند مطلوبي داشته است.
اما نسبت متوسط هزينه به درآمد يک خانوار شهري در استان روند مطلوبي نداشته ولي در سال 1395 روند صحيحي را طي کرده است.
نسبت متوسط هزينه به درآمد يک خانوار روستايي در کشور از سال 1393 روند بسيار مطلوبي داشته است.
از طرفي نسبت متوسط هزينه به درآمد يک خانوار روستايي در استان اصفهان همانند خانوار شهري، روند مطلوبي نداشته ولي در سال 1395 روند صحيحي را طي کرده است.
با اينکه متوسط درآمد سالانه يک خانوار روستايي در استان اصفهان و کشور به هم نزديک است اما متوسط هزينه هاي يک خانوار روستايي در استان بسيار زيادتر از متوسط هزينه هاي يک خانوار روستايي در کشور است.
در مورد يک خانوار شهري در استان اصفهان با اينکه متوسط کل هزينه ها از متوسط کشور کمي بيشتر است، متوسط درآمد خانوار شهري در اين استان خيلي پايين تر از متوسط درآمد در کشور است.
آمارگيري هزينه خانوارهاي روستايي کشور از سال 1342 و هزينه خانوارهاي شهري از سال 1347 توسط مرکز آمار ايران آغاز شد؛ اين آمارگيري از سال 1353، علاوه بر هزينه، درآمد خانوارهاي شهري و روستايي را نيز شامل شده است.
هدف کلي اين طرح، برآورد سالانه‌ ميانگين هزينه هاي کل، هزينه هاي خوراکي ، هزينه هاي غيرخوراکي ، درآمد خانوارها و نيز برآورد تغييرات سالانه اين ميانگين ها در سطح مناطق شهري و روستايي کشور و هر يک از استان ها است.
کاربردهاي اساسي و متنوع نتايج طرح آمارگيري از هزينه و درآمد خانوار در بررسي الگوي مصرفي خانوارها، ارزيابي آثار سياست هاي اقتصادي در زمينه تأمين عدالت اجتماعي و بررسي توزيع درآمد، امکانات، تسهيلات خانوارها و نقش مهم آن در تامين اطلاعات مورد نياز حساب هاي ملي و منطقه‌اي، اهميت اين طرح را به ويژه در بررسي و برنامه ريزي هاي اقتصادي و اجتماعي کشور نشان مي دهد .
اين طرح هر سال از سوي مرکز آمار ايران بعنوان متولي توليد آمار کشور و توسط معاونت آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها اجرا مي شود.
استان اصفهان با بيش از پنج ميليون نفر جمعيت، يک ميليون و 608 خانوار دارد که از اين تعداد، يک ميليون و 412 هزار خانوار، شهري (با جمعيت چهار ميليون و 400 هزار نفر) و 196 هزار خانوار، روستايي ( با جمعيت 600 هزار نفر) است.
گ/3011
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۹۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت شهروندان در مدیریت شهری موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی گفت: وقتی مردم بودجه شهرداری را تأمین می‌کنند انتظار دارند که نتیجه و تأثیر آن را در زندگی خود ببینند و اگر اینچنین باشد موجب مشارکت مردمی گسترده خواهد شد.

احد یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: اگر به فرهنگ و مقوله‌های فرهنگی در تمامی حوزه‌ها توجه کرده و ویترینی نگاه نکنیم بسیاری از مسائل و مشکلات کشور حل خواهد شد.

وی افزود: مدیریت شهری، سازمانی بسیار گسترده است و در تمامی مسائل زندگی و خانوادگی شهروندان تأثیرگذار است و مردم همواره درگیر با فعالیت‌های شهرداری هستند و از همین رو مقوله فرهنگ و فرهنگ‌سازی بسیار مهم بوده و توجه به این موضوع موجب پایین آمدن هزینه‌هایی می‌شود که خود شهروندان آن را پرداخت می‌کنند.

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی گفت: وقتی مردم بودجه شهرداری را تأمین می‌کنند انتظار دارند که نتیجه و تأثیر آن را در زندگی خود ببینند و اگر اینچنین باشد موجب مشارکت مردمی گسترده خواهد شد.

یوسفی ادامه داد: اولین کمیسیون تقویم اجرایی برنامه‌های سال ۱۴۰۳ مکتوب شده و تمامی برنامه‌های ملی، مذهبی و بومی-محلی احصا و تثبیت شده و چشم‌انداز یک‌ساله در مدیریت شهری مشخص است و تلاش داریم که از موازی کاری دوری کرده و اقدام به هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها کنیم.

وی تصریح کرد: تعدادی از جشنواره‌ها مانند سیب و انگور به علت مصادف شدن با ایام محرم و صفر به مدت چند سال برگزار نشدند اما امسال به‌صورت ویژه به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

یوسفی با اشاره به برنامه‌های آینده مدیریت شهری عنوان کرد: در دانشگاه‌های ارومیه ۲۰۰۰ دانشجوی خارجی تحصیل می‌کنند و با مشارکت دانشگاه و شهرداری ارومیه ویژه برنامه‌ای با حضور خانواده‌ها و سفرای کشورهایی که دانشجویان از آن هستند در مردادماه برگزار خواهد شد.

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان کرد: نتوانسته‌ایم ارومیه را آن طور که شایسته است معرفی کنیم و در این راستا باید از تمامی ظرفیت‌ها مانند اقتصادی و گردشگری و رسانه‌ای نسبت به شناساندن شهر اقدام تا شأن و جایگاه ارومیه را بتوانیم حفظ کنیم.

یوسفی عنوان کرد: تلاش داریم برخی رویدادهای محلی ارومیه همانند جشنواره‌های بیدمشک و انگور و سالروز حماسه دوم بهمن را در تقویم رسمی کشور ثبت و جانمایی کرده و این ایام را در سطح ملی برگزار کنیم و قطعاً به اقتصاد شهر کمک خواهد شد.

وی با بیان افزایش ۱۱۰ درصدی بودجه شهرداری ارومیه در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل خاطرنشان کرد: عمده این افزایش‌ها در ردیف‌های بودجه عمرانی، خدمات شهری، نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و ماشین‌آلات سنگین شهرداری است و بخش ویژه هم مقوله فرهنگی است تا به دغدغه‌های شهروندان بتوانیم جواب دهیم که ورزش نیز در ذیل بودجه ۱۷۰ میلیارد تومانی فرهنگی آورده شده است.

یوسفی افزود: در مدیریت پسماند و تفکیک از مبدأ با مشکل فرهنگی و نهادینه کردن فرهنگ این حوزه روبه‌رو هستیم که نیازمند فرهنگ‌سازی برای استفاده از ثروت خاموش هستیم که با مشارکت مردم به دست می‌آید.

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه تصریح کرد: در نگه‌داشت فضای سبز چنانچه مشارکت و نگه‌داشت شهروندان نباشد موجب افزایش هزینه‌های مدیریت شهری خواهد شد.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد تماس‌های تلفنی با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی مزاحمت تلفنی است و این موضوع جز دغدغه‌های فرهنگی مدیریت شهری است چرا که این سامانه نباید مشغول باشد تا در حوادث به سرعت وارد عمل شود.

یوسفی گفت: باید مردم را برای شهری که برازنده نام ارومیه در هر بعدی است آماده کنیم و سپس برای گردشگران برنامه‌ریزی کنیم چرا که اگر در این امر موفق باشیم گردشگران نیز خواهند آمد.

وی با اشاره به نتایج فصل گذشته تیم والیبال شهرداری ارومیه افزود: در سایه حمایت هواداران فصل گذشته نتایج را به آن‌ها مدیون هستیم و تیم شهرداری ارومیه توانست از جایگاه والیبال شهر دفاع کند.

یوسفی اظهار کرد: اقدامات لازم و مجوزات قانونی برای دو سال آینده اخذ شده و ساختار اصلی تیم فصل قبل حفظ و نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را مرتفع و ترمیم خواهیم کرد.

وی افزود: حمایت از ورزش‌های همگانی و بسترسازی برای این ورزش‌ها رسالت اصلی شهرداری‌ها است و امسال در تمامی رشته‌های ورزشی و در بحث همگانی کردن ورزش حمایت مدیریت شهری را شاهد خواهیم بود و خواهیم کوشید تا شهر ارومیه به عنوان یک شهر ورزشی در سطح کشور بشناسانیم.

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان کرد: بودجه شهرداری از جیب شهروندان تأمین می‌شود و شهروندان هرچقدر در عوارض نوسازی، پسماند و سایر موارد مشارکت داشته باشند شاهد توسعه و عمران شهری خواهیم بود و بدون مشارکت مردم مدیریت شهری مفهومی ندارد.

کد خبر 750578

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد جمعیت اصفهان جزو جامعه کارگری هستند
  • زمینه فعالیت مشاغل خانگی را در اصفهان تقویت می‌کنیم
  • مشارکت شهروندان در مدیریت شهری موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود
  • ۲۰ شرکت برتر تولید کننده تسلیحات نظامی در سال ۲۰۲۴؛ از Rheinmetall تا Leonardo
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی
  • استقبال یک میلیون خانوار اصفهانی از کالابرگ الکترونیک
  • (ویدئو) گوینده اخبار هواشناسی: جزء طبقه متوسط رو به پایین هستم
  • دولت سیزدهم کم خرج ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت ایران کم‌ خرج‌ ترین دولتِ در حال‌ توسعه معرفی شد + جدول
  • ۱۳۰ مورد تخلیه آب از منازل و امدادرسانی به ۱۴۰ خودرو و ۲۴۰ خانوار متاثر از شرایط جوی اخیر