Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهور ترکیه با انتشار مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز با عنوان «ترکیه به بحران در روابط با آمریکا چگونه می‌نگرد؟» به بررسی تنش‌های ایجاد شده بین آنکارا و واشنگتن پرداخت. ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰ بین الملل آمریکا ترکیه و اوراسیا نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با انتشار مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز با عنوان «ترکیه به بحران در روابط با آمریکا چگونه می‌نگرد؟» به بررسی تنش‌های ایجاد شده بین آنکارا و واشنگتن پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اردوغان در این مقاله با اشاره به اینکه ترکیه و آمریکا در 60 سال اخیر متحد راهبردی و عضو ناتو هستند، نوشت: دو کشور در دوران جنگ سرد و پس از آن در مقابل بحران‌های منطقه‌ای و جهانی همواره دوشادوش یکدیگر ایستادند. ترکیه هر زمان که لازم بود به کمک آمریکا شتافت. سربازان ما در کره در کنار سربازان آمریکایی جنگیدند. هنگامی که بحران موشکی کوبا به اوج خود رسیده بود، ترکیه با موافقت خود در استقرار موشک‌های ژوپیتر در خاک خود، در تلاش‌های آمریکا برای کاستن این بحران سهم داشت. پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر، در حالی که واشنگتن منتظر دوستان و متحدانش بود تا علیه کسانی که این  اقدام تروریستی را انجام داده بودند، پاسخ دهند، نیروهای نظامی ترکیه برای موفقیت مأموریت‌های ناتو به افغانستان فرستاده شدند.

رئیس‌جمهور ترکیه با تأکید بر اینکه آمریکا نگرانی‌های مردم ترکیه را درک نمی‌کند و به آنان احترام نمی‌گذارد، افزود: در سال‌های اخیر روابط دو کشور از جانب آمریکا با روند خطرناکی مواجه شده است و تلاش‌های ما برای تغییر جهت این روند بی‌نتیجه مانده است. اگر آمریکا به حاکمیت ملی ترکیه احترام نگذارد و خطراتی که مردم کشورمان با آن مواجه هستند را درک نکند، ممکن است شراکت دو کشور با خطر مواجه خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ترکیه با کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016 از طرف تشکیلات فتح‌الله گولن مورد تهاجم قرار گرفت، از موضع آمریکا در حین و پس از کودتا انتقاد و تصریح کرد: اعضای فتو (تشکیلات فتح‌الله گولن) تلاش کردند تا کودتای خونین علیه دولت ترکیه به راه بیندازند. آن شب میلیون‌ها تن از شهروندان ما همانند مردم آمریکا در حملات پرل هاربر و 11 سپتامبر، با احساس علاقه به وطن به خیابان‌ها سرازیر شدند. ارول اولچوک دوست عزیز من که از سال‌ها پیش مدیر ستاد انتخاباتی من بود و فرزندش عبدالله طیب نیز در میان 251 نفری بودند که برای آزادی وطن جان خود را فدا کردند. شاید اگر این جوخه مرگ که به دنبال من و خانواده‌ام بودند ، موفق می‌شدند، من نیز در میان کسانی قرار می‌گرفتم که آن شب جان خود را از دست دادند. مردم ترکیه انتظار داشتند آمریکا به صراحت این حمله را محکوم و با دولت منتخب ترکیه اعلام همبستگی کند اما آمریکا این کار را نکرد. واکنش آمریکا به کودتا راضی‌کننده نبود. مقامات آمریکایی بجای اینکه در کنار دموکراسی ترکیه قرار بگیرند با زبان توأم با احتیاط به صلح، ثبات و آرامش در ترکیه دعوت کرد. علاوه بر آن به رغم موافقت‌نامه‌ای که میان دو طرف وجود دارد، درخواست ترکیه برای استرداد فتح‌الله گولن به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

رئیس‌جمهور ترکیه حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) در سوریه را موجب سرخوردگی در روابط ترکیه با آمریکا عنوان کرد و نوشت: بر اساس برآوردهای مقامات ترکیه، واشنگتن در سال‌های اخیر به اندازه 5 هزار کامیون و 2 هزار هواپیمای باری سلاح و مهمات به گروه‌های پ.ی.د و ی.پ.گ ارسال کرده است. دولت ما بارها ناخشنودی خود را از آموزش نظامی و ارسال تجهیزات به متحدان پ.ک.ک در سوریه را به مقامات آمریکا اعلام کرد اما متأسفانه به حرهایمان گوش ندادند و سلاح‌های آمریکایی برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و نیروهای ما در عراق، سوریه و در درون ترکیه مورد استفاده قرار گرفت.

اردوغان با اشاره به اینکه دولت آمریکا به بهانه ادامه بازداشت کشیش آمریکایی «اندرو برانسون»، گام‌های زیادی در جهت تشدید تنش بین دو کشور برداشته است، افزود: در بسیاری از جلسات و گفتگوها به دونالد ترامپ هشدار دادم اما وی بجای احترام به روند حقوقی، تهدیدهای فراتر از حد علیه ملت دوست آمریکا منتشر و شماری از اعضای هیئت دولت ما را نیز تحریم کرد. این تصمیم به دور از منطق  ترامپ قابل قبول نیست و در نهایت به دوستی دیرین دو کشور لطمه می‌زند. ما نیز در مقابل شماری از مقامات آمریکا را تحریم کردیم. وادار کردن دولت ترکیه به مداخله در روند قضایی، مغایر با قانون اساسی ما و ارزش‌های دموکراتیک مشترک است.

اردوغان با تأکید بر اینکه ترکیه برای حل مشکلات دو کشور زمان تعیین کرده است نوشت: و در صورت بی‌توجهی آمریکا به درخواست‌های ترکیه، اقدامات لازم را انجام خواهد داد. ترکیه در سال‌های 1970 میلادی به رغم اعتراض‌های واشنگتن، با ورود نظامی به قبرس مانع نسل‌کشی ترک‌تباران قبرس توسط یونانی تباران قبرس شد. در نتیجه بی‌توجهی واشنگتن به جدی بودن تهدیدهایی که از مناطق شمال سوریه متوجه امنیت ملی ترکیه شده است، ترکیه با اجرای دو عملیات نظامی در شمال سوریه، از دستیابی داعش به مرزهای ناتو جلوگیری کرد و گروه ی.پ.گ را از عفرین اخراج کرد. ما همواره مصمم هستیم که در چنین تهدیداتی، گام‌های لازم برای دفاع از منافع ملی خود برداریم.

اردوغان با تأکید بر اینکه ترکیه به دنبال دوست و متحدان جدید است، خاطرنشان کرد: در جهان کنونی که پلیدی در همه نقاط در کمین است، گام‌های یک‌جانبه آمریکا که مدت‌های طولانی است متحد ترکیه به شمار می‌رود، فقط به امنیت و منافع آمریکا ضرر خواهد زد. آمریکا باید پیش از آنکه دیر شود، اندیشه اشتباهش را که می‌تواند موجب برهم خوردن روابط دو کشور شود، کنار بگذارد و این را درک کند که ترکیه آلترناتیوهای دیگری نیز دارد. اگر آمریکا به اقدامات یک‌جانبه علیه ترکیه پایان ندهد، به جای این کشور به دنبال دوست و متحدان جدید خواهیم بود.

انتهای پیام/

R7650/P1396/S8,1128,1414/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۹۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا

آفتاب‌‌نیوز :

در متن این بیانیه آمده است: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهاد‌های آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می‌دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه‌های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی.

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی: (Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به دلیل طرح ایده‌های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیرو‌های عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر (Brad Cooper): فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes):مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه.

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا، تحریم‌های یادشده را علیه اشخاص و نهاد‌های فوق اعمال می‌نماید.

کلیه نهاد‌های جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم‌ها معمول خواهند داشت.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اردوغان میزان تجارت پایان یافته ترکیه با رژیم صهیونیستی را ۹.۵ میلیارد دلار اعلام کرد
  • اولین اظهارات اردوغان پس از قطع روابط تجاری با اسرائیل/ نتانیاهو بی‌رحم است
  • ترکیه بالاخره تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کرد
  • کرملین: فشار آمریکا به متحدان روسیه بی‌نتیجه است
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • حمایت دانشگاه از غزه/ ۱۸ دانشجوی دیگر در آمریکا بازداشت شدند
  • فیدان: تصمیم ورود به پرونده بین‌المللی علیه اسرائیل گرفتیم
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • نخستین واکنش دانشگاه کلمبیا به یورش پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد