Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@11:03:10 GMT

آیین « زرده به در » شهرستان درمیان ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۹۳۱۹۷

آیین « زرده به در » شهرستان درمیان ثبت ملی شد

سید احمد برآبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراسم زرده به در، از جمله آیین های مربوط به تولید گندم است.
در روستای مسک شهرستان درمیان، برای برطرف کردن آفت زرده گندم (زنگ گندم) مراسمی را در خرداد ماه اجرا می کنند که از آن به « زرده به در» یاد می شود.
وی ادامه داد: بیماری زرده گندم، یک بیماری قارچی است که با شروع بارندگی های بهاره و بالا رفتن رطوبت و دما در مزارع گندم به ویژه در مناطقی که گندم ها عارضه ور و خوابیدگی داشته باشند و بذر محلی گندم هم کشت شده باشد، شیوع پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: برای اجرای این مراسم تعدادی از زنان روستا لباس و یا شالی زرد پوشیده و با خواندن اشعار زرده زرده و همراه با نواختن دایره و طبل، شادی کنان دور مزرعه گندم آفت زده می چرخند و در ادامه مسیر، کشاورز آبیار را داخل جوی و یا استخر آب می اندازند.
بر آبادی اضافه کرد: مرحله پایانی مراسم در مزار بیچه روستای مسک است که با خواندن دعا و نیایش انجام می شود.
وی تصریح کرد: از ویژگی های این آیین و مراسم سنتی می توان به منحصر به فرد بودن اجرای آن تنها در روستای مسک شهرستان درمیان اشاره کرد.
وی در ادامه افزود: این مراسم، که شادی و نشاط آور است با باورهای اسطوره ای منطقه ارتباط دارد و ایجاد همبستگی بین تمامی زنان و بانوان روستا و نوع پوشش آنها به همراه موسیقی محلی دایره نوازی در اجرای این آیین برای دفع آفات از دیگر نکات برجسته این مراسم است.
تاکنون بیش از 830 اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس استان خراسان جنوبی ثبت ملی و سه اثر این استان ثبت جهانی شده است.
*3215 * 6054
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت استان خراسان زنان شادی موسیقی زرده رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۹۳۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ شهرستان کیار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: برای اجرای این طرح چهار کیلومتر شبکه آبرسانی، هزار و ۲۵۰ متر خط انتقال آب از چشمه به مخزن، ذخیره آب به حجم ۵۰ مترمکعب از جنس پلی اتیلن، خرید انشعاب و اجرای شبکه برق سه فاز و نصب ۳۵ فقره انشعاب با تجهیزات کامل نظیر کنتور اجرا شد.
کریمی افزود: برای اجرای این طرح ۵ میلیارد تومان هزینه شد.
روستای کهن دژ از توابع بخش ناغان شهرستان کیار در حدود صد کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

دیگر خبرها

  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان
  • ۶ روستای شهرستان درمیان آبرسانی می شود
  • اجرای بیش از ۲۲ هزار متر شبکه توزیع آب در شهرستان درمیان
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ شهرستان کیار
  • اجرای ۹ طرح آبرسانی در شهرستان خرمدره
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • گندمکاران یزد نگرانی بابت تحویل گندم نخواهند داشت
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد