Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رضا تقی‌پور عضو شورای عالی فضای مجازی در نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی با یادآوری اینکه قبل از انقلاب 312 روستا فقط یک خط ارتباطی داشتند و در حال حاضر این رقم به بیش از 55 هزار روستا رسیده است، گفت: بخشی از پیشرفت‌ها در حوزه زیرساخت به صورت طبیعی باید رخ می‌داد اما بخش عمده‌ای از آن به دلیل اهمیت ارتباطات از نظر حاکمیت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تغییر رویکرد بر مبنای شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی گفت: در بحث استقلال اتفاقات مهمی در کشور افتاد و در حالی که پیش از انقلاب تقریبا محصول داخلی در این حوزه نداشتیم و در حوزه نظامی هم در صنایع مخابراتی فقط یک نوع بی‌سیم آن تولید یک کارخانه اسرائیلی را در اختیار داشتیم اما شاهد بودیم که با رویکرد استقلال به پیشرفت‌های مهمی در حوزه ارتباطات به خصوص در حوزه نظامی دست پیدا کردیم و حالا همان بی‌سیم پیش پا افتاده‌ای که با ذلت در زمان جنگ تهیه می‌کردیم امروز صنعتش در کشور وجود دارد و حتی صادر می‌شود.

تقی‌پور گفت: در حوزه غیرنظامی نیز تولید قابل توجهی نداشتیم و صرفا مونتاژ می‌کردیم اما امروز در بسیاری تجهیزات سطح سیستم و حتی قطعه در داخل تولید می‌شود.

عضو شورای عالی فضای مجازی به توان تولید انواع رادارها، رادار تشخیص نفر، دوربین‌های حرارتی و سنسورها و انواع رنج‌های لامپ‌های قدرت مایکروویو اشاره کرد و گفت: تمام این موفقیت‌ها به دلیل وجود روحیه جهادی در بخش دفاعی و ثبات مدیریت در آن بخش بود و به همین  دلیل به ۸۰ درصد  تمام آنچه هدف گذاری شد  رسیدیم.

وزیر اسبق ارتباطات یادآور شد: در سال 77 در سفر به روسیه توانستیم 20 مرکز پرتاب ماهواره را ببینیم که برای خود ما جنبه آموزشی داشت و همین تیم در سال 87 اولین ماهواره بومی را با پرتابگر داخلی در مدار قرار داد و زمانی که یکی دو هفته بعد از پرتاب به روسیه رفتیم متعجب بودند که ما چطور توانستیم به این دانش دست پیدا کنیم چرا که آنها فکر می‌کردند ما را پشت دیوار فنی نگه داشتند.

وی یادآور شد: فناوری ساخت و پرداخت ماهواره در آمریکا و روسیه چندین سال طول کشیده اما در ایران کمتر از 8 سال به این فناوری دست پیدا کردیم که این موفقیت صرفا با برخورداری از روحیه جهادی امکان‌پذیر شد.

تقی‌پور با تاکید بر اینکه تهاجم فرهنگی صرفا تغییر رفتار جامعه نیست، بلکه تغییر تفکرات مدیران نیز هست، اینکه تفکر جهادی مدیران تغییر کند و تصور کنند با محافظه‌کاری، رکود و سکون می‌توان به مصالحه رسید خود تهاجم فرهنگی است ومانع پیشرفت کشور می‌شود.

عضو شورای عالی فضای مجازی پیشرفت‌های حاصل شده را نتیجه تلاش نیروی انسانی کشور، مهندسان جوان و تحت مدیریت جهادی برشمرد و گفت: اگر در این حوزه به حد مطلوب نرسیده‌ایم و در فضای مجازی شانه به شانه دنیا پیش نمی‌رویم مقصر مسئولان و مدیران هستند که در سیاست‌گذاری دچار سردرگمی و تاخیر بودند وگرنه موتور جستجوی ما الان می‌توانست بهتر از گوگل باشد.

تقی پور ابراز امیدواری کرد که با بازگشت به مدیریت جهادی و اتفاقاتی که امروز برای کشور ما افتاده است جریانات سیاسی که امید داشتند با کمک خارجی ‌ها بتوانند پیشرفتی حاصل کنند به خود بیایند و با رجوع به توان داخلی و بازگشت به خود مسیر پیشرفت و توسعه را در پیش بگیرند.

وی مهمترین راهکار برای برنده شدن در میدان جنگ اقتصادی را بازگشت به جوهره انقلاب و اتکا به خود برشمرد.

وی با اشاره به اینکه کشورها در مواجهه با ارتباطات و فناوری اطلاعات و امروزه در مواجهه با فضای سایبر دو رویکرد دارند، تاکید کرد: نخستین رویکرد توسعه کاربرد است که در کشور ما نیز تحت عنوان طرح تکفا اجرا شد اما با توجه به ظرفیت انسانی بالای کشورمان این راه حل مناسب نیست چرا که نیروهای متخصص ما برای تولید نرم‌افزار باید به آمریکا، کانادا و اروپا برونددر حالیکه ما در حوزه نرم‌افراز توان بالایی داریم.

تقی پور ادامه داد: رویکرد دیگر توسعه فناوری به همراه کاربرد استکه متاسفانه در دولت‌های مختلف بین این دو رویکرد راهبردی رفت و برگشت داشته‌ایم در حالی که اگر رویکرد دوم استمرار داشت و توسعه صنعت را از همین وزارتخانه آغاز می‌کردیم قطعا به پیشرفت‌های بهتری می‌رسیدیم.

وی با انتقاد از اینکه توسعه صنعت ارتباطات و نرم‌افزار در کشورمان حمایت نمی‌شود، تاکید کرد: متاسفانه هنوز متولی توسعه صنعت ارتباطات در کشور ما معلوم نیست و دیر موضوعات رامتوجه می‌شویم و علت بسیاری از مشکلات عدم اتخاذ تصمیم مدیریتی به موقع بوده است.

این عضو شورای عالی فضای مجازی اظهار امیدواری کرد که با سیاست‌گذاری از سوی این شورا مسیر پیشرفت و توسعه این صنعت تسهیل شود.

انتهای پیام/آ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۹۰۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر، گفت: بانک‌ها رویکرد مشتری محوری را به توسعه محوری تغییر دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، علی باستین شامگاه چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل بانک تجارت استان بوشهر با تبریک حماسه غرورآفرین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حمله پهپادی و موشکی به اسرائیل جنایتکار، اظهار داشت: این حماسه مهم و موفق شادمانی برای ملت ایران و جهان اسلام و آزادی‌خواهان دنیا به دنبال داشت.

وی با اشاره به تعامل مطلوب و هم‌افزایی مسئولان بوشهر و فارس در اجرا طرح‌های مشترک گفت: اکنون طرح‌های مهم و بزرگی از جمله خط ریلی شیراز، بوشهر و عسلویه و بزرگراه شیراز به بوشهر با تعامل مسئولان دو استان بوشهر و فارس در حال اجرا است و این تعامل نتایج قابل توجهی در تسریع این طرح‌ها داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر خدمات و تلاش بانک تجارت استان بوشهر در ابعاد گوناگون توسعه استان را قابل تقدیر دانست و بیان کرد: با توجه به محدودیت اعتبارات استانی در اجرا طرح‌های عمرانی همکاری و تعامل بانک‌ها و تخصیص منابع اعتباری بسیار مهم و بانک تجارت در این حوزه موفق عمل کرده است.

باستین با بیان اینکه در قانون بودجه ظرفیت‌های مهمی برای بانک‌ها برای مشارکت در طرح‌های عمرانی و اقتصادی پیش‌بینی شده است تصریح کرد: طرح‌های عمرانی و اقتصادی پیشران از جمله تکمیل زنجیره ارزش در امور کشاورزی، پرورش آبزیان، خرما، معادن و دیگر عرصه‌ها نیاز به مشارکت بانک‌ها در تامین منابع مالی است.

وی تسهیلات تکلیفی بانک‌ها را بر اساس قانون بودجه را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: تسهیلات تکلیفی در عرصه اشتغال‌زایی و حمایت از طرح‌های تولیدی هر ساله به بانک‌ها ابلاغ می‌شود که در این عرصه بانک تجارت موفق عمل کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر تاکید کرد: لازم است بانک‌های استان بوشهر 50 درصد از منابع اعتباری خود را در اختیار بخش تولید قرار دهند و در عرصه مسئولیت اجتماعی هم بیشتر مورد توجه قرار گرفته شود.

باستین با بیان اینکه یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور تامین منابع مالی طرح‌ها از سوی بانک‌ها است اضافه کرد: حداقل یک سهم برای هر بانک برای طرح‌های مصوب در نظر گرفته شده است.

وی تغییر رویکرد بانک‌ها در توسعه را مورد تاکید قرار داد و افزود: یک رویکرد جدید مورد انتظار از بانک‌ها این است که بانک‌ها از مشتری محوری به توسعه محوری تغییر رویکرد دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با تاکید بر توجه به پرداخت تسهیلات بانکی به مردم با شرایط آسان افزود: برای رفاه و آسایش مردم در دریافت تسهیلات بانکی اقدامات لازم انجام شود و ضمن تکریم مردم فرایند پرداخت تسهیلات بانکی به بخش خصوصی به ویژه مردم آسان‌سازی شود.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • واکاوی فقهی - حقوقی مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی
  • رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟
  • دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟
  • جلسه اضطراری شورای‌ عالی امنیت کشور تکذیب شد
  • تخمین سطح زیرکشت ۱۳ محصول راهبردی کشاورزی کشور با استفاده از هوش مصنوعی
  • اختصاص فضای بیشتر به نمایشگاه کتاب با توسعه مصلی
  • تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری
  • تصویب کلیات سند ملی محتوا در شورای ملی فضای مجازی کشور
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی