Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
این برنامه که در شبستان امیرالمؤمنین(ع) مسجدالنبی(ص) برگزار شد، مسئولین کشوری، استانی، هنرمندان گروه‌های تئاتر و علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی حضور داشتند.
اهمیت جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» از دید استاندار قزوین مراسم اختتامیه با سخنرانی عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین همراه بود؛ وی در سخنان خود ضمن تشکر از برگزارکنندگان با اشاره به اهمیت جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» اظهار کرد: این رویداد ملی از سه جهت حائز اهمیت است؛‌ ابتدا اینکه در مسجد برگزار می‌شود و مسجد اولین بنایی است که پیامبر گرامی اسلام بعد از هجرت به مدینه بنا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه گفت: مقوله دوم حضور مردم و بچه‌های مسجد در این رویداد است؛ زیرا انسان‌ها به جهت ارزش و کرامت انسانی والا هستند و این کرامت زمانی که انسانی در مسجد به عبادت مشغول باشد چند برابر خواهد شد.
زاهدی در پایان سخنان خود هنر تئاتر را به‌عنوان سومین رکن اهمیت جشنواره عنوان و خاطرنشان کرد: انسان با خلاقیتی که از خداوند متعال به ودیعه گرفته تئاتر را ابداع کرده و در اختیار بشر قرار داده و منجر شده است که مردم به‌وسیله آن بتوانند با یکدیگرارتباط برقرار کنند.
«تئاتر مساجد باعث ایجاد همدلی میان مردم و هنرمندان تئاتر می‌شود»
کورش زارعی - مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری- در این برنامه اظهار کرد: در دو سال اخیر که برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» از سر گرفته ‌شده بالغ‌بر 200 پایگاه مذهبی در سراسر کشور و 200 گروه تئاتر احیا شده است.
وی افزود: سال گذشته 27 استان کشور جشنواره استانی برگزار کردند، در 200 مسجد تئاتر اجرا شد، و همین موضوع باعث شد مردم با تئاتر آشتی کنند.
این هنرمند تئاتر،‌ سینما و تلویزیون با اشاره به لزوم آشتی مردم با نمایش تصریح کرد: تئاتر در مساجد باعث می‌شود مخاطبان جدیدی به نمایش اضافه شود؛‌ تئاتر را بین مردم ببریم و آن‌ها را با این هنر آشنا کنیم؛‌ که درنهایت نوعی همدلی،‌ همراهی و پیوند میان مردم و هنرمندان تئاتر ایجاد خواهد شد.
زارعی هدف جشنواره را کشف استعدادهای جوان در مساجد و محله‌ها عنوان کرد و گفت: ما در دفتر مردمی تئاتر مساجد هنرمندان جوانی که نمی‌توانند به‌صورت حرفه‌ای وارد تئاتر شوند آموزش می‌دهیم و حضور آن‌ها را در عرصه حرفه‌ای نمایش تسهیل می‌کنیم تا در آینده هنرمندانی با تفکر مذهبی را وارد عرصه نمایش کنیم.
وی در پایان اضافه کرد: تشکیل گروه‌های تئاتر مساجد و فعالیت گروهی از دیگر اهداف ما در دفتر تئاتر مردمی مساجد بود چراکه می‌خواستیم هنرمندان به‌صورت جمعی و در کنار هم کار کنند.
تئاتر بچه‌های مسجد یک تفکر است
«حمید نیلی» دبیر هنری جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» نیزدر این مراسم گفت: خدا را شاکرم که سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با حضور 12 گروه از 11 استان کشور در استان قزوین به ایستگاه پایانی خود می‌رسد؛ بی‌شک در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی حضور هنر در مسجد از برکات این اتفاق است و جشنواره بچه‌های مسجد یکی از میادین بروز و ظهور استعدادها در این جریان است.
نیلی تئاتر بچه‌های مسجد را یک تفکر دانست و افزود: تئاتر بچه‌های مسجد اثری مانا برای بیان معارف دینی و ارزش‌های والای انسانی است؛‌ با این امید که این تفکر در کنار آموزش بزرگان و اساتید فن مایه خیروبرکت و تزریق خون تازه به شریان تئاتر کشور باشد.
دبیر هنری جشنواره در پایان با اشاره به فعالیت دبیرخانه تصریح کرد: دبیرخانه جشنواره سیزدهم از روز پایان جشنواره گذشته کار خود را آغاز کرد که از 57 اثر معرفی‌شده به دبیرخانه جشنواره که همه در هفته هنر انقلاب به اجرای عموم درآمده بودند 12 اثر بازبینی و وارد رقابت نهایی شد و این تلاش امروز به پایان رسید.
در این مراسم شهرام کرمی – مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی_ برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» را اتفاقی خوشایند برشمرد و عنوان کرد: خوشحالم که بعد از دو دهه این جشنواره دوباره از سر گرفته شده است.
وی ضمن تشکر از عوامل اجرایی گفت: در دین مبین اسلام روی اهمیت مساجد تأکید شده است و این تأکید همواره روی جریان سازی این پایگاه مذهبی در اجتماع است.
کرمی با اشاره به تغییر سبک زندگی در عصر جدید تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر سبک زندگی مردم تغییر کرده و دنیا دارد به سمت استفاده بی‌حد از وسایل ارتباطات جمعی پیش می‌رود؛ ما نباید از پایگاه اصیل مسجد غفلت کنیم.
وی افزود: باید بدانیم مسجد فقط برای پرداختن به مسائل دینی نیست بلکه کارکردهای مختلفی نیز می‌تواند داشته باشد به‌گونه‌ای که بتواند برای مردم جریان سازی کند.
وی بابیان اهمیت وقوع اتفاقات هنری در مساجد خاطرنشان کرد: در حال حاضر ضرورت این است که شرایطی را فراهم آوریم تا هنرمندان جوان بتوانند در پایگاه‌های مذهبی مساجد حضور و رشد کنند، با این هدف که نسل جدیدی از هنرمندان با تفکرات مذهبی به حوزه هنر وارد شوند.
وی با اشاره به هنرمندان نسل قبل تأکید کرد: پایگاه هنری نسل پیش، مساجد بود؛‌ حالا ما همچنان آن پایگاه را داریم؛‌ لذا برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند ادامه‌دهنده راه گذشتگان باشد تا در سال‌های آتی با نسل جدیدی مواجه شویم که انقلابی هستند و خاستگاهشان مساجد بوده است.
کرمی در پایان گفت: بر ما واجب است که از این جریان سازی مؤثر در همه مساجد کشور حمایت کنیم تا چنین پایگاه‌های هنری حافظ ارزش‌های انقلاب باشند.
در ادامه علی هوشمند دبیر اجرایی جشنواره- ضمن ابراز خرسندی از حضور جوانان هنرمند مسجدی استانهای کشور در قزوین به اهمیت کار هنرمندان مسجدی پرداخته گفت: اتفاقات بزرگ تاریخ اسلام درمساجد رقم خورده و ما امیدواریم بتوانیم از دریچه تاتر این هویت فرهنگی ، تاریخی و اعتقادی را احیا کنیم وی در ادامه از حمایت های صورت گرفته در سطح استان تقدیر و تشکر کرد.
در این برنامه دو مجموعه نمایش‌نامه «خاک شیرین» نوشته حامد مکملی و «از پشت روزنه‌ها» نوشته حمیده وحیدی رونمایی شد.
در این مراسم لوح تقدیر و جایزه نقدی بعنوان رتبه اول به گروه نمایشی "پمپ" به کارگردانی یونس صحرا رو از استان کردستان اهدا شد. لوح تقدیر و جایزه نقدی بعنوان رتبه دوم به گروه نمایشی " شبی که دلی شکست" به کارگردانی حسن رهنما آذر از استان اردبیل و لوح تقدیر و جایزه نقدی بعنوان رتبه سوم به گروه نمایشی " آنسوی رویا" به کارگردانی حنانه خاتونی از استان قزوین اهدا شد. همچنین جایزه ویژه فرج الله سلحشور با لوح تقدیر و جایزه نقدی به گروه نمایشی " شبی که دلی شکست" به کارگردانی محمد رنجبریان از استان بوشهر اهدا گردید.
تجلیل از خانواده «شهید بابایی»، «مهدی متوسلی» نویسنده نمایشنامه مشهور خورشید کاروان و «محمد ساربان‌ها» بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون قزوینی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
1010/پ30/ب

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۸۹۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛ نماینده ولی فقیه ئر استان لرستان گفت:مسجد پایگاه دین، اخلاق ،معنویت و بزرگترین مرکز  کسب آگاهی و والاترین کانون احیا و تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی است .
حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی با تاکید بر اینکه مسجد باید محور و کانون همه فعالیتهای فرهنکی ،سیاسی و اجتماعی در حامعه باشند، فزود:بهره گیری از همه ی ظرفیتهای استانی را برای رونق مساجد و جذب جوانان مومن، نخبه و انقلابی خواستار شد .
فرمانده سپاه حضرت ابالفضل(ع) لرستان هم به هجمه ی گستره فرهنگی دشمن علیه ملت ایران و ارزشهای اسلام و انقلاب اسشاره کرد و گفت: مساجد باید محل رجوع مردم و مرکر حل مشکلات آنان باشد .
 سردار باقری افزود: یک هزار و ۸۰۰ پایگاه بسیج در استان وجود دارد و برنامه ریزی شده همه آنان را به مساجد منتقل کنیم .
مدیر کل صداوسیمای استان لرستان هم گفت: هویت بخشی به مساجد و تولید برنامه های مختلف فرهنگی، سیاسی ،اجتماعی واقتصادی با محور مساجد و استودیو گریزی را از سیاست های رسانه ملی برای محور قرار گرفتن مساجد عنوان کرد و افزود: آماده ایم تا پایان سال هر هفته بخشی از برنامه های تولید محتوا در صداوسیمای لرستان را در یکی از مساجد برگزار کنیم .  

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



 

دیگر خبرها

  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • انجام امور فرهنگی باید برعهده مردم باشد
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی